شنبه 1 اردیبهشت 1403

ساتوشی ، کوچک‌ترین واحد بیت کوین

ساتوشی کوچک‌ترین واحد شمارش بیت کوین است. علیرغم اینکه سابقه به وجود آمدن این واحد به 8 سال قبل باز می‌گردد ولی فقط به تازگی شاهد افزایش محبوبیت آن بوده‌ایم. در این مطلب با جزئیاتش آشنا می‌شوید.

امروزه کلمه ساتوشی(SAT) در صحبت‌های افراد علاقه‌مند به دنیای کریپتو، زیاد به کار می‌رود. کاربردهای زیادی نیز برای آن تعریف شده‌اند. می‌توان با پرداخت ساتوشی روی شبکه لایتنینگ (Lightning) پیتزا خرید و شبکه Bitcoin SV به ازای هر یک بایت انتقال داده، 1ساتوشی از کاربرهایش می‌گیرد. 

حتی کمپینی که برای اثبات قدرت شبکه لایتنینگ به راه افتاده است، از ساتوشی استفاده می‌کند. شبکه لایتنینگ فناوری جدیدی برای بیت کوین است که هنوز در مرحله آزمایشی خود قرار دارد و نسبت به شبکه فعلی بیت کوین بهبودهایی ایجاد کرده. افراد با استفاده از این شبکه می‌توانند بدون دخالت هیچ نوع واسطه‌ای، در لحظه برای یکدیگر پول ارسال کنند. کاربران فعلی شبکه لایتنینگ برای اثبات قدرت این شبکه، چالشی به نام مشعل لایتنینگ (Lightning Torch) راه انداخته‌اند به این ترتیب که هر کاربر 10 هزار ساتوشی به کاربر مورد اعتمادی می‌فرستد و نفر دوم باید 10 هزارساتوشی به آن مبلغ اضافه کرده و کل مبلغ را برای نفر سوم بفرستد. این کار شبیه دست به دست کردن نوعی مشعل بین کاربران است که توانایی و کارایی شبکه لایتنینگ را نشان می‌دهد. 

ساتوشی چیست؟ 

ساتوشی، کوچک‌ترین واحدی است که روی بلاک چین‌های بیت کوین ثبت می‌شود. یک ساتوشی در واقع 0.00000001  واحد روی شبکه‌های بیت کوین (BTC)، Bitcoin SV (BSV) و بیت کوین کش (BCH) است. 

با ساتوشی ، کوچک‌ترین واحد بیت کوین، آشنا شوید

ساتوشی (SAT) کاربرد بیشتری در مکالمه‌های روزمره افراد فعال در دنیای کریپتو پیدا کرده‌اند. نرم‌افزارهای استخراج بیت کوین مثل هانی‌ماینر (HoneyMiner) پاداش استخراج‌کننده‌ها را به ساتوشی پرداخت می‌کنند. هشتگ #StackingSats (به معنی پس‌انداز با ساتوشی) در توییتر پرکاربرد شده و چالش مشعل لایتنینگ هم مبتنی بر ساتوشی است. این‌ها فقط نمونه‌هایی از کاربردهای ساتوشی هستند. 

با این وجود، احتمالاً افرادی که به تازگی با دنیای کریپتو بلاک چین آشنا شده‌اند، نتوانند به سادگی مفهوم ساتوشی را درک کنند. در ادامه توضیحات کاملی در مورد ساتوشی ارائه می‌کنیم. 

چه کسی ساتوشی را ایجاد کرده؟ 

وقتی از واحد ساتوشی استفاده می‌کنیم، کاری به ساتوشی ناکاموتا (نام مستعار خالق بیت کوین) نداریم. این کاربرد کلمه ساتوشی به روزهای اول به وجود آمدن بیت کوین و تالار گفتگویی به نام BitcoinTalk برمی‌گردد. 

همه چیز در تاریخ 15 نوامبر 2010 آغاز شد؛ وقتی که کاربری به نام ریباک (Ribuck) در این تالار گفتگو پیشنهاد کرد که یک صدم بیت کوین (0.01 BTC) که در آن زمان کوچک‌ترین واحد قابل نمایش روی رابط کاربری بود، ساتوشی نامیده شود. در آن زمان کسی به این پیشنهاد توجه نکرد. در واقع هیچ‌کس نه آن را تأیید کرد و نه مخالفتی با آن نشان داد. شاید بی‌توجهی افراد به این پیشنهاد به این خاطر بوده باشد که ریباک پیشنهاد خود را در مکالمه‌ای مطرح کرد که با هدف انتخاب بهترین کارکتر یونیکد برای علامت بیت کوین تشکیل شده بود. حتی چند نفر از کاربرانی که در آن مکالمه شرکت داشتند، او را به خاطر نوشتن پیام بی‌ربط سرزنش کرده بودند. 

پیام ریباک این بود: 

«چه برنامه‌ای برای تقسیم بیت کوین به واحدهای کوچک‌تر داریم؟ آیا شبیه سیستم متریک عمل خواهیم کرد (میلی‌بیت، میکروبیت، نانوبیت)؟» 

ریباک پرسش خوبی مطرح کرده بود ولی کسی حاضر به پاسخ دادن به آن نبود. در نتیجه پیشنهادش به تدریج به فراموشی سپرده شد. 

حدود سه ماه بعد، ریباک گفتگوی جدیدی با عنوان «تقسیم بیت کوین به واحدهای کوچک‌تر» ساخت و در آن پیشنهادش را دوباره مطرح کرد. هشت روز بعد، کاربری به نام کولباس (Kolbas) گفتگوی جدیدی با عنوان Bitcent ایجاد کرد. 

یکی از کاربران در این گفتگو به پیشنهاد اولیه ریباک اشاره کرد و این پیشنهاد را مطرح نمود: 

کوچک‌ترین واحد موجود: 1 میکروبیت‌سنت (microbitcent) معادل با 1ساتوشی 

100 میلیون ساتوشی= 1 بیت کوین 

همه موافقیم؟ 

یک نفر از کاربرها با این پیشنهاد موافق بود و کسی هم مخالفت نکرد. اینگونه بود که کوچک‌ترین واحد قابل استفاده در بلاک چین بیت کوین، ساتوشی نام گرفت و همه توافق کردند که 100 میلیون ساتوشی برابر با 1 بیت کوین باشد. 

چرا اینقدر تأخیر؟ 

هرچند مفهوم ساتوشی از سال 2011 وارد دنیای کریپتو شد، افزایش محبوبیت آن مربوط به تقریبا یک سال گذشته است. به تازگی افراد بیشتری از آن نام می‌برند و کمپین‌های مختلفی حول ساتوشی ایجاد می‌کنند. حتی بعضی فروشگاه‌ها قیمت‌های خود را به ساتوشی می‌نویسند. 

کریس متزاکاپا، مدیر عامل شرکت مشاوره bitConsult فکر می‌کند دلیل این موضوع، افزایش تدریجی قیمت بیت کوین است به طوری که واحد پولی کمتر از یک بیت کوین به تازگی معنای قابل لمسی پیدا کرده است. 

اگر کالا یا سهامی ارزش زیادی داشته باشد، تقسیم کردن آن به واحد‌های کوچک‌تر، تصمیمی منطقی است زیرا این کار امکان مشارکت برای سرمایه‌گذارهای خرد را نیز فراهم می‌کند. همین موضوع در مورد بیت کوین هم صدق می‌کند: افزایش قیمت این ارز دیجیتال باعث شده که آلت‌کوین‌های مختلف مثل ریپل و اتریوم که قیمت پایین‌تری دارند برای افراد تازه وارد به دنیای کریپتو جذاب‌تر باشند. 

متزاکاپا در ادامه می‌گوید: 

«افزایش جذابیت بازار رمزارزها برای افراد جدید، باعث شده که نیاز به تقسیم بیت کوین به واحدهای کوچک‌تر افزایش پیدا کند ولی خیلی عجیب است که بخواهیم 0.01BTC جابه‌جا کنیم. برای همین ساتوشی پرکاربرد شده. نمی‌دانم ساتوشی پاسخی نهایی برای رفع این نیاز خواهد بود یا نه ولی اگر کل ذی‌نفعان این صنعت از آن استفاده کنند، احتمالاً به کاربرد آن عادت خواهند کرد.» 

مشتری‌ها نیز عادت دارند برای انجام خریدهای مختلف، عددهای رند و قابل لمس بپردازند ولی از آنجایی که قیمت بیت کوین نسبت به کالاهای روزمره بسیار زیاد است، اگر بخواهیم از خود بیت کوین برای اعلام قیمت‌ها استفاده کنیم، با اعداد اعشاری و نامفهوم مواجه می‌شویم. برای نمونه، کالایی که 5 دلار قیمت داشته باشد، باید 0.00057206 بیت کوین فروخته شود. با این حال،ساتوشی می‌تواند این مشکل را رفع کند زیرا همان کالای 5 دلاری، معادل 57206 ساتوشی خواهد بود. هرچند این عدد هم خیلی ملموس نیست، ولی از عدد قبلی خیلی بهتر است.  

جسی ژیانگ، یکی از سفرای بلاک چین Quorum متعلق به شرکت جی‌پی مورگان چیس، با متزاکاپا هم‌عقیده است. از نظر او ساتوشی به تازگی محبوب شده است زیرا استفاده از اعداد اعشاری برای افراد عادی ترسناک است. 

بیشتر افراد تمایلی به استفاده از کسر و اعداد اعشاری ندارند و قیمت‌هایی که بر اساس بیت کوین اعلام می‌شوند، کاربرها را گیج می‌کنند و احتمال خرید آن‌ها را کاهش می‌دهند. 

بنابراین، همانطور که می‌بینید، باید با مفهوم ساتوشی آشنا باشید زیرا ممکن است در آینده کاربردهای بسیار بیشتری پیدا کند. ساتوشی اکنون پس از هشت سال محبوب شده است و راهکاری برای قیمت‌گذاری کالاها و خدمات بر اساس بیت کوین ارائه می‌دهد، بدون اینکه مجبور باشیم از اعداد اعشاری طولانی استفاده کنیم. 

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

ثروت میلیاردی ناکاموتو در دسترس کریگ رایت نیست

کریگ رایت در جلسه دادگاهش در 28 ژوئن به قاضی دادگاه اعلام کرد که قادر به دسترسی به 10 میلیارد دلار پول خود نیست. افرادی که در زمان شهادت او در دادگاه حضور داشتند، گفته‌اند که وقتی در مورد دلیل جدا شدنش از بیت کوین در سال 2010 صحبت کرده، به گریه افتاده است.

کریگ رایت دارایی‌های خود را به دادگاه اعلام نکرد

کریگ رایت، دانشمند و کارآفرین استرالیایی که ادعا می‌کند ساتوشی ناکاموتای واقعی است، بیش از یک سال است که متهم به دزدیدن بیش از 5 میلیارد دلار بیت کوین است و اکنون حاضر نشده صورت بیت کوین‌های خود را به دادگاه ارائه کند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته