جمعه 31 فروردین 1403

رد پای تکنولوژی بلاک چین در خلع سلاح هسته‌ای!

استفاده از تکنولوژی بلاک چین به عنوان یک ابزار رمزنگاری شده برای خلع سلاح هسته ای

محققان در مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه کینگز کالج لندن در حال پژوهش برای یافتن راهکارهای غیر سیاسی برای خاموش کردن آتش مجادلات و منازعات هسته ای در سطوح کلان بین المللی هستند.

محققان اعتقاد دارند درجه بندی مناسبت های اتمی طبق معاهده منع بکارگیری و گسترش جنگ افزارهای هسته ای باعث شده است کشورهای جهان در یک تنش و خصومت پنهان گرفتار شوند. در این میان ایجاد دوپارگی میان کشورهای  برخوردار (کشورهای دارای سلاح هسته ای) و کشورهای غیر برخوردار (کشورهای فاقد سلاح هسته ای) باعث شده است خصومت ها و دشمنی های به ظاهر پنهان در مناسبت های سیاسی به یک امر مشهود و ملموس تبدیل شود.

معاهده منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای چندان نافذ و برخوردار از یک قدرت بی دلیل نیست تا بتواند پایبندی کشورهای عضو به مفاد پیمان مشترک را راستی آزمایی کند.

کشورهای بدون جنگ افزار هسته ای بنا به تعهدات خود موظف هستند بر پایه یک معاهده و پیمان مشترک، هر گونه استفاده، توسعه و یا برپایی جنگ افزارهای هسته ای را منع و توقیف کنند. از طرف دیگر محققان اعتقاد دارند معاهده منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای چندان نافذ و برخوردار از یک قدرت بی بدیل نیست تا بتواند پایبندی کشورهای عضو به مفاد پیمان مشترک را راستی آزمایی کند. بنابراین کشورهایی ممکن است در عین حال که عضو معاهده عدم به کارگیری و گسترش جنگ افزارهای هسته ای هستند ولی به صورت پنهان و خارج از موازین قانونی به دنبال تولید سلاح کشتار جمعی باشند.

محققان اعتقاد دارند تکنولوژی بلاک چین می تواند با ایجاد یک بستر ذخیره داده غیر متمرکز و غیر قابل تغییر، زمینه را برای احراز راستی آزمایی در سطوح کلان بین المللی هموار کند.

محققان اعتقاد دارند تکنولوزی بلاک چین می تواند روابط پیچیده کشورهای جهان در ارتباط با چگونگی بکارگیری سازوکارهای هسته را تا جای امکان ساده سازی کند. راستی آزمایی در زمینه منع گسترش و توسعه جنگ افزارهای هسته ای در سال های گذشته همواره یکی از دغدغه های بزرگ محققان ارشد نهادهای علمی و فعالان حقوق بشر بوده است.

تکنولوژی بلاک چین معضل فقدان اعتماد و اطمینان را برطرف خواهد کرد

بلاک چین همچنین می تواند معضل فقدان اعتماد و اطمینان را نیز برطرف کند. با اینکه کشورهای جهان نسبت به کاهش خطرات و تهدیدهای هسته ای منافع مشترکی دارند اما از سوی دیگر نسبت به پایبندی یکدیگر به اصول و مفاد معاهدات بین المللی اعتماد و اطمینان کافی را ندارند. بنابراین وجود یک مرجع ثالث بی طرف برای راستی آزمایی منع بکارگیری سلاح های هسته ای یک امر ضروری خواهد بود. تکنولوژی بلاک چین به صورت شفاف و بنا به اصول توزیع یکپارچه داده های هسته ای، این اجازه را نمی دهد تا مراجع صاحب قدرت در فرایندهای راستی آزمایی منع بکارگیری جنگ افزارهای هسته ای به قصد انتفاع شخصی دخالت کنند.

با کمک تکنولوژی بلاک چین هیچ کشوری نمی تواند به دور از چشم دیگر کشورهای جهان و به صورت پنهانی به دنبال ایجاد و ساخت سلاح ها و جنگ افزارهای هسته ای باشد.

محققان دانشگاه کینگز کالج لندن در گزارش پژوهشی خود به قراردادهای هوشمند مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین نیز اشاره کردند و گفتند قراردادهای هوشمند می توانند با ایجاد یک لایه امنیتی، وقوع هرگونه تخلف در اجرای معاهدات بین المللی را به گوش جهانیان برساند. بنابراین هیچ کشوری نمی تواند به دور از چشم دیگر کشورهای جهان و به صورت پنهانی به دنبال ایجاد و ساخت سلاح ها و جنگ افزارهای هسته ای باشد.

در عصر مدرن، جنگ افزارهای هسته ای یکی از مناقشه برانگیزترین مباحث در تاریخ منازعات سیاسی بین کشورهای جهان بوده است. محققان در پایان ضمن اشاره به حساسیت موضوع جنگ افزارهای هسته ای عنوان کردند که استفاده از تکنولوژی بلاک چین برای منع بکارگیری سلاح های هسته ای تنها به سیاست های کلان کشورهای جهان بستگی دارد.

منبع: کوین تلگراف.

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته