پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

پشتیبانی مرورگر از IPFS؛ قدم بعدی در راستای غیر متمرکز سازی وب

مرور گر بریو (Brave) خبر از افزودن پشتیبانی از سیستم فایل بین سیاره ای (IPFS)، یک پروتکل شبکه سازی همتا به همتا داد.

به گزارش سکه نیوز به نقل از بلاکونومی، بریو در حال تمرکز بر روی یکپارچه سازی پشتیبانی IPFS بر روی مرورگر وب متمرکز بر امنیت با همکاری شرکت Protocol Labs بوده است، یک پروتکل که نه تنها وبگردی را سریع تر و امن تر بلکه به وسیله غیر متمرکز سازی آزاد تر می کند.

این یکپارچه سازی در به روز رسانی  نسخه 1.19 قابل دسترسی است، که به کاربران بیش از 24 میلیونی بریو اجازه دسترسی مستقیم به آدرس های وب ipfs:// را از طریق نصب یک نود با یک کلیک ساده یا از طریق استفاده از یک دروازه می دهد.

استفاده از پروتکل IPFS در سپتامبر 2020 توسط Protocol Labs در جهت افزایش دسترسی به محتوا، کاهش هزینه های سرور، و افزایش انعطاف اینترنت در مقابل سانسور و دخالت عرضه شد.

این به روز رسانی در زمانی عرضه شد که توجه شهروندان اینترنتی در سراسر دنیا به نگرانی ها درباره سانسور و حفظ امنیت معطوف شده، پس از اتفاقات اخیر مانند تغییرات سیاست های حریم شخصی واتسپ و مسدود کردن حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی.

IPFS؛ یک راه جدیدی برای گسترش محتوا

IPFS یک پروتکل فرارسانه ای همتا به همتا است که به عنوان جایگزین پروتکل انتقال فرامتن (HTTP) از آن یاد می شود.

در حالی که HTTP فقط میتواند داده ها را از یک منبع دانلود کند، IPFS میتواند از چندین منبع به طور همزمان دانلود کند، که باعث صرفه جویی در پهنای باند و افزایش چشمگیر انتشار داده بدون دو نسخه نویسی می شود.

یکی از بزرگترین خطرات وب مدرن از دست رفتن داده در نتیجه متمرکز سازی است، همان طور که هر روزه بسیاری از وبسایت ها ناپدید و اطلاعاتشان مفقود می شود. پروژه های زیادی برای جلوگیری از این تهدید انجام شده اند اما آنچنان کارساز نبودند.

با غیر متمرکز سازی وب، IPFS اقدام به حفظ عمر اطلاعات وب و آزاد سازی آن برای همه به وسیله جلوگیری از سانسور و محدود سازی آن کرده است.

انتقال به سوی وب غیر متمرکز

غیر متمرکز سازی وب مفهوم جدیدی نیست. مرورگر های حریم شخصی مانند تور (Tor) به وسیله پروتکل های خاص خودشان مشغول به انجام این امر بوده اند.

این تلاش ها همواره توسط آنهایی که پشتیبان دسترسی آزاد، بی طرفی و آزادی بیان بوده اند مورد حمایت قرار گرفته است.

در حالی که هنوز راه درازی برای یکپارچه سازی کلی وب غیرمتمرکز در پیش است، بریو این قدم بزرگ را با نشان دادن وب غیر متمرکز به کاربرانش برداشت، دقیقا در زمانی که حریم شخصی در حال تبدیل شدن به مهم ترین جنبه وبگردی است.

بیشتر بخوانید

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

نگاهی به آینده پیشرفت های فناوری

  پیشرفت سریع نوآوری و فناوری های آینده در سال‌های اخیر، سرعت نوآوری‌های فن‌آوری شتاب بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است که ناشی از پیشرفت‌های چشمگیر در...

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

فراتر از مرزهای تخیل: انسانیت، رباتیک، و تلاش برای برابری

    این ایده که انسان‌ها ممکن است شبیه ربات‌های پیشرفته باشند، به‌طور بالقوه توسط هوش‌های برتر از جهان‌های دور یا گوشه‌های مخفی سیاره‌ی خودمان مهندسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته