پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

پرایس اکشن (Price Action) چیست و معاملات پرایس اکشن چگونه انجام می شوند؟

 

تجزیه و تحلیل تکنیکال، ابزار و متدی معاملاتی است که با استفاده از آمار فعالیت های معاملات، به ویژه حرکت و حجم قیمت رمزارز، حرکت آینده را در بازار پیش بینی می کند. هنگامی که یک معامله گر تکنیکال در مورد پرایس اکشن (Price Action) صحبت می کند، اشاره به نوسانات روزانه قیمت یک سهام خاص دارد.

معامله گران برای کمک به یافتن نظمی در حرکاتِ ظاهراً تصادفی قیمت، تاریخچه عملکرد قیمت رمزارز را ارزیابی می کنند. به طور کلی، یک معامله گر از نمودارهای شمعی برای تجسم و متناسب سازی بهتر حرکت قیمت استفاده می کند. این یک هنر ذهنی است. دو معامله گر ممکن است تحرکات قیمتی یا پرایس اکشن یکسانی را مطالعه کرده اما درمورد آنچه این الگو نشان می دهد به نتایج کاملاً متفاوتی برسند. این یکی از دلایلی است که بهتر است پرایس اکشن را فقط به عنوان بخشی از کل استراتژی معاملاتی در نظر گرفت.

معامله پرایس اکشن یک استراتژی معاملاتی است که در آن معاملات دقیقاً بر اساس تحرکات لحظه ای قیمت دارایی انجام می شود. این تاکتیکی است که اغلب توسط معامله گران فاندامنتال و معامله گران خرد استفاده می شود. به طور کلی، این معامله گران برای انجام معاملات بزرگ بر اساس حرکات قیمتی جزیی و تغییرات اندک پیش می روند. ماهیت کوتاه مدت این معاملات باعث می شود که این استراتژی نسبت به سایر استراتژی ها، مانند تجزیه و تحلیل فنی یا بنیادی، تأثیر و صحت کمتری داشته باشد.

پیش بینی تحرکات قیمت (Price Action)

صدها شاخص برای کمک به پیش بینی مسیر آینده یک دارایی طراحی شده است. این شاخص ها شامل شاخص مقاومت نسبی (RSIمیانگین متحرک واگرایی همگرایی (MACD) و شاخص جریان پول (MFI) هستند. آنها از داده های معاملاتی تاریخی برای تجزیه و تحلیل و پیش بینی حرکت قیمت استفاده می کنند.

معامله گران کوتاه مدت این اطلاعات را با نمودارهایی مانند نمودار شمعی ترسیم می کنند. الگوهای نمودار معمولا شامل مثلث صعودی، الگوی سر و شانه ها و مثلث متقارن است. الگوها به همراه حجم و سایر داده های خام بازار، بخشی جدایی ناپذیر در معاملات پرایس اکشن هستند. این یک استراتژی دشوار است، بخشی از هنر و بخشی از علم، که حتی معامله گران باتجربه نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند.

در نهایت، در معاملات، هیچ دو نفری هر یک از پرایس اکشن ها را به شیوه دیگری تجزیه و تحلیل نمی کنند. در نتیجه، بسیاری از معامله گران مفهوم تحلیل پرایس اکشن را دست نیافتنی می دانند. مانند سایر حوزه های معاملات فعال، اندازه گیری عملکرد قیمت یک رمزارز کاملاً ذهنی است و پرایس اکشن باید فقط یکی از فاکتورهای مورد بررسی قبل از ورود به معامله باشد.

پیش از شروع لازم است کاربران مهارت های معاملاتی خود را با شبیه سازهای معاملاتی رایگان آزمایش کنند و از این طریق با هزاران معامله گر رقابت کنند و راه پیشرفت خود را به سمت قله هدایت کنند! توصیه می شود معامله گران قبل از شروع به خطر انداختن پول خود، در یک محیط مجازی معاملات را ارسال کنند. استراتژی های معاملاتی را تمرین کنند و تا وقتی آمادگی ورود به بازار واقعی را ندارند، تمرینات مورد نیاز را انجام دهند.

پرایس اکشن در معاملات ارزهای رمزنگاری شده چیست؟

نمودار های پرایس اکشن حداکثر 4 مورد را به اطلاع معامله گر می رساند (open, close, low, high). این 4 مورد می تواند در معاملات کاربر بسیار مفید باشد زیرا معامله گر می تواند موقعیت های بسیار جالبی را در بازار شناسایی کند که به کاربر کمک می کند جهت کوتاه مدت حرکت قیمت را تعیین کند. این روش در ارزهای رمزنگاری شده نیز Price Action نام دارد.

اول از همه، کاربر باید بداند که قیمت در بازار با تقاضای واقعی و عرضه ایجاد می شود. بنابراین، پرایس اکشن به این معنی است که در نمودار می توان شکل های مشخصی از تقاضا را پیدا کرد و آنها را تحلیل کرد که احتمالاً می تواند جهت آینده قیمت را تعیین کند. از ابزارهای Price Action به خوبی در معاملات سهام استفاده می شود. بنابراین، این ابزار می تواند مزیت خوبی در تصمیمات معاملاتی کاربران در بازار ارزهای رمزنگاری شده نیز باشد.

ابزار معاملات پرایس اکشن

ابزار ترجیحی برای معامله گران، بریک اوت، شمعی و خطوط روند است. آنها همچنین از نظریه هایی مانند حمایت و مقاومت نیز استفاده می کنند. معامله گران از این ابزار و ایده ها برای توسعه استراتژی هایی استفاده می کنند که مطابق با تحلیل آن ها از پرایس اکشن باشد.

شکست (Break out)

وقتی قیمت یک دارایی با گرایش خاصی حرکت می کند، پس از شکست، این گرایش معامله گران را از یک فرصت معاملاتی جدید مطلع می کند.

به عنوان مثال، فرض کنید سهامی در طی 20 روز گذشته بین 11 تا 10 دلار معامله شده باشد، سپس به بالای 11 دلار برسد. این تغییر گرایش، به معامله گران هشدار می دهد که حرکت درجا احتمالاً به پایان رسیده است و حرکت احتمالی به 12 دلار (یا بالاتر) آغاز شده است.

شکستگی طبق الگوهای مختلف، از جمله دامنه، مثلث، سر و شانه ها و الگوهای پرچم رخ می دهد. گاهی شکست به این معنی نیست که قیمت در مسیر پیش بینی شده پیش روی خواهد داشت و اغلب هم چنین نیست. این یک شکست دروغین نامیده می شود و فرصتی برای معاملات در جهت مخالف شکست است.

شکست می تواند کوچک یا بزرگ باشد. هنگامی که معامله گر به دنبال معامله های کوچک یا دوره های معاملاتی کوتاه مدت باشد و قیمت به یک جهت خاص حرکت می کند، شکست در طی آن روند می تواند پتانسیل سود عالی را برای کاربر فراهم کند.

شمعی (Candlestick)

شاخص شمعی نمایش گرافیکی نمودار است که روند، قیمت باز، نزدیک، بالا و پایین دارایی را نشان می دهد. معامله گران از نمودار شمعی در استراتژی های مختلف استفاده می کنند. به عنوان مثال، هنگام استفاده از نمودارهای شمعی، برخی از معامله گران از استراتژی های مختلف روند شمع برای انواع تحلیل ها استفاده می کنند.

روندها (Trends)

با ادامه روند صعودی یا نزولی، یک دارایی می تواند در طول روز تحلیل و معامله شود. معامله گران از این نوسانات به عنوان روند صعودی، جایی که قیمت در حال افزایش است یا روند نزولی، جایی که قیمت در حال کاهش است، یاد می کنند.

حمایت و مقاومت

مرتبط با تمام موارد بالا، معامله گران از مناطق حمایتی قیمت و مقاومت در برابر پرایس اکشن استفاده می کنند تا فرصت های تجاری خوبی را فراهم کنند. مناطق حمایت و مقاومت در جاهایی اتفاق می افتند که قیمت در گذشته معکوس شده است. چنین سطوحی ممکن است در آینده دوباره تکرار شوند.

استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن

استراتژی های تجاری بسیاری وجود دارد که می توان از بین آنها انتخاب کرد. چند مورد از محبوب ترین ها عبارتند از:

  1. پرش به حمایت
  2. ورود به میله ها بعد از شکست
  3. چکشی
  4. هارامی (Harami)

معامله گران اغلب استراتژی های خود را طبق تصویری که توسط شاخص استفاده شده در یک نمودار، ایجاد شده است نام گذاری می کنند. به عنوان مثال، پرش در حمایت به افزایش ناگهانی قیمت یک دارایی پس از رسیدن یا نزدیک شدن به قیمت حمایت آن، یا پایین ترین قیمتی که بازار برای آن دارایی نقطه حمایت تشکیل داده است اشاره دارد.

در استراتژی ورود به میله ها، پس از شکست، میله به شکل شمعی بین محدوده میله قبلی بعد از وقوع شکستگی در می آید. در استراتژی چکش، چکش همان شمعی است که شبیه چکش است. به این شکل در می آید که نقاطی، نزدیک و زیاد به هم چسبیده هستند، در حالی که پایین شمع بلند است و دسته چکش را شبیه سازی می کند. معامله گران معمولاً چكش ها را معكوس روند می دانند.

هارامی با یک روند صعودی یا نزولی همراه با کاهش یا افزایش مربوط به افتتاح و بسته شدن قیمت مشخص می شود. یک شمع کوچکتر در کنار آن قرار دارد، با یک حرکت قیمت مخالف جهت روند و یک شکاف کوچکتر در قیمت باز و بسته شدن سهم شکل می گیرد. هارامی به طور کلی تغییر روند را نشان می دهد.

مراحل انجام معاملات پرایس اکشن

بیشتر معامله گران باتجربه که در پی معامله پرایس اکشن هستند، معتقدند این روش معاملاتی گزینه های متعددی را برای شناخت الگوهای معاملاتی، سطح ورود و خروج، نقاط توقف ضرر و نکات مربوطه در اختیار کاربر قرار می دهند.

داشتن تنها یک استراتژی در یک یا چند رمزارز کافی نیست و ممکن است فرصت های تجاری کافی را فراهم نکند. بیشتر سناریوها شامل یک فرآیند دو مرحله ای است:

  1. شناسایی سناریو: مانند سناریو وارد شدن قیمت سهام به مرحله گاو نر یا خرس، دامنه کانال، شکست و غیره
  2. شناسایی فرصت های معاملاتی در این سناریو: هر بار که یک سناریو در معاملات تنظیم می شود، معامله گر باید از خود سوال کند که آیا احتمال دارد این رمزارز (الف) رشد بیش از حد یا (ب) عقب ماندن از بازار داشته باشد؟ این یک سناریو کاملاً اختیاری است و حتی با توجه به سناریوی مشابه می تواند از یک معامله گر به دیگری تغییر کند.

در اینجا چند نمونه را ذکر کرده ایم:

مثلا سهام از نظر معامله گر به بالاترین حد خود می رسد و سپس در سطح کمی پایین تر عقب نشینی می کند (سناریو از نظر کاربر برآورده شده است). سپس معامله گر می تواند تصمیم بگیرد که آیا فکر می کند یک صعود مضاعف برای بالاتر رفتن وجود دارد یا به دنبال یک تغییر قیمت، افت بیشتری خواهد کرد.

معامله گر بر اساس پیش فرض نوسان کم در بازار، کف و سقف خود را برای قیمت رمزارز خاص مد نظر خود تعیین می کند. اگر قیمت سهام در این محدوده باشد (سناریو مطابقت دارد)، معامله گر می تواند با فرض کف / سقف تنظیم شده به عنوان سطوح حمایت و مقاومت موقعیت هایی را بدست آورد یا یک دیدگاه دیگر داشته باشد که رمزارز در هر دو جهت بریک اوت خواهد شد.

یک سناریو مشخص شده برای برآورده شدن تنظیم می شود و سپس فرصت معاملاتی وجود دارد که از نظر ادامه شکست (جلوتر در همان جهت) یا عقب نشینی شکست (بازگشت به سطح گذشته) به کاربر سیگنال می دهد.

همانطور که مشاهده می شود، معاملات پرایس اکشن از نزدیک با ابزارهای تجزیه و تحلیل فنی کار می کنند، اما تصمیم نهایی معاملاتی به شخص معامله گر وابسته است.

محبوبیت معاملات پرایس اکشن

همانطور که در بالا نیز اشاره شد معاملات پرایس اکشن به جای سرمایه گذاری بلند مدت برای معاملات محدود و کوتاه مدت و میان مدت مناسب تر است.

بیشتر معامله گران معتقدند که بازار از یک الگوی تصادفی پیروی می کند و هیچ روش روشن و مشخصی برای تعریف استراتژی وجود ندارد که همیشه با روند بازار پیش رود و همواره کارساز باشد. با ترکیب ابزارهای تجزیه و تحلیل فنی و تاریخچه اخیر قیمت ها برای شناسایی فرصت های تجاری بر اساس تفسیر خود معامله گر، معامله پرایس اکشن در جامعه معاملات رمزارزها محبوبیت زیادی دارد.

مزایای آن شامل استراتژی های تعریف شده با ارائه انعطاف پذیری به معامله گران، قابلیت استفاده در چندین کلاس دارایی، استفاده آسان با هر نرم افزار معاملاتی، برنامه ها و پورتال های معاملاتی و امکان بازآزمایی آسان هرگونه استراتژی مشخص شده روی داده های گذشته است. از همه مهمتر، معامله گران در انجام معاملات و تصمیم گیری ها نقش مهمی ایفا می کنند، زیرا این استراتژی به آنها اجازه می دهد تا در مورد اقدامات خود تصمیم بگیرند، به جای اینکه کورکورانه از یک سری قوانین پیروی کنند.

سخن پایانی

بسیاری از تئوری ها و استراتژی ها در مورد معاملات پرایس اکشن در مورد قیمت های سهام و رمزارزها وجود دارد که ادعا می کنند موفقیت های بالایی دارند، اما معامله گران باید بتوانند از هجوم سیل تبلیغات جان سالم به در ببرند، زیرا فقط داستان های موفقیت یک استراتژی خبرساز می شوند. معاملات رمزارزها توانایی بالقوه ای در ایجاد سودهای خوب دارند. اما این معامله گر است که می تواند آنچه را که در بهترین فرصت های پیش رو و در شرایط خاص لازم است را درک کند، آزمایش کند، انتخاب کند، تصمیم بگیرد و عمل کند.

لطفا نظرات خود را در مورد این مطلب، با ما و سایر مخاطبین در میان بگذارید.

کد خبر: TSMCMH

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته