پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

کاربردهای رمزارز ، زیاد یا کم؟

بیت‌کوین به عنوان شاخص‌ترین رمزارزی که به بازار آمده است همواره مورد نقد و انتقادات فراوان بوده است. یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایی که منتقدین درباره بیت‌کوین مطرح می‌کنند، مصرف بالای انرژی برای استخراج بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر است. البته چنین نقدی وارد و به جا شمرده می‌شود. ولی می‌توان به آن به عنوان دلیلی محکم برای رد و انکار کاربردهای رمزارزها نگاه کرد؟ آیا ارزهای حقیقی و اسکناس‌های رنگارنگی که دنیا به خود دیده است، هنوز گزینه‌های بهتری از رمزارزها هستند؟ اگر بخواهید به شکلی عقلانی و صحیح به هر چیز نگاه کنید باید ابعاد مختلف آن را بررسی کنید. مزایا را در کنار معایب قرار بدهید و با قیاس به یک نتیجه‌گیری صحیح و درست برسید. با ما همراه باشید تا بیشتر به مفید یا مضر بودن رمزارزها بپردازیم.

رمزارزها و مصرف بیش‌ از اندازه برق

برای تولید رمزارزها نیاز به مصرف میزان زیادی انرژی الکتریکی است. این کاملا قابل پذیرش خواهد بود. اما واقعیت پنهان در این ماجرا را نباید فراموش کرد. واقعیت پنهان می‌گوید که برای تولید اسکناس در دنیا سالانه کاغذ زیادی مصرف می‌شود. کاغذ زیاد هم به معنای قطع تعداد زیادی درخت است. آیا این جنبه از ارزهای حقیقی تاکنون به اندازه مصرف برق بالای رمزارزها زیر ذره‌بین قرار گرفته است؟ این در حالی‌است که در تولید برق لازم برای رمزارزها می‌توان خلاقیت‌های زیادی به خرج داد و به سراغ منابع تولید انرژی مختلفی رفت که هزینه زیادی را به طبیعت تحمیل نمی‌کنند. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر باعث می‌شود که بدون ایجاد میزان زیادی از آلودگی و هدررفت الکتریسیته از نیروی لازم برای انجام فرایندهای مختلف بهره برده شود.

پرداخت نکردن مالیات برای استخراج و بهره‌مندی از رمزارزها

نخست اینکه برای استفاده از رمزارزها و تراکنش‌های مرتبط با آنها نیز می‌توان سیستم‌هایی قانونی تدارک دید و آنها را وارد نظام مالیاتی هر کشور کرد. اما برای فرایند استخراج و…، آیا لزومی به پرداخت مالیات وجود دارد؟ این نقد به رمزارزها کاملا غیرمنصفانه و بیهوده است. کاربرانی که خود هزینه تامین امنیت سیستم‌های خود را می‌پردازند و عملیات استخراج را مبتنی بر امکانات خود و نیروی فکری‌شان پیش می‌برند، دلیلی برای پرداخت مالیات دارند؟

اسکناس و ارزهای حقیقی در قیاس با رمزارزها

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، اگر در مقام قیاس برآییم و نگاهی عمیق و دقیق به هزینه‌هایی داشته باشیم که رمزارزها و ارزهای حقیقی به دنیا تحمیل می‌کنند به خوبی متوجه می‌شویم که اگر هزینه‌های مادی و زیست‌محیطی ارزهای حقیقی برای دنیا بیشتر از رمزارزها نباشد، قطعا کمتر نخواهد بود. ارزهای حقیقی با مصرف بسیار زیاد کاغذ، جوهر، سیستم چاپ و فرایند پرهزینه تولید خود هم هزینه‌های زیادی به وجود می‌آورند و هم محیط زیست را مخدوش می‌کنند. اما رمزارزها در صورت بهره‌مندی ماینرها و کاربران از انرژی‌های الکتریکی تجدیدپذیر، هیچ خطر و مضراتی برای دنیا نخواهند داشت. بنابراین منتقدین سرسخت رمزارزها باید به دنبال ایده‌های جدیدی برای ایراد گرفتن از این فناوری‌های تازه باشند. اگر موضوع تولید انرژی الکتریکی دیگر برای تولید رمزارزها مطرح نباشد و منابع دیگر بتوانند سریع‌تر و ساده‌تر و بدون ایجاد آلودگی به تولید رمزارزها کمک کنند، این ارزهای حقیقی هستند که باید برای خود فکری کنند و مزیت رقابتی‌شان را به اثبات برسانند.

منبع : Cintjournal

بیشتر بخوانید

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید...

حمایت رگولاتور استرالیایی از رمزارز و بلاک چین

کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه گذاری استرالیا، علی رغم دریافت گزارش های زیادی در مورد کلاهبرداری رمزارزی، می خواهد از صنعت رمزارز محلی پشتیبانی...

آشنایی با ارز دیجیتال لایت کوین (LTC)

لایت کوین یکی از رمزارزهای مشهور و به‌نوعی رقیب بیت کوین محسوب می‌شود که درحال حاضر بیشترین ارزش بازار را در میان آلت‌کوین‌های جدا شده از بیت کوین دارد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته