پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

بلاک‌چین، بازوی توانمند توزیع شفاف کمک‌های بشر دوستانه

پروژه‌های بین‌المللی کمک بشردوستانه برای تضمین توزیع عادلانه کمک‌ها و جلوگیری از سوء مدیریت و فساد احتمالی، به صورت روزافزونی به استفاده از فناوری بلاک‌چین و رمرزارزها روی می‌آورند.

به گزارش سکه‌نیوز به نقل از کریپتونیوز، سازمان ملل در ماه دسامبر اعلام کرد که سال 2021 از لحاظ بحران انسانی به دلیل شیوع کرونا در کنار مشکلات اقتصادی و توسعه موجود، به معنای واقعی کلمه فاجعه ‌بار خواهد بود.

اگرچه اینگونه پیش‌بینی‌ها مایه نگرانی است، اما با وجود فناوری بلاک‌چین و رمزارزها می‌توان با افزایش و دمکراتیزه کردن دربرگیری مالی (توزیع عادلانه) در ابعادی وسیع‌تر، به توسعه کمک‌های بشردوستانه و توسعه بین‌المللی کمک کرد.

آمارها و گفته‌های محققان فعال در زمینه کمک‌های بشردوستانه نشان می‌دهد که بلاک‌چین به افزایش شفافیت و کارایی در خیریه‌ها و کاهش احتمال سوء مدیریت و فساد در این فرایندها کمک می‌کند.

دکتر برنهارد رینزبرگ، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه گلاسگو، می‌گوید در حال حاضر نیز شمار زیادی از پروژه‌های بشردوستانه هستند که از فناوری بلاک‌چین و رمزارزها استفاده می‌کنند.

پروژه‌های بشردوستانه که از بلاک‌چین استفاده می‌کنند

رینزبرگ، «Aid:Tech»، «WFP Building Blocks»، «TruBudget » و «KfW German Development Bank» را به عنوان نمونه‌هایی مهم از این پروژه‌ها معرفی کرد که به تضمین انتقال امن ارز برای کمک‌های بشردوستانه کمک می‌کنند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز یکی از بزرگترین سازمان‌های خیریه است که به گفته «کریستینا لوماتزو» سرپرست و «مهران حیدری» توسعه‌دهنده بلاک‌چین این سازمان، در حال بررسی استفاده از فناوری بلاک‌چین به شیوه‌های مختلف است.

دفتر یونیسف در قزاقستان پلتفرمی برای دیجیتالی کردن فرایندهای مالی ایجاد کرده که از فناوری بلاک‌چین برای شبیه‌سازی مقررات و صدور صندوق‌ها به صورت شفاف استفاده می‌کند.

همچنین، دفاتر یونیسف در برخی از کشورها از جمله فرانسه، استرالیا، نیوزیلند و ایالات متحده آمریکا از دریافت کمک‌های مالی به صورت رمزارز استقبال کرده‌اند.

فواید استفاده از بلاک‌چین در خیریه‌ها و کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی

دکتر رینزبرگ می‌گوید یکی از مشکلات کمک‌های خارجی در امور خیریه زنجیره‌ای طولانی از نمایندگی‌ها و نهادهایی است که این کمک‌ها باید از طریق آن‌ها دست به دست به موسسه خیریه هدف برسد؛ که این امر راه را برای سوء مدیریت، کلاهبرداری و فساد هموار می‌کند.

به گفته او، فناوری بلاک‌چین با ثبت تراکنش‌ها به شکلی غیرقابل تغییر می‌تواند باعث ایجاد شفافیت در این روند شده و این خطرها را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته