جمعه 10 فروردین 1403

پروتکل سواپ دائمی چیست؟

چقدر اطلاعات عمقی از دیفای دارید؟ در گفت و گویی با معاون رئیس بازار های جهانی هوبی (Huobi) درباره پروتکل های سواپ دائمی بیشتر می‌آموزیم.

به گزارش سکه نیوز، تارنمای یوتودی مصاحبه ای را با سیارا سان (Ciara Sun)، معاون بازار های جهانی هوبی، درباره پروتکل های سواپ دائمی و طرفداران و مخالفان آن انجام داده است. هوبی در 8 فوریه گزارشی درباره این پروتکل ها منتشر کرده بود.

سان درباره ماهیت پروتکل سواپ دائمی گفت: سواپ دائمی یک قرارداد آتی بدون تاریخ انتقال است و متکی به یک نرخ تأمین مالی برای معامله در حدود قیمتی مشخص است. این پروتکل های سواپ های دائمی هستند که در شبکه های غیرمتمرکز مثل اتریوم اجرا می شوند.

معاون هوبی همچنین درباره تفاوت این پروتکل در هوبی و دیگر پلتفرم ها، تأکید کرد: براساس گزارش هوبی، حجم معاملات نقدی اکنون حدود 15.97 درصد از کل حجم معاملات هوبی است. اما در صرافی های غیرمتمرکز، حجم معاملات نقدی حدود 76.8 حجم کل است.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند چیست؟ چه کاربردی دارد؟

او افزود: صرافی های متمرکز سابقه بیشتری و پایگاه کاربری بزرگتری دارند و نرخ معاملات نقدی به مشتقات آن ها باید سطحی معقول برای بازار باشد. از این رو، حجم معاملات مشتقات غیرمتمرکز رشد می کند.

سان در پاسخ به این پرسش که حجم معاملات روزانه چه می شود، گفت: چارت حجم معاملات روزانه در صفحه دوم گزارش نشان می دهد که حجم معاملات در مشتقات هوبی به موازات حجم معاملات نقدی افزایش و کاهش می یابد. اما در سیستم معاملات غیرمتمرکز، حجم معاملات مشتقات در صرافی dYdX ارتباطی با معاملات نقدی در یونی سواپ (Uniswap) ندارد. از این رو، براساس حجم معاملات روزانه، برای توسعه سواپ های دائمی غیرمتمرکز هنوز خیلی زود است.

معاون هوبی درباره تفاوت پروتکل های مشتقات غیرمتمرکز بیان داشت: در درجه اول اهرم فشار است. اهرم فشار قوی تر به معنای احتمال بیشتر سود یا ضرر است. معامله گران قراردادی، به ویژه معامله گران روزانه، برای افزایش سودشان از اهرم فشار قوی تری استفاده می کند.

به گفته سان، dYdX، پروتکل دائمی و صرافی مشتقات غیرمتمرکز به ترتیب از اهرم فشار 5 برابر، 10 برابر و 25 برابر استفاده می کنند. اما، صرافی های متمرکز دست کم از اهرم فشار 50 برابری پشتیبانی می کنند. به همین دلیل، این سواپ های دائمی غیرمتمرکز در حال حاضر برای بسیاری از معامله گران به اندازه کافی خوب نیست.

سان افزود: مسئله دوم نقدینگی است. صرافی های متمرکز همگی از دفتر سفارشات برای جمع کردن سفارش استفاده می کنند. dYdX و صرافی مشتقات غیرمتمرکز برای جمع کردن سفارش از دفتر سفارشات سنتی استفاده می کنند و فقط تسویه حساب را به صورت بلاک چینی انجام می دهند؛ در حالی که سه پروتکل دیگر برای جمع کردن سفارشات از AMM استفاده می کنند.

او توضیح داد: دفتر سفارشات نیازمند بازارگردان های کافی برای به دست آوردن نقدینگی خوب است، اما AMM مستلزم توازن استخراج نقدینگی و توسعه پروژه است تا نقدینگی را حداکثری کند. به طور کلی، هیچ یک از پروتکل های دائمی غیرمتمرکز از لحاظ نقدینگی قابل مقایسه با صرافی متمرکز نیست.

سیارا سان در پاسخ به این پرسش که آیا بین داده های بلاک چینی در صرافی های متمرکز و پروتکل های سواپ دائمی غیرمتمرکز تفاوت زیادی هست، توضیح داد: بله، در مورد صرافی های متمرکز، از نگاه کاربری بخش بلاک چینی تنها وقتی روی می دهد که کاربر اقدام به واریز یا برداشت توکن می کند. از سوی دیگر، در پروتکل های دائمی غیرمتمرکز هر گام در یک تراکنش روی بلاک چین روی می دهد.

سان درباره آینده سواپ های دائمی غیرمتمرکز تأکید کرد که در حال حاضر هیچ کس به جز علاقه مندان به دیفای و کسانی که استخراج نقدینگی می کنند، از سواپ های دائمی غیرمتمرکز استفاده نخواهند کرد. اما وقتی که مشکلات نقدینگی و عملکرد شبکه حل شد، کسانی که نیازمند سطوح بالای امنیت مالی هستند، به استفاده از این ها روی خواهند آورد.
او همچنین تصریح کرد که اولویت برای تیم های توسعه دهندگان باید نقدینگی و مهاجرت به شبکه لایه دوم باشد.

مطالب مرتبط:

صرافی رمزارزی غیرمتمرکز کونوس (دکس)

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال جول سواپ (JUL)

جول سواپ، که در تاریخ 29 دسامبر سال 2020 راه اندازی شد، معادل یونی سواپ (UNI) است که بر روی بایننس اسمارت چین (BSC)...

استخر نقدینگی(Liquidity pool) چیست؟ هرآنچه که باید بدانید!

استخرهای نقدینگی(Liquidity Pool) امروزه به یکی از قسمتهای اساسی اکوسیستم مالی غیر متمرکز (DeFi) تبدیل شده اند. این صنعت یک بخش اساسی از حوزه...

آشنایی با ارز دیجیتال لوپرینگ (LRC)

ارز LRC یک توکن ارز دیجیتال مبتنی بر اتریوم است، یک پروتکل باز که برای ساخت صرافی های رمزارز غیرمتمرکز طراحی شده است. در سال...

آشنایی با ارز دیجیتال وان اینچ (1INCH)

وان اینچ یک اگریگاتور صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که چندین DEX را به یک پلتفرم متصل می کند. در این مطلب بر اساس اطلاعات...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته