جمعه 31 فروردین 1403

توسعه بازار رمزارز در قاره آفریقا نگرانی ایجاد کرد

توسعه بازار رمزارزها در قاره آفریقا نگرانی ها بابت اعمال قوانین نظارتی از جانب نهادهای سیاسی و حکومتی را افزایش داده است

سال 2020 برای قاره آفریقا از لحاظ نهادینه سازی رمزارزها، سال پر باری بوده است. در سال جاری صنعت رمزارزها در قاره سیاه رشد چشمگیری داشته است و دو کشور از این قاره در فهرست 8 کشور برتر در زمینه شاخص نهادینه سازی رمزارزها در سطوح کلان بین المللی قرار گرفته اند.

همزمان با رشد بازارهای غیر متمرکز در آفریقا، نگرانی های بابت اعمال قوانین شدید نظارتی از جانب نهادهای حکومتی نیز افزایش یافته است. نهادهای متمرکز حکومتی می توانند با اعمال برخی موانع قضایی و حقوقی پیش روی بازارهای غیر متمرکز، صنعت رمزارزها را با مشکلات زیادی روبرو سازند.

در فهرست حجم معاملات همتا به همتا در قاره آفریقا، نیجریه با  5 تا 10 میلیون دلار معامله رمزارز در صدر قرار دارد. کنیا و آفریقای جنوبی نیز با 1 تا 2 میلیون دلار حجم معاملات رمزارز در رده های بعدی این فهرست قرار گرفته اند.

عدم دسترسی به خدمات بانکی در قاره آفریقا مسیر را برای نهادینه سازی گسترده رمزارزها فراهم کرده است

کشورهای غنا و کامرون نیز در سال جاری شاهد رشد حجم معاملات رمزارز در بازارهای غیر متمرکز خود بوده اند. متخصصان رمزارز اعتقاد دارند عدم دسترسی جمعیت انبوهی از شهروندان آفریقایی به خدمات بانکی باعث شده است بسیاری از مردم آفریقا به سمت استفاده از صرافی های رمزارز گرایش پیدا کنند.

منابع پژوهشی اعلام کرده اند استفاده از دارایی های دیجیتال بین کارگران آفریقایی که در کشورهای خارجی زندگی می کنند، به سرعت رواج پیدا کرده است.

گزارش های آماری نشان می دهد مردم آفریقا در سال جاری بیش از 110 میلیون دلار ارزش اسمی رمزارز را از طریق صرافی های غیر متمرکز معاملات رمزارز به دیگر کشورها منتقل کرده اند. این آمار در سال 2019 میلادی تنها 28 میلیون دلار بود.

اخیراً فعالان حوزه رمزارزها در قاره آفریقا نگرانی های خود را بابت اعمال قوانین نظارتی از جانب نهادهای سیاسی و حکومتی ابراز کرده اند. آنها اعتقاد دارند دولت های مرکزی در صدد هستند با ایجاد برخی موانع حقوقی و قضایی فضا را برای توسعه بلاک چین و صنعت رمزارزها تنگ کنند.

در آفریقای جنوبی شرکت های تجاری تنها از طریق اخذ مجوزهای دولتی اجازه فعالیت در حوزه رمزارزها را خواهند داشت

در ماه آوریل، آفریقای جنوبی با اعمال برخی قوانین نظارتی و حقوقی اعلام کرد تمامی اشخاص حقیقی و شرکت های تجاری، تنها از طریق دریافت مجوزهای قانونی اجازه فعالیت در حیطه رمزارزها را خواهند داشت. آفریقای جنوبی کماکان رمزارزها را به عنوان یک دارایی حقیقی و قانونی به رسمیت نشناخته است. هفته پیش سازمان بورس و اوراق بهادار نیجریه نیز اعلام کرد دارایی های دیجیتال را تنها تحت عنوان اوراق بهادار به رسمیت می شناسد و معاملات رمزارز خارج از چارچوب قانونی این سازمان غیر قانونی خواهد بود.

برخی دیگر از متخصصان اقتصادی نیز اعتقاد دارند ایجاد قوانین نظارتی از جانب نهادهای سیاسی و حکومتی فضا را برای رشد و توسعه روزافزون صنعت رمزارزها فراهم خواهد کرد. آنها استدلال می کنند که این قوانین با ایجاد چارچوب های نظارتی مشخص، مانع از فعالیت های غیر قانونی در صنعت رمزارزها می شوند. این دسته از اقتصاددانان اعتقاد دارند تکنولوژی های نوظهور تنها با هم افزایی نهادهای سنتی و سیاسی می توانند جایگاهی در آینده در سیستم های تجاری به خود اختصاص دهند در غیر این صورت نمی توان جایگاه ویژه ای برای آنها متصور شد.

منبع: کوین تلگراف

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته