جمعه 31 فروردین 1403

قابلیت همکاری برندگان و بازندگان CBDC را تعیین می‌کند

کارشناسان بر این باورند که ایجاد پل بر روی شکاف بین ابتکارات مختلف CBDC و سیستم های پرداخت موجود و همچنین سایر ارزهای دیجیتال بسیار مهم است.

به گزارش سکه نیوز ، چین آزمایش یوان دیجیتال خود را آغاز کرده است. هیجان ناشی از این پروژه چندین شهر بزرگ چین و همچنین تماشاگران در سراسر جهان را شگفت زده کرده است.

اخیراً، شنژن قرعه کشی iShenzhen خود را آغاز کرد که در آن، دولت 20 میلیون یوان دیجیتال را بین 100000 دارنده کیف پول بانک مرکزی یا CBDC، توزیع می کند. این در پشت قرعه کشی مشابهی است که در شهر سوژو، یکی از مناطق ویژه اقتصادی چین برگزار شده است. سوژو قبلاً با چندین پروژه بلاک چین درگیر شده است و در تلاش برای تعمیق درک و استفاده شهرداری از فناوری غیرمتمرکز ، قراردادهای هوشمند و منحنی یادگیری عمومی است که ممکن است مردم با آن روبرو شوند.

همانطور که چین همچنان خود را در اقتصاد بین الملل تقویت می کند ، ثابت می کند که یک رهبر در رقابت برای تصویب CBDC  است، ابتکاری که باعث دسترسی بیشتر کالاها و خدمات چینی در بازار جهانی می شود. بسیاری از کارشناسان در زمینه های سیاست های مالی و فناوری مالی استدلال کرده اند که دیجیتالی شدن پول عمومی نتیجه اجتناب ناپذیر فناوری دفتر توزیع شده است.

پیامدهای خاص سیاسی و اقتصادی این تغییر به ارز دیجیتال به تصمیمات خاص دولت ها در مورد رویکردهای آنها نسبت به این فناوری های جدید بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال، چین رویکردی را اتخاذ کرده که موفقیت مکرر در کل فرهنگ تجاری معاصر را مشاهده کرده است.

تعدادی دیگر از کشورها ، با هر اقتصادی که در هر ابعادی دارند، کم و بیش در گوشه ای منتظر هستند همان طور که بانک مردم چین رهبری خود را نشان می دهد. در آزمایشات سوژو و شنژن، به شهروندان یوان دیجیتال اختصاص داده می شود و آنها را وادار می کنند که کیف پول دیجیتال خود را به حساب PBoC موجود خود متصل کنند ، و اگر ظرف چند هفته از ارز دیجیتال استفاده نکنند، ناپدید می شود.

به ویژه کشور ها مشتاق هستند ببینند که این برنامه چگونه گسترش می یابد و نحوه تصویب در سطح پایه چگونه است. مشاغل و دولت ها انگیزه طبیعی برای پذیرش این فناوری دارند ، زیرا باعث کاهش اصطکاک و مخارج و افزایش درآمد می شود. با این حال، برای شهروندانی که انگیزه های آنها ممکن است به منافع مالی مرتبط نباشد، کدام یک از انگیزه های دیگر آنها را بر آن می دارد که از یک سیستم کاملاً متفاوت پول و بانکداری استفاده کنند؟ این روندهای گشترش پذیرش فوق الذکر عامل مهمی خواهد بود که تعیین می کند سایر کشورها به چه سرعت شروع به توسعه CBDC های خود می کنند.

 کشورهای کوچکتر شانس بیشتری برای شروع سریع دارند

این آزمایش مشارکت اقتصادی در چین را برانگیخته و علاقه بانک های دولتی در سراسر جهان را به دنبال داشته است. کدام کشورها در حال دنبال کردن چین در آینده دیجیتالی قرار هستند؟ مسلماً نفوذ چین و همچنین فرهنگ دیرینه فن آوری در سراسر قاره نشان می دهد که بسیاری از کشورهای شرق آسیا نیز می توانند از این الگو پیروی کنند. بانک تایلند یک برنامه آزمایشی CBDC را از ژوئن 2020 آغاز کرد. علاوه بر این، فقط در پاییز گذشته، بانک کره برنامه هایی برای صدور CBDC 2021  را اعلام کرد، در حالی که مقامات بانکی ژاپن با توجه به CBDC چین، یک دوره منفعلانه تر و محتاطانه تر را پیش گرفته اند.

البته کشورهای کوچکتر نیز در آزمایش های مالی خود موانع مختلفی دارند. به تازگی، باهاما «سند دلار» ​​و کامبوج «باکونگ» خود را به دنبال نمونه چین معرفی کردند. این امر به دلیل کوچکتر بودن این سیستم های بانکی ملی امکان پذیر است که به آنها امکان می دهد با چابکی بیشتر و همچنین استقلال بیشتر حرکت کنند. این یک مزیت برای کشورهای کوچکتر است، زیرا وابستگی جهانی به واحد پول آنها نیز کمتر است، بنابراین مسائل مربوط به قابلیت همکاری برای این کشور ها دارای اولویت کمتری نسبت به اقتصاد جهانی مانند ایالات متحده و چین هستند که این امر به جنبه ای بسیار مهم تبدیل می شود.

با این حال ، کشورهای بزرگتر نیز علاقه بیشتری نشان می دهند. یک گزارش تحقیقاتی یک ساله که اخیراً توسط بانک های مرکزی عربستان سعودی و امارات متحده عربی منتشر شده است، نشان می دهد که تصویب زودهنگام ارزهای دیجیتال مطلوب است؛ به ویژه برای اقتصادهای بزرگ که دارای استقلال بالاتری نسبت به برای مثال کشورهای منطقه یورو یا بخشی از انجمن تجارت آزاد آمریکای شمالی هستند. مانند چین، دولت های عربستان و امارات با توجه به تولید و منابع طبیعی خود، به اندازه اقتصاد های بزرگ غربی بدهی های انباشته شده ندارند.

این امر جنبه جالبی از تصویب CBDC را به نمایش می گذارد، جنبه ای که ممکن است بر روند دیجیتالی کردن در بانک های عمومی جهان تأثیر بگذارد. در حالی که تعداد زیادی از عوامل تعیین می کنند که یک اقتصاد خاص چگونه و چه زمانی ممکن است ارز دیجیتال را بپذیرد. مانند اندازه آن اقتصاد، فضای اقتصادی موجود، تولید ناخالص داخلی آن و غیره به نظر می رسد یکی از جنبه های مهم، داشتن برنامه اقتصادی ملی (در مقابل جهانی) است. این مساله جالب است نه تنها به این دلیل که کشورهای خاص را پذیرای CBDC می کند بلکه به دلیل اینکه اهمیت همکاری پذیری پس از تأسیس ارز را برجسته می کند. به عبارت دیگر ، این برنامه های دیجیتالی سازی از طریق کنترل شدید سیاست اقتصادی ملی ایجاد می شوند، اما برای حمایت از سیستم های جهانی که در آن زندگی می کنیم، این فن آوری ها نیاز به تعامل از طریق برنامه های واسطه ای دارند.

قابلیت همکاری برای اقتصادهای بزرگ بسیار حیاتی است

با فشار به تمام ابتکارات جهانیCBDC ، مرکز نوآوری بانک تسویه حساب های بین المللی یا BISIH اعلام کرد که تحقیقات CBDC در سال 2021 اولویت اصلی آن است. این برنامه قصد دارد امکان پرداخت سریعتر و ارزانتر برون مرزی را ارزیابی کند. این ابتکار برای اقتصاد جهانی که در حال بررسی قابلیت همکاری پروژه های CBDC خود با استفاده از تحقیقات BISIH و آزمایش های مقدماتی برای تسهیل برنامه CBDC خود است بسیار مفید خواهد بود.

در حالی که تمرکز بر موارد استفاده داخلی برای هر کشور قابل درک است،CBDC  ها فقط در محیط خاص محلی کار می کنند مگر اینکه نوعی پروتکل قابل همکاری وجود داشته باشد. برای اطمینان از موفقیت آنها در مقیاس جهانی، ایجاد پل بر روی شکاف بین ابتکارات مختلف CBDC و سیستم های پرداخت موجود و همچنین سایر ارزهای دیجیتال بسیار مهم است.

دولت هایی که در استفاده از CBDC ها تحقیق می کنند بدون شک گامی در مسیر درست گذاشته اند ، اما تجارت کاملاً بی مرز و جهانی با کمک یک پروتکل قابل همکاری تقویت خواهد شد، زیرا سیستم اقتصادی ما چند وجهی است و نمی تواند یک ارز واحد جایگزین شود.

منبع: کوین تلگراف

بیشتر بخوانید

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

فراتر از مرزهای تخیل: انسانیت، رباتیک، و تلاش برای برابری

    این ایده که انسان‌ها ممکن است شبیه ربات‌های پیشرفته باشند، به‌طور بالقوه توسط هوش‌های برتر از جهان‌های دور یا گوشه‌های مخفی سیاره‌ی خودمان مهندسی...

بررسی استفاده از هوش مصنوعی در سیستم نظارتی مدرن حاکم بر جوامع

در عصری که مرزهای بین حوزه عمومی و خصوصی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، مفهوم زندگی در یک آکواریوم واقعی، که مانند شرکت‌کنندگان در...

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته