شنبه 1 اردیبهشت 1403

تحلیل تکنیکال چرخه های زمانی بیت کوین؛ آیا سقف قیمت در پیش است؟

امروزه فعالان بازار اخبار و تحلیل های زیادی از ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین می شنوند و می بینند. اما آنچه حائز اهمیت است توجه به تحلیل های مبتنی بر واقعیت و با نگاه صرفا تحلیلی و به دور از تعصبات مالکانه یا اغواگر است.

این روزها نوسانات شدیدی در قیمت این رمزارز شاهد هستیم و افزایش دور از انتظار قیمت  باعث شده که حتی نهنگ ها هم اصطلاحا «دست به ماشه» باشند و همانطور که در چارت قیمت بیت کوین مشاهده می کنید احتمال تشکیل سقف در این محدوده های قیمتی بسیار زیاد است.

با این حال آنچه که مهم است رفتار تکنیکال رمزارز است و طبق اصل اول تکنیکالیست ها «همه چیز در چارت قیمت پدیدار می شود».

در این تحلیل با بهره گیری از فرضیه سیکل های تکرار شونده در بلند مدت، سعی داریم چارت بیت کوین را تحلیل و ادامه مسیر را پیش بینی کنیم. در انتها نیز نتیجه گیری عمومی از روند قیمتی را خواهیم داشت.

این تحلیل جنبه آموزشی دارد و نباید ملاک معاملات قرار گیرد

چارت از تریدینگ ویو

 همان طور که مشاهده می کنید در این تحلیل به جهت نگاه بلند مدت از مقیاس لگاریتمی و بازه زمانی هفتگی استفاده شده است. سطوح بیس فیبوناچی اکستنشن با شروع از چرخه (2011 – 2013)1 اعمال شده است.

آنچه در چارت میبینیم در هر چرخه زمانی فلش آبی نمایشگر سقف و فلش سبز نشاندهنده کف سیکل بوده و تاکنون این توالی خاص دنبال شده است. سقف ها به ضرایب محدوده 0.272 1+ و کف آنها به  0.618 1+واکنش نشان داده اند.

به طور دقیق تر ، سقف چرخه 1 در فیبو اکستنشن 2.272 قرار دارد. سپس چرخه 2 با کف قیمتی در فیبو اکستنشن در 1.618 شروع شده و سپس در سقف به محدوده 3.272  برخورد کرده است.

چرخه فعلی (چرخه (3 کف کانال را در 2.618 Fib  ایجاد شده و بر اساس این الگو  می توان پیش بینی کرد که در 4.272 Fib  و در بلند مدت یک سقف قیمتی بسازد که می تواند حدود 330 هزار دلار باشد! اما این فرضیه توالی زمانی اعتبار تکرار پیدا می کند که یک پولبک موفق زده شود. حال این پولبک می تواند داخلی یا خارجی باشد که در سیکل های قبلی، خارجی و دقیقا برگشت تا محدوده فیبو اصلاحی 0.618 از موج یا تکانه صعودی آخر را شاهد بودیم.

پس انتظار صعود شارپ در بلند مدت دور از ذهن بوده و حتی تکمیل فرضیه سیکل های تکرار شونده، صعود بعدی و فتح تارگت سقف کانال (ATH) هم مستلزم یک تکانه نزولی و کسب انرژی لازم است و تنها زمانی می توان سیکل را معتبر دانست که نفوذ قطعی قیمت به سطوح پایین تر اتفاق نیفتد و تثبیت نشود.

در ادامه به این موضوع دقیقتر می پردازیم.

اولین سقف و پولبک بزرگ!

با استفاده از ابزار فیبو اکستنشن متوجه می شویم که هر کف در هر چرخه پیش از اینکه کف کانال باشد، قبلا سقف local بوده است) به.618 0Fib  خط های سبز دقت کنید( جایی که بیت کوین یک سقف موقت تشکیل داده و سپس پولبکی بزرگ داشته است.

همان طور که مشاهده میکنید این مورد در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاده است(سقف در ماه آوریل و پولبک در ماه ژوئن) و همچنین در سال ۲۰۱۷( سقف در ژوئن و پولبک در جولای)

حال سوال منطقی این است که این پولبک تا کجا میتواند پایین بیاید؟

هم در سال 2013 و هم در سال 2017 این پولبک به سطح فیبوناچی اصلاحی 0.618 رسیده است ( خط سبز به عنوان سقف وخط  آبی به عنوان کف) خطوط به وضوح در نمودار مشاهده می شوند ، سقف (b) Local  ، نقطه پولبک (C) ،  نقطه(ATH)  بعدی با (d)

حال با فرض اینکه این چرخه نیز از همان ساختار پیروی کند ، ابتدا باید سقف موقت کمی بالاتر از 50000 دلار بدست بیاید ، سپس مانند آنچه در سال 2013 اتفاق افتاد، پولبک به قیمت های ۲۸-۳۰ هزار دلار) حدود اصلاحی (0.618 Fib و سپس ادامه مسیر صعودی تا محدوده ATH (4.272 Fib)ادامه میابد.

RSI نزدیک به مقاومت

شاخص دیگری که نشان می دهد ممکن است به بالاترین سطح چرخه نزدیک شویم ، RSI است. همانطور که مشاهده می کنید این شاخص در حال نزدیک شدن به سطح 98.50 است که این مقاومت All time resistance  است، سطحی که علاوه بر محدوده اشباع خرید، مقاومت پرتکرار و دارای تاییدیه در سیکل های قبلی برای واکنش منفی است.

هر سقف اولیه (فلش های قرمز) و ATH (فلش های آبی) نسبت به مقاومت یا کمی پایین تر بوده و یا روی آن بوده. بنابراین تحلیلگران و تریدرها بهتر است این محدوده را زیر نظر داشته باشند.

خب، شما چه فکر می کنید؟ آیا قیمتی در حدود 50 هزار دلار، بیت کوین را به اولین پولبک بزرگ تحریک می کند؟ یا انتظار دارید که روند رشد شارپ مستقیماً تا ATH بعدی چرخه در 4.272 Fib ادامه یابد؟

ما به این نتیجه رسیدیم که هرچند روند بلند مدت تا تارگت های تحلیلی می تواند صعودی باشد، اما احتمال اصلاح در بازه کوتاه مدت هم زیاد است و تریدرها باید ریسک های کوتاه مدت را در نظر داشته باشند و در معاملات خود از روش های پله ای بهره بگیرند. چرا که تمام تحلیل ها مبتنی بر احتمالات است.

این تحلیل بلند مدت را مجددا به روزرسانی می کنیم تا علاقمندان و تریدرها استفاده لازم را ببرند.

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته