چهارشنبه 29 فروردین 1403

معتادان بیت کوین بستری می‌شوند؟ اعتیاد به بیت کوین چیست

ظهور هر پدیده تازه‌ای در کنار پیامدهای مثبت خود، عواقبی منفی هم دارد. بیت‌ کوین هم در سال‌های حضور خود در بازار رمزارزها موجب اعتیاد عده زیادی از طرفداران خود شده است.

مرکز ترک اعتیاد کرِگ (Craig) در کشور اسکاتلند در کنار درمان و ترکِ اعتیاد انواع ناهنجاری‌ها، بخشی را هم به ترک دادن کسانی اختصاص داده که به بیت‌کوین و اخبار مربوط به قیمت و هر چیز دیگری درباره آن عادت کرده‌اند. وقتی از عادت صحبت می‌شود، منظور نیازی دائمی به بررسی و رصد کردن بازار بیت‌ کوین است. به طوری‌که زندگی شخصی کاملا تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

پدیده تازه‌ای به نام اعتیاد به بیت‌ کوین

ناگفته نماند که بسیاری از معتادان بیت‌ کوینی توانسته‌اند به مبالغ درآمد بسیار خوبی از تجارت با بیت‌کوین دست پیدا کنند. ولی این تولید ثروت و درآمد تا جایی قابل‌قبول است که به سلامت و زندگی شخصی فرد ضرری وارد نکند.

برای مثال، یکی از افرادی که به خاطر این اعتیاد در مرکز کرگ بستری شده‌است، مبالغ کلانی را در زمان اوج قیمت بیت‌کوین به دست آورده ولی این درآمدزایی موجب اعتیاد شدید او به دنبال کردن اخبار و تحلیل‌های رمزارزها شده بوده به طوری که همسر و فرزندش را به کلی فراموش کرده و با رسیدن قیمت بیت‌کوین در شب کریسمس سال ۲۰۱۷ به ۱۴ هزار دلار، روانه مرکز فوریت‌های پزشکی شده است.

مکانیزم اعتیاد به رمزارزها

کاربرد اینترنت و شبکه‌های مجازی آن‌قدر در زندگی روزانه کاربران مختلف در سراسر دنیا گسترده شده که دیگر نمی‌توان استفاده ۱۲ ساعته از این فناوری‌ها را مانند قدیم نوعی اعتیاد به شمار آورد. به طوری‌که اکنون استفاده نکردن از اینترنت و فناوری‌های مرتبط به آن عجیب‌تر است.

استفاده از ظرفیت‌های فوق العاده‌ای چون کسب‌و‌کارهایی که مبتنی بر رمزارزها می‌چرخند باعثِ استفاده روزافزون از اینترنت و فضای مجازی می‌شود ولی علت اعتیاد به بیت‌ کوین و هم‌تایان دیگر آن چیست؟

مکانیزم اعتیاد به بیت‌ کوین و بازارهای مرتبط با آن تا حد زیادی شبیه اعتیاد به قمار کردن است. متخصصان معتقدند که بازارهای رمزارز دارای نوسانات متعدد هستند. این نوسانات باعث ترشح ماده‌ای شیمیایی موسوم به دوپامین در مغز می‌شوند. همان‌طور که مصرف مواد مخدر موجب ترشح ماده لذت بخش دوپامین در مغز می‌شوند، نوسانات و هیجاناتی که از بالا رفتن قیمت بیت‌کوین مطرح می‌شود هم، چنین لذتی را در مغز افراد به وجود می‌آورد.

نشانه‌های اعتیاد به بیت‌ کوین و رمزارزهای دیگر

متخصصان بر این باورند، حتی افرادی که به طور تفریحی به انجام معاملات با رمزارزها می‌پردازند هم در خطر جدی ابتلا به اعتیاد هستند. علت این است که ورود به عرصه تجارت با رمزارزهای مختلف بسیار ساده است. هیچ‌گونه منعی برای ورود به این بازار وجود ندارد و همین موضوع به مخالفان دنیای بیت‌ کوین و بلاک‌ چین بهانه‌ای عالی برای وارد کردن نقدهای بی‌رحمانه داده است.

واقعیت این است که افتتاح حساب و شروع معاملات در رمزارزهای مبتنی بر بلاک‌ چین فقط به چند دقیقه نیاز دارد. نبود موانع ورود و قوانینی رسمی برای کنترل قیمت‌های این بازار باعث بروز نوسانات شدیدی می‌شود که دنیای رمزارزها را به شدت هیجان‌انگیز می‌کند. ماجراجویی در این دنیای تازه، اعتیادآور است.

منبع : cintjournal 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته