جمعه 10 فروردین 1403

DeFi به کمک شبکه های اجتماعی می آید

راه حل های بالقوه DeFi (دیفای) در حال مقابله با چالش های پیش روی حوزه رسانه های اجتماعی قدیمی هستند.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کریپتو پوتیتو، سیستم عامل های رسانه های اجتماعی ، علی رغم اینکه داستان جامعه مدرن هستند، اما تا حد زیادی قدیمی می باشند. در حالی که ما از طریق پروفایل های مختلف تلفن های خود مرور می کنیم، اغلب فراموش می کنیم که یک دست واحد در پشت پرده است. یک سازمان مرکزی که می تواند دو شاخه را بکشد و همه چیز را کنترل کند!

فضای پر رونق دیفای

تحلیلی از پروتکل های DeFi نشان می دهد گستره استفاده از آنها به حوزه مالی مربوط نیست و شبکه های اجتماعی را نیز در بر می گیرد.

بی شک دیفای یکی از موضوعات داغ تابستان ۲۰۲۰ بود. این  صنعت نوین که بسیاری آن را نادیده می گرفتند، در ماه های پس از همه گیری کووید ۱۹ در بازار منفجر شد.

طبق اطلاعات «دیفای پالس»، ارزش کلی پروتکل های دیفای به حدی بالا رفته که اکنون در ۱۶.۲ میلیارد دلار قرار دارد. این روند نشان دهنده افزایش حیرت انگیز ۲۸۵۰ درصدی است. به عبارت دیگر این روند نشان دهنده تقاضای واضح بازار برای راه حل های مالی غیرمتمرکز بوده و همزمان کاربران روزانه سرمایه بیشتری صرف دیفای می کنند.

اما این صنعت چالش های زیادی دارد و برای کاربر عادی پیچیده تر از آن است که با اطمینان در آن مشارکت کند. علاوه برآن انبوهی از کاربران خطرناک در آن پرسه می زنند به طوریکه هر هفته اخباری از هک شدن یک کاربر یا کلاهبرداری از دیگری منتشر می شود.

پروتکل های معتددی برای ارتقای این سیستم درحال اجرا است که ویژگی های جدیدی را نیز فراهم می کنند. نکته دیگر آنکه دیفای کانسپتی است که می توان آن را در خارج از حوزه مالی اجرا کرد. شبکه های اجتماعی مهم ترین مثال در این زمینه هستند.

 اکوسیستم 3.0 VELA و سویت بزرگتر ویژگی ها

یکی از این پروتکل ها «VELA» است. دو روز قبل اعلام شد اکوسیستم ۳.۰ آن که برای ارائه ویژگی های جدید هدف گذاری شده،  با مرکزیت BitOrbit (یک شبکه اجتماعی غیر متمرکز) ارائه می شود.

VELA یک اکوسیستم بلاک چین است که با هدف به حداکثر رساندن امنیت و کارآمد برای فضای روبه رشد DeFi ساخته شده است.

اکنون پروتکل با آخرین نسخه از اکوسیستم عرضه می شود. با عرضه 3.0 VELA محققان ویژگی های جدید عرضه می کنند . این ویژگی ها در یک پلتفرم اجتماعی غیر متمرکز قرار می گیرند که از سال ۲۰۱۹ میلادی درحال توسعه است.

 چالش های شبکه اجتماعی گسترده تر می شود

هرچند بسیاری از کارشناسان به طور کلی روی بخش مالی دیفای تمرکز می کنند، اما شبکه اجتماعی بخش کاملا متمایزی است که می توان با استفاده از فناوری مبتنی بر بلاک چین آن را ارتقا داد.

در حقیقت جک دورسی، مدیرعامل توئیتر عنوان کرده بود که آینده پلتفرم در بلاک چین و بیت کوین نهفته است.

وعده یک دفتر قابل تأیید و شفاف که دستکاری در آن نیز تقریباً غیرممکن به نظر می رسد، جذاب است. البته، فضای کافی برای پیشرفت در این زمینه وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته