پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

سرمایه‌گذاران بیت‌کوین زیر نگاه تیزبین آژانس مالیاتی فدرال کانادا

منابع خبری متعددی از تعقیب سرمایه‌گذاران بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر از سوی حسابرسان مالیاتی فدرال در کانادا خبر داده‌اند. این حسابرسی جدی و دقیق صورت گرفته به طوری‌ که ظاهرا همه سرمایه‌گذاران این حوزه ملزم به تکمیل پرسش‌نامه‌هایی شده‌اند که باید در آن از فعالیت‌های دقیق چند سال اخیر خود در حوزه رمزارزها گزارش‌هایی ارائه بدهند.

در چند سال اخیر، آژانس مالیاتی فدرال کانادا سعی داشته تا فعالیت‌های ارزهای مجازی را دقیق‌تر بررسی کند زیرا ظرفیت سواستفاده از این فضا برای عملیات غیرقانونی مختلفی مانند پولشویی، انواع کلاه‌برداری و عملیات تروریستی بسیار زیاد است.

نظارت بر رمزارزها در کشورهای مختلف

نظارت بر رمزارزها فرایند پیچیده‌ای است که فعلا به دلیل نبود زیرساخت‌های مختلف در جهت کنترل قانونی آنها بسیاری از کشورها را دچار نگرانی کرده است.

در آمریکا هم، سازمان دولتی خدمات درآمد داخلی که زیرمجموعه‌ای از وزارت خزانه‌داری ایالت متحده آمریکاست، از صرافی‌های رمزارز مانند کوین‌بیس درخواست کرده بود که پایگاه‌های داده خود را در اختیار این نهاد قرار داده و امکان بازرسی و حسابرسی‌های بیشتر را در این حوزه فراهم کنند. ظاهرا تلاش‌های قانونی کوین‌بیس برای محدود کردن دسترسی سازمان دولتی خدمات درآمد نتیجه‌بخش بوده و این دسترسی بسیار محدود شده است.

بیانیه رسمی برای حسابرسی به رمزارزها در کانادا

یکی از وظایف و اهداف ناظران دولتی بر مالیات‌ها و درآمدها در کانادا، بررسی وضعیت و امکان توسعه کسب و کارهای جدیدی است که روی اقتصاد ملی اثرات مثبت می‌گذارند. بنابراین علاوه بر مقوله کنترل و نظارت بر قانونی بودن فعالیت‌های رمزارزها و ممانعت از بروز تخلفاتی نظیر پول‌شویی، نگاه حسابرسان تا حدی برای به کارگیری ظرفیت‌های قابل استفاده رمزارزها نیز بوده است.

برای بررسی‌های بیشتر در این حوزه از سال ۲۰۱۷ از سوی مراجع قانونی و مالیاتی کشور کانادا برای توجه به رمزارزها، برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. دولت کانادا خواهان بررسی پلت‌فرم‌ها و مدل‌های کسب و کاری تازه بوده و در نتیجه رمزارزها را فرصتی ایده‌آل برای تحقیق و توسعه بیشتر می‌داند.

اقدامات کانادا برای حسابرسی و پیگیری رمزارزها

واضح است که دولت‌مردان و نهادهای رسمی معمولا میل چندانی به ارائه شفاف اقدامات حسابرسی خود ندارند. به همین خاطر در کانادا روش‌های حسابرسی به امور رمزارزها دقیقا مشخص نیست. به عبارت بهتر، ساز و کار رسیدگی به مقوله ارزهای دیجیتالی کاملا واضح نیست و علاوه بر بخش‌هایی از کار که طی آن تحلیل‌های واضح و حسابرسی‌های قانونی و چارچوب‌داری صورت می‌گیرد، قطعا نظارت‌های مخفیانه‌ای هم انجام می‌شود که از مسیرهایی کاملا روشن و اطلاع‌رسانی‌شده گذر نمی‌کنند. گذشته از اینها دولت کانادا و نهادهای حسابرسی به امور مالیاتی به تدوین قوانینی پرداخته‌اند که سرمایه‌گذاران بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر را به آگاهی از پرداخت مالیات و قوانین مربوط به آن دعوت می‌کنند.

پرسش‌نامه‌هایی که برای حسابرسی سرمایه‌گذاران رمزارزها طراحی و تدوین شده شامل صفحات متعددی است که فعالیت آنها را در ابعاد بسیار متنوع و مختلفی بررسی می‌کند.

این موضوع یعنی بررسی ابعاد مختلف سرمایه‌گذاری در دنیای بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر بسیار جدید و تازه است و از همین رو به نظر می‌رسد هنوز راه‌های فرار مالیاتی از سوی سرمایه‌گذاران و پیگیری‌های نامحسوس از سوی دولت‌ها به طور کامل کشف نشده‌اند.

منبع : cintjournal 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته