پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

مشعل شبکه لایتنینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

آزمایشی به نام مشعل لایتتینگ، توجه افراد فعال در حوزه کریپتو را به خود جلب کرده است. این کمپین که با هدف نمایش دادن توانایی شبکه لایتنینگ طراحی شده است، جنب‌وجوش جالبی را به وجود آورده و مشارکت‌کنندگان آن تلاش زیادی برای پیشگیری از خاموش شدن مشعل‌شان انجام می‌دهند.

جامعه بیت کوین در حال حاضر سرگرم انجام آزمایشی است که مشعل لایتنینگ نامیده می‌شود.

هدف این آزمایش، نشان دادن ارزشی است که فناوری جدیدی به نام لایتنینگ برای کاربران بیت کوین به وجود می‌آورد. این فناوری که هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و استفاده از آن راحت نیست، مزیت‌هایی نسبت به روش‌های پرداخت امروزی دارد. شبکه لایتنینگ به کاربران اجازه می‌دهد بدون وجود واسطه‌هایی مثل ویزا و مستر کارت، در لحظه برای هر شخصی در هر نقطه‌ای از دنیا پول ارسال کنند.

افرادی که در این کمپین شرکت می‌کنند، قصد دارند مزیت این فناوری را نشان دهند.

کمپین به این صورت است که هر کاربر 10 هزار ساتوشی (تقریبا 34 سنت) به کاربر مورد اعتمادی می‌فرستد و نفر دوم باید 10 هزار ساتوشی به آن مبلغ اضافه کرده و کل مبلغ را برای نفر سوم بفرستد. این کار شبیه دست به دست کردن نوعی مشعل بین کاربران است که توانایی و کارایی شبکه لایتنینگ را نشان می‌دهد زیرا تمام تراکنش‌ها روی توییتر نشان داده می‌شوند.

این کمپین، «زنجیره اعتماد لایتنینگ» (Lightning Trust Chain) نامیده شده است زیرا شخصی که مشعل را در اختیار دارد، باید آن را به فردی مورد اعتمادش بفرستد

لایتنینگ هنوز ریسک‌هایی به همراه دارد زیرا نرم‌افزار آزمایشی آن، به اندازه کافی امن نیست و احتمال از دست رفتن پول کاربران به خاطر اشتباه‌های انسانی یا نرم‌افزاری وجود دارد. حتی هشتگی نیز در توییتر به راه افتاده که هدفش برجسته کردن این نکته است.

با این وجود، به نظر می‌رسد که آزمایش مشعل نتیجه‌بخش بوده و 139 نفر از 37 کشور در آن مشارکت کرده‌اند.

مشعل شبکه لایتنینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

افراد مشهوری در این کمپین شرکت کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به نویسنده معروف کتاب Mastering Bitcoin، آندریاس آنتانوپولوس اشاره کرد.

روند آغاز کمپین

کمپین مشعل، بدون هیچ نوع فکر خاصی شروع شد.

کاربری به نام Hodlonaut که رهبر (ring leader) این آزمایش است، در 19 ژانویه توییتی نوشت و در آن گفت که 10 هزار ساتوشی به اولین کاربر مورد اعتمادش ارسال خواهد کرد. او در ادامه از مخاطب‌ها پرسید فکر می‌کنند این زنجیره چقدر ماندگار خواهد بود.

Hodlonaut در توییتی دیگر نوشت:

دلیل من برای آغاز این کمپین این بود که می‌خواستم از استفاده از شبکه لایتنینگ کمی لذت ببرم و کاربران را نسبت به وجود آن آگاه کنم. فکر نمی‌کردم این مشعل بیش 5 یا 6 بار دست به دست شود و انتظار نداشتم افراد زیادی متوجه وجودش شوند.

اما همانطور که از روی نقشه بالا مشخص است، اکنون این کمپین به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده که وب سایت و هشتگ اختصاصی خود را نیز دارد. علاوه بر آن، اهمیت زیادی نیز برای بعضی کاربران پیدا کرده است.

نتیجه‌ای که می‌توان از هشتگ #LNTrustChain گرفت این است که لایتنینگ کارایی بسیار خوبی دارد. تمام افرادی که قبلاً از این شبکه برای خرید کالای مجازی یا انجام بازی، استفاده کرده‌اند، از این موضوع آگاه هستند ولی این کمپین اولین نمایش قدرت آن برای افراد عادی بود.

آنتاناپولس معتقد است که این مشعل به نوعی نشان‌دهنده راهکاری برای آزمایش و کشف کردن مشکلات این فناوری است. مشارکت در آن نیز به اندازه‌ای که به نظر می‌رسد، ساده نیست. ایجاد گره‌ای که به شبکه لایتنینگ متصل باشد، کار سختی است ولی عوامل دیگری نیز وجود دارند.

برای اینکه کاربر بتواند در دست به دست کردن مشعل مشارکت داشته باشد، گره شبکه او باید به تعداد زیادی گره متصل بوده و ظرفیت و بالانس (بالانس بین عملیات‌های لوکال و ریموت) خوبی داشته باشد. از آنجایی که این کار هنوز به صورت خودکار قابل انجام نیست، چالش‌هایی برای صاحبان گره‌ها به وجود می‌آورد ولی البته فرصت تست کردن تنظیمات خود را نیز خواهند داشت. هر قدر مبلغ جمع‌آوری شده بیشتر شود، مسیریابی و ادامه دادن کار سخت‌تری خواهد بود.

به این ترتیب، مشعل لایتنینگ می‌تواند به کشف شدن باگ‌ها کمک کند.

Hodlonaut در رابطه با نحوه رشد این کمپین می‌گوید:

«اصلا برایم قابل درک نیست که این آزمایش توانست تا این حد پیشرفت کند. تازه متوجه شده‌ام که جامعه کاربران بیت کوین چقدر جامعه جذابی است.»  

پیشگیری از خاموش شدن مشعل

همانطور که می‌توان انتظار داشت، چند بار پیش آمده که مشعل این کمپین خاموش شود. معروف‌ترین مورد زمانی بود که یکی از کاربران توییتر با نام مستعار Edward_btc آن را دزدید. او در رابطه با این کار نوشت:

«مشعل را می‌دزدم، چون می‌توانم و هیچ کس نمی‌تواند جلوی من را بگیرد. این دنیای بیت کوین است.»

جامعه کاربران که نمی‌خواستند مشعل خاموش شود، با لحن عصبانی او را به خاطر کارش سرزنش کردند. او بعد از مدتی اعلام کرد که می‌خواهد مشعل را پس دهد ولی قبل از اینکه این کار را بکند، کاربر دیگری به نام Klaus Lovegreen مشعل دیگری را روشن کرد.

از آن زمان تا به امروز، مشعل 30 بار دست به دست شده است ولی آیا این مشعل باز هم خاموش خواهد شد؟ مشعل لایتنینگ به شکلی طراحی شده که ظرفیت بیش از 4،390،000 ساتوشی (حدود 150 دلار) را نداشته باشد. افراد فعال این پروژه تصمیم گرفته‌اند وقتی این مقدار پول از طریق مشعل جمع‌آوری شد، مبلغ را به خیریه‌ای هدیه کنند. خیریه Bitcoin Venezuela یکی از گزینه‌های مدنظر آن‌هاست. این سازمان غیرانتفاعی، نقش مهمی در افزایش آگاهی افراد این کشور مصیبت‌زده در مورد بیت کوین دارد.

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

نگاهی به میراث ادامه دار سوئیس

  سوئیس که در میان زیبایی های باشکوه کوه های آلپ قرار گرفته است، نه تنها به عنوان یک ملت بلکه به عنوان نمادی از...

لذت های بهاری: نگاهی به سنت های نوروزی و اروپایی

  این مقاله که توسط دکتر پویان قمری، یک ایده پرداز سوئیسی نوشته شده است، به نقش جشن های بهاری می پردازد و ارتباطات بین...

جشن نوروز: ضربان قلب مشترک بشریت

نوروز فقط یک جشن سال نو نیست. نوروز یک نفس عمیق از زندگی تازه است، گواهی بر این که چگونه ما، به عنوان انسان،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته