سه‌شنبه 29 اسفند 1402

رمزارز یا کریپتوکارنسی چیست؟

کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) یا رمز ارز ، از دو واژه کریپتو به معنی رمزنگاری و کارنسی به معنی ارز تشکیل شده است. پس این واژه را می‌توان ارز رمزنگاری شده نیز نامگذاری کرد. از آن جایی که ارز رمزگذاری شده کمی طولانی است، برای این نوع از پول‌های دیجیتال از واژه رمزارز استفاده می‌کنند.

ارز رمزنگاری شده یا رمزارز (Cryptocurrency) یک ارز دیجیتال یا مجازی است که با استفاده از رمزنگاری، امن می شود. این فرآیند، تقلب در آن را تقریباً غیرممکن می کند. بسیاری از رمزارزهای شبکه های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین هستند.


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.

یک ویژگی مشخص رمزارزها که در نتیجه استفاده از بلاکچین ایجاد شده است، این است که توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی شود و این باعث می شود حداقل از لحاظ تئوری در برابر مداخلات یا دستکاری ها مصون باشند، هرچند که از لحاظ عملی این مهم در برخی از آنها محقق نشده است.

تفاوت ارزهای سنتی با رمزارزها

یک سناریو را تصور کنید که در آن می خواهید با ارسال آنلاین پول به حساب دوستتان، هزینه لباسی که برای شما خریده است را تسویه کنید.

برای این کار روش های مختلفی وجود دارد که ممکن است اشتباهاتی در آنها انجام شود، از جمله:

۱. موسسه مالی مانند بانک عامل، یک مشکل فنی داشته باشد، مثلا سیستم هایش خراب باشد یا به درستی کار نکند. پول از حساب شما کم شود و به حساب دوستتان واریز نشود.

۲. حساب شما یا دوستتان هک شده باشد. به عنوان مثال، ممکن است یک DOS یا سرقت هویت رخ داده باشد.

۳. ممکن است در آن روز به اندازه سقف مجاز از کارت برداشت یا خرید اینترنتی کرده باشید و دیگر نتوانید از کارت خود در آن روز استفاده کنید.

یک نکته مشترک در همه ی این ۳ مشکل وجود دارد: بانک.

به دلیل همین مشکلات است که آینده پول رایج فعلی با رمزارزها گره خورده است. حال یک معامله مشابه را با استفاده از رمزارز بین دو نفر تصور کنید. ابتدا سوال می شود که آیا فرد از انجام این معامله اطمینان دارد یا خیر. اگر پاسخ بله باشد، پردازش انجام می شود: سیستم هویت کاربر را تأیید می کند، بررسی می کند که آیا کاربر موجودی لازم برای انجام آن معامله را دارد یا خیر. بعد از انجام این کار، وجه منتقل می شود و پول در حساب گیرنده قرار می گیرد. همه اینها در عرض چند دقیقه اتفاق می افتد.

بنابراین رمزارزها برخی از مشکلات بانکداری مدرن را برطرف می کند: هیچ محدودیتی در وجهی که می توانید منتقل کنید وجود ندارد، حساب های شما قابل هک نیست و نقطه مرکزی مدیریتی نیز وجود ندارد. از سال 2018 بیش از 1600 رمزارز راه اندازی شده است. با در نظر گرفتن پیشرفت ارزهای جدید در حال ارایه به این صنعت، مانند کونوس بیت، این احتمال وجود دارد که فرصت های بیشتری برای آینده وجود داشته باشد و این رمزارزها جایگزین پول فعلی شوند!

مزایای رمزارزها

در این قسمت چند مزیت ارزهای رمزنگاری شده را بررسی می کنیم تا بهتر به تغییراتی که در پول های رایج اعمال خواهد شد پی ببرید.

معاملات آسان

برای انجام معامله با بانک ها، کارگزاران یا واسطه ها، هزینه ها و کارمزدهای زیادی وجود دارد که باید برای هر معامله پرداخت کنید. علاوه بر این، تهیه بسیاری از مدارک، هزینه کارگزاری، حق کمیسیون و موارد دیگر وجود دارد که باید انجام شود.

وقتی از رمز ارز استفاده می کنید، نیاز به واسطه از بین می رود و معامله ها در یک شبکه امن انجام می شود. معاملات شفاف خواهد بود و حسابرسی نیز برای شما آسان تر می شود و دیگر در مورد اینکه به چه کسی چه مبلغی باید بابت چه کاری پرداخت شود سردرگمی وجود نخواهد داشت.

انتقال دارایی

با استفاده از رمزارزها می توان با پرداخت هزینه به فروشنده، مالکیت دارایی ها را به راحتی از یک نام به نام دیگری انتقال داد. همه این مراحل در شبکه بلاکچین اتفاق می افتد و به شما در انجام معاملات راحت و ایمن کمک می کند.

نام مستعار

این مورد یعنی برای استفاده از رمز ارز ها یا خرید آن‌ها لازم نیست حتما اطلاعات شخصی خود را ارائه کنید. شما می‌توانید با یک نام مستعار و به صورت ناشناس به معامله رمز ارزها بپردازید.

معاملات محرمانه

وقتی برای هر گونه پرداختی از کارت های بانکی استفاده می کنید، تاریخچه تمامی معاملات ثبت می شود و این سابقه برای بانک ها در دسترس خواهد بود.

بهترین قسمت استفاده از ارز رمزنگاری شده این است که هر معامله ای که با گیرنده انجام می دهید کاملا نظیر به نظیر و بدون واسطه است. شما فقط می توانید اطلاعاتی را که می خواهید برای گیرنده افشا کنید، به اشتراک بگذارید، همچنین تاریخچه مالی شما حریم خصوصی کافی خواهد داشت و از هویت شما محافظت می شود.

جهانی

هر کشور ارز مخصوص به خودش را دارد که به آن ارز فیات می‌گویند. انتقال ارزهای فیات در سطح جهانی کار دشواری است. رمز ارز ها را به راحتی می‌توان به سراسر جهان ارسال کرد. ارزهای رمزنگاری ‌شده به ارزهای بدون مرز نیز موسوم‌اند!

حفظ مالکیت

در سیستم بانکی سنتی، وقتی شخص از دنیا می رود، دارایی او به وارث قانونی می رسد و مبلغی نیز بابت مالیات از آن کسر می شود. در شرایط خاصی نیز احتمال بسته شدن کامل حساب وجود دارد. یکی از ویژگی های خوب رمزارزها این است که تنها شما مالک کلیدهای رمزنگاری خصوصی و عمومی خواهید بود و اختیار کامل مدیریت داراییتان با خودتان خواهد بود.

امنیت قوی

وقتی معامله را با رمزارزها انجام می دهید، نمی توانید آن را برگردانید. در این سیستم یک روش رمزگذاری قابل اعتماد برای محافظت در برابر هکرها و دستکاری اطلاعات در کل روند معاملات ارزهای رمزنگاری شده وجود دارد به طوری که هیچ کس نمیتواند معاملات و هرگونه عملیات انجام شده توسط شما را تغییر دهد یا به طور کامل حذف کند.

تمرکززدایی

ویژگی عدم تمرکز باعث می شود که فقط دو طرف معامله درگیر آن باشند، یعنی فرستنده و گیرنده. دیگر لازم نیست با شخص ثالثی سروکار داشته باشید. همچنین هیچ کس نیست که بتواند کارهای شما را کنترل و شنود کند.

این ویژگی مفهوم گسترده ای دارد و مهمترین ویژگی بلاکچین ها به شمار می رود. برای دستیابی کامل به این ویژگی مهم باید مواردی از جمله توزیع درست اعضای شبکه در سراسر دنیا و عدم تمرکز ماینرها و استخرهای ماینینگ در شبکه رعایت شود. نقض این ویژگی مساوی با به خطر افتادن سرمایه کاربران و نابودی شبکه است. نکته ای که باید بدانید این است که برخی رمزارزها از جمله بیت کوین، ترون و چین لینک از معروفترین رمزارزهایی هستند که این ویژگی را به طور کامل نقض کرده اند و سرمایه کاربران خود را در معرض خطر قرار داده اند.

معایب رمزارزها

علاوه بر مزایای ذکر شده، این تکنولوژی معایبی نیز دارد که در این بخش به آن ها می پردازیم.

عدم پشتیبانی توسط دولت ها

همانطور که گفتیم معادلات و تراکنش های رمزارز ها فقط بین دو نفر که فرستنده و گیرنده تراکنش هستند صورت می گیرد و شخص ثالثی در آن دخالتی ندارد. این ویژگی علاوه بر مزایای بسیاری که برای رمز ارزها ایجاد کرده است، دارای معایبی نیز می باشد.

ارزهای رمزنگاری شده مانند سپرده های بانکی ایالات متحده توسط دولت بیمه نمی شوند. این بدان معناست که رمز ارزها از همان محافظت پول در حساب بانکی برخوردار نیستند. اگر ارز رمزنگاری شده خود را در کیف پول دیجیتال ارائه شده توسط یک شرکت ذخیره کنید و شرکت از فعالیت خارج شود یا هک شود، دولت ممکن است نتواند قدمی بردارد و به شما کمک کند تا بتوانید پول خود را به عنوان پول ذخیره شده در بانک ها یا موسسه های اعتباری پس بگیرید.

نواسانات قیمت برخی رمزارزها

ارزش برخی ارزهای رمزنگاری شده می تواند لحظه به لحظه تغییر کند. سرمایه گذاری که ممکن است امروز هزاران دلار آمریکا ارزش داشته باشد، ممکن است فردا فقط صدها دلار ارزش داشته باشد. اگر این مقدار کاهش یابد، هیچ تضمینی برای افزایش دوباره آن وجود ندارد.

این نوسانات معمولا در نتیجه فعالیت سرمایه گذاران بزرگ که اصطلاحا نهنگ نامیده می شوند، صورت می گیرد. یکی از پر نوسان ترین رمزارزهای این حوزه بیت کوین است که حتی در طول ۱ روز ۴۰ درصد افت داشته است.

در میان بازار این رمزارزهای پر نوسان، انتخاب رمزارزهای با ثبات تر و با پشتوانه درست، مانند کونوس ایکس بهترین انتخاب برای کاربران خواهد بود و آن ها را از خطر نابودی سرمایه دور نگه می دارد.

سرمایه گذاری در ارز رمزنگاری شده

مانند هر سرمایه گذاری دیگری، قبل از سرمایه گذاری روی ارزهای رمزنگاری شده، از خطرات و نحوه تشخیص کلاهبرداری آگاه شوید. رمزارزها با هدف سرمایه گذاری به وجود نیامد اند، بلکه با هدف ایجاد جایگزینی برای پول های فیزیکی و رایج خلق شده اند. در این بخش برخی مواردی که باید مراقب آنها باشید را ذکر کرده ایم:

سود در بازار رمزارز ها تضمینی نیست

هرکسی که به شما قول بازده یا سود تضمین شده دهد اعم از دوستان شما یا سلبریتی ها، احتمالاً کلاهبردار هستند. این که یک رمزارز مشهور شده یا از تاییدیه های سلبریتی ها برخوردار است، به معنای خوب یا بی خطر بودن آن نیست.

همانطور که این نکته در خصوص سرمایه گذاری های سنتی صدق می کند، برای ارزهای رمزنگاری شده نیز درست است.

همانطور که اخیرا افرادی مانند ایلان ماسک با تشویق مردم به خرید یک رمز ارز خاص، باعث افزایش قیمت یا اصطلاحا پامپ قیمت شدند و پس از کسب سود لازم، اقدام به فروش دارایی خود در سقف قیمت کردند. فروش حجم دارایی افراد ثروتمندی مانند ایلان ماسک در بازار یک رمز ارز موجب سقوط یا دامپ قیمت می شود و کسی که از این فرآیند متضرر می شود، فقط و فقط سرمایه گذاران خرد هستند.

وجود تمرکز در شبکه باعث نابودی آن خواهد شد

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، عدم تمرکز مهمترین ویژگی بلاکچین و رمزارز ها است. قبل از انتخاب یک رمز ارز برای سرمایه گذاری از غیر متمرکز بودن آن اطمینان حاصل کنید. معروفترین رمز ارز (بیت کوین) دارای تمرکز بسیار زیادی در کشور چین است. به این معنی که وضعیت بیتکوین، در نتیجه تصمیمات این کشور به راحتی تغییر می کند.

در مقابل آن، کونوس بیت که یک انشعاب یا هارد فورک از بیت کوین است، در جهت رفع این مشکل، با تمهیداتی، ویژگی غیر متمرکز بودن را به طور کامل و شفاف در شبکه بلاکچین خود پیاده سازی کرده است و امنیت کاربران را از این طریق تضمین کرده است.

رمزارزها چگونه تولید می‌شوند؟

رمزارزها یک رشته کد هستند که بر روی بلاک‌چین ثبت می‌شوند. بلاک‌چین سوابق کل تراکنش‌ها را از روز اول ثبت می‌کند و به صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شود. به کسانی که موفق به تولید رمزارز می‌شوند، ماینر (miner) و به فرآیند تولید رمز ارز، ماینینگ یا استخراج (mining) گفته می‌شود.

هر بار که ماینرها معادلات پیچیده‌ی ریاضی را حل می‌کنند، یک بلاک به بلاک‌چین در شبکه اضافه می‌شود. استخراج برخی از ارزهای رمزنگاری شده یک فرآیند دشوار است و به دستگاه‌هایی با قدرت محاسباتی بسیار بالا، مصرف برق بالا تجهیزات جانبی دیگر نیاز دارد. اما در مقابل برخی از رمزارزها مانند کونوس بیت هستند که با کامپیوتر های معمولی و خانگی استخراج می شوند و این ویژگی سبب آینده روشن و گسترش استفاده از آن ها در آینده خواهد شد.

یک رمزارز از شبکه‌ای از گره ها تشکیل شده است که هر گره، گذشته و سابقه‌ی همه‌ی معاملات ثبت شده را در خود نگه می‌دارد..

رمزارزها کجا ذخیره می‌شوند؟

کلید های خصوصی و عمومی رمزارزها که قابلیت دسترسی به آن ها را فراهم میکند، در کیف پول های دیجیتالی نگهداری می شوند. که این کیف پول ها دارای انواع مختلف از جمله کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری هستند.

ذخیره‌سازی در کیف پول ارز دیجیتال نیز دو نوع است: ذخیره‌سازی سرد و ذخیره‌سازی گرم.

در نوع سرد، ذخیره‌سازی به صورت آفلاین انجام می‌گیرد و در نوع گرم، ذخیره‌سازی به صورت آنلاین است.

کد خبر: 1400010202TSMCMF

مطالب مرتبط:

استیبل کوین چیست؟ هرآن‌چه باید درباره‌ ارز دیجیتال پایدار بدانید

ارز مجازی(Virtual Currency)چیست؟

حمایت از فعالیت های قانونی رمزارز در کشور

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته