جمعه 10 فروردین 1403

استیکینگ رمزارز | تمام آنچه که باید درمورد سپرده گذاری رمزارز بدانید!

پیش از پرداختن به استیکینگ، باید بدانید که تمام بلاک چین ها در جهان رمزارزها بر اساس یک الگوریتم اجماع کار می کنند. الگوریتم اجماع به زبان ساده به معنی روشهایی برای به توافق رسیدن اعضای یک شبکه است.

الگوریتم اجماع انواع مختلفی دارد اما چهار نوع پر کاربرد آن در بلاکچین، الگوریتم تحمل خطای بیزانس (PBFT) ، الگوریتم گواه اثبات کار (PoW)، گواه اثبات سهام (PoS) و گواه اثبات سهام وکالتی (DPos) است. در حال حاضر اکثر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم از PoW استفاده می‌کنند و به دلیل اینکه این روش با بالا رفتن سختی شبکه مصرف انر‌ژی را افزایش می‌دهد و هزینه خرید دستگاه های استخراج و برق را به کاربران تحمیل می کند، شبکه ها سعی دارند به سمت الگوریتم های دیگر مانند PoS حرکت کنند.

الگوریتم اثبات سهام (POS) بر این اساس است که به جای استفاده از وسایل سخت افزاری گران قیمت و مصرف افسار گسیخته منابع برق، شما می توانید با ذخیره و یا سپرده گذاری رمزارز که اصطلاحاً به آن استیکینگ رمزارز گفته می شود، در صنعت بیکران بلاک چین فعالیت کنید. فرض کنید یک استخراج کننده ۳٪ از رمزارز موجود را در اختیار داشته باشد، پس او از نظر تئوری فقط ۳٪ از بلوک‌ها را می‌تواند استخراج کند.

مقایسه الگوریتم اثبات کار(POW) و اثبات سهام (POS)

در الگوریتم اثبات کار، تنها مسئله اساسی این است که چه کسی بلوک یک زنجیره را استخراج می کند، در صورتی که در الگوریتم های اثبات سهام تمام مسئله بر سر این است که چه کسی در شبکه رمزارز سرمایه گذاری می کند. در واقع هر دو الگوریتم هدف یکسانی دارند اما از مسیر متفاوتی به این هدف می رسند.

همانطور که در بالا گفتیم، در الگوریتم اثبات سهام استخراج بلوک در کار نیست بلکه سپرده گذاری رمزارز در یک شبکه یا پلتفرم غیر متمرکز، چارچوب نظری این الگوریتم را تشکیل می دهد.

برخلاف گواه اثبات کار که در آن به ماینرها برای حل پازل ریاضی با هدف تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک جدید پاداش داده می‌شود، در گواه اثبات سهام این خالق بلاک جدید است که بسته به میزان سرمایه‌اش یک راه قطعی انتخاب می‌کند که این سرمایه را استیک می‌نامند. پس جایزه‌ای در کار نیست و ماینرها فقط کارمزد تراکنش‌ها را دریافت می‌کنند. در سیستم PoS از کلمه‌ Forger به جای ماینر استفاده می‌شود.

هزینه مصرف برق نیز در روش Pow بسیار بیشتر از روش PoS است به طوری که در یکی از مطالعات صورت‌گرفته بر روی این موضوع، نشان می‌دهد که برق موردنیاز برای عملکرد شبکه بیت کوین (در بالاترین هش‌ریت ثبت‌شده)، از مصرف برق ۱۵۹ کشور (به‌صورت جداگانه) بیشتر است. این موضوع، مصرف سوخت‌های فسیلی را در سراسر جهان افزایش داده و در بلند‌مدت باعث اثرات نامطلوب زیست‌محیطی خواهد شد .

علاوه بر این به دلیل اینکه اعتبارسنجی در الگوریتم گواه اثبات سهام بسیار ارزان‌تر از خرید دستگاه‌های ماینینگ برای استخراج است، افراد بیشتری برای انتخاب به عنوان نود اعتبار سنج در آن شرکت می‌کنند.

یکی از مشکلات موجود در روش گواه اثبات کار، تمرکز آن است. در حال حاضر کشورهایی که دارای دستگاه های ماینر به روزتری هستند قدرت استخراج بیشتری نیز در دست دارند و این بر خلاف اصل غیر متمرکز بودن شبکه بلاک چین است.

سازمان‌های متمرکز هزاران دستگاه ای‌سیک را خریداری کرده و استخر استخراج خود را راه ‌می‌اندازند. این امر باعث می‌شود که ماینرهای عادی (شخصی) منابع پردازشی خود را به استخرهای بزرگ متصل کنند تا شانسی برای کسب درآمد داشته باشند و این‌گونه قدرت شبکه در میان استخرهای بزرگ استخراج توزیع خواهد شد.

با این اوصاف عجیب نیست اگر ببینیم که فقط ۴ استخر استخراج، بیش از ۵۰٪ از کل قدرت پردازشی شبکه را در اختیار گرفته‌اند که بیشتر آنها هم (به‌دلیل برق ارزان‌قیمت) در چین مستقر هستند و به‌صورت بالقوه قادر به سانسور و اعمال نفوذ در تأیید تراکنش‌های شبکه هستند.

چه کسی اثبات سهام را ایجاد کرده است؟

یکی از پیشنهادات اولیه Proof of Stake را می توان به سانی کینگ و اسکات نادال در مقاله سال 2012 خود برای Peercoin نسبت داد. آنها آن مقاله را به عنوان «یک طرح ارز رمزنگاری شده نظیر به نظیر مشتق شده از بیت کوین Satoshi Nakamoto» توصیف می کنند.

شبکه Peercoin در ابتدا با مکانیزم ترکیبی الگوریتم های PoW / PoS راه اندازی شد، در بخشی از پروژه از PoW عمدتا برای تهیه منابع اولیه استفاده می شد. اما پس از مدتی نیازی به آن نبود و به تدریج از اهمیت آن کاسته شد. در حقیقت، بیشتر امنیت شبکه به PoS متکی بود.

استیکینگ رمزارز | تمام آنچه که باید درمورد سپرده گذاری رمزارز بدانید!

استیکینگ رمزارز چگونه کار می کند؟

استیکینگ رمزارز را اگر قرار باشد به زبان ساده توضیح دهیم به این معنی است که شما بخشی از سکه های خود را در یک کیف پول مشخص قفل می کنید، (سپرده گذاری می کنید). سپس شما بر اساس میزان سکه ای که در شبکه سرمایه گذاری کرده اید، سود و یا پاداش ویژه دریافت می کنید.

کوین‌های استیک ‌شده اساساً به عنوان وثیقه‌ ای در برابر رفتار بد عمل می ‌کنند. از طرف دیگر، تایید کننده‌ هایی که طبق قوانین بازی می ‌کنند و بلوک ‌ها را صادقانه تأیید می‌ کنند نیز پاداش دریافت می ‌کنند.

هر بار که نیاز به تأیید یک بلوک باشد، سیستم به طور تصادفی این کار را به یکی از تایید کننده ‌ها اختصاص می ‌دهد.

میزان احتمال انتخاب شدن هر تایید کننده به میزان کوین‌ های استیک‌ شده‌ی آنها بستگی دارد. در واقع، هرچه سرمایه‌ی قفل‌ شده‌ی مشارکت‌ کننده بیشتر باشد، احتمال انتخاب آنها برای تأیید بلوک بیشتر است. یکی از بهترین راه ها برای کسب درآمد خاموش، استیکینگ رمزارز است.

باید توجه داشته باشیم که در این نوع سپرده گذاری دیگر نیازی به دستگاه های سخت افزاری برای استخراج بلوک های زنجیره وجود ندارد، پس بسیاری از هزینه ها کاهش پیدا می کند.

یکی از پلتفرم های مناسب در این زمینه، استیکینگ پلتفرم کونوس است که یک شبکه جامع خدمات رمزارز است و به دلیل استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی های امنیت سایبری جهان، اجازه هیچگونه عملیات خرابکارانه و کلاهبرداری را در بستر شبکه های مالی خود نمی دهد و با فراهم کردن امکان استیکینگ برای کاربران یکی از پلتفرم های پیشرو و قابل اعتماد در این حوزه محسوب می شود.

مزایای استیکینگ رمزارز

۱- در مکانیسم اجماع اثبات سهام، کاربر نیاز ندارد که هزینه کلانی برای خرید دستگاه های سخت افزاری استخراج بلوک متحمل شود. همچنین در این روش کاربر می تواند از هزینه های کلان مصرف برق نیز جلوگیری کند زیرا با استفاده از کامپیوتر متصل به شبکه جهانی همه افراد می توانند به راحتی کسب درآمد کنند.

۲- این نوع الگوریتم ها در مصرف انرژی و حفظ و صیانت از محیط زیست عملکرد به مراتب بهتری نسبت به الگوریتم های اثبات کار دارند.

۳- اگر شما میزان سکه کافی سرمایه گذاری کنید؛ این اختیار را خواهید داشت تا معاملات شبکه ای را تایید کرده و پاداش دریافت کنید. (کارمزد پرداخت های برخط).

۴- در این روش حمله ۵۱ درصد عملاً غیر ممکن است زیرا شما مستلزم آن هستید که بیش از ۵۰ درصد کل سکه ها را در اختیار داشته باشید.

معایب استیکینگ رمزارز

۱- برخی شبکه های رمزارز کماکان کاربر را مستلزم آن می کنند که برای سپرده گذاری در شبکه باید میزان و تعداد بسیار زیادی از سکه دیجیتال را در اختیار داشته باشند.

۲- شما مجبور به قفل کردن سکه های خود در شبکه هستید و تا زمان سررسید سپرده خود امکان استفاده از آن سکه ها را ندارید.

 

برای شروع استیکینگ به چه چیزی نیاز دارید؟

بسیاری از شبکه های رمزارز برای احراز هویت کاربران و تایید حساب جهت سپرده گذاری، دوره ها و موعد سررسید طولانی مدتی را تنظیم می کنند، به این معنی که ارزها و دارایی دیجیتال شما باید مدت طولانی در شبکه قفل شود تا اجازه پیدا کنید در شبکه، فرایند استیکینگ را شروع کنید. پس اولین رکن استیکینگ این است که سکه های خود را در شبکه قفل کنید.

پس از آن باید به یک منبع کامپیوتر و یک اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشید و تنها از آن برای استیکینگ استفاده کنید. منبع کامپیوتری شما باید اکثر زمان ها آنلاین باشد تا بتوانید از کارمزد پرداخت های الکترونیک کسب درآمد داشته باشید.

کامپیوتر شما باید مجهز به یک کیف پول دیجیتال باشد که نوع این کیف پول بستگی به شبکه ای دارد که از آن استفاده می کنید. سکه ها و ارزهای دیجیتال، معمولاً کیف پول های مختلفی برای استیکینگ رمزارز دارند.

باید توجه داشته باشید که تمام ارزهای دیجیتال قابلیت سپرده گذاری (استیکینگ) ندارند پس قبل از انتخاب رمزارز مورد نظر خود، از وجود قابلیت استیکینگ اطمینان حاصل کنید.

استیکینگ رمزارز | تمام آنچه که باید درمورد سپرده گذاری رمزارز بدانید!

استخر استیکینگ (Staking pool)چیست؟

استخر استیکینگ شامل گروهی از دارندگان سکه است که منابع خود را با یکدیگر ادغام می کنند تا شانس اعتبار سنجی و دریافت پاداش را افزایش دهند. آنها قدرت خود را با یکدیگر تجمیع می كنند و متناسب با سهم خود در این مشارکت، پاداش را دریافت می كنند. مزیت استخرهای استیکینگ این است که به کاربران این امکان را می‌‌دهند تا قدرت جمعی خود را افزایش دهند و شانس بیشتری برای انتخاب به عنوان اعتبار سنج و کسب پاداش داشته باشند.

اما از طرف دیگر، پاداش‌ها بین همه شرکت کنندگان توزیع می‌‌شود، بنابراین آنها معمولاً سود نسبتاً کمتری به دست می‌‌آورند. همچنین، استخرهای استیکینگ گزینه خوبی برای کسب درآمد بدون نیاز به دانش فنی برای راه اندازی یک نود اعتبار سنجی در شبکه است. یک مزیت دیگر آن، این است که نیاز نیست هیچ توکنی برای مدت زمان مشخصی قفل شود.

درآمد خاموش یا غیر فعال چیست؟

وقتی به زندگی افراد ثروتمند دقت کنید متوجه می‌شوید که یکی از رموز اصلی ثروتمند شدن آنها، درآمد غیرفعال یا خاموش است. این افراد این حقیقت را متوجه شده‌اند که کار زیاد مساوی با استقلال مالی نیست.

بعد از انتشار کتاب “۴ ساعت کار در هفته” نوشته تیم فریس، درآمد غیرفعال تبدیل به موضوعی جذاب شد، که اگر در آن به موفقیت برسید، در انتخاب زندگی دلخواه‌تان آزاد خواهید بود. این کتاب یک بار دیگر به این موضوع اشاره می‌کند که با کار زیاد ثروتمند نخواهید شد بلکه هوشمندانه کار کردن است که تولید ثروت می‌کند.

درآمدی که از طریق استیکینگ بدست می آید را اصطلاحاً درآمد خاموش می گویند. این مدل درآمدی محدودیت زمانی یا مکانی ندارد.

بدون نیاز به سرمایه گذاری ابتدایی کلان و یا نیاز به خرید وسایل گران قیمت، شما می توانید قسمتی از ارزها و سکه های دیجیتال خود را در شبکه سپرده گذاری کنید و از درآمد حاصل از تراکنش ها و کارمزد پرداخت های الکترونیک نیز بهره مند شوید.

چگونه از طریق استیکینگ رمزارز، درآمد خاموش کسب کنم؟

بسته به سکه و شبکه ای که شما انتخاب می کنید، می توانید با استفاده از استیکینگ رمزارز، از دو راه درآمد خاموش کسب کنید. به عنوان مثال شبکه های استاندارد که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می کنند این امکان را به شما می دهند تا در این شبکه ها سپرده گذاری (استیکینگ) کنید.

در دیگر شبکه ها که از الگوریتم اجماع اثبات سهام موکّل استفاده می کنند، شما می توانید از طریق رای دهی، فرد دیگری را به عنوان نماینده انتخاب کنید. نماینده سپس از جانب شما و دیگر کاربران در شبکه سرمایه گذاری می کند. در این روش هم شما باید از کامپیوتر و کیف پول دیجیتال ویژه استفاده کنید. ما به شما شبکه هایی که از الگوریتم اثبات سهام موکّل استفاده می کنند را توصیه نمی کنیم زیرا این شبکه ها اکثراً متمرکز هستند.

استیکینگ سرد (Cold staking) چیست؟

Cold staking به روند قرار گرفتن رمزارز روی کیف پولی که به اینترنت متصل نیست اشاره دارد. این کار ممکن است با استفاده از کیف پول سخت افزاری انجام شود ، اما با کیف پول نرم افزاری نیز امکان پذیر است.

شبکه هایی که از استیکینگ سرد پشتیبانی می کنند، به کاربران امکان می دهند در حالی که وجوه خود را به صورت آفلاین نگه داشته اند، در استیکینگ نیز شرکت کنند. شایان ذکر است که اگر ذینفع سکه های خود را از کیف پول سرد خارج کند، دریافت پاداش متوقف می شود. استیکینگ سرد به ویژه برای ذینفعان بزرگی که می خواهند ضمن حمایت از شبکه از حداکثر حفاظت از وجوه خود اطمینان حاصل کنند بسیار مفید است.

در صورت عدم تمایل یا عدم دسترسی به نگه داری رمزارز در کیف پول سرد، می توانید رمزارزها را در صرافی قفل کنید و تا زمان سررسید سپرده سود استیکینگ دریافت کنید.

پاداش های استیکینگ چگونه محاسبه می شود؟

برای این سوال هیچ پاسخ کوتاه و جامعی وجود ندارد، هر شبکه بلاکچین ممکن است از روش متفاوتی برای محاسبه پاداش های استیکینگ سهام استفاده کند. برخی با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف به صورت بلوک به بلوک تنظیم می شوند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. تعداد سکه های نگه داری شده توسط کاربر.
۲. مدت فعالیت اعتبار سنج به طور فعال در خصوص استیکینگ رمزارز.
۳. در کل چند سکه در شبکه استیک شده است.
۴. نرخ تورم و …

در برخی از شبکه های دیگر، پاداش های استیکینگ به عنوان یک درصد ثابت تعیین می شود. این پاداش ها به عنوان نوعی جبران تورم بین اعتبارسنج ها توزیع می شود. تورم کاربران را تشویق می کند به جای نگه داشتن سکه های خود، آن ها را بفروشند که این امر ممکن است استفاده از رمزارز را به عنوان پول افزایش دهد. اما با این مدل، اعتبار سنج ها دقیقاً می توانند محاسبه کنند که چه پاداشی برای آن ها در نظر گرفته شده و می توانند طبق آن تصمیم گیری کنند .

یک برنامه پاداش قابل پیش بینی و نه یک برنامه احتمالی برای دریافت پاداش بلوک، ممکن است برای برخی مطلوب به نظر برسد. و از آنجا که اطلاعات مورد نیاز این کار عمومی است و به تخصص خاصی نیاز ندارد، ممکن است شرکت کنندگان بیشتری را ترغیب کند که درگیر استیکینگ شوند.

سخن پایانی

در این مقاله از سکه نیوز به توضیح کامل استیکینگ و مزایا و معایب آن پرداختیم. می دانیم که صنعت رمز ارزها و به طور کلی دنیای کریپتو به سرعت در حال تغییر و حرکت به سمت جلو است. استفاده از گواه اثبات سهام یکی از گام های رو به جلو در این صنعت گسترده است. به نظر می‌رسد که این الگوریتم بتواند مشکلات زیادی را در آینده حل کند، که مهم‌ترین آن مصرف کمتر انرژی است.

استیکینگ از استراتژی‌های ورود به دنیای ارزهای دیجیتال است که توسط بسیاری از سرمایه گذاران به کار گرفته می‌شود، این روش یکی از راه های مناسب برای کسب درآمد غیر فعال و امن است. اما باید توجه داشته باشید که تمام ارزهای دیجیتال قابلیت سپرده گذاری (استیکینگ) ندارند و آنهایی هم که چنین قابلیتی دارند، شرایط یکسان و شبیه به یکدیگر ندارند.

کد خبر: 1400010702TSMCMF

مطالب مرتبط:

سرمایه گذاری یا استکینگ رمزارز پلتفرم جامع کونوس

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته