پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال

با فراگیر شدن صنعت ارزهای دیجیتال و خرید و فروش آن ها، بسیاری از مردم اقدام به ورود به این بازار می کنند. در این مقاله از سکه نیوز یک راهنمای ساده و کامل برای آشنایی تازه کاران و نحوه ورود به دنیای ارزهای دیجیتال و خرید و فروش آن ها را فراهم کرده ایم.

پاسخ به اینکه سرمایه گذاری کنید یا نه، روی چه ارز دیجیتالی سرمایه گذاری کنید و چه زمانی سرمایه گذاری کنید، کاملا به خود شما بستگی دارد و پس از دریافت آموزش کافی و توانایی تحلیل بازار، به پاسخ این سوالات دست خواهید یافت.


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


به طور کلی برای شروع این فرآیند، فراهم کردن دو گزینه زیر لازم است:

  1. مکانی برای خرید ارز دیجیتال: صرافی
  2. مکانی برای نگهداری ارزدیجیتال خریداری شده: کیف پول

تصور کنید شخصی قصد تبدیل دلار به ریال را دارد. ابتدا وجه نقد (دلار) خود را به صرافی ارز (Exchange) می دهد. دلار محاسبه و به ریال تبدیل می شود سپس ریال را در کیف پول خود قرار می دهد (کیف پول یا Wallet).

مراحل خرید ارز دیجیتال

خرید ارز دیجیتال نیز مشابه کار با صرافی  مثال قبل است اما با این تفاوت که معاملات بصورت دیجیتال انجام می شود.

مرحله اول: انتخاب صرافی (Exchange)

ثبت نام در صرافی ارز رمزنگاری شده به کاربر امکان خرید، فروش و نگهداری ارز رمزنگاری شده را می دهد. به طور کلی بهترین روش این است که صرافی به کاربر امکان نگه داری کلید خصوصی خود در کیف پول یا هر جای دیگری را بدهد. صرافی ها و کارگزاری های زیادی وجود دارد که این اجازه را نمی دهند. البته برای کسانی که به دنبال معامله همیشگی ارزهای رمزنگاری شده هستند، این ویژگی ممکن است چندان مهم نباشد.

انواع مختلفی از صرافی ارزهای رمزنگاری شده وجود دارد. برخی از صرافی ها با در نظر گرفتن قانون تمرکززدایی ارزهای دیجیتال و حاکمیت فردی آن ها، به کاربران اجازه می دهد ناشناس بمانند و نیازی به ورود اطلاعات شخصی به کاربران ندارند. صرافی هایی که این امکان را فراهم می کنند به طور مستقل عمل می کنند و معمولا غیرمتمرکز هستند، به این معنی که هیچ نقطه کنترل مرکزی در آن ها وجود ندارد. به عبارت دیگر، هیچ مدیر عامل و هیچ شخص یا گروه و هیچ نهاد نظارتی وجود ندارد که قابلیت کنترل و دستکاری در صرافی را داشته باشد.

این نوع صرافی ها ظرفیت استفاده بسیاری از افراد با اهداف متفاوت را دارند اما به طور کلی آنها راه را به روی دنیای بدون بانک باز می کنند. افرادی که از این نوع تمرکز زدایی بهره می برند، ممکن است شامل پناهندگان یا افرادی باشند که در کشورهایی زندگی می کنند که زیرساخت های دولتی یا بانکی برای تأمین شناسنامه و مدارک احراز هویتی آن ها ایجاد نشده است. بسیاری از پناهندگان در دنیا هستند که بدون مدارک هویتی زندگی می کنند و این مدل صرافی ها می تواند بسیاری از مشکلات آن ها را حل کند.

اما در حال حاضر، معمول ترین نوع صرافی، غیرمتمرکز نیست و به KYC یا مدارک احراز هویت نیاز دارد.

نکته مهمی که باید هنگام ایجاد حساب صرافی ارز رمزنگاری شده به آن توجه کنید، استفاده از اقدامات امنیت اینترنتی است. این نکات شامل استفاده از احراز هویت دو مرحله ای و استفاده از رمز عبور منحصر به فرد و طولانی است که شامل انواع حروف کوچک، حروف بزرگ، حروف خاص و اعداد باشد.

مرحله دوم: بارگذاری اطلاعات شخصی

پس از انتخاب صرافی ، اکنون مرحله جمع آوری اسناد و مدارک شخصی است. اولین باری که اقدام به باز کردن حساب بانکی کردید را به یاد دارید؟ مشتری باید در یک شعبه بانک حاضر می شد. همچنین باید در ساعات بانک در اواسط یک روز کاری حاضر شود. کاربر باید کپی کارت ملی صادر شده توسط دولت را به بانکدار ارائه دهد و اگر کارمند مربوطه آنجا نبود، یک روز دیگر برگردد. مشتری باید فرم ها را بعد از فرم دیگر پر کند و آنها را امضا کند. همه این مراحل برای داشتن مکانی برای ذخیره پول کاربر است. راه اندازی حساب برای خرید و نگه داری ارز رمزنگاری شده نیز خیلی متفاوت نیست، فقط به صورت آنلاین انجام می شود.

بسته به نوع صرافی، این موارد ممکن است شامل تصاویر شناسنامه کارت ملی، گواهینامه رانندگی و همچنین اطلاعاتی درباره میزان هدف سرمایه گذاری و منبع وجوه باشد. اطلاعاتی که ممکن است کاربر لازم داشته باشد می تواند به منطقه ای که در آن زندگی می کند و قوانین موجود در آن بستگی داشته باشد. این فرآیند تا حد زیادی همانند راه اندازی یک حساب در صرافی معمولی است.

بعد از اینکه صرافی از هویت و مشروعیت کاربر اطمینان یافت، اکنون امکان پرداخت برای کاربر فراهم می شود.
دربسیاری از صرافی ها، می توان حساب بانکی خود را مستقیماً به صرافی متصل کرد.

در حالی که مبادله ارزهای دیجیتال در بسیاری از کشور ها قانونی شناخته شده است، هنوز هم برخی از موسسات و نهاد های قانون گذار به راحتی این ایده را قبول نمی کنند و ممکن است سپرده گذاری در ارزهای دیجیتال یا صرافی های مرتبط با رمزنگاری را زیر سوال ببرند یا حتی متوقف کنند. بنابراین قبل از شروع بهتر است بررسی کنید که آیا کشور شما صرافی انتخابی شما را مجاز می داند یا در دوره هایی و یا به طور کامل فعالیت آن را متوقف خواهد کرد؟

هزینه های مختلفی برای کارمزد پرداخت ها از طریق حساب بانکی، کارت اعتباری یا روش های دیگر در نظر گرفته شده است. برخی از صرافی ها، برای حساب های بانکی 1.49٪ کارمزد و برای کارتهای اعتباری 3.99٪ کارمزد دارد. مهم است که در مورد کارمزدهای مرتبط با هر گزینه پرداخت تحقیق کنید تا بتوانید صرافی مناسبی را انتخاب کنید و بدانید کدام گزینه برای اهداف شما مناسب تر است.

خرید و فروش ارز دیجیتال

مرحله سوم: ثبت سفارش

پس از انتخاب صرافی و فعال شدن گزینه پرداخت، کاربر اکنون می تواند ارزهای دیجیتال را خریداری کند. طی سالهای اخیر ارزهای رمزنگاری شده و صرافی های آنها بتدریج وارد جریان اصلی اقتصاد شده اند. صرافی های ارزهای دیجیتال نیز از نظر نقدینگی و ویژگی های دیگر آنها رشد چشمگیری داشته اند. آنچه در سالیان قبل به عنوان کلاهبرداری یا حداقل بسیار سوال برانگیز تصور می شد، اکنون به عاملی تبدیل شده که می توان آن را قابل اعتماد و مشروع دانست.

صرافی های رمزنگاری امروز انواع مختلفی از سفارشات و روش های سرمایه گذاری را ارائه می دهند. تقریباً همه صرافی های رمزنگاری هم سفارشات بازار و هم سفارشات محدود را ارائه می دهند و برخی سفارشات توقف ضرر را نیز ارائه می دهند..

جدا از انواع سفارشات، صرافی ها همچنین راه هایی برای تنظیم سرمایه گذاری های دوره ای ارائه می دهند که به مشتریان امکان می دهد در دوره هایی خاص، مبلغ معینی را برای سرمایه گذاری در رمزارزها اختصاص دهند. به عنوان مثال برخی صرافی ها به کاربران اجازه می دهد خریدهای تکراری را برای هر روز ، هفته یا ماه تنظیم کنند. ایجاد یک حساب در صرافی ارز دیجیتال در واقع تمام کاری است که باید برای خرید بیت کوین یا ارزهای رمزنگاری شده دیگر انجام دهید اما مراحل دیگری نیز وجود دارد که باید برای امنیت بیشتر در نظر بگیرید.

مرحله چهارم: ذخیره سازی ایمن

هدف پشت ارزهای دیجیتال این است که کاربر مالک واقعی و تنها مالک دارایی خود است و هیچ شخص سومی مانند بانک در آن دخل و تصرفی ندارد. اما تنها راهی که کاربر می تواند به دارایی دیجیتال خود دسترسی داشته باشد، کلید خصوصی او است. کیف پول ارز دیجیتال که می تواند به صورت کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری وجود داشته باشد، ابزاری برای نگه داری کلید خصوصی کاربر است.

اگر کاربر به هر دلیلی کلید خصوصی خود را گم کند، به این معنی است که دیگر به ارزهای دیجیتال خود دسترسی نخواهد داشت. به همین ترتیب، در صورتی که کلید خصوصی خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهد، آن شخص دسترسی کامل و کنترل خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در اختیار خواهد داشت.

کیف پول های ارز رمزنگاری شده مکانی برای ذخیره سازی بهتر دارایی های دیجیتال است. داشتن رمزنگاری در خارج از صرافی و در کیف پول شخصی این اطمینان را به کاربر می دهد که فقط کاربر می تواند بر کلید خصوصی دارایی خود کنترل داشته باشد. همچنین به کاربر این امکان را می دهد که وجوه خود را خارج از صرافی ذخیره کند و از خطر از دست دادن وجوه خود در صورت هک شدن صرافی جلوگیری کند.

وقتی نوبت به انتخاب کیف پول ارز دیجیتال می رسد ، چندین گزینه پیش روی کاربر قرار دارد. اولین چیزی که در مورد کیف پول های ارز رمزنگاری شده باید بدانید مفهوم کیف پول گرم (کیف پول آنلاین) و کیف پول سرد (کیف پول کاغذی یا سخت افزاری) است. که در کیف پول دیجیتال چیست می توانید به طور کامل با آن ها آشنا شوید.

فروش ارز دیجیتال

فروش ارز دیجیتال در صرافی نیز مانند مراحل خرید که در بالا به طور کامل توضیح داده شد، پیش می رود، فقط در زمان انتخاب بین گزینه خرید و فروش باید گزینه فروش انتخاب شود.

در این قسمت به نحوه نقد کردن ارز دیجیتال و تبدیل آن به پول فیات و همچنین تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر می پردازیم.

بسته به پلتفرمی که کاربر با آن کار می کند و کشور محل اقامت او، نقد کردن ارز دیجیتال از یک تا پنج روز طول می کشد. اکثر صرافی ها پول را فقط به حسابی برمی گردانند که با آن ارز دیجیتال خریداری شده است.

کارمزد روش هایی که برای نقد کردن ارز دیجیتال استفاده می شود با یکدیگر متفاوت است و هر روش کارمزد معین خود را دارد. تمام کاری که برای فروش ارز دیجیتال لازم است این است که مانند مراحل بالا، یک صرافی انتخاب شود، در صرافی یک حساب ایجاد شود، هویت کاربر تأیید شود و در نهایت معامله فروش ارز دیجیتال انجام شود.

در اکثر صرافی های غیر متمرکز، خریداران بر اساس شهرت آنلاین خود انتخاب می شوند و نیازی به احراز هویت نیست.

اشتباهات رایج در خرید و فروش ارزدیجیتال

  1. پیروی از نظرات اطرافیان و سلبریتی ها
    واقعیت این است که این شخص کاربر است که پول خود را صرف خرید ارزهای دیجیتال می کند. اگر در جریان مفهوم ارزهای دیجیتال، روند کار ارز دیجیتال و ارزش واقعی آن ها نباشد و فقط به نظرات مبلغان و سلبریتی ها و حتی متخصصان در Medium ، Twitter یا Slack توجه کند و تصور کند نظرات آن ها بر روند کلی ارزهای دیجیتال تاثیر خواهد داشت و آن ها از آینده آگاه هستند، به دردسر بزرگی خواهند افتاد و پول زیادی را از دست خواهند داد.
    کاربر باید بازاری که قصد فعالیت در آن را دارد به دقت کاوش کند و آموزش ببیند.
  2. قرار دادن پولی در بازار که کاربر قادر به از دست دادن آن نیست
    به عنوان مثال، قرار دادن پولی که تمام پس انداز کاربر است یا پولی که از طریق گرفتن وام به دست آورده است در بازار ارزهای دیجیتال بسیار پر مخاطره خواهد بود.
    حتی یک نفر در برابر خطاها و خطرات بیمه نمی شود. حتی معامله گران حرفه ای نیز اغلب ضررهای مالی قابل توجهی متحمل می شوند. داستان تازه واردانی که در ابتدای راه معاملات در این بازار کاملا موفق بوده اند و مرتکب هیچ یک از اشتباهات معمول نشده اند را می توان غیر واقعی یا حداقل بعید دانست.
    اشتباهات باید انجام شود (البته نه از روی عمد) زیرا یادگیری از اشتباهات آنها بسیار موثرتر از یادگیری و الگو برداری از دیگران است، این ویژگی مشخصه کسب دانش عملی است. بهترین کاری که می توان قبل از شروع معاملات صرافی انجام داد این است که کاربر عواقب اشتباهات اولیه را از قبل به حداقل برساند. بقیه تجارب با گذشت زمان به دست می آیند.
  3. امنیت
    شاید این مورد جدی ترین اشتباه ممکن در جامعه رمزنگاری امروز باشد. صدها میلیون دلار از دست رفت زیرا مردم تمام داده های خود را به بورس اوراق بهادار هک شده یا سرویس متوقف شده سپرده بودند.
    با پیشرفت فن آوری، کلاهبرداران و هکرها نیز روز به روز پیشرفت می کنند و روش های جدیدی را برای هک حساب ها و سرقت دارایی ها به کار می گیرند.
    حتی اگر کاربر پول کمی داشته باشد و حتی اگر مدت طولانی قصد ادامه تجارت را نداشته باشد، باید به دقت از اطلاعات خود محافظت کند: احراز هویت دو عاملی، استفاده از رایانه های شخصی، رمزگذاری داده ها و البته تهیه کپی های فیزیکی از داده ها.
    کاربر باید تمام رمزهای عبور و کلیدهای خصوصی خود را یادداشت کند، آنها را چاپ کند و در یک مکان امن مخفی کند. بنابراین، اگر اتفاقی برای رایانه کاربر بیفتد، می تواند همه اطلاعات را در دستگاه دیگری برگرداند.

کد خبر: 1400020408TSMCMH

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال امنی (OMNI)

آشنایی با ارز دیجیتال درِپ (DREP)

آشنایی با ارز دیجیتال پولیگان (MATIC)

آشنایی با ارز دیجیتال نییر پروتکل (NEAR)

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین اس وی (BSV)

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته