سه‌شنبه 29 اسفند 1402

مقابله با تورم افسارگسیخته با سیستم بانکی بر محور طلا

 

جهان امروز با مشکلات مالی زیادی روبروست. به طوری که علیرغم تمام مشکلات متنوعی که در سراسر جهان و در جوامع مختلف وجود دارند، مسائل مالی در درجه نخست قرار دارند.

آمار و ارقام نیز مهر تاییدی بر این موضوع می زند، به شکلی در یک نظرسنجی انجام رسیده در ماه اکتبر 2022، مشخص شد که از تمام پاسخ دهندگان بیش از 42 درصد اعلام داشتند که بزرگترین نگرانی‌شان تورم است.

تعجبی هم ندارد که تورم مشکل مشترک اکثر جوامع در سراسر دنیا باشد. با نگاهی به سیستم‌های مالی کشورهای مختلف می توان دید که پایه و اساس این سیستم ها بر مبنای پول فیات یا همان پول های رسمی و رایج کشورهاست.

اما نکته اینجاست که ارزهای رسمی در گوشه و کنار دنیا در حال از دست دادن ارزش خود یکی پس از دیگری هستند. به عنوان مثال پول رسمی ونزوئلا که 90 درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است؛ موارد مشابه برای ارزهایی مانند ریال ایران، پوند مصر، ین ژاپن، روبل روسیه، و حتی یورو رخ داده است.

آیا راه حلی برای این مسئله وجود دارد؟ آیا می توان سیستم های مالی و بانکی را به گونه ای تنظیم کرد که با محوریت ارزهای فیات نباشند و در نتیجه تورم شدید به همراه نداشته باشند؟

در این مقاله قصد داریم سیستم پیشنهادی پویا چامر، موسس و مدیرعامل شرکت سوئیسی کونوس را برای حل این موضوع مورد بررسی قرار دهیم. نام این سیستم Lender.Gold می باشد.

 

سیستم بانکی جدید: طلا به عنوان معیار اصلی

در رابطه با این سیستم جدید، پویا چامر گفته است که:

“برای مقابله با تورم و از دست رفتن ارزش پول های رسمی، کشورها باید از یک سیستم بانکی جدید بهره ببرند که بر محوریت طلا است.”

او در ادامه می گوید:

“اگر طلا را به عنوان معیار جدید انتقال ارزش در نظر بگیریم، در این صورت می توان یک سیستم بانکی جدید را متصور شد که طلا به عنوان ارز اصلی آن در نظر گرفته شود.”

همانطور که می توان دید به این شکل طلا می تواند به طور عملی جایگزین پول های رسمی کشورها شود. این نکته بخصوص برای کشورهایی سودمند خواهد بود که ارز رسمی آن ها وضع مناسبی ندارد و تورم شدیدی را تجربه می کند.

در این سیستم جدید بانکداری، کشورها و دولت ها دیگر ارز فیات را به عنوان وام ارائه نمی دهند و همچنین قرض نمی گیرند. این نکته خود یکی از مشکلات بزرگ بسیاری از کشورهاست – بدهی ملی بیشتر و بیشتر که هر روز نیز به آن اضافه می شود.

در عوض کشورها می توانند طلا قرض بگیرند و حتی به شکل وام به دیگر دولت ها و سازمان بدهند. در این صورت همچنین قادر خواهند بود که طلا پس بگیرند. همچنین دولت ها و کشورهای مختلف می توانند از منابع و پول های راکد استفاده کرده و اقدام به خرید طلا کنند. این طلا را می توانند سپس بار دیگر وارد سیستم کرده و آن را به شکل وام ارائه دهند و تا بار دیگر طلا پس بگیرند.

یکی از مهمترین ویژگی های چنین سیستمی این است که دیگر نیازی نیست پول رسمی کشورها به دیگر ارزها تبدیل شود. همین موضوع یکی از بزرگترین مشکلات بسیاری از کشورهاست که برای شرکت در بازارهای جهانی و داد و ستد باید نخست ارز خود را به ارز دیگری تبدیل کنند. اما با استفاده از چنین سیستمی می توان ارزش و اعتبار ارزهای ملی را نیز حفظ کرد. به همین دلیل این سیستم همچنین مانع خروج ارز از کشورها خواهد شد.

در رابطه با بزرگترین نقطه قوت این سیستم پیشنهادی، پویا چامر گفته است:

          “بزرگترین مزیت این سیستم بانکی این است که بر مبنای طلا ایجاد شده است و به همین دلیل کنترل و نفوذ افراد و سازمان ها را قطع می کند. به این معنی که دولت ها و سازمان ها دیگر قادر نخواهند بود بر اساس میل خود و به تعداد دلخواه خود اقدام به چاپ و صدور ارز کنند، موضوعی که ارتباط تنگاتنگی با کاهش ارزش ارز و همچنین افزایش تورم دارد. اگر طلا به عنوان ارز اصلی این سیستم بانکی در نظر گرفته شود، منابع محدود طلا و ماهیت فیزیکی این فلز گرانبها باعث مهار چاپ و صدور بی دلیل و بی پشتوانه ارز خواهد شد. از این طریق هم تورم و هم رکود با وجود طلا کنترل خواهند شد.”

بیشتر بخوانید

بررسی عادات انسان از جنبه روانشناسی

عادات انسانی رفتارهایی عمیقاً ریشه دار هستند که نقش مهمی در شکل دادن به زندگی افراد و جامعه را دارند. درک روانشناسی پشت این...

نگاهی به مدل حکمرانی کشور سوئیس

  نوشته دکتر پویان قمری، ایده پرداز و نویسنده سوئیسی     مدل حکمرانی سوئیس نشان‌دهنده تلفیقی جذاب از دموکراسی مستقیم و سیستم شورای فدرال مبتنی بر اجماع...

نوآوری های هوش مصنوعی در حوزه استخراج طلا

  در چشم انداز همیشه در حال تحول استخراج طلا، ادغام هوش مصنوعی (AI) نوید دهنده عصر جدیدی از پیشرفت ها در کشف، کارایی عملیاتی،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

بررسی عادات انسان از جنبه روانشناسی

عادات انسانی رفتارهایی عمیقاً ریشه دار هستند که نقش مهمی در شکل دادن به زندگی افراد و جامعه را دارند. درک روانشناسی پشت این...

مطالب داغ هفته