سه‌شنبه 29 اسفند 1402

تمرکز قدرت در بازار رمزارزها و تاثیر بر قیمت‌ها

اگر به ابتدای مسیر رمزارزها که بیش از یک دهه از آغازشان گذشته است نگاه کنیم، عدم تمرکز قدرت یا همان غیرمتمرکز (decentralized) بودن یکی از مهم ترین ویژگی هایی بود که دنیای کریپتو وعده آن را داده بود.

اما به باور موسس و مدیرعامل شرکت سوئیسی کونوس (Counosپویا چامر، اکنون که به بازار رمزارزها نگاه می کنیم متاسفانه آثار زیادی از تمرکز شدید قدرت برای اثرگذاری هر چه بیشتر به این بازار و قیمت ارزهای دیجیتال دیده می شود.

این تمرکز قدرت باعث شده است تا گروه کوچکی از افراد تقریبا تمام قدرت را در بازار در دست خود گرفته و به راحتی قیمت ها را کنترل کنند. اما چطور این اتفاق رخ می دهد؟

 

کنترل قیمت‌ها

حال می توانیم نگاه دقیق تری به این موضوع داشته باشیم که این گروه از افراد چگونه اقدام به دستکاری و کنترل قیمت ها می کنند.

در همین راستا، پویا چامر افزوده است که:

“اگر به بازار رمزارزها نگاه کنید خواهید دید که گروهی از افراد جوان دنیایی مجازی و دور از واقعیت را ایجاد کرده اند و در آن اقدام به کنترل بازار و قیمت ها می کنند.”

در حقیقت او باور دارد که این گروه از افراد که هر روز به دارایی هایی خود می افزایند از طرق مختلف قادر هستند بر قیمت ها تاثیر بگذارند؛ به عنوان مثال از طریق اینفلوئنسرها و شبکه هرمی از افراد که ایجاد کرده اند.

به همین دلیل اتفاقی که رخ داده این است که این گروه کوچک اطلاعات بازار را کنترل می کند و از همین طریق به سرمایه گذاران خرد و کلان اطلاعاتی را می دهند که به نفع خودشان است.

با ارائه اطلاعات غلط در حقیقت دارایی های افراد را از دست شان خارج می کنند.

به همین جهت بارها شاهد این موضوع بوده ایم که هزاران نفر تمام دارایی و پس انداز زندگی خود را به راحتی در این بازار از دست داده اند.

با بررسی دقیق بازار مشخص می شود که اکثر پروژه های رمزارزی در اختیار و کنترل این گروه از افراد قرار دارد و از طریق فعالیت های خود سرمایه مردم را به داخل گروه خود می آورند. جالب اینجاست که این سرمایه ها هرگز گروه را ترک نمی کند و از این گروه خارج نمی شود بلکه صرفا ممکن است بین اعضای خود گروه دست به دست گردد.

در این میان تنها قربانی افرادی هستند که فریب خورده و سرمایه خود را وارد این پروژه ها کرده اند.

پس می دانیم که گروهی از افراد وجود دارند که با کنترل اطلاعات و دادن آمار غلط به افراد، دارایی های آنان را به سمت ارز دیجیتال خاصی می آورند.

اما سوالی که در این لحظه پیش می آید این است که کدام پروژه ها به این شکل عمل می کنند و چطور می توان چنین پروژه ها را تشخیص داد؟

متاسفانه بر خلاف تصور بسیاری از افراد حتی پروژه های بزرگ و معروف بازار رمزارزها نیاز از این قاعده مستثنی نیستند. بارها دیده ایم که حتی پروژه های بزرگ عملا پول عده زیادی از افراد را به تاراج برده اند. به عنوان مثال اخیرا شاهد همین موضوع با صرافی FTX بودیم.

اما در این مقاله به بررسی دومین رمزارز بازار یعنی اتریوم خواهیم پرداخت.

اگر تنها دو سال به گذشته بازگردیم قیمت اتریوم در ماه مارس سال 2020 به طور متوسط حدود 230 دلار بود.

این در حالیست که قیمت این ارز در ماه نوامبر 2021 به بالاترین سطح خود یعنی حدود 4700 دلار رسید.

به این معنی که در کمتر از دو سال قیمت اتریوم 20 برابر افزایش داشت.

و حالا قیمت اتریوم به حدود 1200 دلار سقوط کرده و بسیاری از تحلیلگران بازار پیش بینی می کنند که شاهد سقوط بیشتر قیمت این ارز نیز خواهیم بود.

چه اتفاقی در دو سال رخ داده که این میزان از نوسان را توجیه کند؟

حقیقت این است که بخش زیادی از بازار رمزارزها تنها حباب قیمت است. یک بازی بر سر قدرت و پول توسط افراد مشخصی که پول افراد را از آنها گرفته و هرگز این پول وارد چرخش طبیعی بازار نمی شود.

اما خبر خوب این است که کماکان پروژه های واقعی در بازار وجود دارند. به گفته پویا چامر:

“باید در انتخاب پروژه ها بسیار محتاط بود و پروژه هایی را انتخاب کرد که حقیقی و بر اساس واقعیت هستند. یک فاکتور مهم توجه به کپ (cap) یا ارزش کل پروژه است که باید متناسب با ارزش کل پروژه و دقیقت سکه هایی باید که ارائه می دهند. بنابراین کماکان پروژه هایی وجود دارند که حقیقی هستند و ارزش های بلاکچین را ارائه می دهند.”

بیشتر بخوانید

بررسی عادات انسان از جنبه روانشناسی

عادات انسانی رفتارهایی عمیقاً ریشه دار هستند که نقش مهمی در شکل دادن به زندگی افراد و جامعه را دارند. درک روانشناسی پشت این...

نگاهی به مدل حکمرانی کشور سوئیس

  نوشته دکتر پویان قمری، ایده پرداز و نویسنده سوئیسی     مدل حکمرانی سوئیس نشان‌دهنده تلفیقی جذاب از دموکراسی مستقیم و سیستم شورای فدرال مبتنی بر اجماع...

نوآوری های هوش مصنوعی در حوزه استخراج طلا

  در چشم انداز همیشه در حال تحول استخراج طلا، ادغام هوش مصنوعی (AI) نوید دهنده عصر جدیدی از پیشرفت ها در کشف، کارایی عملیاتی،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

بررسی عادات انسان از جنبه روانشناسی

عادات انسانی رفتارهایی عمیقاً ریشه دار هستند که نقش مهمی در شکل دادن به زندگی افراد و جامعه را دارند. درک روانشناسی پشت این...

مطالب داغ هفته