شنبه 1 اردیبهشت 1403

آیا بلاک چین به زباله دان غول پیکر هرزداده ها تبدیل خواهد شد؟

ویران شهری را در خاطر خود تصور کنید که سراسر جغرافیای آن را کوه های انباشته از زباله و بیابان های متروکه و خالی از سکنه فرا گرفته است. گوشه گوشه این ویران شهر خرابه ها و ویرانه هایی را در بر گرفته که انباشه از آوارها و پسماندهای به جا مانده از یک مصرف گرایی افسارگسیخته است. مدینه فاسده روایت ما شاید با صنعت لجام گسیخته و مهارگسسته بلاک چین در آینده ای نه چندان دور، آن اندازه غریب و بیگانه نباشد.

اگر احتیاط نکنیم، چه بسا سرنوشت بلاک چین های عمومی به طالع سیاه ویران شهر روایت ما گرفتار خواهد شد. اما بر خلاف جغرافیای ویران شهر ما که انباشته از زباله های فیزیکی ست، بلاک چین زیر آوار زباله های اطلاعاتی و هرزداده ها دفن خواهد شد.

بلاک چین که یک پایگاه بسیار گسترده از داده ها و اطلاعات است چه بسا به دو سرنوشت ناگوار گرفتار شود: یا اینکه نود[1]های بلاک چین در دراز مدت فرسوده خواهند شد و عملاً کارایی خود را از دست خواهند داد و یا آنکه اپراتورهای بلاک چین به حذف و خوشه چینی داده ها و اطلاعات ذخیره شده خواهند پرداخت که در عمل ضربه ای مهلک خواهد بود بر تعهد این پایگاه غیر متمرکز مبنی بر تغییر ناپذیری داده های ذخیره شده در زنجیره های بلوکی.

استفاده از بلاک چین برای ذخیره هرزداده ها و اطلاعات پراکنده یک عمل تخریب کننده و ویران ساز برای پایگاه زنجیره های بلوکی است. برای درک بهتر، این روایت را در نظر داشته باشید: یک زنجیره بلوکی، مزایده پیوسته فضای بلوک به اکثریّت کاربران در ازای دریافت وجه را مدیریت می کند. استخراج کنندگان نیز از جهتی دیگر در  ازای ساخت و پردازش بلوک ها، این میزان از وجه مالی را مطالبه می کنند. معامله کنندگان نیز سقف هزینه های جاری را متحمل می شوند زیرا بلاک چین و زنجیره های بلوکی اعتماد عمیق و گسترده ای را به کاربران ارائه می دهند که نمونه های پیشین از ارائه آن ناتوان اند. به عبارتی بلاک چین با ذخیره غیرقابل تغییر و همیشگی داده ها و اطلاعات، هزینه-کرد مالی معامله کنندگان را توجیه می کند. از سوی دیگر میزان هزینه به صورت مستقیم تحت تاثیر رابطه بین میزان فضای بلوکی و تقاضا جهت استفاده از آن فضا، قرار دارد. اپراتورهای نود بلاک چین نیز تنها پایگاه هایی هستند که هزینه های ناشی از انباشت داده ها و اطلاعات در زنجیره های بلوکی را متحمل می شوند. هر داده ای که بر روی زنجیره های بلوکی ذخیره می شود، یک تاثیر جانبی بر ظرفیت کل اپراتور نود بلاک چین تحمیل می کند، زیرا داده ها باید به صورت همیشگی روی زنجیره ها پایدار باقی بمانند.

چنانکه توضیح داده شد، بلاک چین های عمومی از طریق رونوشت پایگاه داده در سراسر نودها، داده ها را به صورت همیشگی در خود ذخیره می کنند. اما از سوی دیگر اگر چنانکه معامله های مبتنی بر بلاک چین، هزینه های کلان و سرسام آوری بر پایگاه زنجیره های بلوکی وارد سازد، این صنعت نوپا و نوظهور گرفتار فرسودگی و پیری زودرس  خواهد شد.

توسعه دهندگان بیت کوین نسبت به میزان فضای بلوکی در دسترس همواره جوانب احتیاط را رعایت کرده اند و از این جهت، کارایی نودهای بیت کوین کماکان روی سخت افزارهای عادی[2] امکان پذیر است. با این اوصاف پس از یازده سال از آغاز به کار صنعت بلاک چین، میزان کل فضای بلوکی بلاک چین تنها 274 گیگابایت است. اعمال مالیات بر فضای بلوکی صنعت بلاک چین، از راهکارهای ارائه شده جهت حفاظت از فضای زنجیره های بلوکی در برابر هرزداده ها و اطلاعات بی استفاده است.

باید در نظر داشته باشیم که دسترسی بی انتها و آزاد به زنجیره های بلوکی بدون پرداخت هزینه برای ترمیم و بازسازی این فضا، نه تنها یک مزیّت نخواهد بود بلکه چه بسا از اطمینان پذیری بلاک چین طی مرور زمان بکاهد. به عبارتی اگر چنانکه در نظر داریم بلاک چین کماکان به سمت فراگیری گسترده و استفاده همگانی پیشروی کند، پرداخت هزینه و تنظیم برآوردهای مالی در استفاده از فضای بلاک چین به نظر یک امر ضروری است. با پرداخت هزینه، اطمینان حاصل خواهد شد که تنها داده ها و اطلاعات مفید بر روی زنجیره های بلوکی ذخیره می شوند و متعاقباً مسیر ورود هرزداده ها و اطلاعات پراکنده مسدود خواهند شد.

بیت کوین از طریق نهادینه سازی سازوکارهایی نظیر OP_RETURN ، در نظر دارد با خوشه چینی و حذف اطلاعات پراکنده و هرزداده ها، فضای زنجیره های بلوکی را کنترل کند.

اپراتورهای نود بلاک چین های عمومی  که زیر انباشت داده های غیرمعاملاتی کمر خم کرده اند باید به صورت متناوب با خوشه چینی و حذف هرزداده ها در پایگاه های داده خود، فضای زنجیره بلوکی را تصفیه کنند؛ اما در نظر داشته باشید، حذف داده های ذخیره شده بر روی زنجیره های بلوکی مغایر ویژگی مطلوب و منحصر بفرد صنعت بلاک مبنی بر غیرقابل تغییر بودن و پایداری همیشگی داده ها خواهد بود.

چالش های پیشروی صنعت بلاک چین تنها زمانی برطرف خواهند شد که برآوردهای مالی جهت استفاده از فضای زنجیره های بلوکی منظور شود. این فضا همچنین باید از طریق مراقبت های سختگیرانه و نظارت های پیوسته، بدقت رصد شود.

اخبار رمزارز و بلاکچین | سکه نیوز 

[1] Node

[2] Commodity hardware

 

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته