جمعه 10 فروردین 1403

آشنایی با کشور مکزیک و قوانین ارزهای دیجیتال

مکزیک، با نام رسمی ایالات متحده مکزیک، کشوری در قسمت جنوبی آمریکای شمالی است. این کشور از شمال با ایالات متحده، از جنوب و غرب با اقیانوس آرام، از جنوب شرقی با گواتمالا، بلیز و دریای کارائیب، و از شرق با خلیج مکزیک مرز دارد. مکزیک 1،972،550 کیلومتر مربع مساحت دارد و از نظر مساحت سیزدهمین کشور بزرگ جهان است. با تقریباً 126،014،024 سکنه، دهمین کشور پرجمعیت دنیا و بزرگترین کشور اسپانیایی زبان از لحاظ جمعیت است.

مکزیک به عنوان یک فدراسیون متشکل از 31 ایالت و مکزیکوسیتی، پایتخت و بزرگترین کلانشهر آن سازمان یافته است. از دیگر مناطق مهم شهری می توان به گوادالاخارا، مونتری، پوبلا، تولوکا، تیخوآنا، سیوداد خوارز و لئون اشاره کرد.

اصالت مکزیک به 8000 سال قبل از میلاد می رسد و به عنوان یکی از شش گهواره تمدن شناخته می شود. این کشور محل زندگی بسیاری از تمدن های پیشرفته آمریکای میانه، به ویژه مایاها و آزتک ها بود. در سال 1521، امپراتوری اسپانیا با استقرار مستعمره اسپانیا جدید، مکزیکوسیتی را تبدیل به مرکز استعماری خود کرد. کلیسای کاتولیک ضمن حفظ برخی فرهنگ های بومی، در گسترش مسیحیت و زبان اسپانیایی نقش مهمی داشت.

از جمعیت بومی برای استخراج ذخایر غنی از فلزات گرانبها سو استفاده شد، که به وضعیت اسپانیا به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی برای سه قرن آینده کمک کرد. با گذشت زمان، یک هویت متمایز مکزیکی شکل گرفت، که مبتنی بر تلفیق آداب و رسوم بومی و اروپایی است. این به جنگ موفقیت آمیز استقلال مکزیک علیه اسپانیا در سال 1821 کمک کرد.

تاریخ اولیه مکزیک به عنوان یک دولت ملی با تحولات سیاسی و اجتماعی اقتصادی همراه بود. جنگ انقلاب تگزاس و جنگ مکزیک و آمریکا در اواسط قرن نوزدهم خسارات سرزمینی زیادی را به ایالات متحده منتقل کرد. اصلاحات تازه تأسیس شده که از جوامع بومی محافظت می کند و قدرت ارتش و کلیسا را ​​محدود می کند، در قانون اساسی 1857 قید شده بود.

این وقایع منجر به جنگ های اصلاحات و جنگ فرانسه و مکزیک گردید، که ماکسیمیلیان هابسبورگ را به عنوان امپراطور در برابر مقاومت نیروهای جمهوری خواه به رهبری بنیتو خوارز قرار داد. دهه های بعدی با بی ثباتی و دیکتاتوری پورفیریو دیاز، که به دنبال مدرنیزه کردن مکزیک و برقراری نظم بود، رقم خورد.

دوران پورفیریویی در سال 1910 ، پس از یک دهه جنگ های انقلاب مکزیک به پایان رسید و پس از آن جناح پیروز مشروطه خواه قانون اساسی جدید 1917 را تهیه كرد كه تا به امروز همچنان پا بر جاست. ژنرالهای انقلابی تا زمان ترور آلوارو اوبرگن در سال 1928 به عنوان جانشین روسای جمهور حکومت می کردند، که منجر به تشکیل حزب انقلابی نهادی در سال بعد شد، که تحت آن مکزیک تا سال 2000 به عنوان یک کشور تک حزبی دوفاکتو شناخته می شد.

مکزیک یک کشور در حال توسعه است، که در رتبه 74 در شاخص توسعه انسانی قرار دارد، اما بر اساس تولید ناخالص داخلی پانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان و از نظر تولید ناخالص داخلی بر پایه برابری قدرت خرید (PPP) یازدهمین اقتصاد برتر جهان است، که ایالات متحده بزرگترین شریک اقتصادی آن محسوب می شود. اقتصاد و جمعیت زیاد، نفوذ فرهنگی جهانی و دموکراتیزه سازی مداوم، مکزیک را به یک قدرت منطقه ای و متوسط ​​تبدیل کرده است.

این کشور اغلب به عنوان یک قدرت در حال ظهور شناخته می شود اما توسط چندین تحلیلگر یک کشور تازه صنعتی شده تلقی می شود. با این حال، این کشور همچنان با نابرابری های اجتماعی، فقر و جرایم گسترده مبارزه می کند. این کشور از لحاظ شاخص جهانی صلح رتبه ضعیفی دارد، که علت عمده آن درگیری مداوم بین دولت و سندیکاهای قاچاق مواد مخدر است که منجر به مرگ بیش از 120،000 نفر از سال 2006 شده است.

آشنایی با کشور مکزیک و قوانین ارزهای دیجیتال

مکزیک از نظر تعداد میراث جهانی یونسکو در قاره آمریکا اول و در جهان رتبه هفتم را در اختیار دارد. این کشور یکی از 17 کشور جهان دارای تنوع زیستی فراوان است که از نظر تنوع زیستی طبیعی در رتبه پنجم قرار دارد. میراث فرهنگی و بیولوژیکی غنی مکزیک، و همچنین آب و هوا و جغرافیای متنوع، آن را به یک مقصد مهم گردشگری تبدیل کرده است: تا سال 2018 ، این کشور با 39 میلیون ورود و خروج خارجی، ششمین کشور پربازدید در جهان بود. مکزیک عضو سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، گروه 20 ، و بلوک اتحاد تجاری اقیانوس آرام است.

اقتصاد مکزیک

تا آوریل 2018 ، مکزیک پانزدهمین تولید ناخالص داخلی (1.15 تریلیون دلار آمریکا) و یازدهمین کشور از لحاظ قدرت برابری قدرت خرید (2.45 تریلیون دلار آمریکا) در جهان است. رشد متوسط ​​سالانه تولید ناخالص داخلی 2.9 درصد در سال 2016 و 2 درصد در سال 2017 بود. کشاورزی طی دو دهه گذشته 4 درصد اقتصاد را تشکیل داده است، در حالی که صنعت 33 درصد (بیشتر خودرو، نفت و الکترونیک) و خدمات (به ویژه خدمات مالی و گردشگری) 63 درصد را تشکیل می دهند. تولید ناخالص داخلی مکزیک بر پایه برابری قدرت خرید سرانه 18،714.05 دلار آمریکا بود.

بانک جهانی در سال 2009 گزارش داد که درآمد ناخالص ملی این کشور در نرخ ارز بازار پس از برزیل با 1830.392 میلیارد دلار دومین درآمد در آمریكای لاتین است كه منجر به بیشترین درآمد سرانه در منطقه با 15311 دلار می شود.

مکزیک اکنون به عنوان یک کشور با درآمد متوسط ​​رو به بالا ​​شناخته شده است. پس از کندی 2001 ، این کشور بهبود یافته و در سالهای 2004 ، 2005 و 2006 ، 4.2 ، 3.0 و 4.8 درصد رشد کرده است. صندوق بین المللی پول نرخ های رشد به ترتیب 2.3 و 2.7 درصد را برای سال های 2018 و 2019 پیش بینی کرده است. مکزیک می تواند تا سال 2050 به پنجمین یا هفتمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

اگرچه چندین سازمان بین المللی مکزیک را به عنوان یک کشور با درآمد متوسط ​​رو به بالا​​، یا یک کشور از طبقه متوسط ​​طبقه بندی می کنند، شورای ملی ارزیابی سیاست توسعه اجتماعی مکزیک (CONEVAL) ، سازمانی برای اندازه گیری گزارشات فقر این کشور، گزارش کرد که درصد بزرگی از مردم این کشور در زیر خط فقر قرار دارند.

بر اساس این سازمان، از سال 2006 تا 2010 بخشی از مردم که در فقر زندگی می کنند از 18 تا 19 درصد به 46 درصد (52 میلیون نفر) افزایش یافته است. با این حال، به جای سقوط اقتصاد مکزیک، اقتصاددانان بین المللی دلیل اصلی افزایش بسیار زیاد درصد جمعیت زیر خط فقر این کشور را استفاده از استانداردهای جدید سازمان برای تعریف آن می دانند.

اکنون علاوه بر افرادی که زیر خط رفاه اقتصادی زندگی می کنند، افرادی وجود دارند که به حداقل نیازهایشان دسترسی ندارند مانند آموزش کامل، مراقبت های بهداشتی، غذای منظم، خدمات مسکن و کالاها، تأمین اجتماعی و غیره.

اقتصاددانان اشاره کردند که درصد افراد در فقر با توجه به خط فقر ملی مکزیک حدود 40 برابر بیشتر از آنچه توسط خط فقر بین المللی بانک جهانی گزارش شده است می باشد. طبق خط فقر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، 20 درصد از جمعیت مکزیک در وضعیت فقر زندگی می کنند.

آشنایی با کشور مکزیک و قوانین ارزهای دیجیتال

در میان کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، مکزیک بعد از شیلی دومین بالاترین نرخ اختلاف اقتصادی بین فقرا و ثروتمندان را دارد، اگرچه در دهه گذشته روند کاهشی داشته است. ده درصد پایینی در سلسله مراتب درآمد 1.36 درصد از ثروت کشور را در اختیار دارد، در حالی که ده درصد بالایی تقریباً 36 درصد از ثروت را در اختیار دارند. OECD همچنین خاطرنشان می کند که هزینه های بودجه ای مکزیک برای کاهش فقر و توسعه اجتماعی تنها در حدود یک سوم میانگین OECD است.

این امر همچنین با این واقعیت منعکس می شود که مرگ و میر نوزادان در مکزیک سه برابر بیشتر از میانگین کشورهای OECD است در حالی که سطح سواد آن در حد متوسط ​​کشورهای OECD است. با این وجود، طبق گفته گلدمن ساکس، تا سال 2050 مکزیک پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را خواهد داشت.

بر اساس گزارش سال 2008 سازمان ملل متحد، متوسط ​​درآمد در یک منطقه معمولی شهری از مکزیک 26654 دلار بود، در حالی که متوسط ​​درآمد در مناطق روستایی فقط چند کیلومتر دورتر تنها 8403 دلار بود. حداقل دستمزد روزانه سالانه 102.68 دلار پزوی مکزیک (5.40 دلار آمریکا) در سال 2019 تعیین شد. تمام شاخص های توسعه اجتماعی برای جمعیت بومی مکزیک به طور قابل توجهی پایین تر از میانگین ملی است، که این امر باعث نگرانی دولت می شود.

صنعت الکترونیک مکزیک طی دهه گذشته بسیار رشد کرده است. مکزیک پس از چین، ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی و تایوان ششمین صنعت الکترونیک در جهان را دارد. مکزیک دومین صادر کننده بزرگ الکترونیک به ایالات متحده است که در سال 2011 برابر با 71.4 میلیارد دلار لوازم الکترونیکی صادر کرده است.

صنعت الکترونیک مکزیک تحت سلطه ساخت و طراحی تلویزیون ها، نمایشگرها، رایانه ها، تلفن های همراه، برد مدار، نیمه هادی ها ، لوازم الکترونیکی، تجهیزات ارتباطی و ماژول های ال سی دی است. صنعت الکترونیک مکزیک بین سالهای 2010 و 2011 رشد 20 درصدی را تجربه کرد، و از نرخ رشد ثابت 17 درصد بین سال های 2003 تا 2009 پیشی گرفت. در حال حاضر صنعت الکترونیک 30 درصد از صادرات مکزیک را تشکیل می دهد.

مکزیک بیشترین اتومبیل را در بین کشورهای آمریکای شمالی تولید می کند. این صنعت اجزای پیچیده فناوری را تولید می کند و در برخی از فعالیت های تحقیق و توسعه فعالیت می کند. سه شرکت بزرگ (جنرال موتورز، فورد، و کرایسلر) از دهه 1930 در مکزیک فعالیت می کنند، در حالی که فولکس واگن و نیسان در دهه 1960 کارخانه های خود را ساختند.

در سال 2010 گسترش این بخش در حال افزایش بود. فقط در سال 2014 بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شد. در سپتامبر 2016 کیا موتورز کارخانه ای را به ارزش 1 میلیارد دلار در نوئوو لئون افتتاح کرد و آئودی نیز در همان سال یک کارخانه مونتاژ در پوبلا افتتاح کرد. بی ام و، مرسدس بنز، و نیسان نیز در مکزیک کارخانه هایی در حال احداث دارند.

صنعت اتومبیل داخلی توسط دینا اس ای نمایندگی می شود که از سال 1962 اتوبوس و کامیون ساخته است و شرکت جدید ماسترتا خودرو های اسپورت با عملکرد بالا را می سازد. در سال 2006، تجارت با ایالات متحده و کانادا تقریبا 50 درصد از صادرات و 45 درصد از واردات مکزیک را تشکیل داده است. طی سه ماهه اول سال 2010 ، ایالات متحده 46.0 میلیارد دلار تراز تجاری با مکزیک داشته است. این وابستگی تجاری و مالی به ایالات متحده جای نگرانی دارد.

حواله های شهروندان مکزیکی شاغل در ایالات متحده 0.2 درصد از تولید ناخالص داخلی مکزیک را تشکیل می دهد که برابر با 20 میلیارد دلار آمریکا در سال 2004 بود و دهمین منبع درآمد خارجی پس از نفت، صادرات صنعتی، کالاهای تولیدی، الکترونیک، صنایع سنگین، اتومبیل، ساخت و ساز، غذا، خدمات بانکی و مالی است. طبق گزارش بانک مرکزی مکزیک، ارزش این حواله ها در سال 2008 بالغ بر 25 میلیارد دلار بوده است.

آشنایی با کشور مکزیک و قوانین ارزهای دیجیتال

قوانین ارز های دیجیتال در مکزیک

قانون تنظیم قضایی شرکت های فناوری مالی مکزیک در ماه مارس 2018 به تصویب کنگره این کشور رسید. در متن این قانون یک فصل جامع به دارایی های دیجیتال (رمزارزها) اختصاص داده شده است. در این فصل دارایی های دیجیتال به این شرح تعریف شده است:

«دارایی های دیجیتال ماهیتی از یک ارزش مالی را نمایندگی می کنند که به صورت الکترونیکی و خارج از حیطه ملموس دارایی های فیزیکی ثبت شده و توسط عموم مردم به عنوان واسط پرداخت معاملات تجاری و حقوقی مورد استفاده قرار می گیرند.»

دولت مرکزی مکزیک، پارلمان و نهاد عالی قضایی این کشور در راستای مبارزه با جرایم مالی نظیر پولشویی و جلوگیری از ناترازی شاخص های کلان اقتصادی، قوانین حقوقی ویژه ای را در ارتباط با معاملات ارز دیجیتال وضع کرده اند. به این ترتیب تمامی نهادهای مالی ارائه کننده خدمات مرتبط با معاملات رمزارز موظف هستند رونوشت معاملات خود را در اختیار مراجع دولتی قرار دهند. این رونوشت شامل گزارش معاملاتی می شود که تراز مبادلاتی آنها از یک میزان مشخص فراتر می رود.

بانک مرکزی مکزیک از جانب نهاد دولتی و تحت حوزه استحفاظی قوانین قضایی، از حیطه اختیارات گسترده ای برخوردار است تا محیط دارایی های دیجیتال این کشور را تنظیم کرده و با سیاست گذاری های مناسب، رمزارزها را وارد چارچوب قانون اساسی کند. حیطه سیاست گذاری بانک مرکزی مکزیک موارد ذیل را شامل می شود:

مشخص کردن دارایی های دیجیتال که نهادها و شرکت های تجاری فعال در این کشور می توانند از آنها به صورت قانونی استفاده کنند، تعریف دقیق مشخصات ارزهای دیجیتال، و ابلاغ و احراز شروط و محدودیت هایی که در ارتباط با استفاده از دارایی های دیجیتال از جانب نهادهای دولتی وضع شده و بنابراین لازم الاجرا خواهد بود.

احراز شرایط و اعطای مجوزهای رسمی به شرکت های تجاری در راستای انجام معاملات ارز دیجیتال.

قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال باید طبق قانون اساسی طی بازه زمانی یک سال آینده توسط مرجع کلان حقوقی بانک مرکزی مکزیک ابلاغ شود. نهادهای مالی که در زمینه معاملات ارز دیجیتال فعالیت می کنند باید به صراحت خطرات مالی مرتبط با تبادلات ارز دیجیتال را برای کاربران خود تشریح کنند. این نهادها باید حتی الامکان با زبان ساده، صریح و در محیطی دسترس پذیر به کاربران خود در ارتباط با موارد زیر اطلاع رسانی کنند:

ارزهای دیجیتال پول و یا اسکناس قانونی محسوب نمی شوند، بنابراین توسط دولت فدرال و یا بانک مرکزی مکزیک پشتیبانی نخواهند شد و از امکان پیگرد قضایی مراجع حقوقی نیز برخوردار نخواهند بود.

اگر چنانچه معامله رمزارز در بستر شبکه بلاک چین صورت بگیرد، امکان استرداد وجوه پرداختی وجود نخواهد داشت.

ارزش رمزارزها و دارایی های دیجیتال به دلیل عدم ثبات در شاخص های عرضه و تقاضا، نوسان زیادی دارد.

کلاهبرداری های سایبری، سرقت رمزارزها و خطرات ناشی از هک حساب های کاربری در بستر صرافی های دیجیتال همواره امکان پذیر بوده و جزئی لاینفک از ماهیت دارایی های دیجیتال محسوب می شود.

کد خبر: 1400012610MGMCMF

مطالب مرتبط:

آشنایی با کشور کانادا و قوانین ارزهای دیجیتال + شرایط ویزا

آشنایی با کشور آلمان و قوانین ارزهای دیجیتال + شرایط ویزا

آشنایی با کشور اتریش و قوانین ارزهای دیجیتال + شرایط ویزا

آشنایی با کشور سوئیس و قوانین ارزهای دیجیتال + شرایط ویزا

آشنایی با کشور هندوراس و قوانین ارزهای دیجیتال + شرایط ویزا

بیشتر بخوانید

آشنایی با کشور جامائیکا و قوانین ارزهای دیجیتال

جامائیکا کشوری جزیره ای است که در دریای کارائیب واقع شده است. این جزیره با مساحت 10,990 کیلومتر مربع، سومین جزیره بزرگ آنتیل بزرگ...

آشنایی با کشور گرنادا و قوانین ارزهای دیجیتال

گرنادا یک کشور جزیره ای در هند غربی واقع در دریای کارائیب در منتهی علیه جنوبی رشته جزایر گرنادین ها است. گرنادا از جزیره...

آشنایی با کشور جمهوری دومینیکن و قوانین ارزهای دیجیتال

جمهوری دومینیکن کشوری است که در جزیره هیسپانیولا در مجمع الجزایر آنتیل بزرگ در منطقه کارائیب واقع شده است. جمهوری دومینیکن دومین کشور بزرگ...

آشنایی با کشور دومینیکا و قوانین ارزهای دیجیتال

دومینیکا، با نام رسمی قلمرو همسود دومینیکا، کشوری جزیره ای در دریای کارائیب است. پایتخت، روزو، در ضلع غربی جزیره واقع شده است. این...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

قوانین و مقررات رمزارزها در انگلیس

در این مقاله قصد داریم به برخی از اطلاعات دقیق در مورد ارزهای دیجیتال و قوانین مربوط به آنها در بریتانیا بپردازیم: وضعیت حقوقی:...

مطالب داغ هفته