شنبه 1 اردیبهشت 1403

چگونه با پولشویی در حوزه رمزارز مقابله کنیم؟

تارنمای کوین تلگراف در مطلبی به بررسی موضوع پولشویی در حوزه رمزارز، روش های به کار رفته توسط مجرمان برای این کار و راه های مقابله با آن پرداخته است.

به گزارش سکه نیوز، کوین تلگراف در این مطلب به بررسی ماهیت پولشویی، دلایل اقدام افراد به این کار، روش ها به کار رفته در آن، راه های مقابله با پولشویی و چگونگی پایبندی به آن در حوزه رمزارز می پردازد.

1- پولشویی چیست و چگونه عمل می کند؟

پولشویی فرایندی است که طی آن، پول حاصل از فعالیت مجرمانه «شسته می‌شود» تا قانونی به نظر برسد.
وجوه حاصل از قاچاق مواد مخدر و تأمین مالی تروریسم اغلب برای از بین بردن هرگونه اثری از فعالیت های جنایی شسته می شود. این کار برای دهه ها در بخش سنتی و همچنین بازار رمزارز ها به کار گرفته شده است.

پولشویی معمولا در سه مرحله صورت می گیرد. ابتدا وجوه سرقت شده در یک سیستم مالی قرار می گیرد و معمولا به مبالغ کمتری تقسیم می شود تا راحت تر پنهان شود.

اغلب یک سیستم «لایه بندی» به کار می رود تا بین مجرمان و وجوه سرقت شده آن ها فاصله ایجاد کند. سرانجام، وجوه “یکپارچه” می شود تا این امکان را برای سارقان فراهم کند که پول نقد را از طریق جریان درآمدی به ظاهر مشروع یا منابع پاک پول دریافت کنند.

ارز های فیات اغلب با توزیع پول در چندین حساب مختلف با مقادیر کم پولشویی می شود که به این کار «اسمورفینگ» (smurfing) هم می گویند.

برای انتقال وجه در سطح بین الملل، ممکن است از انتقال آنلاین، صرافی های ارزی یا قاچاقچیان استفاده شود. همچنین ممکن است مجرمان در دارایی های دیگر سرمایه گذاری کنند تا منشأ پول ها را گل آلود کنند. مثل سرمایه گذاری در طلا، شرکت ها و املاک. از رمزارز ها هم ممکن است استفاده شود، اما می توان با استفاده از ابزار های تحلیل جریان وجوه را گره گشایی و کشف کرد.

2- چرا از رمزارز ها برای پولشویی استفاده می شود؟

یک دلیل رایج این است که مجرمان فرض را بر این می گیرند که تراکنش های بلاک چین ناشناس است.

عوامل مخرب همچنین جذب ماهیت فرامرزی رمزارز ها می شوند، چرا که در این دنیای ایده آل، این بدان معناست که نگران خارج کردن وجود از کشور نخواهند بود.

اما با بلوغ صنعت دارایی های مجازی، شاهد حرکتی مثبت به سمت تنظیم مقررات و مقابله با فعالیت های غیرقانونی در این صنعت هستیم. حجم بیت کوین ارسالی و دریافتی توسط عوامل دارک نت از سال 2017 کاهش یافته است که احتمالاً ناشی از اعمال مقررات سخت گیرانه تر و ظهور مانعی به نام KYC (مشتری خود را بشناس) است. این در حالی است که ارزش دلاری مبالغ منتقل شده افزایش یافته که به خاطر رشد قیمت بیت کوین است.

 


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


3- مجرمان از چه روش هایی برای پولشویی از طریق رمزارز استفاده کرده اند؟

مجرمان از خدماتی استفاده می کنند که هویت آنها را به صورت آگاهانه (یا ناخواسته) پنهان می کنند.

بازیگران بدی که می خواهند پول شویی کنند، اغلب به سرویس های میکسر و دارک نت روی می آورند. مجرمان همچنین تمایل دارند از صرافی هایی که شرایط سستی برای راستی آزمایی دارند، استفاده کنند، چراکه این صرافی ها اغلب سطح بالاتری از ناشناسی را دارند.

اما اکنون که بیشتر صرافی ها در حال افزایش پایبندی به استانداردهای KYC و تلاش برای تحقق آن هستند، این کار سخت تر می شود. در سال 2020، فقط 16٪ از صرافی هایی که در نظرسنجی پلتفرم تحلیل کریستال بلاک چین (Crystal Blockchain) مشارکت داشتند، در هیچ کشور به ثبت نرسیده بودند.

انتظار می رود با توسعه تنظیم مقررات حوزه رمزارز ها در سطح جهانی و منطقه ای، این رقم بیش از این نیز کاهش یابد.

4- چگونه می توان با پولشویی رمزارزی مقابله کرد؟

بهترین روش، نظارت بر تراکنش های بلاک چینی است که به صورت بالقوه مشکوک هستند.

در بحث تحقیقات مربوط به فعالیت های غیرقانونی مثل پولشویی، ماهیت شفاف تراکنش های رمزارزی این ساختار مالی را در موقعیتی برتر قرار می دهد. برخلاف ارز های سنتی که وقتی گم شود دیگر قابل ردیابی نیست، جریان وجوه رمزارزی قابلیت رهگیری بالایی دارد.

می توان با دنبال کردن ارتباطات مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده از طریق این تراکنش ها و با رهگیری منابع بالقوه غیرقانونی وجوه رمزارزی، بر تراکنش های مشکوک بلاک چینی نظارت کرد.

اگرچه برخی از بلاک چین ها خصوصی هستند، یعنی ردیابی تراکنش ها در آن ها به لحاظ نظری دشوار است، اما بلاک چین هایی مانند بیت کوین یا اتریوم بسیار شفاف و قابل رهگیری هستند. پلتفرم تحلیلی کریستال نیز مانند بیت کوین و اتریوم به صورت خودکار نظارت می کند و یک نمره ریسک برای تراکنش های انجام شده در همه بلاک چین های عمده از جمله بیت کوین کش، لایت کوین، تتر و ریپل ارائه می دهد. کریستال همچنین بر بیش از 1500 توکن ERC-20 و بیش از 60 پروتکل دیفای نظارت می کند.

5- نرم افزار انطباق با مقررات ضد پولشویی چگونه در کسب و کار های رمزارز قابل استفاده است؟

با توجه به به شمار تراکنش هایی که به صورت روزانه با سرعتی بالا در بلاک چین ها انجام می شود، چاره کار اتوماسیون (خودکارسازی) است.نظارت دستی به دلیل این حجم بسیار بالا عملی نیست.

سرویس های تحلیلی مثل کریستال با به روزرسانی های 24 ساعته برای اتوماسیون این فرایند نظارت فعالیت می کنند تا زمانی که چیزی به نظر مشکل دار می رسد، شرکت های رمزارز (مثل بانک ها و مؤسساتی که مشتریان شان با رمزارز سروکار دارند) بلافاصله در جریان قرار بگیرند.

دستورالعمل های اخیر منتشر شده توسط گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نشان می دهد مجموعه ای از نشانگر های خطر وجود دارد که هنگام مواجهه با پولشویی باید مراقب آن ها بود. مجموعه این نشانگر ها که برای مبارزه با فعالیت های غیرقانونی این چنینی به کار می رود، به صورت مداوم در حال توسعه است. اطلاعات مربوط به نهاد مورد نظر، و همچنین نظارت بر تراکنش ها و الگوی تراکنش مورد استفاده و تماس های برقرار شده جزو بالاترین اولویت ها هستند.

ترکیب این عوامل هنگام خطر احتمالی مهم است و FATF تأکید کرده است که این عوامل نباید به صورت جداگانه مورد توجه قرار گیرد، بلکه به عنوان بخشی از یک تصویر بافتاری کلی باید نگریسته شود.

ارائه دهندگان خدمات دارایی های مجازی (VASP) باید با در نظر گرفتن این تصویر کلی عوامل ضدپولشویی تعریف شده توسط دولت را در نظر بگیرند و با تیم انطباقشان مشخص کنند که برای ملزومات انطباقی منحصربه فرد آن ها، کدام ترکیب از عوامل باید مورد بررسی قرار گیرد.

ماهیت قابل تنظیم نرم افزار هایی مانند تحلیل کریستال به تیم های انطباق VASP ها امکان می دهد که شرایط ضدپولشویی ویژه خودشان را ایجاد کنند.

مطالب مرتبط:

دسترسی سازمان مبارزه با پولشویی آمریکا به معاملات رمزارز بالای 250 دلار

آمریکا و روسیه در صدر فهرست پولشویی رمزارزی

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته