پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

نگاهی به وضعیت بازارهای کشور در هفته سوم دی ماه، بازار متاثر از اخبار سیاسی

بازارهای کشور این هفته را عمدتا با افت به اتمام رساندند، به جز طلای 18 عیار که به لطف افزایش قیمت ها در بازار جهانی با رشد همراه شد.

به گزارش سکه نیوز، شاخص کل بورس در پایان معاملات هفته منتهی به 19 دی با 87 هزار و 343 واحد افت به عدد یک میلیون و 310 هزار و 659 واحدی رسید.

این افت شاخص کل اما در سهم های کوچک تر تاثیر کم تری داشته است و شاخص کل هم وزن در پایان معاملات این هفته نشان از افت 3 هزار و 148 واحدی در طول هفته داشت و به عدد 460 هزار و 568 واحدی رسید.

بازار بورس این روزها با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کند و ورود نقدینگی جدید به بازار بسیار افت کرده است. در این بین حجم معاملات نیز کاهش پیدا کرده و دیده می شود که بازار شمایلی بی رمق دارد.

با این وجود همچنان برخی تاکید دارند که بازار کلیاتی مثبت دارد و نباید با نوسانات کنونی کل سرنوشت بازار را نزولی دانست.

اما مساله این است که سرمایه گذاران خرد هنوز بار ماه ها ضرر را به دوش می کشند و دیگر در چنین شرایطی بعید به نظر می رسد که به سادگی به بازار اعتماد کنند.

این در شرایطی است که در هفته گذشته دو عامل مهم به سهام فولادی آسیب وارد کردند که یکی تحریم های آمریکا بود و دیگری کاهش نرخ فروش محصولات فولادی ها در بورس کالا در پی قیمت گذاری دستوری. طبق اعلام وزیر صمت این شرکت ها باید محصولات خود را با 70 درصد قیمت CIS به فروش برسانند و این مساله می تواند کاهش درآمدهای آنها را به صورت جدی در پی داشته باشد. اما هنوز بورس کالا این موضوع را نپذیرفته و در صورت اجرایی شدن بایدمنتظر کاهش بیشتر قیمت سهام مرتبط هم باشیم.

در این میان عامل دیگری که به بازار فشار وارد کرد، نگرانی از احتمال تمدید و یا تشدید تحریم های علیه ایران بود؛ چرا که ایران در اقدام متقابل برای خروج آمریکا از برجام، غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را آغاز کرده است.

با این وجود اتفاقاتی که در این هفته در آمریکا افتاد و معترضان ساختمان کنگره این کشور را مورد هجوم قرار دادند، می تواند به نوعی نشانه ای مطلوب باشد از این که دموکرات ها با تمام قوا کار خود را آغاز خواهند کرد و ممکن است شرایط تا حدودی برای ایران آسان تر شود.

از این رو ممکن است بورس نیز در هفته پیش رو تغییر جریان داشته باشد. ضمن این که رسیدن به محدوده حمایتی تکنیکال و روانی 1.3 میلیونی شاخص کل می تواند آن را برای تغییر جهت آماده سازد.

ارز

در بازار ارز این هفته شاهد نوساناتی جدی بودیم و حتی در میانه های هفته، واهمه ایجاد یک روند صعودی جدید نیز در بازار ایجاد شد.

با خبر غنی سازی 20 درصدی اورانیوم توسط ایران، در بازار ارز کشور التهاباتی جدی ایجاد شد و این مساله از احتمال تمدید تحریم های ایران نشات می گرفت.

از این رو در اواسط هفته شاهد آن بودیم که قیمت دلار در بازار آزاد به بالای 26 هزار تومان نیز رسید، اما این افزایش نرخ در صرافی ملی محقق نشد.

پیش از این فعالان سطح بازار اعلام کرده بودند که اگر قیمت ها در بازار دلار به بالای 26 هزار تومان برسد، بار دیگر باید منتظر یک افزایش قیمت جدی باشیم.

با این وجود تنش ها در آمریکا و سخنان دونالد ترامپ مبنی بر این که به صورت منظم قدرت را به جو بایدن منتقل خواهد کرد، بازار ایندکس جهانی دلار را کاهشی و ارز را در کشور ما نیز آرام کرد.

مساله دیگری که مورد توجه قرار گرفت این بود که مقامات کشور نیز اعلام کردند که غنی سازی 20 درصدی اورانیوم در ایران با برگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم ها، متوقف خواهد شد.

این موضوع نویدبخش آن بود که ایران این اقدامات را در راستای بازدارندگی و فشار به مقامات آمریکا و اروپا برای رفع هر چه سریع تر تحریم ها انجام داده است و نباید در انتظار افزایش تنش ها باشیم.

در نتیجه قیمت فروش دلار در صرافی ملی در پایان هفته منتهی به 19 دی با 150 تومان کاهش به 25 هزار و 550 تومان رسید.

در این بین کاهش قیمت یورو کند تر بود و در پایان هفته با 50 تومان افت به 31 هزار و 550 تومان رسید.

قیمت دلار در بازار آزاد نیز در پایان هفته منتهی به 25 هزار و 570 تومان رسید که نشان از افت 130 تومانی قیمت این ارز در طول هفته گذشته دارد.

طلا

بازار طلا نیز در طول هفته گذشته، روندی شبیه بازار ارز داشت و در اواسط هفته با افزایش همراه شد و در پایان آن آرام گرفت.

افزایش قیمت در اواسط هفته به قدری شدید شده بود که نرخ سکه بهار آزادی تا 12 میلیون و 350 هزار تومان نیز رسید.

اما این نرخ ها پایدار نبودند و از آنجایی که جریان های نوسانی قیمتی تنها توسط سوداگران مدیریت می شود، در نهایت ضرر مردم عادی و سود دلالان را در بر دارد.

سوداگران بازار طلا با ایجاد تنش های خبری بازار را متشنج می کنند و پس از خرید در قیمت های پایین، دارایی خود را در قیمت های بالا و درست پیش از افت قیمت به مردم می فروشند و در این بین تنها کسانی که در قیمت های بالا خرید کرده اند ضرر می کنند.

با این وجود قیمت طلای 18 عیار با توجه به افزایش قیمت قابل توجهی که در بازار جهانی طلا نیز رخ داد، در پایان هفته نشان از رشد دارد.

قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار کشور با 8 هزار تومان رشد به یک میلیون و 160 هزار تومان رسید.

اما بازار سکه تا حدودی آرام تر بود و بدون تغییر نسبت به قیمت های پایانی هفته قبل، در عدد 11 میلیون و 750 هزار تومانی ثابت ماند.

این در حالی است که در روزهای پایانی هفته ایرانی و در تعطیلات بازارهای کشور، قیمت طلا در بازارهای جهان افتی جدی را تجربه کرده است و امکان دارد این افت به زودی در بازار کشور نیز تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید

آمادگی طلا برای سومین ضرر هفتگی متوالی

قیمت طلا در روز جمعه کاهش یافت، زیرا خوش بینی در مورد شکوفایی مجدد اقتصاد ایالات متحده باعث افزایش جذابیت دارایی های خطرناک تر...

افزایش قیمت طلا با رشد تورم در آمریکا

قیمت طلا روز پنجشنبه با کمک فشار ناشی از رشد تورم در ایالات متحده افزایش یافت، اگرچه پس از آنکه سیاست گذاران فدرال رزرو...

ثبات قیمت طلا نزدیک به بالاترین سطح در چهار ماه گذشته

پیش از انتشار آخرین صورتجلسه سیاستگذاری فدرال رزرو ایالات متحده که انتظار می رود دیدگاه سیاست گذاران در مورد تورم را روشن کند، قیمت...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته