جمعه 10 فروردین 1403

بانک مرکزی اروپا در کنار رمزارزها می‌ایستد؟

بانک مرکزی اروپا به تازگی گزارشی درباره رمزارزها منتشر کرده و در آن از اثرگذار نبودن رمزارزها بر اقتصاد جهانی گفته است. به زعم بانک مرکزی اروپا، رمزارزها نمی‌توانند تغییرات و تحولاتی شدید به دنیای اقتصاد تحمیل کنند. این ابراز عقیده، واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است و اهمیت دقیق‌تر نگاه کردن به رمزارزها و بستر آنها یعنی بلاک‌چین را بار دیگر مطرح می‌کند.

رمزارزها در نقاط مختلف دنیا پذیرفته شده است؟

رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به رمزارزها تاکنون بسیار خنثی بوده است. حتی گزارش مذکور هم نمی‌تواند، رویکرد جدی اتحادیه اروپا را نسبت به رمزارزها نشان بدهد. باید پذیرفت که ارزهای جدیدی که پا به دنیا گذاشته‌اند، در مدت کوتاه حضور خود، صنعتی با سرمایه‌ای ۲۵۰ میلیارد دلاری به وجود آورده‌اند. چنین رقمی در کمتر از یک دهه به وجود آمده است و رقمی به شدت قابل‌اعتنا به شمار می‌رود. آنچه باعث می‌شود برخی نسبت به ظرفیت‌ها و فرصت‌های رمزارزها دچار تردید شوند، روند غیرقابل ‌پیش‌بینی آن در حرکت در چرخه عمر است. دخیل بودن فناوری‌های پیچیده دیجیتالی در بهره‌مندی از این ارزها موجب شده است که تعداد محدودی از کارشناسان و افراد بتوانند دست به پیش‌بینی و بررسی روندهای مرتبط با رمزارزها بزنند. در هر حال، حرکت رمزارزها از یک بازار مهجور به صنعتی چند میلیاردی بسیار قابل‌اعتناست.

از سوی دیگر قانون‌گذاران و کشورهایی مانند چین، تایوان و روسیه با رمزارزها مشکل دارند. رمزارزها در کشورهای نام‌برده ممنوع شده‌اند و در بسیاری از نقاط دنیا، تصویب قوانین و نظارت بر آنها کاری دشوار به نظر می‌رسد. البته کشورهایی مانند کانادا، ایالت متحده آمریکا و استرالیا، رویکردی مثبت‌تر نسبت به نقاط دیگر دنیا به رمزارزها دارند و در تلاشند تا آنها را قانونی‌تر کنند و به کار بگیرند.

رویکرد اروپا نسبت به رمزارزها چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، بانک مرکزی اروپا کنار رمزارزها نمی ایستد. گزارش بانک مرکزی اروپا و اظهارات دیگر مقامات اروپایی نتیجه‌گیری خاصی از دیدگاه آنها نشان نمی‌دهد. شاید یکی از دلایل عمده‌ای که اتحادیه اروپا در حیطه رمزارزها خنثی به نظر می‌رسد، وجود ۲۸ کشور در این اتحادیه باشد. تعداد زیادی کشور برای رسیدن به یک اجماع درباره رمزارزها با چالش‌هایی رو به رو هستند. زیرا قطعا تضادهایی میان آرای کشورهای گوناگون در این حیطه وجود دارد. در گزارش اخیر بانک مرکزی اروپا درباره رمزارزها شاهد این هستیم که بیت‌کوین و هم‌تایانش به عنوان دارایی‌های دیجیتالی معرفی می‌شوند. بانک مرکزی اروپا معتقد است، این رمزارزها نمی‌توانند جایگزین ارزهای واقعی شوند اما نوسانات و وضعیت ناپایداری که دارند هم مانع از آن می‌شود که به عنوان تهدیدی در اقتصاد برای ارزهای حقیقی و سیستم‌های پرداخت در نظر گرفته شوند.

داستان اروپا و رمزارزها به کجا خواهد رسید؟

واقعیت این است که تا رمزارزها از سوی مجامع قانونی و بانک‌های مرکزی به رسمیت شناخته نشوند، امکان جایگزین شدن آنها با ارزهای حقیقی بسیار اندک خواهد بود. اما بانک‌ها، مؤسسات و مراجع و مجامع قانونی چطور به رمزارزها روی خوش نشان خواهند داد؟ آیا بانک مرکزی اروپا کنار رمزارزها می ایستد؟ شاید ورود برندهای معروفی مانند سامسونگ یا شرکت‌هایی نظیر فیس‌بوک به عرصه رمزارزها و تبانی و همکاری‌شان با بانک‌ها و مجامع، امکان پذیرش آنها را فراهم سازد. برای مثال، فیس‌بوک برای اینکه رمزارز مخصوص به خود را روانه بازار کند با بسیاری از مؤسسات و بانک‌ها وارد گفتگو و مذاکره شده است. همکاری‌هایی که به این صورت شکل می‌گیرند، خبرهای خوبی برای دنیای رمزارزها به همراه خواهند داشت.

منبع : cintjournal

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته