چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

بانک مرکزی اروپا و ادعاهای جدید در رابطه با رمزارزها

با اینکه بسیاری از بانک‌ها، وجود رمزارزها و فعالیت آنها به عنوان پول را پذیرفته‌اند، برخی از بانک‌ها به این ارزها با دیده تردید نگاه می‌کنند. بیت‌کوین شاه رمزارزها و آغازگر این عرصه با وجود اینکه از محبوبیت و ارزش زیادی برخوردار است اما اخیرا با ادعایی عجیب از جانب بانک مرکزی اروپا (ECB) مواجه شده است. بانک مرکزی اروپا معتقد است که بیت‌کوین پول نیست اما می‌توان آنرا به عنوان ارزی غیر قابل اعتماد معرفی کرد. این درحالی است که این ارز با پشت سر گذاشتن بازار نزولی توانسته است خود را به قیمت 3919 برساند و از زمان ظهورش تاکنون با ارزش‌ترین رمزارز در میان سایر ارزهاست.

بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که بیت‌کوین با وجود محبوبیتی که در قاره اروپا دارد اما پول نیست و آنها به عنوان بانک مرکزی حقِ انحصاریِ چاپ پول و کاهش یا افزایش ارزش آن را دارند. در کمپین توئیتری تحت عنوان هشتگِ از بانک مرکزی اروپا بپرس (#AskECB)، این بانک قصد داشته تا به نگرانی مردم توجه کند، اما در نهایت با اعلامیه رسمی، عمر این کمپین پایان یافت.

اعتراف‌های دوگانه و پی‌درپی، تصویری روشن از رابطه بین دنیای رمزارزها و نخبگان بانکی را ترسیم می‌کند. ارزهای غیرمترکز شورشی را علیه دولت‌های فاسد و نخبگان بانک‌ها شکل می‌دهند مثل نخبگان صادر کننده ارز که قدرتی کامل و بدون کنترل بر پول‌های مردم دارند.

به علاوه طرفداران رمزارزها با نخبگان بانکی که رمزارزها را تقلب، کلاهبرداری و اشکال غیرقانونی پول می‌دانند، مخالف هستند. دولت‌ها و بانک‌ها که به این ارزها برچسب ارزهای وب تاریک (Dark Web) می‌زنند، افزایش دارایی‌های رمزنگاری شده و محبوبیت رو به رشد آنها را نادیده می‌گیرند.

پیتر پرت (Peter Praet)، عضو هیئت مدیره و اقتصاددان اصلی بانک مرکزی اتحادیه اروپا، بحث اصولی درباره ماهیت بیت‌کوین را برجسته کرد. وی گفته بود با اینکه بانک مرکزی اروپا اقرار کرد که تکنولوژی بلاک‌چین برای بسیاری صنایع مهم است اما رمزارزها نمی‌‌توانند به عنوان پول شناخته شوند.

غول‌های بانکی دیگری چون جیمی دیمون (Jamie Dimon)، مدیر عامل جی پی مورگن (JP Morgan)، وارن بافت (Warren Buffet) و مدیر برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) هم چنین ایده‌ای دارند.

چرا بانک مرکزی اروپا مقاومت می‌کند؟

با وجود اینکه بسیاری از بانک‌ها به سمت رمزارزها حرکت کرده‌اند یا دست کم آنها را به رسمیت شناخته‌اند، چرا بانک مرکزی اروپا مقاومت می‌کند؟ یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا بانک‌ها تمایلی به رمزارزها نشان ندهند، بحث عدم امنیت این ارزها است. از آنجایی که رمزارزها در بین عموم فراگیر شده‌‌اند، در موارد زیادی هک شدن حساب‌های کاربران گزارش شده است. اتهام دیگری که علیه رمزارزها وجود دارد این است که هویت دارندگان آن‌ها مخفی است و همین امر می‌تواند به رشد جرایم مالی مانند پول‌شویی و برنامه‌های تقلبی دامن بزند. بنابراین دلایل بی‌رغبتی بانک‌ها به رمزارزها در نگاه اول قانع کننده به نظر می‌رسد؛ با این حال تمام این مشکلات یک راه حل پیش رو دارند و آن «مقررات» است.

دنیای رمزارزها نیازمند مقررات است

چندی پیش کمیته‌ی خزانه‌داری انگلستان، دنیای رمزارزها را به «غربی وحشی» تشبیه کرد که نیاز شدیدی به اعمال قانون و مقررات دارد. از طرفی نیز این کمیته اعلام کرده بود که وجود قوانین و مقررات می‌تواند جایگاه انگلستان را به عنوان مقر تجارت و توسعه‌ی رمزارزها معرفی کند. این مقررات، بسیاری از بانک‌ها را تشویق می‌کند در فضایی امن به دنیای رمزارزها وارد شده و خود و مشتریان آنها از منافع مشترک این فناوری برخوردار شوند.

حملات سایبری برای سرقت رمزارزهای کاربران، زمانی اتفاق می‌افتد که این ارزها در تبادلات متمرکز نگهداری شوند. در صورتی که اعمال مقررات در ذخیره‌سازی رمزارزها و دادن آموزش‌های لازم به دارندگان این ارزها، فضای ایمن‌تری را در این خصوص به وجود خواهد آورد.

در حقیقت، فناوری رمزارزها ، مبتنی بر بلاک‌چین است که به علت تغییرناپذیری و تعامل‌پذیری می‌تواند برای سیستم‌های بانکی بسیار ارزشمند تلقی شود. بلاک‌چین یکی از ایمن‌ترین فناوری‌های توسعه‌یافته است که می‌تواند مانعی برای پول‌شویی و دیگر کلاهبرداری‌های مالی باشد. در این سیستم، هر مقدار وجه تراکنش شده‌ای، در هر مرحله قابل ردیابی است و همین امر پول‌شویی و تقلب را برای مجرمان بسیار مشکل خواهد کرد. حمایت قوانین و اعمال مقررات، به دارندگان رمزارزها این اطمینان را می‌دهد که همانند دیگر ارزها و دارایی‌ها، نظارتی بر سرمایه‌ی آنها وجود دارد. از اینرو، بلاک‌چین می‌تواند نقشی کلیدی در کاهش کلاهبرداری‌های سازمان‌یافته ایفا کند. از سوی دیگر رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین جلوی فساد مالی و کلاهبرداری بانک‌ها را نیز می‌گیرند. برخی از صاحبان مؤسسات مالی که سپرده‌ها و پول‌های مردم را بالا می‌کشند، وجود رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند از این اتفاقات جلوگیری کند.

با  این همه نمی‌توان از انگیزه و دلیل بانک مرکزی اروپا برای واکنشش نسبت به این ارزها به طور حتم مطمئن بود ولی اکثر بانک‌ها خود را پشت این بهانه پنهان می‌کنند که آنها مؤسساتی هستند که تحت سلطه سیستم مالی سنتی قرار دارند و لازم است که رویکردی محتاطانه نسبت به رمزارزها اتخاذ کنند. از اینرو دلیل اصلی رویکرد بانک مرکزی اروپا بر کسی آشکار نیست.

منبع : cintjournal 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته