جمعه 31 فروردین 1403

فریم‌ ورک های بلاکچین

با معرفی بیت­ کوین در یک دهه گذشته و توسعه فناوری بلاک­چین، تحقیقات مختلفی برای بکارگیری این فناوری برای حل چالش­های مختلف صورت گرفته است. در نتیجه‌ی این تحقیقات، تعدادی فریم ورک­ برای کاربردهای مختلف بلاک‌چین توسعه داده شد در ادامه به فریم‌ ورک های فناوری بلاکچین نگاهی می اندازیم.

از مهم­ترین ویژگی­های بلاک­چین که آن را برای توسعه­ فریم ­ورک ­های کارآمد برای کاربردهای مختلف مورد توجه قرار داده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به اعتماد متقابل بین کاربران: فریم‌ ورک های فناوری بلاکچین به گونه ­ای طراحی شده ­اند که نیازی به اعتماد متقابل بین کاربران نباشد و هر طرف به سازوکارِ خود فناوری بلاک‌چین اعتماد و اطمینان دارد.

 فریم‌ ورک های فناوری بلاکچین

 

  • حفظ یکپارچگی: به دلیل استفاده از الگوریتم ­های هش و سازوکار زنجیر کردن بلوک­های دیتا، عدم دست­کاری اطلاعات ذخیره شده بر بستر بلاک­چین کاملا قابل اطمینان است و قطعی بودن آن تضمین می­ شود.

 

 فریم‌ ورک های فناوری بلاکچین
یکپارچگی. ویژگی حفظ صحت و تمامیت دارایی ها.

 

  • شفافیت: بلاک­چین به صورت یک مرکز اطلاعتِ ذخیره نشده است و تمامی کاربران شبکه، نسخه­ ای از آن را در اختیار خواهند داشت. دسترسی آسان به جریان اطلاعاتی در این بستر، شفافیت را به همراه خواهد داشت. در حالی­که در سازوکارهای ذخیره­ سازی مرکزی اطلاعات، همواره نسبت به مرکزیت آن شک و تردید وجود خواهد شد.
 فریم‌ ورک های فناوری بلاکچین
فریم‌ ورک های فناوری بلاکچین
  • حفظ حریم خصوصی: در بستر بلاک­چین هر کاربر با آدرس خود مشخص می ­شود. آدرس با اعمال الگوریتم هش روی کلید عمومی کاربر به دست می ­آید. از طرفی هیچ سازوکاری برای نگهداری تناظر بین هویت کاربران و آدرس­ها وجود ندارد. همچنین هر کاربر می­تواند با تولید زوج کلیدهای عمومی و خصوصی آدرس­های مختلفی را برای خود تولید کند.

 

 فریم‌ ورک های فناوری بلاکچین
بسترهای مبتنی به بلاک­چین
  • عدم تمرکز و توزیع ­شدگی سیستم: بسترهای مبتنی به بلاک­چین نیازی به مدیریت مرکزی ندارند. از این رو چالش­های مرتبط به آن نیز وجود نخواهد داشت. در این بستر هر کسی می­تواند از خدمات استفاده کرده و یا به ارائه خدمات بپردازد. همچنین بخش­های مختلف شبکه مستقل از یکدیگر در تعامل با یکدیگرند و در صورت حذف یک بخش، سیستم از کار نخواهد افتاد.
 فریم‌ ورک های فناوری بلاکچین
بسترهای مبتنی به بلاک­چین

شاید بتوان گفت اصلی ­ترین و ابتدایی ­ترین فریم‌ ورک های فناوری بلاکچین، فریم­ ورک پرداخت­ مالی و انتقال ارزش (Value Transfer) است. رمزارز، مفهومی است که بر بستر بلاک­چین ارائه شده است و به عنوان ابزاری برای داد و ستد مالی مورد استفاده قرار می­گیرد. از رایج ­ترین رمزارزهای موجود می­توان بیت­ کوین، اتریوم و لایت­کوین را نام برد.

 در حال حاضر صرافی‌های مختلفی در سراسر جهان برای تبدیل پول­های رایج ملی به رمزارز در حال ارائه خدمات هستند. برخی از رمزارزها نظیر تتر (Tether) و یا کونوس کش (Counos Cash) معادل مقدار ثابتی از پول­های ملی رایج نظیر دلار تعریف شده­اند که اصطلاحاً استیبل کوین (Stable Coin) نامیده می­شوند. هر تتر معادل یک دلار  و هر کونوس کش معادل 20 فرانک سوئیس ارزش دارد. در عین حال بسیاری از رمزارزها نظیر بیت­کوین نسبت به پول­های ملی ارزش ثابتی ندارند و براساس عرضه و تقاضا نوسان پیدا می‌کنند. این نوسانات منجر به ورود سرمایه­ گذاران در عرصه خرید و فروش رمزارزها شده است. فریم وورک­های پرداخت مبتنی بر بلاک­چین، سازوکارهای مالی بانک­ها و مؤسسات مالی را از منظر اعتماد و شفافیت به چالش کشیده ­اند. این موضوع منجر به فعالیت مؤسسات مالی مطرح بین­ المللی نظیر سوئیفت (SWIFT)، بانک جی­پی­ مورگان (JPMorgan) و ویزا (Visa) در حوزه بلاک­چین برای استفاده از مزایای آن شده است.

شما می توانید اخبار بلاک چین از سکه نیوز دنبال کنید و جدیدترین اخبار رمزارز را از سکه نیوز بخوانید.

قرارداد هوشمند (Smart Contract) یکی از مهم­ترین کاربردهای معرفی شده برای بلاک­چین است. به صورت کلی می­توان گفت هر قرارداد هوشمند تابعی است برای اجرای مجموعه­ای از دستورات برنامه­ریزی شده که امکان دست­کاریِ آن وجود ندارد. این تابع تنها در صورتی اجرا خواهد شد که اجرای رخدادی مشخص یا مجموعه­ای از رخدادها احراز شود. رایج­ترین قابلیت این فریم‌ ورک های فناوری بلاکچین انتقال مقدار مشخصی توکن دیجتال به آدرس (یا آدرس­های) تعریف شده در صورت وقوع شرایطی خاص است. قراردادهای هوشمند بر بستر بلاک­چین منطبق بر مفهوم عام قرارداد هستند و سازوکاری عاری از کشمکش (Conflict-Free) را برای طرفین قرارداد فراهم می­سازند. فریم‌ ورک های فناوری بلاکچین برای شما در حال باز شدن است.

 در دنیای امروز امکان نقض قرارداد و عدم تمکین طرفین همواره وجود دارد، از طرفی پیگیری قضایی چنین مسائلی نیازمند صرف زمان و هزینه است. در حالی­که، در قراردادهای هوشمند چنین مشکلاتی وجود ندارد. از جمله شبکه­های بلاک­چین که فریم‌ ورک های فناوری بلاکچین ­موفقی را برای قرارداد هوشمند پیاده­سازی کرده­اند، بیت­کوین، اتریوم و ریپل را می­توان نام برد. یکی از چالش­های پیاده­سازی قراردادهای هوشمند، پیاده­سازی سازوکاری قابل اطمینان برای تشخیصِ صحیح رخدادهای لازم برای اجرای قرارداد است.

امروزه یکی از شاخه­های داغ حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اینترنت ­اشیا یا IOT (Internet of Things) است. منظور از اینترنت اشیا، اتصال سنسورها و اشیای روزمره زندگی بشر به شبکه اینترنت بوده که صنعت، تجارت و زندگی روزمره انسان را متحول خواهد کرد. در حال حاضر تحقیقات مختلفی در این حوزه در جریان است و کسب‌‌و‌کارهای متنوعی در حال ارائه خدمات و محصولات خود هستند. ویژگی­هایی که در ابتدای مقاله معرفی شد، بلاک­چین را به یکی از راه­حل­های کارآمد برای پیاده­سازی اینترنت اشیا تبدیل کرده است. یکی از چالش­های عمده در اینترنت اشیا، تولید حجم عظیمی از اطلاعات است که حریم خصوصی و یکپارچگی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. از طرفی نگهداری این اطلاعات به صورت مرکزی با چالش­های مختلفی همراه خواهد بود. بسیاری از مدل­های تجارت در کسب‌و‌کارهای اینترنت اشیا، نیازمند سازوکاری مطمئن برای پرداخت­های مالی هستند که با بکارگیری بلاک­چین به راحتی در اینترنت اشیا فراهم خواهد شد.

از جمله فریم­ ورک ­های مطرح در حوزه ادغام بلاک­چین و اینترنت­ اشیا می­توان پروژه­ه ای یوتا (IOTA) و آی‌بی‌ام واتسون (IBM Watson IOT) را نام برد. البته پروژه یوتا از فناوری بلاک­چین برای ذخیره­سازی اطلاعات استفاده نمی­کند. این پروژه با بهره­ گیری از فناوری تنگل (Tangle) سازوکاری متفاوت از بلاک­چین را برای ایجاد دفتر حسابرسی یا دی‌ال‌تی (DLT) ایجاد کرده است که تمامی ویژگی­هایی که در ابتدای مقاله معرفی شد را پوشش می­دهد.

بلاک­چین همچنین به دلیل فراهم کردن ساز و کاری برای جلوگیری از دست­کاری، حذف و افزودن اطلاعات جعلی، به عنوان بستری برای ذخیره­سازی داده یا مجموعه­ای از رخدادها نیز مورد توجه قرار گرفته است. از جمله فریم‌ ورک های فناوری بلاکچین که برای این کاربرد پیاده­سازی شده ­اند می­توان بلاک­چین کمپانی ­کداک (Kodak) برای ذخیره­سازی حق کپی­رایت و هایپرلجرهای (Hyperledger) مختلف برای زنجیره تامین (Supply Chain) را نام برد.

نویسنده: دکتر پویان قمری

منبع:cintjournal.com

 

 

 

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته