جمعه 10 فروردین 1403

بلاک چین صنعت بازی های ویدئویی را متحول خواهد کرد ؟

صنعت بازی‌های ویدئویی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است و از آنجایی که این صنعت با آخرین پیشرفت‌های فناوری پیش می‌رود، جای تعجب ندارد که این صنعت به سمت بلاک چین نیز حرکت کند. در این مقاله به بررسی تأثیر این فناوری در صنعت بازی‌های ویدئویی خواهیم پرداخت.

صنعت بازی‌های ویدئویی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. این مسئله تا حدودی به این دلیل است که دنیای بازی‌های ویدئویی همگام با آخرین پیشرفت‌های فناوری پیش می‌رود و حتی سعی می‌کند از آن‌ها پیشی بگیرد. درنتیجه، قطعا چنین صنعتی نمی‌تواند بلاک چین را نادیده بگیرد و جای تعجب ندارد که شرکت‌های بازی‌سازی گاهی اعلام می‌کنند که در حال توسعه بازی‌هایی بر مبنای این فناوری هستند. حال، شرکت فرانسوی Ubisoft، غول صنعت بازی‌های ویدئویی که با مجموعه بازی‌های Assassin’s Creed و Far Cry شناخته می‌شود، اعلام کرده فناوری بلاک چین را به بازی‌هایش اضافه می‌کند. حال باید پرسید، بلاک چین چه فایده‌ای برای بازی‌ها دارد و آیا اصلا استفاده از آن ضرورتی دارد؟

درآمدزایی از بازی‌های ویدئویی

صنعت بازی‌های ویدئویی در حال حاضر برای هر کارآفرینی وسوسه‌انگیز است بنابراین محبوبیت زیاد عرضه اولیه سکه میان توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی تعجب‌آور نیست اما بلاک چین دقیقا چه فایده‌ای دارد که صنعت بازی این چنین جذبش شده است؟

پیدایش اپلیکیشن‌های بازی که از بلاک چین استفاده می‌کنند، به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد که بازیکنان شروع به کسب درآمد از بازی‌های HunterCoin و CryptoKitties کردند، بازی دوم در همان سال اول بسیار پرطرفدار شد. علت محبوبیت این بازی‌ها مولفه اصلی بلاک چین بود: دفتر کل تغییرناپذیر که در آن بازیکنان نمی‌توانند داده‌ها را تغییر دهند، این یعنی بین همه نقش‌آفرینان صنعت، از توسعه‌دهندگان تا بازیکنان، اعتماد تثبیت‌شده‌ای وجود دارد.

به‌علاوه از این اعتماد درآمدزایی هم شده است. استفاده از بلاک چین در بازی ویدئویی به معنای انتشار و پشتیبانی از رمزارزهاست. توکن بازی، ارزی است که برای بیان ارزش اقلام درون برنامه استفاده می‌شود و مشکلات سیستم‌های تراکنش با ارزهای مختلف را برطرف می‌کند. قراردادی هوشمند امنیت خرید و فروش اقلام درون بازی با استفاده از رمزارزها را تامین می‌کند که قابلیت اعتماد و امنیت تراکنش‌های آن رمزارز را به‌شدت افزایش می‌دهد.

موفقیت اینگونه بازی‌های کوچک باعث شد توجه توسعه‌دهندگان و شرکت‌هایی که بازی‌های بزرگ‌تری را توسعه می‌دهند، به این فناوری جلب شود. در اوایل سال ۲۰۱۷، فروشگاه آنلاین Gameflip پلتفرمی راه‌اندازی کرد که همه می‌توانستند در آن به خرید و فروش کالاهای دیجیتال بپردازند. این پلتفرم به نقش‌آفرینان مالکیت واقعی می‌دهد و آن‌ها می‌توانند کالاهایشان را در اکوسیستمی بدون کلاهبرداری معامله کنند.

در پایان سال ۲۰۱۷، OPSkins که بزرگ‌ترین بازار متمرکز کالاهای مجازی برای بازی‌های کامپیوتری را توسعه داده است، اعلام کرد می‌خواهد پلتفرم غیرمتمرکزی به نام WAX را برای تبادل اقلام درون بازی ایجاد کند. این پلتفرم مخزنی از اقلام مجازی است و به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود. این پلتفرم مبتنی بر پروتکل بلاک چینی است که امکان استفاده از تعداد نامحدودی پلتفرم معامله مقیاس‌پذیر را به‌وجود می‌آورد.

برایان فارگو، مدیر عامل inXile Entertainment یکی از سازندگان بازی‌های Fallout، Wasteland و Baldur’s Gate انتهای ماه اکتبر راه‌اندازی پلتفرم توزیع بازی Robot Cache را اعلام کرد. این پلتفرم از رمزارز خودش به نام IRON استفاده می‌کند که بر مبنای استاندارد ERC-20 عمل می‌کند. IRON را می‌توان به‌طور مستقیم در پلتفرم Robot Cache منتشر کرد، خرید یا فروخت. کاربران می‌توانند از این رمزارز برای خریدهای مربوط به بازی‌ها استفاده کنند یا آن‌ها را با پول فیات معاوضه کنند.

برخی از شرکت‌هایی که علاوه بر تبادل درون بازی، رمزارز مجزای درون بازی نیز ارائه می‌دهند، شروع به استفاده از بلاک چین کرده‌اند. پلتفرم بازی MobileGo اکتبر ۲۰۱۸ در مشارکت با Xsolla، آلت کوین اختصاصی خود را معرفی کرد که در این پلتفرم در دسترس همه بازیکنان است. به گفته مسئولان این شرکت، هدف از ارائه این رمزارز افزایش میزان امانت‌داری است تا بازیکنان در رقابت‌های ورزش الکترونیکی مطمئن باشند در صورت پیروزی مبلغ جایزه را دریافت می‌کنند.

اتحاد جهانی

غول‌های صنعت بازی نیز در این حوزه فقط تماشاچی نیستند اما برای راه‌اندازی پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین نیز عجله‌ای ندارند و همچنان در حال بررسی امکان استفاده از این فناوری در توسعه بازی‌ها هستند.

در سال ۲۰۱۸ خبری منتشر شد که Ubisoft یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان بازی در جهان، در پی استفاده از فناوری بلاک چین در استراتژی بازی‌سازی خود است. نیکلاس پوآرد، مدیر طرح بلاک چین و رابرت فالس، برنامه‌ریز ارشد بخش تحقیق و توسعه Ubisoft فوریه ۲۰۱۸ اعلام کردند که در آزمایشگاه نوآوری استراتژیک شرکت در حال کار روی بازی مبتنی بر بلاک چینی به نام HashCraft هستند و در ضمن توضیح دادند این مسئله برای Ubisoft چه اهمیتی دارد:

«ماموریت این آزمایشگاه واکاوی روندهای مربوط به حوزه‌های اجتماعی، فنی و کسب‌وکار است که آینده صنعت سرگرمی را شکل می‌دهند. بر همین اساس می‌خواهیم به Ubisoft کمک کنیم برای این تغییرات آماده شود. باور راسخ داریم که بلاک چین فناوری بسیار مهمی است که صنعت بازی را دگرگون خواهد کرد.»

این بازی به بازیکنان این امکان را می‌دهد که کوئست‌ها و وظیفه‌هایی را ایجاد کنند که جزئیات آن‌ها در بلاک چینی عمومی ذخیره می‌شود. HashCraft روی بلاک چین خصوصی Multichain ایجاد می‌شود. در این شبکه هر بازیکن نقش استخراج‌کننده‌ای را ایفا خواهد کرد که همه فعالیت‌هایش به‌صورت تصویری به‌شکل جزیره‌ای نمایش داده می‌شوند. کامپیوتر این بازیکن جزیره را خلق می‌کند و آن جزیره در بلاک چین ذخیره می‌شود. این جزیره به منزله دارایی بازیکن خواهد بود و او می‌تواند طبق خواسته خودش آن را تغییر شکل دهد. هر بازیکن با کمک بلاک چین می‌تواند مالکیت واقعی شخصیت‌ها را به‌دست آورد. البته Ubisoft هنوز تاریخ انتشار بازی را اعلام نکرده است.

Ubisoft در پاییز ۲۰۱۸ عضو اتحادیه بازی بلاک چین شد و به صنعت بلاک چین نزدیک‌تر شد. این اتحادیه استانداردی فراگیر را در فضای بازی‌سازی بلاک چین ترویج می‌کند. در میان اعضای این اتحادیه، نقش‌آفرینان مهم این صنعت مثل Fig، شرکتی که پلتفرمی را برای بازیکنان ایجاد کرده و رمزارز خودش Enjin را عرضه کرده است، Alto، توسعه‌دهنده ابزارهایی برای اضافه کردن بلاک چین به بازی‌ها بر مبنای پلتفرم بلاک چین Ultra و EverdreamSoft، توسعه‌دهنده یکی از اولین بازی‌های مبتنی بر بلاک چین به نام Spells of Genesis حضور دارند.

هیچ چیز کاملی وجود ندارد

برخی از افراد به دلایلی نسبت به استفاده از بلاک چین بدبین هستند، ازجمله فرایندهای کند و مدت زمان طولانی تایید (ادعاهایی که مخالفان استفاده از فناوری بلاک چین اغلب به آن‌ها متوسل می‌شوند) و همچنین کلیدهای پیچیده کیف پول‌های رمزارز که ممکن است به راحتی گم شوند.

نقطه ضعف قابل بحث دیگر بلاک چین این است که در حالت‌هایی که از آن برای ایجاد بازار استفاده می‌شود، به رمزارز اتکا دارد که به‌شدت بی‌ثبات است. دوره‌های رشد قیمت لجام‌گسیخته این رمزارزها معمولا با سقوط‌هایی به همان اندازه شدید همراه می‌شوند که باعث شده است سرمایه‌گذاران در برابر سرمایه‌گذاری در دارایی‌های کریپتو مقاومت کنند.

به‌علاوه شرکت‌های پیشگام ارائه خدمات پرداخت فیات (مثل PayPal و ApplePay) در صنعت بازی قدرتمند هستند. روش‌های پرداختی که امروزه وجود دارند، فرقی نمی‌کند در بازی‌های بزرگ یا اپلیکیشن‌های موبایل کم‌بودجه، روی خرید بدون برنامه و تراکنش‌هایی با مبلغ کم تمرکز دارند و البته در دنیای بازی‌ها هیچکس از حملات هک کاملا مصون نیست و بلاک چین می‌تواند به حل این مسئله کمک کند.

همچنین به گفته ولادیمیر تومکو (Vladimir Tomko)، مدیر عامل و تولیدکننده بازی Blockchain Cuties، نبود مقررات تنظیمی در این حوزه و ریسک وجهه و اعتبار موانع اصلی برای ورود شرکت‌هایی مثل Ubisoft به این حوزه هستند:

«تنظیم‌گری در حوزه رمزارزها کامل نیست، رمزارزهای غیر رسمی زیادی وجود دارند و این مسئله به‌طور همزمان ریسک‌های اعتباری و قانونی زیادی را به همراه دارد. برای شرکت‌های بزرگی مثل Ubisoft عوامل محدودکننده بسیاری وجود دارند. اگر این شرکت‌ها اشتباهی مرتکب شوند یا متهم به پذیرش پولی شوند که بعدا مشخص شود غیررسمی بوده است، روی وجهه عمومی و قیمت سهام‌شان تاثیری منفی خواهد گذاشت.»

با این حال ولادیمیر نسبت به آینده مشترک بلاک چین و بازی‌های ویدئویی خوش‌بین است:

«این مسئله که شرکت‌های بزرگ در بازار بلاک چین حضور دارند و در همه بخش‌های آن مشارکت می‌کنند و  با همه فعالان این بازار ارتباط دارند، جایگاه استراتژیک مهمی را در برایشان فراهم می‌کند. از ورودی‌ها و خروجی‌های واقعی بازار آگاه هستند و در صورت لزوم می‌توانند سریع‌تر از رقبا واکنش نشان دهند. منظور از واکنش فقط توسعه بازی نیست، وقتی این بازار آنقدر برای Ubisoft جذابیت پیدا کند که به‌طور جدی وارد آن شود، می‌تواند به اولین شرکتی تبدیل شود که با شرکت‌های این حوزه قراردادهای ادغام و اکتساب می‌بندد. حدس می‌زنم اولین قراردادها تا انتهای امسال یا اواسط سال آینده امضا شوند.»

درنتیجه اگر توسعه‌دهندگان بتوانند به‌شکلی نقاط ضعف فناوری بلاک چین را برطرف کنند، آن‌وقت احتمالا به‌زودی بازیکنان در سرتاسر جهان محصول بازی کاملا منحصربه‌فردی دریافت می‌کنند.

آندری شارانویک (Andriy Sharanevyc)، بنیان‌گذار کنفرانس بازی‌های کریپتو معتقد است شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی بیش از همه به درآمدزایی از بلاک چین فکر می‌کنند:

«در مورد توسعه‌دهندگان و ناشران بزرگ، همه چیز به پولی بستگی دارد که می‌توان با استفاده از بلاک چین به‌دست آورد. اکنون همه در حال تلاش و آزمایش هستند تا بفهمند با بلاک چین چه کارهایی می‌توان انجام داد. درست مانند سال ۲۰۰۸ که همه به پلتفرم iOS بدبین بودند بنابراین توسعه‌دهندگان کوچک این مسیر را بررسی می‌کنند درحالی‌که شرکت‌های بزرگ فعلا فقط تماشا می‌کنند. به محض آنکه متوجه ارزش بلاک چین شوند و بفهمند چطور می‌توان از آن درآمدزایی کرد، بلافاصله وارد خواهند شد و شروع به تقسیم بازار خواهند کرد.»

آیا این بحث ارزش مطرح شدن در این سطح گسترده را دارد؟

واضح است که گرایش روز افزونی به استفاده از بلاک چین در بازی‌سازی وجود دارد، حال ممکن است به علت تمایل شرکت‌ها به‌ حفظ حقوق مصرف‌کننده یا روش توسعه‌دهندگان برای تبلیغ محتوایشان باشد. هر روز سازنده‌های بازی‌های بزرگ بیشتری به استفاده از این فناوری فکر می‌کنند و نه تنها توسعه‌دهندگان بازی، بلکه برندهای جهانی مثل سونی نیز به این حوزه علاقه نشان می‌دهند. این شرکت در بهار سال ۲۰۱۸ پتنتی را برای یک سیستم دسترسی به بازی دیجیتال ثبت کرد. پلتفرم بلاک چین سونی به کاربران این امکان را می‌دهد که بر حقوق دیجیتال‌شان نظارت کنند و دزدی محتوا را کاهش می‌دهد.

آیا بلاک چین برای شرکت‌های بزرگ بازی فرصتی را فراهم می‌کند که قابلیت‌هایشان را توسعه دهند یا مسیر کاملا جدیدی را در صنعت بازی‌های ویدئویی ایجاد می‌کند؟ ممکن است پاسخ این سوال را در آینده‌ای بسیار نزدیک بفهمیم اما حقیقت این است که این فناوری به صنعت بازی وارد شده و این مسئله برای صنعت بلاک چین دلگرم‌کننده است. مسئله دیگر این است که آیا بلاک چین فقط موجب تسهیل انتقال پول می‌شود یا تجربه بازی کردن را هم بهبود می‌بخشد؟

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین انقلابی در نحوه تعامل، معامله و اشتراک اطلاعات ما ایجاد می کند، و بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که...

تأثیر بلاک چین بر رأی گیری چیست؟

همکاری صحیح بین بلاک چین و بیومتریک (زیست‌سنجشی یا بیومتریک به نوع خاصی از روش‌های امنیتی گفته می‌شود که در آن برای کنترل دسترسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته