پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

بیت فینکس گم شدن ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه را مخفی کرده است

طبق گفته دفتر دادستانی کل نیویورک (New York Attorney General’s officer) صرافی بیت­‌فینکس (Bitfinex) یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم­ های تجارت رمزارز از گم شدن ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه را مخفی نگه داشته است. پلتفرم بیت­‌فینکس تحت مالکیت کمپانی آی فینکس (iFinex) بوده و توسط آن اداره می­ شود. این پلت‌فرم در سال 2012 راه­ اندازی شد و مرکز اصلی آن در هنگ ­کنگ مستقر است. در حال حاضر بیت­ فینکس در بیش از 50 کشور خدمات خرید و فروش انواع رمزارز را ارائه می­ دهد.

بیت­ فینکس در سال‌های 2015 و 2016 مورد حمله سایبری قرار گرفت و در این سال­ها به ترتیب 400 هزار دلار و 73 میلیون دلار سرمایه از آن به سرقت رفت.

طبق ادعای دادستانی نیویورک بیت­ فینکس در همکاری با تتر لیمیتید (Tether Limited) اقدام به انتقال 700 میلیون دلار از سرمایه ذخیره تتر لیمیتید به بیت­ فینکس کرده است. در پی انتشار این خبر ارزش هر بیت­ کوین در بازار نیویورک بیش از 6 درصد کاهش پیدا کرد.

تنها بیت ­کوین تحت تأثیر این خبر قرار نگرفت بلکه سایر رمزارزهای رایج نظیر اتریوم و ریپل نیز به ترتیب با کاهش 6 و 3 درصدی به این خبر واکنش منفی نشان دادند. تترلیمیتید و بیت­ فینکس سهامداران یکسانی داشته و تحت مدیریت مشترک اداره می­شوند. تترلیمیتید منتشر کننده رمزارز تتر بوده و هر واحد آن به ­صورت ثابت معادل یک دلار ارزش دارد به همین­ جهت اصطلاحاً استیبل­ کوین (Stablecoin) نامیده می­ شود.

معمولاً از تتر به‌عنوان جایگزین پول­های رایج ملی برای تبادلات حوزه رمزارز استفاده می­شود.  این انتقال سرمایه اذهان عمومی را با این سؤال روبه­ رو کرده است که آیا تترلیمیتید سرمایه کافی برای حفظ برابری هر تتر معادل یک دلار را دارد!

طبق گفته دفتر دادستانی کل نیویورک بیت­‌فینکس 850 میلیون دلار بدون اطلاع سرمایه­ گذاران آن به شرکت پانامایی کریپتو کپیتال (Crypto Capital) انتقال داده است. سپس مدیران اجرایی بیت­ فینکس و تترلیمیتید در اقدامی هماهنگ برای جبران این سرمایه، از ذخیره تترلیمیتید به بیت­ فینکس انتقال داده ­اند.

بیت­فینکس در واکنش به این خبر اعلام کرد که گزارش دادستانی کل نیویورک با باور غلط نوشته شده و با ادعاهای اشتباه موضوع را مبهم کرده است. همچنین به صراحت از گم شدن ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه را رد کرده و اعلام کرد که این سرمایه نه تنها از دست نرفته بلکه از آن نگهداری می ­شود.

این اولین بار نبوده که تتر مورد بازرسی مراجع قضایی قرار می­ گیرد. در ژانویه 2018 یواف‌تی‌سی (U.S. Commodity Futures Trading Commission) اعلام کرد که سرمایه این کمپانی را مورد بازرسی قرار خواهد داد. در نوامبر 2018 نیز وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات خود را به‌صورت مجزا در این خصوص اجرا کرد.

تتر همواره در افزایش قیمت بیت­ کوین در اواخر سال 2017 مورد اتهام بوده است. طبق تحقیقات پروفسور جان گریفین (John Griffin) استاد دانشگاه تگزاس (University of Texas) که در 66 صفحه منتشر شده است، در هر زمانی که ارزش بیت ­کوین کاهش می­ یافت، تتر به‌صورت گسترده برای خرید بیت­ کوین استفاده می­شد.

در حالی­که به ادعای منتشرکنندگان تتر، هر واحد آن معادل یک دلار ارزش داشته ولی بسیاری از صاحب­ نظران عقیده دارند که تتر سرمایه کافی برای حفظ این برابری را نداشته است. طبق نتایج بررسی­ های پروفسور گریفین، تتر توانسته به بالا نگه­داشتن قیمت بیت­ کوین و سایر رمزارزهای رایج و حفظ پایداری بازار کمک کند.

منبع : cintjournal

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته