جمعه 10 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال امنی (OMNI)

امنی (OMNI) یک پلتفرم معاملات غیرمتمرکز، همتا به همتا و توزیع شده است که روی بلاک چین بیت کوین توسط تیم امنی لایر (OMNI Layer) ساخته شده است. هدف امنی تسهیل تبادل دارایی یا ارزش بدون واسطه و بدون نیاز به همتا، اعتماد و تلاش زیاد است. در این مقاله به ماهیت امنی و جزئیات فنی آن خواهیم پرداخت.

به گزارش سکه نیوز، امنی در ابتدا مسترکوین (Mastercoin) نام داشت که در سپتامبر 2013 ایجاد شده بود. امنی پس از انتشار وایت پیپر آن توسط معمارش جی آر ویلت (JR Willett) راه اندازی شد.


بلاک چین چیست


مستر کوین (Mastercoin) در ژانویه 2016 به امنی تغییر نام داد و نه به عنوان یک رمزارز بلکه به عنوان یک لایه پروتکل که روی بلاک چین بیت کوین قرار داشت، برای ارائه قابلیت های پیشرفته تراکنشی به کاربران عرضه شد.

مزایای امنی چیست؟

امنی دارای مزایای بسیاری هستش که در زیر چند نمونه از آن را ذکر می کنیم

1. فناوری

امنی دقیقا یک رمزارز نیست، بلکه یک لایه پروتکل است که روی شبکه بلاک چین بیت کوین اجرا می شود. این پروتکل قابلیت های پیشرفته ای مانند معامله غیرمتمرکز، ارزهای سفارشی و قراردادهای هوشمند را در اختیار کاربران قرار می دهد.

از آنجا که امنی به عنوان لایه ای از فناوری بیت کوین ایجاد شده، تمام سکه های امنی از نظر فنی «توکن» بلاک چین بیت کوین هستند. هر کیف پول یا صرافی که از بیت کوین پشتیبانی می کند به صورت خودکار بدون نیاز به تغییراتی زیادی در تنظیمات آن از سکه های امنی نیز پشتیبانی کند.

این مفهوم مشابه رابطه بین HTTP و TCP/IP است به شکلی که TCP/IP برای امکان پذیر کردن انتقال داده از طریق HTTP ارتباط بین دو همتا را ایجاد می کند. امنی شبیه لایه HTTP بر روی TCP/IP بیت کوین است و استفاده از قراردادهای هوشمند، معاملات دارایی های دیجیتال، مبادله ارزش دیجیتال و حتی مبادله غیرمتمرکز مرزارزها را تسهیل می کند.

از آنجا که امنی اساسا یک پلتفرم نرم افزاری روی بلاک چین بیت کوین است، تمام تراکنش های امنی در واقع در بلاک چین بیت کوین انجام می شود و توسط شبکه بیت کوین ثبت و تأیید می شود. در حال حاضر، زمان لازم برای تأیید حدود 10 بلاک است.

2. قابلیت های کلیدی

دارایی های سفارشی: لایه امنی به عنوان رابط بین کاربر و بلاک چین اصلی بیت کوین عمل می کند. این لایه، ایجاد و مبادله رمزارزهای سفارشی ایجاد شده توسط کاربر یا توکن های حاوی ارزش مانند مالکیت معنوی یا حتی سایر رمزارزها را تسهیل می کند. این توکن های ایجاد شده توسط کاربر می توانند به دلخواه خرید و فروش شده و فرایند مبادله ارزش میان افراد را با حفظ امنیت و انکارناپذیر بودن تراکنش های بلاک چین تمرکززدایی و دیجیتالی کنند.

فروش جمعی: پروتکل امنی همچنین از یک پلتفرم جمع سپاری مشابه کیک استارتر (Kickstarter) پشتیبانی می کند. در اینجا، ایده ها، رویدادها و اختراعات می توانند پول را به صورت رمرزارز به روش غیرمتمرکز، همتا به همتا، بدون نیاز به اعتماد و امن بدون دخالت شخص ثالث در هر نقطه از تراکنش جمع سپاری کنند.

صرافی غیرمتمرکز: توکن ها و ارزهای ایجاد شده توسط کاربر می توانند آزادانه از طریق پروتکل امنی به روشی غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد مبادله شوند. فروشنده می تواند یک تراکنش درخواستی را به همراه مبلغ یا کالای پیشنهادی و مبلغ برگشتی مورد انتظار را به لایه اُمنی بفرستد، و هر کسی که بخواهد درخواست تراکنش را انجام دهد و مبلغ مورد نیاز را در کیف پول خود داشته باشد، می تواند به راحتی معامله را فورا و بدون دخالت فروشنده یا شخص ثالث انجام دهد و از این طریق امکان انتقال و مبادله ارزش را به صورت یکپارچه و کارآمد از طریق اکوسیستم امنی فراهم می کند.

گسترش قابلیت های شبکه های موجود: برخلاف اکثر پلتفرم های رمزارزی، امنی در واقع بلاک چین خاص خود را ندارد. بلکه از قدرت هش بالای بلاک چین بیت کوین برای پیاده سازی قابلیت هایی که در حال حاضر در بیت کوین در دسترس نیست، مانند قراردادهای هوشمند یا ارزهای سفارشی استفاده می کند. این کار علاوه بر کاهش تأثیر مضر استخراج رمزارزی بر منابع انرژی و محیط زیست، امنیت کاربران هر دو شبکه امنی و بیت کوین را افزایش می دهد.

امنیت، ثبات و سهولت پذیرش بیشتر: شبکه بلاک چین بیت کوین احتمالا بزرگترین شبکه رمزارز از نظر قدرت هش است. به همین دلیل، امنی که بلاک چین بیت کوین اجرا می شود، خود به خود نرخ هش و ثبات بسیار بالای شبکه بیت کوین بهره مند می گردد. و از آنجا که گره های امنی به لحاظ طراحی همان گره های بلاک چین بیت کوین هستند، مجموع امنیت و ثبات هر دو پلتفرم بسیار افزایش می یابد که هم برای کاربران هر دو شبکه جذاب است. مبتنی بودن بر فناوری بیت کوین به این معنی است که کیف پول هایی که از بیت کوین پشتیبانی می کنند بدون هیچ گونه تغییرات گسترده در تنظیمات، امکان پشتیبانی از امنی را هم دارند.

نحوه خرید و ذخیره امنی

در حال حاضر امنی در صرافی های مختلفی از جمله بیت ترکس (Bittrex) و پولونیکس (Poloniex) قابل معامله است اما بیت ترکس به لحاظ حجم بزرگتر است. نرم افزار مدیریت دارایی ها و مشارکت در خرید و فروش توزیع شده همتا به همتا از وب سایت رسمی امنی قابل دانلود است.

کیف پول امنی که می تواند برای ارسال و دریافت دارایی های لایه امنی و همچنین بیت کوین و راه اندازی فروش جمعی از وب سایت رسمی این پلتفرم قابل دانلود است.

آینده امنی OMNI

امنی در ابتدا محبوبیت زیادی را تجربه کرد و قیمت توکن آن تا 200 دلار هم افزایش یافت اما خیلی زود تحت فشار قرار گرفت و مدتی طولانی بدون سروصدا ماند و قیمتش به شدت سقوط کرد و حتی تا زیر 2 دلار هم پایین رفت.

با این حال، با وجود افزایش نگرانی در مورد طول عمر رمزارزهای نسل اول مانند بیت کوین، نرم افزارهایی مانند امنی که توانایی پروتکل های موجود در بلاک چین را افزایش می دهند، می توانند محبوبیت خود را بازیابند.

تفاوت امنی با دیگر رمزارزها

چرخ را دوباره اختراع نکنید: برخلاف اکثر رمزارزهای دیگر، امنی تلاش نمی کند تا یک پلتفرم بلاک چین دیگر را از اول بسازد تا در نهایت هیچ تفاوتی با صدها آلت کوین موجود در بازار نداشته باشد. بلکه فلسفه طراحی امنی این است که چرخ را دوباره اختراع نکند و به جای آن، پروتکل های بلاک چین و پلتفرم های رمزارزی موجود را برای ارائه اقتصادهای مبتکرانه، غیرمتمرکز، امن و مقیاس پذیر ارتقا دهد.

چابک، سریع و کارآمد: لایه امنی به عنوان یک پروتکل لایه کاربردی روی پروتکل بلاک چین اصلی بیت کوین، خود اثرات مخرب بسیار کمی بر محیط زیست دارد. در حقیقت شبکه امنی با استفاده از قدرت هش موجود شبکه بلاک چین بیت کوین به کاهش اثرات منفی بر محیط زیست و کاهش فرسایش منابع انرژی کمک می کند.

پایدار و ایمن: لایه امنی از شبکه گسترده استخراج کنندگان بیت کوین که به امنیت شبکه و حفظ نرخ هش آن کمک می کنند، بهره می برد. از این رو، یک بلاک چین بسیار پایدار و ایمن به دست می آید که می توان پروتکل آن را به صورت مجزا روی آن اجرا کرد. گره های هر دو شبکه امنی و بیت کوین به صورت مشترک به امنیت هم کمک می کنند و به همین دلیل، برای هم مفید هستند.

کد خبر: 1400011907AAMCMH

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال دای (DAI)

آشنایی با ارز دیجیتال چیلیز (CHZ)

آشنایی با ارز دیجیتال درِپ (DREP)

آشنایی با ارز دیجیتال نییر پروتکل (NEAR)

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین اس وی (BSV)

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته