شنبه 1 اردیبهشت 1403

پای بلاک‌چین به اندازه‌گیری انتشار کربن معادن باز شد

مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، مسئول پروژه های مختلفی شده که هدف آن ها افزایش همکاری های شرکت های خصوصی و دولتی است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از باین‌کریپتو، بر اساس اطلاعیه مجمع جهانی اقتصاد یکی از این پروژه ها در خصوص بلاک‌چین در زمینه معادن و تولید فلزات است. یک پروژه جدید که برای «ردیابی دقیق تر انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر زنجیره با استفاده از فناوری توزیع شده» طراحی شده است.

هدف از طراحی این پلتفرم جدید که به پلتفرم ردیابی کربن (COT) معروف شده؛ ردیابی انتشار کربن از «معدن تا محصول نهایی» است.

پلتفرم COT هنوز در مرحله اولیه خود به سر می برد اما از ابتدای راه اندازی در اکتبر سال 2019 به پیشرفت خود ادامه داده است. COT حاصل تلاش مشترک WEF و هفت شرکت بزرگ جهانی با هدف «شتابدهی یک راه حل صنعتی برای دیده شدن و رفع الزامات «ESG» است».

بلاک‌چین و زنجیره تامین دست به دست هم می دهند

زنجیره های تأمین می توانند یکی از مهمترین جنبه های مدیریت محصول باشند. گاهی اوقات اطمینان از رسیدن سالم محصول به دست مصرف کننده  نهایی از قسمت های سخت کار است.

در زمینه انتشار کربن، اگر ردیابی کربن توسط سازمانی انجام شود که از قوانین مدیریتی صحیح پیروی نمی کند، انگیزه هایی برای دروغ گفتن یا دستکاری داده ها به وجود می آید. یا ممکن است یک روش ساده و مختصر برای سازماندهی کارآمد همه این داده ها به صورت مجزا وجود نداشته باشد.

مدیریت زنجیره تأمین با کمک فناوری بلاک‌چین می تواند برای مصرف کنندگان و قانون گذاران بسیار شفاف تر شود. کلیه اقدامات حول زنجیره تأمین قبل از جایگذاری اطلاعات دردفتر مرکزی غیرمتمرکز، توسط شخص ثالث اندازه گیری و ردیابی می شود.

شفافیت بخشی

استفاده از این روش برای کسانی که که از این سیستم، منافعی کسب می کنند دشوار است، زیرا دسترسی کمتری به داده های ورودی و مدیریتی دارند.

وقتی می توان ورودی ها را آزادانه ثبت کرد، همه ذینفعان می توانند تصویری درست و دقیق از زنجیره تأمین داشته باشند. علاوه بر این، از این روش می تواند برای ردیابی داده هایی مانند زنجیره تامین انتشار کربن استفاده کند.

همه ذینفعان باید از شفافیت بخشی استقبال کنند، همانطور که در حال حاضر همه احزاب، ضمن سد کردن راه های احتمالی دستکاری، کاملا از دست های پشت پرده هم با خبرند.

به گفته «یورگن ساندستروم» رئیس صنعت معدن و فلزات مجمع جهانی اقتصاد: «تقاضای فزاینده ای برای فلزات و مواد معدنی وجود دارد، علاوه بر این تقاضای قابل توجهی نیز برای زنجیره های تأمین پایدار و مسئولانه و قابل ردیابی وجود دارد. این در حالی است که پتانسیل ساخت یک زنجیره ی کامل، طرح صدور گواهینامه پایداری و چارچوب های اطمینان با کمک قانونمندی و سازمان دهی به کارها بر اساس استانداردهای قوی ESG وجود دارد».

بیشتر بخوانید

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

فراتر از مرزهای تخیل: انسانیت، رباتیک، و تلاش برای برابری

    این ایده که انسان‌ها ممکن است شبیه ربات‌های پیشرفته باشند، به‌طور بالقوه توسط هوش‌های برتر از جهان‌های دور یا گوشه‌های مخفی سیاره‌ی خودمان مهندسی...

بررسی استفاده از هوش مصنوعی در سیستم نظارتی مدرن حاکم بر جوامع

در عصری که مرزهای بین حوزه عمومی و خصوصی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، مفهوم زندگی در یک آکواریوم واقعی، که مانند شرکت‌کنندگان در...

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته