شنبه 1 اردیبهشت 1403

2021 ، سالی بزرگ برای زیرساخت غیرمتمرکز

رییس فناوری بلاک چین و دفترکل توزیع شده مجمع جهانی اقتصاد در یادداشتی چهار روند مهم در حوزه بلاک چین و رمزارزها در سال 2021 را بررسی کرده و باور دارد که این سال برای زیرساخت‌های غیرمتمرکز سالی بزرگ خواهد بود.

به گزارش سکه نیوز، «شیلا وارن» در یادداشتی در تارنمای کوین دسک با اشاره به رکوردشکنی های بازار رمزارز در آغاز سال 2021 و ثبت ارزش کل بازار بیش از 1 تریلیون دلار و مسائل و مباحث پیرامون آن، افزود که همزمان با این رشد، چالش هایی مانند کووید19 از سال 2020 با ما همراه است که دسترسی به راهکارهای دیجیتال را ضروری می کند.

وارن نوشت: ما در مجمع جهانی اقتصاد به همکاری با صدها کارشنا از دولت ها، شرکت ها، جامعه مدنی و دانشگاه ادامه می دهیم تا بتوانیم جهان های جدا افتاده صنعت رمزنگاری و نهادهای سنتی را با هم جمع کنیم.

او روندهای این صنعت در سال 2021 را بررسی کرد که در متن زیر مشاهده می کنید.

احراز هویت

چشم همه به احراز هویت دیجیتال برای نیازهای مرتبط با کووید19 است، اما راهبردها و پیامدهای بلندمدت هنوز در حال بررسی است.

بحران کووید19 تقاضا برای راهکارهای دیجیتالی را که به حریم خصوصی و آزادی خدشه وارد نکنند، افزایش داده است. البته اینکه سطح ایده آل حفظ حریم خصوصی چه چیزی باید باشد، در کشورهای مختلف متفاوت است و چین و آمریکا چشم اندازهای کاملا متضادی دارند.

اگرچه صنعت سفر و دولت های مختلف به کاوش ایده «گذرنامه ایمنی» برای ثبت وضعیت واکسیناسیون و تست کرونا ادامه می دهند، اما ایجاد یک استاندارد جهانی درباره مدارک هویتی دیجیتال ضروری و در عین حال دشوار به نظر می رسد.

افزون بر این، چه معنایی دارد که برای واکنش به مجموعه ای مشخص از شرایط (یعنی یک پاندمیک جهانی بی سابقه) به احراز هویت دیجیتال متوسط شویم؟ سیستم های احراز هویت دیجیتال به همه چیز از خدمات مالی گرفته تا مهارت آموزی به نیروی کار که هرکدام ملزومات خاص خود را دارد، مرتبط است. تمرکز بر یک بخش بدون در نظر داشتن مسائل بلندمدت، می تواند به معنای از دست دادن فرصت ها، موازی کاری و ایجاد تجربه کاربری پیچیده تر باشد.

مقررات و استانداردهای صنعتی لازم برای جلوگیری از تکه تکه شدن راهکارهای فنی، حفاظت از حریم خصوصی یا ارتقای فراگیری، هم کنش پذیری و قابلیت انتقال برای مدارک هویتی دیجیتال بسیار اندک است. همزمان با تلاش جامعه جهانی برای بازگشت به وضعیت «عادی»، اطمینان از راهکارهای احتمالی که مدارک هویتی دیجیتال را شامل شوند، تقویت نفوذ احراز هویت دیجیتال در جامعه، داشتن یک نگاه بلندمدت تر و جامع نگر و ایجاد همکاری قوی میان نهادهای دولتی مختلف، ضرورتی است که وجود دارد.

پذیرش نهادی

سال گذشته سال سرمایه گذاری نهادی در بیت کوین بود. احتمال دارد که نهادهای مالی و تامین کنندگان خدمات امسال از طریق سرمایه گذاری یا به کاری گیری رمزازها، اقدام به تقویت تجربیات خود از رمزارز کنند.

رمزارزها در برخی موارد برای ارتقای پردازش های داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. برای نمونه، حکمت ارسک مدیرعامل وسترن یونیون در یکی از پنل های اجلاس داووس به استفاده شرکت خود از استیبل کوین «WU Coin» برای تبادل ارزهای مختلف اشاره کرد.

شیوع کووید19 همچنین باعث شد که مباحث پیامون استفاده از بلاک چین برای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی جدی تر شود. شاهد راه اندازی شماری از سیستم های مبتنی بر بلاک چین در سطح ملی از جمله در باهاما و کامبوج بودیم. پروژه ارز دیجیتال و پرداخت دیجیتال چین موسوم به DCEP همچنان در پس زمینه در جریان بود و بانک خلق چین طرح های آزمایشی خود را در شنژن، شیونگان و سوژو به پایان رساند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست ؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمز ارز و ارز مجازی

با این حال، بسیاری از دولت ها و بانک ها مثل بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا در حال تحقیق درباره ظرفیت های ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند، اما معتقدند انتشار آن فعلا به صرفه نیست. بسیاری نیز در حال رصد رشد استیبل کوین ها هستند که ارزش کل بازار آن در حال حاضر از 25 میلیارد دلار عبور کرده است.

این تحولات همزمان شده با افزایش توجه نهادهای تنظیم مقررات به این فضا؛ مثل قانون STABLE Act در ایالات متحده و نامه اخیر دفتر کنترل ارز این کشور.می توانیم انتظار داشته باشیم که این توجه و فعالیت مربوط به تنظیم مقررات در این حوزه در همه جای جهان ادامه یابد.

توکن های غیرقابل تعویض (NFT)

از تولید CryptoKitties زمان زیادی گذشته، اما هنوز پیشرفت چندانی در تحقق بخشید به پتانسیل NFTها در خارج از فضای بازی ها حاصل نشده است. اما اخیرا تغییر در حوزه شمول این توکن ها را شاهد بوده ایم.

پیشتر صحبت از دمکراتیک کردن دسترسی به دارایی های پرارزش مثل آثار هنری بود. با وجود آنکه ظرفیت های بسیاری در این زمینه هست، اما مهم است که پیامدهای آن را برای خالقان آثار نیز در نظر بگیریم. برای نمونه، برخی انگشت روی هنرمندان سیاه و نقش هنر رمزنگاری شده در ایجاد مالکیت برتر و ثروت سازی در این فضا و همچنین تبادلات هنری گذاشته اند. همچنان نشانه هایی از حرکت این فضا به سمت موسیقی یا نویسندگی نیز مشاهده کرده ایم.

زیرساخت غیرمتمرکز

آگاهی از قدرتی که پلتفرم ها و ارایه دهندگان خدمات مسلط بر زندگی ما را متمرکز ساخته، از فضای جامعه کریپتو و بلاک چین عبور کرده و به دیگر جوامع نیز رسوخ کرده است. مثال بارز این موضوع را می توان در مهاجرت گروهی از واستاپ به سیگنال دید که ناشی از صرفا یک تغییر کوچک در سیاست های اشتراک اطلاعات فیسبوک بود.

این موضوع می تواند باعث افزایش تقاضا برای خدمات غیرمتمرکز شود. در سال 2020 شاهد راه اندازی فایل کوین توسط پروتکل لبز (Protocol Labs) و تداوم رشد پروژه های وب 3 مثل کیپ (Keep)، واحه (Oasis) و پولکادات بودیم. بازار ابری عمومی نیز در میان بازارهای شلوغ موجود است و چهار تامین کننده در آن 80 درصد بازار را کنترل می کنند.

ذخیره ابری غیرمتمرکز در حال حاضر تنها جایگزی است که می تواند وضعیت موجود را به چالش بکشد. در کنار پیشرفت هایی که در هوش مصنوعی حاصل شده، این انتقال ممکن است منجر به گسترش چشمگیر دامنه تعامل انسان و ماشین و تسریع در انتقال به وب 3 شود.

در حالیکه ما در حال دست و پنجه نرم کردن با پیامدهای بزرگترین اختلال اجتماعی و اقتصادی در زندگی خود هستیم، آهنگ رشد تلاش ها در اکوسیستم بلاک چین سرعت گرفته است. خبر خوب این است که آگاهی از ظرفیت های سیستم های غیرمتمرکز اکنون از ذهن یک اقلیت کوچک فراتر رفته و به تدریج در حال رشد در میان مخاطبان وسیع تری است. اگرچه هنوز هم شاخص قیمت بیت کوین بزرگترین دلیل توجه مردم به این فضا است.

در نتیجه، ما احتمالا همچنان شاهد افزایش توجه نهادهای تنظیم مقررات و سیاستگذاران در سراسر جهان به این حوزه به و به ویژه بر فضای ارزهای دیجیتال خواهیم بود. هم اکنون هم رشد تثبیت بازار را به چشم می بینیم که ممکن است نشانه ای از بلوغ بازار باشد. صرف نظر از اینکه در سال 2021 چه اتفاقی بیافتد، قطعا سالی جنجال و جایش در کتاب ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته