پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

تشخیص دوره های متفاوت بازار | آموزش تریدینگ TRADING فصل 7

مهارت تشخیص دوره های متفاوت بازار شاید یکی از اساسی ترین و در عین حال یکی از مهم ترین مهارت ها در بازار باشد.

به طور کلی بازار دارای دو دوره می باشد:

  • دوره خرید
  • دوره فروش
تشخیص دوره های متفاوت بازار

هر کدام از این دو دوره نیز خود دارای بخش های مختلفی هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. شما می توانید تشخیص دوره های متفاوت بازار را در این مقاله بیاموزید.

شاید در نگاه اول نمودار ها و چارت های تحلیلی بازارهای مختلف عجیب به نظر رسند، بعضی قسمت ها بالا و بعضی قسمت ها پایین. یک چیزی که قبل از هر چیز باید بدانید این است که نمودارهای مختلف هرگز شبیه به هم نخواهند بود، نمودارهای تحلیلی بازار مانند موجودات زنده هستند، هر کدام به شکل متفاوتی رشد و توسعه پیدا می کند.

نمودار ها و چارت های تحلیلی بازارهای مختلف

با این حال شباهت هایی وجود دارند که باید از آنها آگاه باشید. نمودارها همواره دوره های تبادلی شکل می دهند که دائم تکرار می شوند. به همین دلیل تشخیص قسمت های مختلف دوره های تبادلی نمودارها بسیار حائز اهمیت است.

این دوره های تبادلی قاعدتاً همگی شبیه به هم نخواهند بود. اما به طور کلی دارای شباهت ها و بخش های مشابه هستند. چیزی که بسیاری از تبادل کنندگان از آن آگاه نیستند این است که این دوره و بخش های مختلف تماماً توسط احساسات بشر رخ می دهند.

این دوره های احساسی همواره تحت تاثیر احساسات اساسی انسان یعنی طمع و ترس هستند. در شروع دوره بسیاری از افراد می ترسند که از قافله عقب بمانند و به همین دلیل به سرعت سعی می کنند وارد بازار شوند و همین مسئله باعث می شود قیمت خرید بالا رود و افراد بیشتری وارد بازار شوند. هنگامی که دوره نزدیک به اوج خود است تحت تاثیر طمع تبادل کنندگان می باشد. و هنگامی که دوره به سمت پایین می آید تحت تاثیر ترس تبادل کنندگان می باشد و باعث می شود فروش بالا رود.

بخش های مختلف دوره احساسی بازار

بخش های مختلف دوره احساسی بازار

ناباوری

دوره بازار زمانی آغاز می شود که مدتی از بازار خرسی گذشته باشد و قیمت ها بسیار پایین آمده باشند. سپس اولین نشانه های توجه به بازار آغاز می شود و تبادل کنندگان به سمت بازار می آیند. اما این مسئله به حدی قوی نیست تا تمامی افراد را متقاعد کند تا وارد بازار شوند.

امید

پس از اینکه تعداد افرادی که وارد بازار می شوند بیشتر می شود، قیمت ها رو به افزایش می گذارند و افراد خواهند دید که این افزایش قیمت ها و روند رو به پیشرفت بازار واقعی است و اینکه رمزارز مورد نظر قرار است پیشرفت بسیار زیادی داشته باشد.

خوش بینی

با افزایش هر چه بیشتر قیمت، احساسات مثبت افراد نسبت به بازار قوی تر و قوی تر شده و باعث می شود هر چه بیشتر به سمت بازار بیایند.

باور

این بخش از دوره بازار باعث می شود که تبادل کنندگان بی تجربه جرات پیدا کنند و سعی کنند وارد بازار شوند. این افراد در این مرحله فکر می کنند که این نوع سرمایه گذاری کاملا مطمئن است و می خواهند هر چه بیشتر رمزارز مورد را خریداری کنند.

هیجان

همزمان با اینکه رویه گاوی بازار قیمت رمزارز را بالاتر و بالاتر می برد، افراد احساس هیجان زیادی پیدا می کنند. تبادل کنندگان احساس شادی کرده و می خواهند این فرصت عالی برای سرمایه گذاری را با تمام دوستان خود به اشتراک گذارند.

سرخوشی

این مرحله بالاترین بخش در دوره بازار است و تمامی افراد حاضر در بازار احساس سرمستی و سرخوشی دارند. در این مرحله افراد به آینده بسیار امیدوار هستند. اما متاسفانه این بخش آخرین مرحله در روند تصاعدی بازار است. تبادل کنندگان حرفه ای کاملا از این موضوع آگاه بوده و به احتمال زیاد در این مرحله یا در مرحله قبل اکثر رمزارزهای خود را به فروش رسانده اند. پس از این مرحله بازار روند نزولی خود را آغاز خواهد کرد.

در نتیجه به طور خلاصه روند صعودی بازار در دوره های تکرار شونده ی آن شامل این بخش ها می باشد: ناباوری، امید، خوش بینی، باور، هیجان، و سرخوشی. در مقاله بعدی بخش های مختلف روند نزولی دوره های بازار را بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانید

نمودار تیک (Tick Chart) چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از ابزار های مهم و بسیار کمک کننده در حوزه ترید ، نمودار تیک (Tick Chart) است.معامله (Trade) به فعالیت خرید و فروش...

معاملات بر خط (Online Trading) چیست؟

معاملات بر خط (Online Trading) یعنی افراد می توانند به راحتی از منزل خود و از طریق نرم افزارها و سایت های معاملاتی سفارشات...

آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال

با فراگیر شدن صنعت ارزهای دیجیتال و خرید و فروش آن ها، بسیاری از مردم اقدام به ورود به این بازار می کنند. در...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته