جمعه 7 اردیبهشت 1403

7 تصور رایج و اشتباه درباره رمزارزها

اگرچه رمزارزها بیش از یک دهه است که وارد سیستم های مالی و معاملات تجاری شده اند با این حال طی این مدت تصورات اشتباهی درباره آنها در بین مردم جا افتاده است. 7 تصور اشتباه که شامل 1- رمزارزها غیرقانونی هستند، 2- از رمزارزها برای انجام کارهای غیرقانونی استفاده می شود، 3- رمزارزها کاملاً ناشناس هستند، 4- بیت کوین تنها رمزارز مهم است، 5- رمزارزها دارایی واقعی نیستند، 6- رمزارزها امنیت بالایی ندارند، 7- رمزارزها در آینده نزدیک توقیف می شوند، می باشند. در ذیل به تفصیل، هریک را مورد بررسی قرار می دهیم.

1- رمزارزها غیر قانونی هستند

اگرچه در ماه های ابتدایی معرفی رمزارزها، قوانین حقوقی و مرزبندی های قضایی مشخصی درباره رمزارزها وجود نداشت ولی با گذشت زمان این موضوع تغییر پیدا کرده است. در حال حاضر بسیاری از کشورها قوانین ویژه ای را در ارتباط با رمزارزها وضع کرده اند.

باید در نظر داشته باشیم که ایجاد قوانین و مقررات ویژه در ارتباط با استفاده از رمزارزها چیز بدی نیست بلکه باعث می شود مردم نیز اعتماد بیشتری به درگاه های معاملات رمزارز داشته باشند.

2- از رمزارزها برای انجام کارهای غیرقانونی استفاده می شود

2- از رمزارزها برای انجام کارهای غیرقانونی استفاده می شود

در شبکه دارک وب و سایت های زیرزمینی از رمزارزها برای انجام کارهای غیر قانونی استفاده می شود اما اینکه ادعا کنیم از رمزارزها تنها برای انجام کارهای غیرقانونی استفاده می شود، تصور غلطی است.

طبق آمارها تا سال 2019 بیش از 829 میلیون دلار ارزش اسمی بیت کوین در شبکه دارک نت برای انجام کارهای غیرقانونی مورد معامله قرار گرفته است. اگرچه این عدد مبلغ قابل توجهی است اما تنها نیم درصد از تمام معاملات رمزارز را شامل می شود که در برابر حجم معاملات بین المللی عدد بزرگی نخواهد بود.

باید در نظر داشته باشیم که در مقایسه با دیگر ارزهای رایج جهان، بیت کوین بسیار کمتر در شبکه های کلاهبرداری مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا در مقایسه با دلار آمریکا، استفاده از بیت کوین برای انجام فعالیت های غیر قانونی بسیار کمتر است.

4- بیت کوین تنها رمزارز مهم است

3- رمزارزها کاملاً ناشناس هستند

از نظر فنی این ادعا که رمزارزها ناشناس هستند و هویت افراد پشت هر معامله رمزارز به صورت رمزگذاری شده و ناشناس باقی می ماند، ادعای درستی است. از جهت دیگر باید گفت که تمامی معاملات رمزارز دارای شفافیت بوده و از وجهه عمومی برخوردار هستند، به این معنی که در صورت تشخیص مقام قضایی، رمزارزها قابلیت پیگیری و ردیابی دارند.

به عبارتی رمزارزها نوعی حالت شبه ناشناس هستند اما ایتکه تصور کنیم به صورت  کامل هویت افراد را مخفی می کنند تصور غلطی است.

3- رمزارزها کاملاً ناشناس هستند

4- بیت کوین تنها رمزارز مهم است

بیت کوین نخستین و مشهورترین رمزارز است و به دلیل اینکه به صورت گسترده دست به دست شده، بیشترین کاربرد را دارد. اما اینکه تصور کنیم بیت کوین چون اولین رمزارز شبکه های غیر متمرکز بلاک چین است، بنابراین بیشترین اهمیت را در ساختارهای تجاری ایفا می کند تصور رایج و اشتباهی است.

بیت کوین معایب زیادی دارد. شبکه بلاک چین بیت کوین هم اکنون بیشترین سختی استخراج  را در اختیار دارد. معاملات رمزارز در شبکه بیت کوین بسیار کند و زمانبر است و به نسبت رمزارزهای جدیدتر کم و کاستی های امنیتی بسیار بیشتری دارد. از جهت دیگر، قیمت بیت کوین نیز به نسبت دیگر رمزارزهای جدید بسیار بالاتر است.

5- رمزارزها دارایی واقعی نیستند

5- رمزارزها دارایی واقعی نیستند

یکی از تصورات بسیار رایج و جا افتاده بین مردم این است که تصور می کنند چون بیت کوین یک ماهیت ملموس و فیزیکی مانند دیگر دارایی های ارزشمند مانند طلا و پول کاغذی ندارد، بنابراین به عنوان یک سرمایه واقعی و یا یک دارایی حقیقی تلقی نمی شود.

از طرفی بسیاری نیز تصور می کنند چون بیت کوین توسط یک داراریی ملموس پشتیبانی نمی شود، بنابراین ارزش چندانی ندارد. اول اینکه تمامی دارایی های ارزشمند مستلزماً توسط دیگر دارایی های ارزشمند پشتیبانی نمی شوند. مثلاً بسیاری از پول های کاغذی توسط هیچ دارایی فیزیکی دیگری پشتیبانی نمی شوند اما از ارزش بالایی برخوردار هستند.

امروزه رمزارزهای پایدار به عنوان یک واحد با نوسانات قیمتی پایین، توسط دارایی های ارزشمند مانند طلا و پول فیات پشتیبانی می شوند.

6- رمزارزها امنیت بالایی ندارند

6- رمزارزها امنیت بالایی ندارند

از زمانیکه رمزارزها وارد معاملات مالی شده اند، کلاهبرداری ها و سرقت های بسیار زیادی در شبکه های غیر متمرکز صورت گرفته است. همین موضوع باعث شده بسیاری به اشتباه تصور کنند چون دزدی و غارت سرمایه های مردم در شبکه های معاملات رمزارز زیاد است، بنابراین رمزارزها امنیت بالایی ندارند.

اول اینکه دزدی و سرقت های رمزارز را نمی شود انکار کرد اما باید تصریح کنیم که بسیاری از سرقت های رمزارز به دلیل نواقص امنیت سایبری صرافی های رمزارز اتفاق افتاده است.

رمزارزها تا زمانیکه بحث امنیت سایبری شبکه های غیر متمرکز از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشد، امنیت بالایی دارند. باید خود ما نیز آموزش ببینیم که چگونه در دام کلاهبرداری های سایبری گرفتار نشویم. پس بحث آموزش و ارتقای سطح دانش عمومی مردم نیز در این قضیه اهمیت بالایی دارد.

7- رمزارزها در آینده نزدیک توقیف می شوند

7- رمزارزها در آینده نزدیک توقیف می شوند

برخی از کشورها با ایجاد محدودیت در فعالیت صرافی های رمزارز و غیر قانونی اعلام کردن استخراج رمزارزها، عملاً فعالیت رمزارزها را توقیف کرده اند. برای همین بسیاری به اشتباه تصور می کنند که در آینده تمامی کشورها استفاده از رمزارزها را ممنوع اعلام خواهند کرد.

نمی شود آینده را با یقین پیش بینی کرد اما بسیاری از کشورها با درس گرفتن از تجربه های قبلی به این نتیجه رسیده اند که به جای ایجاد محدودیت های بی جا و سد بندی در برابر جریان های جدید؛ قوانین ویژه ای را در ارتباط با رمزارزها تدوین کنند.

نتیجه

در این مقاله توضیح دادیم که بسیاری از تصورات رایج درباره رمزارزها چندان موجه نیست. شاید تصورات دیگری نیز وجود داشته باشند که در لیست ما قرار نگرفته اند. همیشه در نظر داشته باشید که بدون تحقیق و تنها بر اساس تصورات رایج درباره رمزارزها قضاوت نکنید.

منبع: blockchain.news

بیشتر بخوانید

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

نگاهی به آینده پیشرفت های فناوری

  پیشرفت سریع نوآوری و فناوری های آینده در سال‌های اخیر، سرعت نوآوری‌های فن‌آوری شتاب بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است که ناشی از پیشرفت‌های چشمگیر در...

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

فراتر از مرزهای تخیل: انسانیت، رباتیک، و تلاش برای برابری

    این ایده که انسان‌ها ممکن است شبیه ربات‌های پیشرفته باشند، به‌طور بالقوه توسط هوش‌های برتر از جهان‌های دور یا گوشه‌های مخفی سیاره‌ی خودمان مهندسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

مطالب داغ هفته