سه‌شنبه 29 اسفند 1402

فناوری بلاک‌چین و اپلیکیشن‌های مبتنی بر توکن

فناوری بلاک‌چین

رمزارزها می‌توانند به سکه‌ها و توکن‌ها اشاره داشته باشند. اما این دو مفهوم کمی با یکدیگر متفاوت هستند. رمزارزها عموما فناوری بلاک‌چین مخصوص خودشان را دارند و مثل پول عمل می‌کنند و دارای ارزش مادی هستند. اما توکن‌ها در بالای یک بلاک‌چین دیگر قرار می‌گیرند و بیانگر یک ابزار یا یک دارایی هستند بنابراین شاید بتوان گفت توکن‌ها مفهوم کلی‌تری از رمزارزها هستند. توکن‌ها به پلت‌فرم مخصوص خودشان نیاز دارند و در یک عرضه اولیه سکه به وجود می‌آیند. با عرضه اولیه سکه به سرمایه‌گذاران اولیه توکن داده می‌شود.  از این توکن‌ها می‌توان برای پرداخت در برخی اپلیکیشن‌ها و سیستم‌ها استفاده کرد. توکن‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارند. با فناوری بلاک‌چین می توانید به راحتی نیاز های خود را بطرف نمایید اما …

تاریخچه توکن‌ها

توکن‌ها مربوط به عصر فناوری بلاک‌چین نیستند و قدمت بیشتری دارند. به صورت سنتی توکن‌ها می‌توانند بیانگر ارزش اقتصادی باشند. به عنوان مثال برای ورود به برخی کنسرت‌ها روی دست شما مهری زده می‌شود، این مهر می‌تواند بیانگر یک توکن باشد یا بلیطی که برای سفر با هواپیما می‌خرید بیانگر یک توکن است. از طرفی سکه و پول رایج را هم می‌توان در دسته توکن‌ها قرار دارد. از این رو به هرچیزی که به شما اجازه انجام اعمال به خصوصی را صادر کند توکن می‌گویند. مهم است بدانید که توکن یک واژه استعاری است. علیرغم چیزی که این استعاره در ذهن شما ممکن است به وجود بیاورد، یک توکن را نمی‌توان همانند پول از یک دستگاه به دستگاه دیگر انتقال داد. بلکه این توکن به یک دارای یا حق دسترسی اشاره دارد که توسط شبکه‌ای از کامپیوترها مدیریت می‌شود که این شبکه می‌تواند بلاک‌چین یا دیگر لجرهای توزیع‌ شده (Distributed Ledger) باشد. یک لجر توزیع شده به صورت یک سری اطلاعات توزیع شده از تراکنش‌ها یک زیرساخت عمومی و بین المللی ایجاد می‌کند. این زیرساخت داده‌های مرتبط با آدرس کیف پول‌های مرتبط به توکن‌ها را در خود دارند. شما می توانید اخرین اخبار رمزارز ها و بلاکچین را در سایت سکه نیوز دنبال کنید.

توکن‌های دیجیتال

توکن‌های دیجیتال راه خوبی برای افزایش سرمایه هستند و این روزها بسیار محبوب شده اند. معمولا کسانی که در پی ایجاد رمزارزها یا پلت‌فرم‌های مخصوص خودشان هستند در ابتدای راه اقدام به عرضه این توکن‌ها می‌کنند. این توکن‌ها در ازای پول (پول‌های رایج مملکت یا رمزارزها و یا هر نوع دیگری از پول) به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شوند. سرمایه‌گذارانی که این توکن‌ها را گرفته اند پس از راه‌اندازی پروژه (که می‌تواند یک رمزارز جدید باشد)‌ ممکن است سود زیادی کنند اما در عین حال خطر از دست رفتن سرمایه‌شان هم وجود دارد. البته عموما به سرمایه‌گذاران این اطمینان داده می‌شود که توکن آنها در آینده قابل خرید و فروش و یا استفاده خواهد بود. این توکن‌ها معمولا با استاندارد ای‌آر‌سی 20 (ERC-20) اتریوم ایجاد می‌شوند. کسانی که این توکن‌ها را ایجاد می‌کنند باید یک سری قوانین مطرح در این استاندارد را رعایت کنند. برخی از این پروژه‌ها پس از آغاز به کار تنها با توکنی که در ابتدا عرضه کرده‌اند قابل استفاده هستند. دو نوعِ متداول توکن‌ها شامل توکن‌های امنیتی (Security Tokens) و توکن‌های ابزاری (Utility Tokens) هستند.

 

فناوری بلاک‌چین و توکن های دیجیتالی را در سکه نیوز بخوانید ...

 

با سکه نیوز به اخرین اخبار رمزارز و بلاکچین دسترسی کامل داشته باشید.

توکن‌های امنیتی

به طور کلی توکن‌های امنیتی قرارداد سرمایه گذاری هستند. یعنی با داشتن این توکن‌ها شما احتمالا در شرکت و درآمدهای آن سهیم خواهید بود. این توکن‌ها عملکردی مشابه سهام و اوراق قرضه دارند. اگر شما توکنی می‌خرید که به ارزش و سود آینده آن کسب‌و‌کار ارتباط دارد به احتمال زیاد توکن امنیتی است. توکن‌های امنیتی شامل حقوق قضایی خاصی می‌باشند. از این رو آن‌ها تحت نظر قوانین کشور اداره می‌شوند و قلمرو قضایی آن‌ها متفاوت است. بنابراین در یک عرضه اولیه سکه شما باید عملکرد توکن خود را ابتدای کار مشخص کنید تا مشخص شود که تحت نظر کدام قوانین قرار دارد.

Security Token فناوری بلاک‌چین
فناوری بلاک‌چین را بهتر بشناسید، با سکه نیوز می توانید آخرین اخبار رمزارز و بلاکچین را دنبال کنید

 

برای مشخص کردن اینکه آیا توکن شما یک توکن امنیتی است یا خیر این سؤال را از خودتان بپرسید: آیا این توکن با گذشت زمان ارزشش افزایش می‌یابد و این افزایش به عملکرد شرکت بستگی دارد؟ اگر جواب شما بله باشد یعنی توکن شما در این دسته قرار می‌گیرد.

یک مثال از توکن‌های امنیتی پولی‌مث (Polymath) است. پولی‌مث یک شبکه است که آسان کردن فرآیند ایجاد و فروش توکن‌های امنیتی هدف نهایی آن است. این شبکه میلیاردها دلار توکن امنیتی را به شبکه بلاک‌چین انتقال می‌دهد. می‌توان اینطور گفت، کاری که اتریوم با توکن‌ها کرد، پولی‌مث با توکن‌های امنیتی ایجاد کرد. این شبکه همچنین استاندارد توکن اس‌تی20 (ST20) را دارد که یک افزونه از استاندارد ای‌آرسی 20 است و قابلیت محدود کردن انتقال توکن‌های بلاک‌چین را هم دارد. این قانون از این جهت به درد می‌خورد که کاربران را مجاب به رعایت قوانین می‌کند.

مثال دیگری از توکن‌های امنیتی، تی‌زیرو (tZero) است. تی‌زیرو یک شرکت تابعه از اوراستوک (Overstock) است که در زمینه خرده فروشی آنلاین فعالیت دارد. هدف این پلت‌فرم تغییر بازارهای مهم جهانی است که به خاطر ناکارآمدی وال استریت (Wall Street) به وجود می‌آیند و سرمایه‌گذاران و کسانی که در این تجارت دست دارند کم‌تر درگیر ساختارهای سنتی بازار می‌شوند. توکن‌های امنیتی تی‌زیرو به دارندگانش سهام امنیتی می‌دهد و همچنین این سهام بر اساس درآمد تنظیم شده کمپانی تنظیم می‌شود.

توکن‌‌های ابزاری

توکن‌های ابزاری معمولا به شما اجازه دسترسی به خدمات و سرویس‌های مخصوص یک کمپانی را می‌دهد. این توکن‌ها سرمایه‌گذاری حساب نمی‌شوند. برخی مواقع مرز بین توکن‌های ابزاری و توکن‌های امنیتی کمرنگ می‌شود، خصوصا زمانی که قوانین متغیر هستند و یک قانون جامع جهانی در این زمینه تعریف نشده است. اما اگر توکن ابزاری به صورت درستی ارائه شود و در نقش کوپن خدمات یک شرکت استفاده شود، یک توکن ابزاری می‌ماند و قوانین سفت و سخت توکن امنیتی شامل آن نمی‌شود.

فناوری بلاک‌چین TOOLS TOKEN

 

یک مثال دیگر از توکن‌های ابزاری دنتاکوین (Dentacoin) است. دنتاکوین یک توکن دی‌سی‌ان (DCN) می‌باشد و برای صنعت جهانی دندان‌پزشکی استفاده می‌شود و در واقع روشی برای پرداخت است. این توکن توسط شرکت دنتاکوین (Dentacoin Foundation) ایجاد شده است و مورد حمایت برخی از دندان پزشکان بلغارستان، کانادا، چین، آلمان،‌ آفریقای جنوبی، هلند و بریتانیا است. علاوه بر اینکه کاربران می‌توانند با توکن‌های دنتاکوین خدمات دندان پزشکی دریافت کنند، می‌توانند درآمد دیگری هم به وسیله اپلیکیشن‌های دنتاکوین کسب کنند.

توکن‌های غیر قابل تعویض (Non-fungible tokens (NFTs))

دو مورد بالا موارد شایع استفاده از توکن بودند اما ان‌اف‌تی یک خاصیت منحصر به فرد دارد. برخلاف توکن‌های قابل تعویض، ان‌اف‌تی ها را نمی‌توان تبدیل کرد. ان‌اف‌تی از استاندارد توکن ای‌آر‌سی 721 (ERC721) در فناوری بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کند. محبوب‌ترین شکل ان‌اف‌تی یک بازی محبوب به نام کریپتوکیتیز (CryptoKitties) است. ان‌اف‌تی را می‌توان در خدمات هنری، املاکی، بلیط فروشی و غیره استفاده کرد. بیش‌تر توکن‌ها قابل تعویض هستند. به عنوان مثال زمانی که برای یک شخص یک بیت‌کوین می‌فرستید و یک بیت‌کوین هم دریافت می‌کنید، تفاوتی در دارایی شما ایجاد نمی‌شود. توکن‌های قابل تعویض معمولا از استاندارد ای‌آرسی 20 تبعیت می‌کنند. اما اگر یک توکن  غیر قابل تعویض به شخصی بفرستید و یک توکن دیگر دریافت کنید ممکن است از این امر ناراحت شوید چرا که توکن همانند کارت‌های بیسبال است که هر کارت ارزش و اطلاعات مخصوص خودش را دارد.

Non-fungible tokens فناوری بلاک‌چین

 

با اخبار رمزارز ها و بلاک چین می توانید از بقیه دوستان خود جلو تر باشید …. 

موارد استفاده از توکن‌های غیر قابل تعویض

یک مورد استفاده از این توکن‌ها برای کسانی است که کلکسیون جمع می‌کنند. همانطور که بالاتر یک مثال گفتیم، در بازی کریپتوکیتیز هر گربه ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد و در شبکه فناوری بلاک‌چین مشخصات منحصر به فرد خودش را نیز دارد. این گربه‌ها به وسیله اتریوم قابل خرید و فروش هستند و برخی از آن‌ها نایاب‌تر از دیگری هستند. گران‌ترین گربه‌ای که در این بازی آنلاین فروخته شده ۱۲۰ هزار دلار قیمت داشته است.

 

فناوری بلاک‌چین و ico

 

توکن‌های رمزنگاری شده بیانگر یک سری قوانین هستند که در یک قرارداد هوشمند قرار گرفته اند. هر توکن به یک آدرس بلاکچین مرتبط است. این توکن‌ها از طریق یک کیف پول قابل دسترسی هستند و تنها کسی که کلید خصوصی این کیف پول را در اختیار دارد می‌تواند از آن استفاده کند. شخصی که توکن را در اختیار دارد با استفاده از کلید خصوصی می‌تواند از اختیاراتی که توکن در اختیارش می‌گذارد استفاده کند که این اختیارات می‌تواند شامل حق دسترسی به یک پلت‌فرم خاص باشد. یا به عنوان مثال اگر این توکن بیانگر رأی دادن باشد، صاحب توکن با کلید خصوصی که در اختیار دارد و ایجاد یک امضای دیجیتال می‌تواند رأی بدهد.

همانطور که بالاتر توضیح دادیم توکن‌ها می‌توانند صرفا بیانگر یک دارایی یا بیانگر یک حق دسترسی باشند. در این میان برخی توکن‌ها شامل هر دو این ویژگی‌ها می‌باشند. برخی رمزارزها و حق استخراج رمزارزها از این دسته توکن‌ها هستند. به عنوان مثال در استخراج رمزارزها شما در عین حال که حق دسترسی دارید، از طریق استخراج کردن یک دارایی (عمدتا رمزارز) هم در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توکن‌ها همیشه به یک لایه برای اطمینان از اینکه دارای اعتبار هستند نیاز دارند. این لایه شامل یک معیار اندازه گیری عدم جعل می‌باشد که درون توکن قرار دارد.  به صورت سنتی و تاریخی توکن‌ها توسط یک موجودیت مرکزی مدیریت می‌شده اند که این موجودیت اعتبار آن‌ها را مورد سنجش قرار می‌داده است. بانک‌های مرکزی موظف هستند سکه و اسکناس‌هایی بسازند که کپی و جعل آن‌ها کار دشواری باشد. این مساله درباره توکن‌ها هم صادق است و اعتبار و امنیت آن‌ها توسط قرارداد هوشمندی که توکن با آن ساخته شده برقرار می‌شود و این قرارداد هوشمند به همراه یک لجر توزیع شده ساخته می‌شود.

فناوری بلاک‌چین را در سکه نیوز دنبال کنید !!

چگونه توکن خرید و فروش کنیم

خرید توکن در یک عرضه اولیه سکه کار سختی نیست. اگر از یک پروژه خوشتان آمده و می‌خواهید روی آینده آن سرمایه‌گذاری کنید می‌توانید توکن‌هایی که عرضه می‌کند را بخرید. معمولا پس از آنکه توکن‌ها قابل خرید و فروش می‌شوند قیمت آن‌ها کمی افزایش میابد. از اینرو برخی از کاربران با این استراتژی توکن می‌خرند که به محض آزاد شدن خرید و فروش توکن‌هایشان را بفروشند و سود کمی کنند. اما اگر فکر می‌کنید آینده پروژه درخشان است و ارزش این توکن در زمان دراز بسیار بالاتر خواهد رفت بهتر است آن را نفروشید و نگه دارید.

:Written by

Dr. Pooyan Ghamari

منبع: cintjournal

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته