جمعه 31 فروردین 1403

پیشروی تکنولوژی بلاک چین در صنعت تبلیغات و بازاریابی مدرن علیرغم محدودیت های وارد شده بر رمزارزها

علیرغم اینکه در جهان کنونی تبلیغات رکن اساسی شبکه های تکنولوژی محسوب می شوند با این اوصاف ما شاهد آن هستیم که رمزارزها در این دایره هیچ فضایی را اشغال نکرده اند.

در سال 2018، فیسبوک، توییتر و گوگل که هر یک وزنه بزرگی در جهان شبکه های جهان-گستر اطلاعات محسوب می شوند، تبلیغات رمزارز را در بستر شبکه های خود ممنوع اعلام کردند. در چین نیز به دلیل نظارت های شدید دولت مرکزی، تبلیغات مرتبط با رمزارزها و عرضه ابتدایی سکه های رمزارز ممنوع اعلام شده است.

بیشتر بخوانید:

ICO چیست ؟ هر آن‌چه باید درباره عرضه اولیه سکه برای جذب سرمایه

میلو مک کلاود، مدیر آژانس بازاریابی رمزارز پارادوکس می گوید اخیراً گوگل و فیسبوک با اعمال نظارت های بسیار گسترده بر محتوای تبلیغات رمزارزها این امکان را برای فعالان این حوزه فراهم کرده اند تا محصولات خود را پس از کسب مجوزهای تایید از مراجع نظارتی، در بستر این شبکه ها تبلیغ کنند.

او می گوید این اقدام بسیار مهمی برای کسب و کارهای مبتنی بر رمزارزها خواهد بود تا بتوانند در چارچوب قوانین حاکم بر شبکه های اجتماعی، خود را در جهان سرمایه مطرح کنند.

برخی از شرکت های رمزارز در چین، روسیه و کره جنوبی با همکاری یکدیگر و با طرح یک پرونده قضایی، علیه محدودیت های تبلیغاتی رمزارزها به مراجع قانونی شکایت کرده اند.

امروزه اگرچه شرایط تبلیغات رمزارز نسبت به گذشته بهتر شده است اما کماکان ما شاهد این هستیم که بسیاری از شرکت های بلاک چین نمی توانند محصولات مرتبط با رمزارز خود را به صورت عمومی تبلیغ کنند.

بلاک چین در تبلیغات

تقابل تکنولوژی بلاک چین و شبکه های رمزارز با غول های بزرگ تکنولوژی

در راستای مقابله با آثار سوءِ ناشی از محدودیت های گسترده بر تبلیغات رمزارزها، بسیاری از شرکت ها و آژانس های مستقل تبلیغاتی تلاش کرده اند با نهادینه سازی سازوکارهای خلاقانه و هدفمند تبلیغاتی، شکاف موجود در بدنه و پیکره شبکه های رمزارز را پُر کنند.

مشکل بزرگی که پیش روی بسیاری از شرکت های بلاک چین و شبکه های غیر متمرکز رمزارز قرار دارد، حلقه انحصاری غول های تکنولوژی نظیر گوگل و فیسبوک بر شبکه های اجتماعیست. این شبکه های غول پیکر با ایجاد پایگاه های گسترده نظارتی و همچنین تمرکز قدرت در حلقه اطرافیان خود، عملاً امکان هر گونه رقابت را در بازار فناوری از بین برده اند.

مشکلات بزرگ در صنعت تبلیغات

مشکلات بزرگ در صنعت تبلیغات

سیستم کنونی تبلیغات با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. از دخالت حجم گسترده ای از افراد واسط و دلال گرفته تا حجم انبوه کلاهبرداری های مالی در صنعت تبلیغات، همگی باعث شده اند این صنعت پول ساز در گرداب بحران های در هم پیچیده گرفتار شود.

طبق داده های مرکز اطلاعات تبلیغات بین المللی، تا سال 2022، بیش از 44 میلیارد دلار در صنعت تبلیغات به دلیل کلاهبرداری و سوداگری شیادان به سرقت خواهد رفت. موضوع دیگری که از اهمیت زیادی در صنعت تبلیغات برخوردار است، موضوع شفافیت در امور مالی این صنعت است.

بسیاری از تبلیغ کنندگان و افرادی که سرمایه خود را در این صنعت به امید شناخته شدن و شهرت بیشتر از دست می دهند، چندان نسبت به چگونگی کارکرد چرخه تبلیغات آگاهی ندارند.

بیشتر بخوانید:

حتی ولادیمیر پوتین هم نتوانست نابغه دارک وب بورکوف را از زندان نجات دهد!

آنها نمی دانند که پول ایشان چگونه و در چه فرایندی توسط سیاه چال های نهادهای کلاهبردار تبلیغاتی بلعیده می شود. از همین رو شفافیت، حلقه گمشده این روزهای این صنعت پول ساز است.

از سوی دیگر ماجرا، مشکل کلان جهان کنونی صنعت تبلیغات این است که بسیاری از بستر های بزرگ تبلیغاتی نظیر گوگل و فیسبوک عملاً از گرایشات عموم مردم سوءاستفاده می کنند.

آنها با ایجاد سازوکارهای بسیار پیچیده پژوهشی سعی می کنند با بررسی تعلّقات و گرایشات عامه مردم، اطلاعات بسیار محرمانه را در اختیار نهادهای سیاسی قرار دهند، بدون اینکه حریم خصوصی افراد در این بین محلی از اعراب داشته باشد.

تکنولوژی بلاک چین در صنعت تبلیغات

تکنولوژی بلاک چین در صنعت تبلیغات

صنعت بلاک چین برخلاف رمزارزها که عملاً از این صنعت پُربازده دور افتاده اند، نقش بسزایی در پیشرفت مرزهای تبلیغات مدرن ایفا می کند. بلاک چین با حذف افراد واسط در جریان انتشار محتوای تبلیغات، افزایش شفافیت در چرخه امور مالی، و حفظ حقوق معنوی مخاطبان توانسته است بنیادهای این صنعت کهن را از نو پی ریزی کند.

امروزه بسیاری از شرکت ها و شبکه های جستجوی وب با نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین در محیط های تبلیغاتی خود توانسته اند بسیاری از مشکلات این صنعت را برطرف کنند.

مثلاً برخی از شرکت های بزرگ دیجیتال تصمیم گرفته اند تا بخشی از درآمدهای تبلیغاتی خود را بین کاربران تقسیم کنند تا ضمن ایجاد توازن و تعادل در صنعت تبلیغات، کفّه ترازو را با سمت احقاق عدالت عمومی مخاطبان تنظیم کنند.

بلاک چین در تبلیغات

آیا بلاک چین می تواند آینده صنعت تبلیغات را با قلم خود بنویسد؟

با وجود غول های بزرگی همچون گوگل و فیسبوک که زنجیره انحصار آنها به این زودی ها شکستنی نیست، تکنولوژی بلاک چین فضای کمی برای تاثیرگذاری در صنعت تبلیغات دارد.

با این اوصاف چشم انداز پیش رو بسیار روشن است. مثلاً اخیراً شرکت بزرگ آی بی ام با نهادهای تبلیغاتی مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین تفاهم نامه همکاری امضا کرده است. این به خوبی نشان می دهد که تکنولوژی بلاک چین در مسیر پیشرفت قرار دارد. 

این اوصاف چشم انداز پیش رو بسیار روشن است. مثلاً اخیراً شرکت بزرگ آی بی ام با نهادهای تبلیغاتی مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین تفاهم نامه همکاری امضا کرده است. این به خوبی نشان می دهد که تکنولوژی بلاک چین در مسیر پیشرفت قرار دارد. 

به گفته متخصصان و خبرگان بازار سرمایه، تکنولوژی بلاک چین با برخورداری از ویژگی های منحصر بفرد نظیر شفافیت بسیار بالا، غیر قابل تغییر بودن داده های ذخیره شده در بستر زنجیره های بلوکی و همچنین پرداخت های مالی مستقیم و بدون واسطه، این پتانسیل و توانایی را دارد تا صنعت تبلیغات مدرن را متحول کند.

با نهادینه سازی گسترده تکنولوژی بلاک چین می توان امیدوار بود که رمزارزها نیز در آینده نزدیک جایگاه ویژه ای در صنعت تبلیغات مدرن به خود اختصاص دهند.

به نظر شما آیا بلاک چین می تواند صنعت تبلیغات و بازاریابی مدرن را متحول کند؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال لایت کوین (LTC)

لایت کوین یکی از رمزارزهای مشهور و به‌نوعی رقیب بیت کوین محسوب می‌شود که درحال حاضر بیشترین ارزش بازار را در میان آلت‌کوین‌های جدا شده از بیت کوین دارد.

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین انقلابی در نحوه تعامل، معامله و اشتراک اطلاعات ما ایجاد می کند، و بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته