جمعه 10 فروردین 1403

قانون ۹۰ چیست؟ چرا تریدرهای جدید شکست میخورند؟

در ضرب المثل های خارجی که برخی از آن ها بسیار آموزنده بنظر می رسند، این را انگار اختصاصا” برای تریدرها گفته اند: «بسیاری فراخوانده شده، ولی اندکی انتخاب می شوند»

این مثال در مورد تریدرها و معاملات بسیار صادق است ، حتی در این مورد یک قانون نانوشته در بازارهای سرمایه ای نیز وجود دارد: «قانون 90-90-90».

اما این قانون چه می گوید؟

90درصد معامله گران، 90 درصد پول خود را در 90 روز از دست می دهند!

درست متوجه شدید، آمار نشان می دهد که 90 درصد افرادی که شروع به معامله می کنند ، در کمتر از 3 ماه بیشتر پول خود را از دست می دهند. اما چرا چنین است؟ در این مقاله قصد داریم دلایل شکست  تریدرهای جدید و کم تجربه را بیان کنیم.

اگر شما یک تریدر جدید یا در فکر ورود به بازار معاملات هستید، مطمئنا  این مقاله سکه نیوز برای شما مفید خواهد بود. پس تا انتهای مطلب را به دقت مطالعه کنید.

انتظارات ماورایی

بسیاری از افراد به این دلیل وارد بازار سرمایه می شوند که داستان یک شبه ثروتمند شدن بقیه را خوانده یا شنیده اند یا دوستان و آشنایانی را دیده اند که در این راه موفق بوده اند و با خود فکر می کنند مگر چقدر میتواند سخت باشد؟! غافل از اینکه با این رویکرد ، شکست قریب الوقوع است.

 نداشتن برنامه ریزی

بنجامین فرانکلین در جمله ای طلایی می گوید: «اگر شما در برنامه ریزی موفق نشوید ، در حال برنامه ریزی برای شکست هستید». معاملات بدون برنامه بدون درنظر گرفتن عامل شانس، به طور قطع منجر به شکست می شوند. برنامه معاملات شما باید شامل رویکرد شخصی ، نقطه ورود ، حد ضرر ،حد سود ، مدیریت معاملات، مدیریت نقدینگی ومدیریت ریسک باشد.

آزمایش نکردن برنامه

حالا شما رویکرد معاملات و نقاط ورود و خروج خود را تعیین کرده اید ، می دانید روی چه مقدار از سرمایه خود ریسک خواهید کرد و چگونه معاملات خود را مدیریت خواهید کرد. اما آیا می دانید برنامه شما چه زمانی طبق انتظارات پیش خواهد رفت ؟ آیا می دانید به طور متوسط چه مقدار از معاملات به سود میرسند و چه مقدار پول از دست خواهید داد؟ انتظار دارید چقدر پول بدست آورید؟

آزمایش چندین باره برنامه خود روی داده های بلند مدت و سنجیدن نتیجه آن از روی چارت ها و داده های موجود، به شما این اطلاعات و اطمینان را می دهد تا برنامه خود را بارها و بارها بدون هیچ گونه تردیدی اجرا کنید و از نتیجه آن اطمینان حاصل کنید.

 احساسات، مهمترین عامل

اگر وقت خود را برای ایجاد یک برنامه معاملاتی و آزمایش کردن آن اختصاص ندادید ، واقعاً نمی دانید که چه کاری انجام می دهید و احساسات بیشترین تاثیر را روی تصمیمات شما دارند،ترس ، حرص ، امید ، هیجان ، اضطراب ، بی حوصلگی و ناامیدی سرمایه سخت بدست آمده شما را از شما خواهد گرفت.

نتایج این گونه احساسات عبارتند از: معامله بیش از حد ،خارج شدن سریع از معاملات سودآور و ماندن طولانی مدت در معاملات منجر به ضرر ، معاملات انتقام و غیره …

می توان در مورد هر یک از احساسات و اینکه چگونه می توانند هنگام تجارت بر روی شما تأثیر بگذارند ، یک مقاله کامل نوشت، اما باعث طولانی شدن و خسته کننده شدن می شود. فقط بدانید که احساسات بزرگترین دشمن شما هنگام معامله هستند ، برای بهترین نتیجه هنگام معامله باید صبور و خویشتندار باشید.

تعصب روی تحلیل

این جمله را چندین بار با خود مرور کنید: «بازار می تواند طولانی تر از آنکه شما بدهی خود را پراخت کنید غیر منطقی باقی بماند»

اگر می خواهید به بازار ثابت کنید که تحلیل شما درست بوده است، محکوم به شکست خواهید بود. راه بازار همیشه درست است، مهم نیست که چه اتفاقی بیفتد ، بنابراین بهتر است یاد بگیرید که با بازار و روند آن لجبازی نکنید و ضرر و زیان خود را کاهش دهید. سریع!

نبود آموزش

همه ما برای آموختن یک مهارت یا حرفه ممکن است مدت ها وقت بگذاریم، خوب بیاموزیم. معاملات هم تفاوتی ندارد و چه بسا مهمتر و خطیرتر است. اگر به این فکر می کنید که بدون صرف وقت برای یادگیری و تست کردن ، درآمد زیادی بدست آورید ، در واقع شکست خود را تضمین کرده اید.

شما قطعا” نمی خواهید یک وکیل بدون تحصیلات در دادگاه از شما دفاع کند ، یا یک جراح خود خوانده که فقط در یوتیوب فیلم های آموزشی دیده است شما را تحت عمل جراحی قرار دهد. در مورد سرمایه خودتان چطور؟ حالا حاضرید ریسک روی سرمایه تان را به یک آماتور که خودتان هستید بسپارید؟!

سرمایه کم با توقعات زیاد

اگر کار خود را با سرمایه کم شروع می کنید ، سعی خواهید کرد که آن را سریع رشد دهید و در نتیجه معاملات بیش از حد انجام دهید، ریسک بیش از حد کنید، که در واقع اهرم فشار علیه خودتان است. اگر با یک سرمایه کم شروع می کنید، باید با این واقعیت که سرمایه شما به آرامی رشد خواهد کرد و به دست آوردن یک مبلغ قابل توجه زمان زیادی طول می کشد ، کاملا کنار بیایید.

چشم بسته به دنبال سیگنال ها

یک اصل مهم در تجارت می گوید: «چیزی به نام کسب درآمد آسان وجود ندارد» ممکن است فکر کنید که وقت کافی برای یادگیری در مورد معاملات و تهیه و تست مجدد یک برنامه معاملاتی ندارید. چرا سیگنال ها را دنبال نکنم؟

از خود بپرسید که در مورد این سرویس چه می دانید؟ چقدر سودآوری دارد ؟ آیا فقط دنباله رو ادعاهای آنها باشیم؟ آیا شما در مورد دلیل سیگنال چیزی می دانید و اینکه چرا آن را فعال کردند؟

آیا با کاربران دیگری که از این سرویس استفاده می کنند صحبت کرده اید ، نظر آنها در مورد آن چیست؟ چرا این شخص / شرکت سیگنال هایی را می فروشد که ادعا می کنند موفق هستند؟ انسان دوستی؟ کمی بیشتر تامل کنید.

 شاخص ها

درست است که شاخص ها می توانند در تصمیم گیری برای معامله به شما کمک کنند ، اما تعداد زیادی از این شاخص ها یا اندیکاتورها می توانند منجر به سیگنال های مخالف یا «تحلیل فلج» شوند.

بیشتر شاخص ها از قیمت ها حاصل شده اند و وابستگی کامل به آن دارند، بنابراین منطقی است که یاد بگیرید چگونه قیمت را بخوانید و داستان پشت کندل ها را کشف کنید. چرا که قرار است آنها در خدمت معاملات شما باشند، نه بالعکس.

سندرم جسم درخشنده بعدی

شما برای تهیه یک برنامه معاملاتی وقت صرف کردید، حتی آن را آزمایش کردید ، اما با شکست مواجه شدید. به جای اینکه روی تجربه خود و امید به اینکه با تغییرات در جهت بهبود آن تلاش کنید، احتمالا به دنبال یک متد جدید (جسم درخشنده بعدی) برای معاملات هستید، تا زمانی که همان اتفاق برای متد جدید نیز رخ دهد و…

با خودتان تکرار کنید، هرگز بی دلیل متد خود را تغییر ندهید. متدی که می دانید هنگام آزمایش کار می کرد و اعتبارش به شما اثبات شده بود تغییرش ندهید تا ارزش اش را در زمان لازم ثابت کند. یادتان باشد، «از این شاخه به آن شاخه» فقط وقت، انرژی و سرمایه شما را هدر می دهد.

در این مقاله دلایل اصلی شکست معامله گران جدید یا کم تجربه را ارائه دادیم. دانستن اینکه چرا آنها (یا شما) شکست می خورند یک چیز است، و تلاش در این باره نیز کار کمی نیست. اما با صبر کافی ، پشتکار و طرز فکر صحیح ، می توانید ثابت کنید که آمارهای ابتدای مقاله در مورد شما اشتباه است!

بیشتر بخوانید

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

نگاهی به میراث ادامه دار سوئیس

  سوئیس که در میان زیبایی های باشکوه کوه های آلپ قرار گرفته است، نه تنها به عنوان یک ملت بلکه به عنوان نمادی از...

لذت های بهاری: نگاهی به سنت های نوروزی و اروپایی

  این مقاله که توسط دکتر پویان قمری، یک ایده پرداز سوئیسی نوشته شده است، به نقش جشن های بهاری می پردازد و ارتباطات بین...

جشن نوروز: ضربان قلب مشترک بشریت

نوروز فقط یک جشن سال نو نیست. نوروز یک نفس عمیق از زندگی تازه است، گواهی بر این که چگونه ما، به عنوان انسان،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته