جمعه 7 اردیبهشت 1403

چه آینده‌ای در انتظار رمزارز فیسبوک است؟

خبرها حاکی از آن است که فیس‌بوک در حال راه‌اندازی شبکه‌ای از تاجران آنلاین و مؤسسات مالی است تا از رمزارز مخفی و رمزآلود آن حمایت و پشتیبانی به عمل آورند. ظاهرا رمزارز اختصاصی مارک زاکربرگ یا همان خالق جوان فیس‌بوک برای ورود به بازار نیاز به یک هزار میلیارد دلار بودجه و سرمایه دارد. رمزارز فیسبوک تا کنون در حد یک راز باقی مانده و اطلاعات خاصی درباره آن در اختیار عموم قرار نگرفته است.

سرمایه لازم برای استیبل‌کوین فیس‌بوک چقدر است؟

پروژه فیس‌بوک در حوزه رمزارزها مدتی است که آغاز شده و هدف از آن ایجاد راهی ساده برای جابجایی پول میان کاربران پیام‌رسان واتس‌اپ است. اما همان‌طور که تمام پروژه‌های فیس‌بوک با چشم‌اندازی بسیار وسیع، طراحی می‌شوند، احتمالا در پروژه رمزارزها هم شاهد افق‌هایی به شدت وسیع و گسترده خواهیم بود.

در این پروژه، علاوه بر ایجاد امکان پرداخت، گزینه‌های دیگری هم وجود دارد. با استیبل‌کوین فیس‌بوک می‌توان در وبسایت‌های دیگری هم خرید و فروش انجام داد و در ازای تولید محتوای آنلاین، بازدید آگهی‌ها و خرید آنلاین به جوایزی دست پیدا کرد. اما با وجود سیستم‌های پرداختی مانند پِی‌پال یا اپل‌پِی کسی به فیس‌بوک اعتماد خواهد کرد؟

چه کسانی به فیس‌بوک اعتماد خواهند کرد؟

فیس‌بوک در امر رازداری و حفظ اطلاعات مشتریان سابقه خوبی ندارد. در سال 2017، اطلاعات خصوصی ۸۷ میلیون از کاربران به شرکتی موسوم به کمبریج آنالیتیکا فروخته شد. این امر بدون اطلاع قبلی و رضایت کاربران صورت گرفت و وجهه فیس‌بوک را تا حد زیادی در نظر مخاطبان و کاربران گوناگون مخدوش کرد. چنین کاری، نقض حریم خصوصی کاربران بود که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.

سابقه فیس‌بوک در زمینه تأمین امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران خود چندان جالب نیست. برای مثال، رخداد دیگری که باعث می‌شود زمینه‌ای برای اعتماد به استیبل‌کوین فیس‌بوکی وجود نداشته باشد، زمانی است که رمزعبور تعداد کثیری از کاربران این شبکه اجتماعی قابل مشاهده شده بود و امنیت آنها کاملا در خطر قرار داشت.

با چنین اوصافی، بعید به نظر می‌رسد که هیچ‌کس میل و تمایلی برای استفاده از بستری داشته باشد که امکان از دست رفتن امنیت آن بسیار پررنگ است. با سرمایه‌گذاری در این بازار علنا از دزدان خواهش خواهید کرد که به اطلاعات و دارایی‌هایتان دست‌برد بزنند.

رمزارز فیسبوک موفق نخواهد شد

این‌طور که به نظر می‌رسد، استیبل‌کوین فیس‌بوکی به نتیجه نخواهد رسید. زیرا کاربران به آن اعتماد کافی ندارند. علاوه بر مقوله اعتماد، در شبکه‌ای که فیس‌بوک به وجود می‌آورد تقریبا با شبکه‌ای متمرکز رو به رو هستیم و ساز و کار با یک شبکه غیرمتمرکز تفاوت دارد. در واقع، عملیات و تراکنش‌های رمزارزی در بستر فیس‌بوک به طور ناشناس و آزاد در جریان نخواهد بود و دقیقا به همین خاطر است که برخی از کارشناسان معتقد هستند که فقط احمق‌ها به فیس‌بوک و رمزارز دیجیتالی آن اعتماد خواهند کرد. باید کمی صبر کرد و دید که داستان رمزارزهای دیجیتالی فیس‌بوک به کجا خواهد رسید. در هر حال، تعداد کاربران این شبکه هنوز هم بسیار زیاد و قابل‌ملاحظه است و به هیچ عنوان نمی‌توان چشم را روی مزایا و ویژگی‌های درخشان آن بست.

منبع : cintjournal

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته