شنبه 1 اردیبهشت 1403

هکرها فقط یک بار حمله می‌کنند؟

۱۳ ژانویه ۲۰۱۹، صرافی نیوزلندی رمزارز کریپتوپیا مورد سرقت هکرها قرار گرفت و مبلغ هنگفتی معادل سه و نیم میلیون دلار اتریوم از آن خارج شد. اما این تمام ماجرا نبود. کمی بعدتر، دو مرتبه این صرافی مورد حمله هکرها قرار گرفت. مجرمان برای حمله دوم از نشانی همان کیف پولی اقدام به سرقت کرده بودند که سرقت اول از آن صورت گرفته بود. اما از همه این خبرها بدتر، ناتوانی نیروهای پلیس و مجامع قضایی برای پیگیری این دست از جرایم است. به نظر می‌رسد که جرایم مرتبط با رمزارزها هنوز قابل پیگیری دقیق نیستند.

محافظت از دنیای رمزارزها ممکن است؟

کارشناسان و ذی‌نفعان دنیای رمزارزها معتقدند، قوانین فعلی در حوزه پیگیری جرایم و کلاهبرداری‌ها هنوز آمادگی و کیفیت لازم برای حمایت و حفاظت از سرمایه‌گذاران رمزارز را ندارند. البته این موضوع برای همه کشورها صادق نیست. در کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن و کشورهای اتحادیه اروپا، پیگیری امور مربوط به جرایم مرتبط با رمزارزها قانونمندتر و روشن‌تر پیگیری می‌شود.

الکس سیمز (Alex Sim) استاد دانشگاه اوکلند، متخصص در حوزه حقوق تجاری و رمزارزها هم معتقد است، یکی از دلایل عمده وقوع جرایم در زمینه رمزارزها، ناتوانی نیروهای قضایی و پلیسی برای پیگیری است. با وجود اینکه رمزارزها برای ناپدید شدن پا به عرصه نگذاشته‌اند و دیر یا زود، کاربردهای همه‌گیر آنها تمام ابعاد تجارت و روابط را پوشش می‌دهد، هنوز هم تردیدهای زیادی برای جدی گرفتن آنها وجود دارد.

اقدامات پلیس اروپا برای جرایم مرتبط با رمزارزها چگونه است؟

هر چند پیگیری جرایم در حوزه رمزارزها دشوار است اما غیرممکن نیست. کشورهای اروپایی با ایجاد یک سیستم یکپارچه توانسته‌اند به اطلاعات مختلف و ارزنده‌ای درباره اطلاعات قضایی و راه‌کارهای برخورد با جرایم مختلف دست پیدا کنند. در واقع تمام نیروهای پلیس و امنیت در یک شبکه منسجم به هم متصل هستند و از اینرو، تبادل اطلاعاتی به شکلی روان پیگیری می‌شود. در کل قاره، سیستمی غنی از داده‌هایی شامل هویت‌یاب کیف پول‌های دیجیتالی و نشانی‌های آی‌پی (IP) وجود دارد و به نیروهای پلیس کمک می‌کند تا برای مواجهه و مقابله با مجرمان، مستدل عمل کنند. اروپا در نظر دارد با برگزاری کنفرانس‌های مختلف و برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی، شرکت‌ها و افراد حاضر و فعال در حیطه رمزارزها را با نیروهای امنیتی و پلیس گرد هم آورده و کنترلی دقیق‌تر بر جریان و روند عملیات و تراکنش‌های گوناگون موجود در این سیستم به وجود بیاورد.

در آخر

عدم وجود قانون و استراتژی‌هایی برای پیگیری جرایم در حوزه رمزارزها باعث وقوع مشکلات بزرگی نظیر واقعه کریپتوپیا می‌شود اما از سوی دیگر افرادی هستند که معتقدند، نظارت شدید بر دنیای رمزارزها و قانونمند کردن بخش‌های مختلف تراکنش‌ها و ارتباطات باعث می‌شود ماهیت و هویت اصلی این دنیا تحت تأثیر قرار بگیرد و آزاد بودن و متمرکز نبودن آن تا حدی زیر سوال برود. البته این نظریه چندان پخته نیست و برای پاسخگویی به صحت آن نیاز به نشست‌ها و بررسی‌های دقیق‌تری است. در نهایت، باید پذیرفت که اگرچه اکنون چشم‌انداز رمزارزها کمی تار به نظر می‌رسد اما باید انتظار تغییرات مختلفی را در این دنیای فناوری داشت.

منبع : cintjournal 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته