چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

پیش بینی وال استریت از تغییر جهت اقتصاد جهانی در سال 2021

طبق پیش بینی بزرگ ترین بانک های وال استریت، سایه ویروس کرونا در روز های ابتدایی سال 2021، و تا کشف واکسن موثر و تزریق بودجه های لازم، همچنان بر اقتصاد جهانی طنین انداز است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از بلومبرگ، بعد از سال 2020 که با شیوع بیماری و محدودیت های جدیدی به اتمام رسید و پس از گذشت سالی که شاهد کسادی عمیق غیر قابل باوری بودیم (رکود بزرگ)، اقتصاددانان شروعی دوباره در سال جدید و با تجدید قوا پیش بینی می کنند.

برخاستن دوباره اقتصاد جهانی

بانک های وال استریت پیش بینی کردند درسال 2021 اقتصاد جهانی تا 6% توسعه می یابد.

درعین حال تحلیل مورگان استنلی تحلیل خوش بینانه تری دارد. طبق این تحلیل، رشدی 6.4% در سال آینده پیش بینی می شود و وضعیت در جهت بهبود اوضاع اقتصادی صعودی می ماند.با این وجود، اقتصاددانان شرکت سیتی گروپ با پیش بینی رشد 5% ، به مقداری کمتر از مورگان اعتقاد دارند.

این در حالیست که هر دو پیش بینی اخیر به رشد 4.4% در افزایش بودجه مالی بین المللی تعیین شده برای سال 2020 قائل هستند.

این باور وجود دارد که حتی پس از برگشتن به حالت عادی، استخدام و تورم در اقصی نقاط جهان همچنان تحت فشار هایی خواهد بود و از بانک مرکزی خواسته می شود موضع مالی خود را طی این سال حفظ کند.

در ذیل، قصد داریم برجسته ترین نظریه های کمتر تحریف شده را که درباره وضعیت اقتصاد جهانی در سال 2021 منتشر گردیده مطرح کنیم. لازم به ذکر است، این پیش بینی ها مبتنی بر توازن قدرت خرید هستند. اگرچه، نقطه اشتراک همگی برخاستن دوباره اقتصاد جهانی است.

تحقیقات جهانی بانک آمریکا؛ پیش بینی رشد 5.4%

ما در سال جدید به دنبال “راکی استار” خواهیم بود. علیرغم اینکه بسیاری از کشورها هنوز با شیوع کرونا دست و پنجه نرم می کنند، با ترکیب بودجه های مالی تزریق شده و توزیع واکسن کشف شده، این رشد باید در اواسط سال بیشتر شود. به واسطه این تجدید قوا، تورم جهانی پایین می آید و بسیاری از نرخ ها در نزدیکی عدد صفر متوقف می شوند. تحقیقات جهانی بانک آمریکا رشد 5.4%را پیش بینی کرده است.

شرکت سیتی گروپ؛ پیش بینی رشد 5%

جدول زمانی نامشخص در رسیدن به تولید ناخالص داخلی دوران قبل از کرونا، مخالف بهبود دوباره در سال 2021 است. اما پروژه ای که با کشف واکسن همچنان پابرجاست به طور بالقوه زمینه مناسبی برای پیش روی ارائه می نماید. تولید ناخالص داخلی که در دوران شیوع این بیماری به کل از دست رفته، دیگر تجدید پذیر نخواهد بود. از آنجایی که تاخیرات پیش بینی شده در گسترش بازارهای نوظهور به یک انگیزه قوی که همان کشف واکسن است نیازمندند، این انگیزه باید تا سال 2022 کش پیدا کند. شرکت سیتی گروپ رشد 5% را پیش بینی کرده است.

شرکت گولد من ساچ گروپ؛ پیش بینی رشد 6%

از آنجا که قرار است در فصل بهار اقتصاد جهانی از این کسادی ها خلاص شود، ما انتظار داریم زمانی که رکود اروپایی به پایان رسید و واکسن کرونا در دسترس همگان قرار گرفت، ضعف کنونی موجب رشد بیشتر در آینده شود.

بازار توسعه یافته و بانک های مرکزی قصد دارند در چند سال آینده مسائل را در راستای اهداف صلح طلبانه اداره نمایند. همچنین پیش بینی نشان می دهد این پیشرفت چشم گیر و شرایط بازار کاری ، تنها به تدریج به حالت عادی برمی گردد و تورم کماکان در اهداف بانک مرکزی تاثیر گذار خواهد بود. شرکت گولد من ساچ گروپ رشد 6% را پیش بینی کرده است.

جی پی مورگان چیس و همکارانش؛ پیش بینی رشد 5.8%

پیش بینی می شود، بر اساس قرارداد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و اروپا ، میزان رشد جهانی در سال پیش رو به شدت کاهش یابد. اما به چشم انداز سال آینده خوشبین هستیم؛ زیرا آزمایش های موفقیت آمیز واکسن، نوید قطع زنجیره ی ارتباط بین ویروس و این نوسانات را می دهد. جی پی مورگان و همکارانش رشد 5.8% را پیش بینی کرده است.

مورگان استنلی؛ پیش بینی رشد 6.4%

پس از روند صعودی بهبود و رسیدن به شرایط قبل از کووید 19، اقتصاد جهانی نیز در سه ماهه دوم سال آتی به مسیر قبل از کرونا باز می گردد. بازارهای توسعه یافته و بازارهای نوظهور به مرحله بعدی تورم جهانی قدم می گذارند.

حتی اگر این رشد سریع، اسباب طی کردن روند سریعی را میسر کنند، سیاست ها به قوت خود باقی می مانند و زمینه افزایش تورم را فراهم می سازند. مورگان استنلی رشد 6.4% را پیش بینی کرده است.

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته