سه‌شنبه 28 فروردین 1403

نگراني ژاپن از صدور ارزهاي ديجيتال

هیرومی بامائوکا، رئیس کل سابق دپارتمان پرداخت و سرمایه گذاری بانک مرکزی ژاپن در مصاحبه اخیر خود با رویترز گفت این کشور برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی خود سال های طولانی در پیش دارد.

بامائوکا در ادامه صحبت های خود گفت بانک مرکزی ژاپن نگران این موضوع است که صدور ارز دیجیتال باعث خروج بی سابقه حجم انبوهی از نقدینگی از بانک های تجاری این کشور شود.

بامائوکا معتقد است در صورتیکه ارزهای دیجیتال در سطوح فراگیر بین المللی مورد استفاده قرار نگیرد، نمی توان توجیه اقتصادی برای صدور آنها ارائه کرد.

آیا صدور ارز دیجیتال باعث خروج سپرده های بانکی می شود؟ چگونه ترازنامه های مالی و شاخص های اقتصادی بانک های مرکزی ممکن است تحت تاثیر صدور ارزهای دیجیتال قرار بگیرند

آیا صدور ارز دیجیتال باعث خروج سپرده های بانکی می شود؟

هیرومی بامائوکا در ادامه صحبت های خود گفت مهم ترین پرسش در حال حاضر این است که آیا میان سپرده های خصوصی در بانک های تجاری و ارزهای دیجیتال امکان هم زیستی مسالمت آمیز وجود دارد یا خیر. از طرفی صدور ارز دیجیتال این خطر را ایجاد می کند که نقدینگی موجود در بانک های تجاری و نهادهای متمرکز مالی به ناگهان وارد چرخه صنعت امور مالی غیر متمرکز شود و از طرف دیگر چنانکه ارزهای دیجیتال به صورت فراگیر صادر نشود، نمی توان بازدهی مثبت آنها را در طولانی مدت ارزیابی کرد.

ارزش مبادلاتی ارزهای دیجیتال با ارزهای رایج ممکن است به تشدید سوداگری بازارهای موازی منتهی شود

ارزش مبادلاتی ارزهای دیجیتال با ارزهای رایج ممکن است به تشدید سوداگری و بازار های موازی حاصل شود

به اعتقاد بامائوکا، در محیط اقتصادی ژاپن، صدور ارز دیجیتال با یک تناقض بنیادین روبرو شده است. البته یکی از راهکارهای موثر در جلوگیری از خروج نقدینگی از بانک ها تجاری در فردای صدور ارز دیجیتال این است که نهادهای متمرکز برای سپرده های ارز دیجیتال یک سقف مشخص تعیین کنند و مثلاً اعلام کنند هر شخص حقوقی و یا حقیقی نمی تواند بیشتر از یک میزان مشخص ارز دیجیتال در اختیار داشته باشد. اما این این راهکار نیز نمی تواند چندان موثر باشد زیرا ممکن است باعث ایجاد نوسانات قیمت در تبادل ارز دیجیتال با دیگر صورت های حقیقی پول های رایج شود.

تبادل ارز دیجیتال با صورت های دیگر پول های رایج می تواند در نهایت به سوداگری در بازارهای موازی منتهی شود. همین موضوع در نهایت باعث می شود شاخص های اقتصادی به صورت غیر معمول و خارج از اختیار قانونگذاران، به انحراف کشیده شود

ژاپن تلاش می کند در ادامه مسیر با توسعه زیر ساخت های فنی مناسب،زمینه را برای صدور ارز دیجیتال آماده کند

بانک مرکزی ژاپن اخیراً طی اتشار یک پژوهش علمی اعلام کرد ارز دیجیتال ین به صورت آزمایشی از سال آینده وارد چرخه تبادلات مالی این کشور خواهد شد. کنجی اوکامورا، معاون وزیر اقتصاد و دارایی ژاپن نیز در مصاحبه اخیر خود عنوان کرده است این کشور نگران صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی چین نیست و تلاش می کند در ادامه مسیر با توسعه زیرساخت های مناسب فنی، زمینه را برای صدور ارز دیجیتال ین آماده کند.

منبع: کوین تلگراف.

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته