پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آشنایی با کشور گواتمالا و قوانین ارزهای دیجیتال + شرایط ویزا

گواتمالا، با نام رسمی جمهوری گواتمالا، کشوری در آمریکای مرکزی است که از شمال و غرب با مکزیک، از شمال شرقی با بلیز و کارائیب، از شرق با هندوراس، از جنوب با اقیانوس آرام، و از جنوب شرقی با السالوادور همسایه است.

این کشور با تخمین حدود 17.2 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت ترین کشور آمریکای مرکزی است و یازدهمین جمعیت را در قاره آمریکا دارد. گواتمالا یک دموکراسی نیابتی است. پایتخت آن و بزرگترین شهر گواتمالا سیتی است که به شهر گواتمالا نیز معروف است.


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


زبان رسمی این کشور زبان اسپانیایی، واحد پول آن کتزال و دین 99 درصد از مردم آن مسیحیت است. از میان مسیحیان این کشور، حدود 55 درصد کاتولیک، 40 درصد پروتستان و 3 درصد ارتودکس شرقی هستند.

حدود 59 درصد از مردم آن از تبار مستیزو (دورگه سرخ ‌پوست و اسپانیایی) و 40.5 درصد نیز از سرخ‌ پوستان مایا هستند، کمتر از یک‌ درصد از مردم گواتمالا نیز سفید پوست هستند.

هسته اصلی تمدن مایا، که در سراسر آمریکای میانه وجود داشت، از لحاظ تاریخی در قلمرو گواتمالای مدرن قرار داشت.

آشنایی با کشور گواتمالا

در قرن شانزدهم، بیشتر این منطقه توسط اسپانیایی ها فتح شد و به عنوان بخشی از قلمرو نایب السلطنه اسپانیا جدید تسخیر شد. گواتمالا در سال 1821 به عنوان بخشی از جمهوری فدرال آمریکای مرکزی، که تا سال 1841 منحل شد، به استقلال رسید.

از اواسط تا اواخر قرن 19، گواتمالا دچار بی ثباتی مزمن و درگیری های داخلی بود. از اوایل قرن بیستم، این کشور توسط مجموعه ای از دیکتاتورها تحت حمایت کمپانی یونایتد فروت و دولت ایالات متحده اداره می شدند.

در سال 1944، رهبر اقتدارگرا، خورخه اوبیکو، توسط یک کودتای نظامی طرفدار دموکراسی سرنگون شد و به انقلابی ده ساله منجر شد که باعث اصلاحات گسترده اجتماعی و اقتصادی گردید. یک کودتای نظامی با حمایت ایالات متحده در سال 1954 انقلاب را خاتمه داد و یک دیکتاتوری را مجددا منصوب کرد.

از سال 1960 تا 1996، گواتمالا متحمل یک جنگ داخلی خونین بین دولت مورد حمایت ایالات متحده و شورشیان چپ شد، از جمله قتل عام و نسل کشی جمعیت مایا که توسط ارتش انجام شد. از زمان توافق صلح توسط سازمان ملل، گواتمالا به رشد اقتصادی و انتخابات دموکراتیک موفق دست یافته است، اگرچه همچنان با نرخ بالای فقر و جرم، کارتل های مواد مخدر و بی ثباتی مبارزه می کند. تا سال 2014، گواتمالا از نظر شاخص توسعه انسانی در رتبه 31 از 33 کشور آمریکای لاتین و کارائیب قرار داشت.

وفور اکوسیستم های بیولوژیکی قابل توجه و بی نظیر گواتمالا شامل بسیاری از گونه های بومی می شود و بخشی از کانون حساس تنوع زیستی آمریکای میانه محسوب می گردد.

اقتصاد گواتمالا

گواتمالا با تولید ناخالص سرانه داخلی 5200 دلار آمریکا بزرگترین اقتصاد در آمریکای مرکزی است. با این حال، گواتمالا با مشکلات اجتماعی زیادی روبرو است و یکی از فقیرترین کشورهای آمریکای لاتین است. توزیع درآمد در این کشور بسیار نابرابر است، و بیش از نیمی از جمعیت زیر خط فقر ملی و کمی بیش از 400،000 (3.2٪) بیکار وجود دارند. بر اساس اطلاعات نامه سیا، 54 درصد از جمعیت گواتمالا در سال 2009 در فقر زندگی می کردند.

در سال 2010 ، اقتصاد گواتمالا 3 درصد رشد کرد و به تدریج از بحران 2009 بهبود یافت، که در نتیجه کاهش تقاضا از ایالات متحده و سایر بازارهای آمریکای مرکزی و کاهش سرمایه گذاری خارجی در اواسط رکود مالی جهانی ایجاد شده بود.

صادرات گواتمالا

برخی از صادرات اصلی گواتمالا شامل میوه، سبزیجات، گل، صنایع دستی، پارچه و سایر محصولات هستند. در مواجهه با افزایش تقاضا برای زیست‌سوخت، این کشور در حال رشد و صادرات مقدار فزاینده ای از مواد اولیه تولید زیست‌سوخت، به ویژه نیشکر و روغن پالم است.

منتقدان می گویند که این پیشرفت منجر به افزایش قیمت غذاهای اصلی مانند ذرت، ماده اصلی رژیم گواتمالا، می شود.

در نتیجه گواتمالا تقریباً نیمی از ذرت خود را از ایالات متحده وارد می کند. در سال 2014 ، دولت در حال بررسی راه هایی برای قانونی سازی تولید خشخاش و ماری جوانا بود، با این امید که از تولید مالیات گرفته شود، و از درآمد مالیاتی برای تأمین بودجه برنامه های پیشگیری از مواد مخدر و سایر پروژه های اجتماعی استفاده کند.

تولید ناخالص داخلی بر اساس قدرت خرید (PPP) در سال 2010 حدود 70.15 میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شد.

بخش خدمات با 63 درصد بزرگترین مولفه تولید ناخالص داخلی است و پس از آن بخش صنعت با 23.8 درصد و بخش کشاورزی با 13.2 درصد (برآورد 2010) قرار دارند. معادن گواتمالا، طلا، نقره، روی، کبالت و نیکل تولید می کنند. بخش کشاورزی حدود دو پنجم صادرات و نیمی از نیروی کار را تشکیل می دهد. قهوه ارگانیک، شکر، منسوجات، سبزیجات تازه و موز عمده ترین صادرات این کشور هستند. تورم در سال 2010 برابر با 3.9 درصد بود.

توافقنامه صلح 1996 که به جنگ داخلی چندین ساله پایان داد، موانع عمده ای را برای سرمایه گذاری خارجی برطرف کرد. گردشگری به لطف سرمایه گذاری های جدید خارجی به یک منبع درآمدزای فزاینده برای گواتمالا تبدیل شده است.

توریسم یکی از محرک های اصلی اقتصاد گواتمالا محسوب می شود، که در سال 2008 حدود 1.8 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد.

گواتمالا سالانه پذیرای دو میلیون گردشگر است. در سال های اخیر، تعداد کشتی های تفریحی که از بندرهای دریایی گواتمالا بازدید می کنند، افزایش یافته است که منجر به افزایش تعداد گردشگران می شود.

مقاصد گردشگری شامل مکان های باستانی مایا (به عنوان مثال تیکال در پتن، کویریگوآ در ایزبال، ایکسیمچ در تکپان چیمالتنانگو و شهر گواتمالا)، جاذبه های طبیعی (به عنوان مثال دریاچه آتیتلان و سموک چمپی) و مکان های تاریخی مانند شهر استعماری آنتیگوا گواتمالا، که به عنوان یک سایت میراث فرهنگی در یونسکو شناخته شده است.

قوانین رمزارز ها در گواتمالا

در ماه دسامبر سال 2017، سرخیو رسینوس، رئیس وقت بانک مرکزی گواتمالا طی انتشار بیانیه تصریح کرد رمزارزها (اعم از بیت کوین و دیگر آلت کوین ها) در دستگاه حقوقی این کشور به عنوان واحد پول قانونی به رسمیت شناخته نمی شوند و بنابراین واجد ضمانت بانکی و پشتیبانی نهادهای قضایی نخواهند بود.

قوانین رمزارزها در گواتمالا

آقای رسینوس در ادامه گفت مطابق با نثر قانون اساسی گواتمالا، ارز کتزال به عنوان تنها واحد پولی این کشور به رسمیت شناخته می شود و همچنین مطابق با مفاد 1 و 2 قانون پولی گواتمالا، تنها بانک مرکزی این کشور وظیفه صدور و توزیع یکپارچه اسکناس های کاغذی و اوراق بهادار را بر عهده خواهد داشت.

به این ترتیب ارزهای دیجیتال در ذیل قانون اساسی کشور گواتمالا از لحاظ وجاهت حقوقی به عنوان ارز رسمی و ارز خارجی به رسمیت شناخته نمی شوند. بنابراین استفاده از رمزارزها به عنوان واسط پرداخت های مالی مغایر با مفاد جاری در متنون قضایی این کشور خواهد بود.

آقای رسینوس عنوان کرد رمزارزها به دلیل برخورداری از ماهیتی ناشناس، می توانند به راحتی برای انجام فعالیت های غیر قانونی و کلاهبردارانه مورد سوء استفاده قرار گیرند. پولشویی، تامین مالی گروه های تروریستی، قاچاق مواد مخدر، فرار مالیاتی و دیگر طرح های مجرمانه از جمله موارد سوء استفاده از درگاه های غیر متمرکز معاملات رمزارز محسوب می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گواتمالا اعتقاد دارد طیف فعالیت های غیر قانونی مرتبط با رمزارزها به مراتب نسبت به اسکناس های کاغذی گسترده تر و متنوع تر است.

آقای رسینوس در ادامه صحبت های خود گفت رمزارزها در معرض حملات سایبری و باج گیری های مجازی قرار دارند و همین موضوع می تواند باعث سرقت غیر قابل بازگشت دارایی های مالی شهروندان شود. با توجه به ماهیت غیر متمرکز بسترهای مالی معاملات رمزارز، افراد مال باخته هیچ دستاویز قضایی و حقوقی برای پیگرد قانونی مجرمان سایبری نخواهند داشت.

سرخیو رسینوس در انتها تصریح کرد رمزارزها توسط هیچ یک از نهادهای دولتی این کشور پشتیبانی نمی شوند و به مراجع صادر کننده بانک مرکزی این کشور وابسته نخواهند بود، بنابراین هیچ شخصی نمی تواند ارزش آنها را در طی زمان ضمانت کند.

رئیس کل بانک مرکزی گواتمالا به شهروندان این کشور توصیه کرد پیش از سرمایه گذاری در صنعت رمزارزها نسبت به صادر کننده و پروتکل اجرایی شرکت توزیع کننده ارز دیجیتال اطلاعات جامع و فراگیری بدست آورند.

کد خبر: 1400011908MGMCMF

مطالب مرتبط:

آشنایی با کشور بلیز و قوانین ارزهای دیجیتال

آشنایی با کشور کانادا و قوانین ارزهای دیجیتال + شرایط ویزا

آشنایی با کشور آلمان و قوانین ارزهای دیجیتال + شرایط ویزا

آشنایی با کشور اتریش و قوانین ارزهای دیجیتال + شرایط ویزا

آشنایی با کشور سوئیس و قوانین ارزهای دیجیتال + شرایط ویزا

بیشتر بخوانید

آشنایی با کشور جامائیکا و قوانین ارزهای دیجیتال

جامائیکا کشوری جزیره ای است که در دریای کارائیب واقع شده است. این جزیره با مساحت 10,990 کیلومتر مربع، سومین جزیره بزرگ آنتیل بزرگ...

آشنایی با کشور گرنادا و قوانین ارزهای دیجیتال

گرنادا یک کشور جزیره ای در هند غربی واقع در دریای کارائیب در منتهی علیه جنوبی رشته جزایر گرنادین ها است. گرنادا از جزیره...

پرداخت قبوض با رمزارز در یک شهر آمریکا

شهری در ایالت داکوتای شمالی ایالات متحده پذیرش ارزهای دیجیتال را برای پرداخت قبوض خدماتی آغاز کرده است. مدیر امور مالی شهر می گوید:...

آشنایی با کشور جمهوری دومینیکن و قوانین ارزهای دیجیتال

جمهوری دومینیکن کشوری است که در جزیره هیسپانیولا در مجمع الجزایر آنتیل بزرگ در منطقه کارائیب واقع شده است. جمهوری دومینیکن دومین کشور بزرگ...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

قوانین و مقررات رمزارزها در انگلیس

در این مقاله قصد داریم به برخی از اطلاعات دقیق در مورد ارزهای دیجیتال و قوانین مربوط به آنها در بریتانیا بپردازیم: وضعیت حقوقی:...

مطالب داغ هفته