جمعه 7 اردیبهشت 1403

کلاهبرداری استخراج بیت کوین موجب دستگیری یک هلندی شد

خبری توسط مسئولین مالیاتی اداره بازجویی هلند در مورد عملیاتی کلاهبردارانه منتشر شده است. این کلاهبرداری بوسیله مردی 33 ساله ساکن در اپلدورن به نام بری ون موریک انجام شده که پیشتر یک کارآفرین بوده و اکنون مدیر دو شرکت خصوصی است.

او حدود 100 نفر را به خرید رایانه­ هایی جهت استخراج بیت‌کوین ترغیب کرده بود درحالی که چنین رایانه­ هایی وجود خارجی نداشتند و از این راه 100 میلیون یورو بدست آورد.

از طرفی اداره مسئول امور مالی در بریتانیا اعلام کرده­، بیش از 34 میلیون دلار طی عملیات‌های کلاهبردارانه از دست رفته است. یک کلاهبردار دیگر در تایلند در فوریه سال جاری، 140 نفر را با سرمایه کلی بالغ بر حدود 1.34 میلیون دلار فریب داده است.

البته گزارش‌هایی هم از کلاهبرداری­ هایی مرتبط با استخراج منتشر شده‌اند، مانند شرکت وان‌کوین در بلغارستان که 4 میلیارد دلار از این راه بدست آورد.

 در مورد آقای موریک، اتها­م­ های او جعل اسناد و پولشویی نیز بوده است. در واقع، پولی را که از طرفداران صنعت رمزارز دریافت کرده است نیازهای رفاه طلبانه او مانند مسافرت و قمار را تأمین کرده بود.

او کار مزرعه استخراج خود را در 2017 آغاز کرد و مدعی بود ماهیانه حدود  0.3 بیت‌کوین به ارزش 2389 دلار به سرمایه گذاران برخواهد گرداند. مشکل وقتی شروع شد که نه برگشت پولی بود و نه بازپس دادن رایانه ­­ها.

به دنبال شکایت­ ها از سوی سرمایه­ گذاران، خدمات اطلاعات و تحقیقات مالی (FIOD) و پلیس وارد منزل و دفتر او شدند و هر چیزی که به نحوی ارزشمند بود ضبط کردند.

به نظر می­رسد FIOD در مورد رعایت قوانین پولشویی بسیار سخت‌گیر است، چون این مسأله جزو اولویت‌های مهم آن است.

خوشبختانه سرزمین مادری این کلاهبردار گام­ هایی در جهت ارائه طرح واره ارائه مجوز به شرکت­ ها برداشته است تا از هر گونه پولشویی و تأمین مالی تروریسم جلوگیری کند. بانک ملی مرکزی و مراجع هلند نهادهایی هستند که معتقدند مجوز داشتن برای صرافی­ های تبدیل پول فیات به رمزارز یا ارائه دهندگان راهکار حفاظت، باعث می­شود فعالیت­ های مالی در زمینه ارزهای مجازی امن­تر و با ریسک جرم کم‌تر انجام شوند.

منبع : cintjournal

بیشتر بخوانید

آموزش کامل استخراج بیتکوین + معرفی برترین ASIC ها و سود روزانه آنها

با افزایش استقبال جامعه و شناخت مردم از دنیای رمزارز و بیت کوین، اصطلاح ماین یا استخراج به بحث داغی در تمام نقاط جهان بدل شده است.

کشف و ضبط ۶۰ دستگاه ماینر غیر مجاز در زنجان

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان اعلام کرد که ۶۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال (ماینر) به همراه منبع تغذیه از سوی ماموران پلیس امنیت اقتصادی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته