شنبه 1 اردیبهشت 1403

قوانین حوزه رمزارزها موضوع اصلی نشست جی‌۲۰

در نشست پیش ­روی ماه ژوئن گروه جی‌۲۰ (G20)، ژاپن تجربه خود در تدوین قوانین حوزه رمزارزها را به مدیران بانک­ های مرکزی و کشورهای عضو ارائه خواهد کرد. نشست گروه جی‌۲۰ به میزبانی ژاپن در شهر اوزاکا (Osaka) برگزار خواهد شد. کشور میزبان این نشست حق تعیین موضوع بحث نشست­ های این گروه را دارد.

ژاپن یکی از پیشرفته‌­ترین کشورها در حوزه رمزارز بوده است و در حال حاضر شرکت ­های متعددی در این کشور در حوزه رمزارز فعالیت می­کنند. این کشور در آوریل 2017 پرداخت با استفاده از رمزارز را به صورت قانونی به رسمیت شناخت.

ژاپن توانسته با تدوین قوانین و نظارت­ های مستمر زمینه گسترش صنعت رمزارز و بلاک­چین را فراهم کند. به عقیده کارشناسان تجربیات ژاپن در تدوین قوانین حوزه رمزارز می­تواند در بسیاری از کشورهای گروه جی۲۰ مورد بهره ­برداری قرار بگیرد. ژاپن تجربیات خود را در قالب یک کتاب راهنما برای نشست جی۲۰ تهیه و منتشر خواهد کرد. این کتاب راهنما به موضوعات مهم این حوزه به‌خصوص قوانین مربوط به حفظ دارایی کاربران می ­پردازد.

در سال­های اخیر، حملات سایبری به مراکز تبدیل رمزارز کوین­چک (Coincheck) و زیف (Zaif) نهادهای نظارتی این کشور را در خصوص امنیت صنعت رمزارز هوشیارتر و محتاط ­تر نمود. به­طوری که اف‌اس‌ای گروهی برای تهیه قوانین جهت افزایش امنیت مراکز تبدیل رمزارز فعال در ژاپن راه­ اندازی کرد. اف‌اس‌ای یا آژانس خدمات مالی (Financial Services Agency) نهاد رسمی قانونگذاری دولت ژاپن برای اطمینان از پایداری بازارهای مالی این کشور است. اف‌اس‌ای شرکت­های فعال در این صنعت را به گزارش تراکنش­ های مشکوک ملزم کرده است.

تراکنش­ هایی که با چارچوب­های تعریف شده توسط اف‌اس‌ای همخوانی ندارند باید سریعاً به این نهاد گزارش شوند. همچنین طبق این قوانین کاربران اجازه ساخت چند حساب کاربری را ندارند. ژاپن امیدوار است که این نشست بتواند در پیاده ­سازی پروتکل­ های امنیتی برای تبادلات، سیستمی برای حفاظت از دارایی مشتریان و سازوکاری برای آگاه ­سازی کاربران از رخدادهایی نظیر وقوع حمله سایبری کمک شایانی کند.

طبق خبری که سال گذشته در رسانه­ های ژاپنی منتشر شد، اعضای گروه جی۲۰ توافق کرده ­اند که سیستم مشترکی برای اخذ مالیات خرید و فروش رمزارز تهیه کنند. اخذ مالیات در این حوزه با مشکلاتی همراه بوده که توسط افراد سودجو مورد بهره ­برداری قرار می­گیرد. به عنوان نمونه ژاپن امکان اخذ مالیات از شرکت­ های فعالی که در این کشور دفتری نداشته را ندارد.

به عقیده کارشناسان ورود سرمایه­ جهانی به صنعت رمزارز و بلاک­چین بیش از همه نیازمند تدوین قوانین شفاف در این حوزه است، ولی این موضوع با چالش­های متعددی روبه­رو است. عدم وجود تعاریف واضح، توکن ­سازی دارایی و رقابت بین کشورها از جمله مواردی است که به پیچیدگی قانون ­گذاری در آن کمک می­کند. با این وجود، به دلیل ماهیت بین ­المللی آن این چالش ­ها بدون همکاری بین­ المللی حل نخواهد شد.

منبع : cintjournal

بیشتر بخوانید

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید...

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته