پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

ارتباط رمزارزها با تظاهرات هنگ کنگ

چرا تظاهرات هنگ کنگ رخ داد؟ و چرا چنین حجمی از افراد به خیابان‌ها ریختند تا جلوی تصویب شدن یک قانون را بگیرند؟ این تظاهرات چه ارتباطی با دنیای کریپتو دارند؟ شاید این پرسش‌ها، ذهن شما را نیز درگیر کرده باشند.

از افراد زیادی شنیده‌ایم که مفهوم حریم خصوصی دیگر از بین رفته است و نباید به دنبال آن بود. خیلی‌ها نیز به این حرف عادت کرده‌اند و فکر می‌کنند که یکی از گام‌های پیشرفت در عصر دیجیتال، از بین رفتن حریم خصوصی افراد است.

نگرانی‌های زیادی در مورد تجمع حجم بسیار زیادی از داده‌ها در مورد افراد وجود دارد و حتی قوانینی مثل GDPR برای جلوگیری از این کار ایجاد شده‌اند.

اما دیدگاه اکثر افراد این است که چنین اقدام‌هایی بی‌نتیجه خواهد ماند و هیچ راهی برای جلوگیری از دخالت شرکت‌های بزرگ در زندگی‌ ما وجود ندارد. چنین دیدگاهی به دو دلیل به وجود می‌آید:

  1. بعضی‌ها نیمه پر لیوان را می‌بینند و می‌گویند مزیت‌های انقلاب صنعتی چهارم، بیشتر از معایب و ایرادهای آن هستند.
  2. بعضی‌ها نیز نیمه خالی لیوان را می‌بینند و معتقدند که هیچ راهی برای جلوگیری از پیشرفت اقتصاد جهانی وجود ندارد و خواه ناخواه باید با آن کنار آمد.

اما نکته مهم این است که بعضی‌ وقت‌ها، این ماشین‌ها به داده‌ها و اطلاعاتی دست پیدا می‌کنند که همه را به ترس و تعجب وا می‌دارند. در این مواقع است که متوجه می‌شویم جان افراد در خطر است و باید برای حفظ حریم خصوصی خودمان تلاش‌هایی جدی انجام دهیم.

به این ترتیب به داستان هنگ کنگ می‌رسیم؛ جایی که صدها هزار نفر به خیابان‌ها آمدند و علیه قانون ارسال افراد بزهکار به چین تظاهرات کردند. بسیاری از افراد معتقدند که این قانون، قدرت و سیطره چین را بیش از اندازه زیاد می‌کند.  با این وجود، شهروندان هنگ کنگ نگران این هستند که پکن در حال حاضر نیز قدرت زیادی دارد و می‌تواند به فناوری‌هایی که در اختیارش هستند، به ویژه فناوری‌های پرداخت پول، اطلاعات بیش از حد دقیقی به دست آورد.

فناوری Octopus Card تا به امروز موفقیت بسیار زیادی در هنگ کنگ به دست آورده است. این سیستم پرداخت بدون تماس که در اواخر سال 1997 توسط دولت چین برای متروی هنگ کنگ طراحی شده بود، اکنون به راه‌کاری جامع برای انواع پرداخت‌های مختلف در سرتاسر این شهر تبدیل شده است و از آنجایی که بانک‌ها کارمزد کمتری برای آن دریافت می‌کنند، به پیشرفت اقتصاد هنگ کنگ کمک زیادی کرده است.

شهروندان هنگ کنگ از به دست آوردن این مزیت‌ها خوشحال بودند تا اینکه متوجه شدند شبکه Octopus می‌تواند به عنوان یک ابزار جاسوسی نیز استفاده شود. هرچه دخالت‌های دولت چین در فعالیت‌های هنگ کنگ بیشتر می‌شد، نگرانی افراد در مورد این موضوع نیز افزایش پیدا می‌کرد.

به همین دلیل بود که بسیاری از افراد شرکت‌کننده در تظاهرات اخیر، به جای استفاده از کارت پرداخت Octopus، پول نقد را انتخاب کرده بودند، فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی را متوقف کرده بودند و استفاده از ابزارهای دیجیتال را کنار گذاشته بودند.

شرایط فعلی هنگ کنگ را باید در مقایسه با چین سنجید. فراگیر بودن خدمات پرداخت WePay (متعلق به شرکت تنسنت) و AliPay (متعلق به شرکت علی بابا) باعث شده که چین کشوری بدون پول نقد باشد و همین موضوع حریم خصوصی کاربران را نیز از بین برده است.  

اما تضاد بین چین و هنگ کنگ، بر سر موضوعی عمیق‌تر و اساسی‌تر است: محافظت از اراده و اختیار انسان که در اقتصاد جهانی نیز اهمیت زیادی خواهد داشت.

تمایل به حفظ این حق بود که باعث شد افراد زیادی به خیابان‌های هنگ کنگ بریزند. آن‌ها می‌دانند که سیستم کنترل مالی چین، چه تبعاتی را برای ساکنان هنگ کنگ دارد. این تظاهرکنندگان در واقع برای محافظت از جایگاه حیاتی هنگ کنگ در اقتصاد بین‌المللی مبارزه می‌کردند.

زمانی که دنگ ژیائوپینگ، طرح «یک کشور، دو سیستم» را برای هنگ کنگ ارائه کرد و تصمیم بر این شد که هنگ کنگ مدیریت سیاسی و اقتصادی مستقل داشته باشد، در واقع حق مالکیت، آزادی رسانه‌ها و دیگر حقوق پایه‌ای نیز برای ساکنان این منطقه در نظر گرفته شد.

به همین دلیل بود که هنگ کنگ توانست به مرکز تبادل مالی آسیا تبدیل شود و امکان تعامل چین با اقتصاد دنیا را فراهم کند. از آن زمان به بعد، چین منطقه‌های تجاری ویژه متعددی را راه‌اندازی کرده است تا بتواند کشور را مطابق میل خود کنترل کند و به شرکت‌های بزرگ جهانی نیز اجازه دهد در منطقه‌هایی خاص، با قوانین جهانی، به فعالیت بپردازند.

کمی تأمل کنیم

در جمع‌بندی بحث، باید به حقوق انسان، پول و فناوری باز گردیم.

می‌توان ادعا کرد که حق تعامل و تبادل پول، یکی از حقوق اساسی انسان‌هاست که به جامعه و اقتصاد شکل می‌دهد. بنابراین، دستکاری و محدود کردن آن، باعث عقب ماندن تمام انسان‌ها خواهد شد.

بنابراین، شکلی نیست که جاسوسی و نظارت دیجیتال آثار منفی بزرگی دارد و باید جلوی آن را گرفت.

به همین دلیل است که طرز تفکر اصلی بلاک چین و رمزارز اهمیت زیادی دارد. این طرز تفکر اهمیت زیادی به حریم خصوصی می‌دهد. به همین دلیل است که کوین‌هایی مثل Zcash و Monero در تلاش هستند برخی محدودیت‌های بیت کوین در زمینه حریم خصوصی را رفع کنند و در نهایت به همین دلیل است که باید از اقدام‌های طرفدار حریم خصوصی حمایت کرد.

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

نگاهی به آینده پیشرفت های فناوری

  پیشرفت سریع نوآوری و فناوری های آینده در سال‌های اخیر، سرعت نوآوری‌های فن‌آوری شتاب بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است که ناشی از پیشرفت‌های چشمگیر در...

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

فراتر از مرزهای تخیل: انسانیت، رباتیک، و تلاش برای برابری

    این ایده که انسان‌ها ممکن است شبیه ربات‌های پیشرفته باشند، به‌طور بالقوه توسط هوش‌های برتر از جهان‌های دور یا گوشه‌های مخفی سیاره‌ی خودمان مهندسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

مطالب داغ هفته