شنبه 1 اردیبهشت 1403

مشهورترین رمزارز ، بیت کوین

 بیت کوین به عنوان مشهورترین رمزارز و حتی ارز دیجیتال در جهان شناخته می‌شود که ساختار کاری آن منبع طراحی و توسعه همه رمزارزها دیگر شد.

بیت کوین به‌عنوان یک رمزارز چگونه کار می‌کند. داشتن دانش در این زمینه می‌تواند گام موثری برای استفاده هوشمندانه از این رمزارز به‌حساب آید.درک مفهوم کریپتوکارنسی یا رمزارز کمی سخت و پیچیده است.

تاریخچه بیت کوین

اولین تلاش برای برقراری ارتباط از طریق روش‌های رمزنگاری، به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. آثاری از مصر باستان در 1900 سال پیش از میلاد مسیح کشف‌شده که نشان‌دهنده استفاده از روش‌های رمزنگاری است. علاوه بر این کشفیات دیگری نیز وجود دارد که همگی نشان‌دهنده اهمیت حفظ حریم شخصی از گذشته تا به امروز است. گذشتگان نیز برای فاش نشدن برخی اطلاعات، سعی می‌کردند اطلاعات خود را رمزنگاری کنند؛ البته به روش‌های سنتی که امروزه کاربردی ندارد.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

در دهه 1990 میلادی، گروهی از برنامه نویسان با هم به‌صورت متحد بر روی پروژه‌ای مشغول به فعالیت شدند. آن‌ها بر روی یک لیست پستی کارکردند که از طریق آن می‌توانستند به یکدیگر بازخورد داده و ایده‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این گروه cypherpunks نام گرفت.

در مانیفست این گروه، توضیحاتی در مورد حریم خصوصی آورده شده است:

«حریم خصوصی یک موضوع ضروری برای جامعه باز در عصر الکترونیک است. حریم خصوصی به معنای محرمانه بودن نیست. یک موضوع خصوصی، موضوعی است که فرد نمی‌خواهد افراد مختلف در دنیا آن را بدانند. در مقابل یک موضوع محرمانه، موضوعی است که فرد نمی‌خواهد هیچ‌کس آن را بداند. حریم خصوصی قدرت انتخابی را به فرد می‌دهد تا افراد را برای دانسته‌ها گلچین کند.»

انتشار ابزارهای رمزنگاری مانند PGP زمانی اتفاق افتاد که دولت‌های پیشرفته اقداماتی برای نظارت جمعی انجام دادند. در این دوران به دلیل وجود برخی ساختارها، گلچین اطلاعات برای قرار گرفتن در حریم خصوصی راحت‌تر شد و همین موضوع به روند پیشرفت رمزنگاری سرعت داد.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

هدف نهایی گروه Cypherpunks حفاظت از تبادل ارتباطات و معاملات بود. به‌عنوان بخشی از این رویا، آن‌ها شروع به ایجاد راه‌هایی برای انجام معاملات ناشناس پولی کردند. این گروه می‌خواستند نوآوری خود را به اختراع یک فرم ناشناس الکترونیکی از پول برسانند.

به‌واسطه تحقق این رویا به‌منظور ایجاد یک سیستم مستقل، امن و قابل دسترس برای ایجاد ارتباطات پول، بیت کوین ایجاد شد.

در اکتبر سال 2008 و در لیست پستی گروه cypherpunk ایده‌ای در قالب یک مقاله برای یک «سیستم پول نقد الکترونیکی همتا به همتا» به نام فردی ناشناس با عنوان ساتوشی ناکوموتو منتشر شد. این مقاله اولین گام‌ها برای شکل‌دهی بیت کوین را برداشت.

این متن توانسته بود خواسته جمعی گروه، برای ایجاد راه‌حل‌هایی به‌منظور پرداخت دیجیتالی محرمانه را در نظر بگیرد. هرچند هویت ساتوشی ناشناخته باقی ماند؛ اما نظریه‌هایی برای اینکه چه فرد یا گروهی این ارز دیجیتال را اختراع کرده‌اند، وجود دارد.

اصول و خصوصیات بیت کوین

بیت کوین در یک زمان خاص ظهور کرد؛ دقیقا در زمانی که مردم سراسر جهان اعتماد به مقامات مالی مرکزی در کشورهای خود را از دست داده بودند. مردم باید می‌دانستند برای شرایط فعلی مالی، یک جایگزین (مشهورترین رمزارز) وجود دارد. جایگزینی که در آن شفافیت تضمین‌شده و اولویت‌بندی‌شده قرار دارد.

بیت کوینی که ساتوشی در دستورالعمل (وایت پیپر) ارائه کرده بود، ناامیدی ایجادشده مبنی بر عدم وجود سیستم‌های مالی جدید را برطرف می‌کرد. سیستمی که در آن خبری از شخص سوم نبود و تمامی معاملات بر اساس راهکارهای همتا به همتا شکل می‌گرفت. این بنیاد یک شبکه شفاف، ناشناس و غیر متمرکز همتا به همتا را ایجاد می‌کرد که بسیاری از مشکلات سیستم‌های مالی را برطرف می‌نمود.

هیچ نمایش فیزیکی از بیت کوین وجود ندارد. تبادل ارزش با استفاده از رمز ارزها و به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد و هیچ مجوز مرکزی در صدور آن دخالت نداشته است.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین(مشهورترین رمزارز) دارای عرضه محدود 21 میلیون واحد است و عرضه آن تحت تاثیر شرکت‌کنندگان شبکه قرار دارد. تا اوایل سال 2018، بیش از 17 میلیون بیت کوین تولید شده بود. مکانیسم‌های ریاضی در پروتکل بیت کوین وجود دارد که به حفظ عرضه آن کمک و در طول زمان ارزش آن را مدیریت می‌کند.

عرضه محدود بیت کوین آن را به طلا شبیه کرده است. ارزش هر واحد بیت کوین، صرفا از طریق قوانین عرضه و تقاضا به دست می‌آید. بدین معنی که مردم با این رمزارز تعامل دارند و این تعامل، قیمت آن را تعیین می‌کند. کمبود بیت کوین در پروتکل آن به‌منظور حفظ ارزش این رمزارز در بلندمدت گنجانده شده است.

در کنار غیر متمرکز بودن، شفافیت و حفظ حریم خصوصی، کمبود بیت کوین یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی است که آن را از ارز فیات (ارزی که توسط دولت‌ها ارزش‌گذاری می‌شود) متمایز می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، عرضه یورو از سال 2015 به گونه‌ای بوده که در هر سال 5 درصد به ارزشش افزوده‌شده و این افزایش پایان نیافته است. این در حالی است که قیمت بیت کوین به‌وضوح نشان می‌دهد که این رمزارز بی‌ثباتی ذاتی در خود دارد. علت این موضوع به هم ریختن سیستم مالی جهانی توسط بیت کوین است. قیمت و ارزش بیت کوین دقیقا بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و نه به‌صورت دستوری توسط دولت‌ها!

بیت کوین الهام‌بخش سیستم پرداخت بدون محدودیت است. این موضوع باعث ترویج پذیرش مالی با اجازه دادن به هر کسی در هر نقطه از جهان می‌شود که تنها به اینترنت دسترسی دارد. این سیستم، راه را برای بیش از دو میلیارد نفر در سراسر جهان باز کرده که به حساب‌های بانکی برای ورود به بازار جهانی دسترسی ندارند.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

تکنولوژی بلاک چین چیست؟

تکنولوژی که بیت کوین به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از آن شناخته می‌شود، بلاک چین نام دارد. سیستم بلاک چین بیت کوین یک سیستم منبع بازاست که به توزیع غیر متمرکز آن کمک می‌کند. به عبارت ساده‌تر، این سیستم همانند یک رجیستری یا پایگاه داده عمومی کار می‌کند. هر کس می‌تواند بلاک چین را بر روی کامپیوتر خود دانلود کند و بخشی از گره‌های این شبکه شود. پس‌ازاینکه دانلود انجام شد، تاریخچه تمامی معاملات در این بستر، قابل مشاهده است.

تمام معاملات بیت کوین در بلاک چین ثبت می‌شود و این پرونده‌ها تغییرناپذیر است. این سیستم از طریق یک شبکه از گره‌های همتا به همتا اجرا می‌شود. گره‌ها به‌طور هم‌زمان به اعتبار معاملات و اطمینان از امنیت شبکه می‌پردازند. هیچ گره مرکزی وجود ندارد و بنابراین هیچ نقطه مرکزی شکست نیز وجود ندارد. این موضوع باعث می‌شود که بیت کوین عمومی بر بستر بلاک چین، امن‌تر از بلاک چین‌های خصوصی باشد.

این شبکه قدرت محاسباتی خود را از مجموعه ماینرهایی دریافت می‌کند که هرکدام به‌عنوان گره‌ای با کارایی مشخص تعبیه‌شده‌اند. الگوریتم‌های توافقی در این مجموعه یک واقعیت غیر قابل انکار است که نمی‌توان از وجود آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

بیت کوین مدل‌های معاملاتی مبتنی بر صداقت که در عملکرد آن‌ها ضعف ذاتی وجود دارد را به چالش می‌کشد. بیت کوین و تکنولوژی بنیادین پایه‌ای آن، به‌جای اعتماد به موسسات خاص، از راه‌حل‌های رمزنگاری برای اطمینان از انجام معاملات استفاده می‌کند.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین بیت کوین دارای نشانگرهای منحصربه‌فرد و اطلاعات مالکیت مشخص است.در چنین شرایطی اطمینان حاصل می‌شود که هر معامله‌ای که به شبکه منتقل‌شده، رمزنگاری اثبات‌شده‌ای به همراه دارد. داده‌هایی (رشته‌ای از اعداد) که بیت کوین را نشان می‌دهند، نمی‌توانند پس‌ازآنکه صرف شده‌اند، تکرار شوند؛ زیرا معاملات به‌صورت هم‌زمان در بلاک چین ذخیره می‌شوند.

شرکت‌کنندگانی که شبکه بلاک چین را نگه می‌دارند، ماینر نامیده می‌شوند. هر دستگاه ماینر یا همان معدنچی بلاک چین، کل اطلاعات مربوط به بیت کوین را در دستگاه خود ذخیره می‌کند. ازآنجاکه امروزه هزاران نفر یک نسخه به‌روز از تمامی اطلاعات بلاک چین را در رایانه خود ذخیره می‌کنند، امکان تغییر یا ایجاد تقلب و فساد در این سیستم وجود ندارد.

زنجیره زمانی بلوک‌ها نه‌تنها معاملات جدید را تأیید می‌کند و بلوک جدید را ایجاد می‌کند، بلکه کل تاریخ معاملات بیت کوین را نیز ثبت می‌کند. این موضعی است که احتمال از بین رفتن یا ایجاد خدشه در اطلاعات را تقریبا ناممکن کرده است.

در چنین شرایطی تلاش برای حمله به شبکه، نیاز به قدرت محاسباتی بسیار قوی دارد که تقریبا غیر قابل دستیابی خواهد بود. همچنین غیر قابل اندازه‌گیری بودن بسیاری از پارامترها در بلاک چین است که باعث شده این داده‌ها تغییرناپذیر باشند.

بیت کوین به‌نوعی با معرفی بلاک چین موجی از نوآوری در بسیاری از بخش‌ها به راه انداخته تا مواد کاربردی آن به‌شدت غیر قابل انتظار باشد. فناوری بلاک چین می‌تواند بسیار فراتر از بخش مالی برای بهبود شفافیت، امنیت و حذف واسطه‌ها در جایگاه‌های مختلف عمل کند. معرفی آهسته و گام به گام آن از طریق مفهوم قراردادهای هوشمند، برخی مسائل درون حکومتی، اقتصاد اشتراکی، مدیریت زنجیره‌های عرضه و فایل‌ها، ذخیره‌سازی داده‌ها و… دیده می‌شود. علاوه بر این، تکنولوژی بلاک چین می‌تواند نقش مهمی در مبارزه جهانی علیه فساد بازی کند.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

ماینینگ بیت کوین چیست؟

ساده‌ترین تعریفی که از ماینینگ در بیت کوین به ذهن می‌آید، فرایند اضافه کردن بلوک‌های دید به بلاک چین و تولید بین کوین جدید است. ماینینگ به‌نوعی باعث یک سیستم بخت‌آزمایی می‌شود. به‌طوری‌که هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند کنترل بلوک بعدی در بلاک چین را بر عهده خواهد داشت.

معدنچیان یا ماینرهای بیت کوین یک عنصر حیاتی از شبکه بیت کوین را تشکیل می‌دهند. ماینرهای فعال تلاش می‌کنند بلوک بعدی در زنجیره را با استفاده از توان محاسباتی خود برای اجرای محاسبات الگوریتمی ریاضی مربوط به معاملات بیت کوین، ماین (استخراج) کنند.

هنگامی‌که یک راه حل پیدا می‌شود، یک بلوک جدید به زنجیره موجود اضافه شده و یک هش ایجاد می‌شود که توسط گره‌های دیگر مورد تایید قرار می‌گیرد. یک هش نشان‌دهنده معاملات است و در واقع معاملات را تایید می‌کند. در حال حاضر تقریبا هر ده دقیقه یک بلوک جدید از معاملات توسط ماینرها تایید می‌شود.

ماینینگ فرایندی دشوار است که برای انجام آن میزان بسیار زیادی از منابع الکتریسیته صرف شده تا تعدادی بلوک در هر روز ایجاد شود.

به معدنچیان برای بلوک‌هایی که اصطلاحا ماین می‌کنند (استخراج می‌کنند) با مقدار مشخصی از بیت‌کوین پاداش داده می‌شود. این پاداش همچنین شامل هزینه‌های شبکه‌ای از کاربران است که برای انجام معاملات خود از آن بهره می‌برند. همچنین مقدار بیت کوین دریافت شده توسط ماینرها با گذشت زمان کاهش می‌یابد. علت این موضوع این است که در طول زمان بلوک‌های بیشتری استخراج شده و در نتیجه ارزش استخراج کمتر می‌شود.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

اولین بلوک‌های استخراج‌شده بیت کوین پاداشی معادل 50 بیت کوین داشته‌اند. بااین‌حال، پروتکل بیت کوین شامل مکانیسمی است که پاداش تعلق‌گرفته به ماینر به ازای هر بلوک را کاهش می‌دهد. به ازای هر 210،000 بلوک (تقریبا هر چهار سال) پاداش ایجاد هر بلوک نصف می‌شود. این نصف شدن بسیار مهم است؛ زیرا قیمت بیت کوین در طول زمان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است و انتظار می‌رود که به دلیل کمبود آن، این قیمت بالا حفظ شود.

آدرس بیت کوین چیست؟

آدرس بیت کوین مانند یک شماره‌حساب بانکی سنتی است. آدرس بیت کوین با 1 یا 3 شروع می‌شود، مثل این:

1snowqQP5VmZgU47i5AWwz9fsgHQg94Fa.

تفاوت بین شماره‌حساب بانکی و یک آدرس بیت کوین این است که یک کیف پول می‌تواند چندین آدرس درون خود داشته باشد و به نام خاصی وابسته نباشد.

آدرس بیت کوین را می‌توان چندین بار برای تبدیل بیت کوین استفاده کرد. بااین‌حال، توصیه می‌شود از آدرس جدید بیت کوین استفاده کنید؛ زیرا اگر چندین بار از آدرس‌های قدیمی استفاده کنید، رفتار شما به‌راحتی قابل ردیابی خواهد بود. این اتفاق زمانی می‌افتد که یک فرد آدرسی که شما چندین بار از آن استفاده کرده‌اید را در بلاک چین جستجو کند. بنابراین، برای حفظ حریم خصوصی، توصیه می‌شود از آدرس جدید بیت کوین برای معاملات جدید استفاده کنید.

کیف پول بیت کوین

کیف پول بیت کوین می‌تواند چندین آدرس بیت کوین را درون خود نگهداری کند. در این صورت زمانی که بخواهید می‌توانید بیت کوین را با آدرسی جدید به فردی دیگر منتقل کنید.

بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال، به مکانیسم کنترل برای اطمینان از ایمنی سکه‌های فرد نیاز دارد. این نیاز از طریق استفاده از امضاهای دیجیتال تامین می‌شود. امضاهای دیجیتالی مورد نیاز برای انجام معاملات بیت کوین شامل کلیدهای خصوصی و عمومی هستند.

کیف پول بیت کوین جایی است که صاحب بیت کوین، سکه‌های خود را ذخیره می‌کند؛ اما خود سکه‌ها در کیف پول ذخیره نمی‌شوند. یک کیف پول بیت کوین ترکیبی از کلیدها است. کلید خصوصی که به‌عنوان یک رمز عبور عمل می‌کند و کلید عمومی که برای ایجاد آدرس‌هایی تعبیه‌شده که کاربر از طریق آن منابع مالی را دریافت می‌کند.

معاملات بیت کوین با استفاده از کیف پول تنها با امضای خصوصی از طریق کلید خصوصی انجام می‌شود. کلید خصوصی باید به‌صورت امن و مخفی نگه‌داشته شود؛ زیرا آن‌ها به کلمه عبور شباهت دارند و به صاحب کیف پول کمک می‌کنند تا به بیت کوین مرتبط با کلیدهای عمومی دسترسی پیدا کنند. ناگفته نماند که ماینرها فقط زمانی که سکه‌ها با کلید خصوصی صحیح امضا شده باشند توانایی تایید معاملات را دارند.

هر کیف پول شامل یک کلید عمومی است که برای ایجاد آدرس‌های دریافتی استفاده می‌شود. آدرس بیت کوین نسخه ریاضی هش شده از کلید عمومی است. این آدرس همان چیزی است که در زمان انتقال بیت کوین، در اختیار فرد مقابل قرار می‌دهید تا بیت کوین را برای شما ارسال کند.

ایجاد این کلیدها و تایید آن‌ها در هنگام انجام معاملات بیت کوین تقریبا مشخص است. تفاوت میان یک کلید خصوصی و کلید عمومی نیز آسان است. کلید عمومی خود را باید با عموم افراد برای دریافت بیت کوین جدید به اشتراک بگذارید و کلید خصوصی خود را حفظ کنید، دقیقا شبیه به رمز عبور کارت بانکی!

کیف پول‌های مختلفی وجود دارد که از نظر عملکرد و امنیت با هم تفاوت دارند. کیف پول بیت کوین شامل رایانه شخصی، تلفن همراه، وب، کاغذ و کیف پول‌های سخت‌افزاری است. صحبت در مورد انواع کیف پول و انتخاب بهترین کیف پول بیت کوین از حوصله این متن خارج است و به‌صورت مجزا به آن می‌پردازیم.

فورک چیست؟

فورک نوعی تقسیم در شبکه بیت کوین است که نشان‌دهنده به‌روزرسانی نرم‌افزار یا کد است. چنین به‌روزرسانی یک پروتکل جدید ایجاد می‌کند که برخی از توسعه‌دهندگان به‌جای پیروی از پروتکل بیت کوین اصلی، پروتکل جدید را پیگیری، اصلاح و ترویج می‌کنند.

شبکه بیت کوین متشکل از تعدادی ماینر است که با فراهم آوردن توان محاسباتی خود برای حل محاسبات ریاضی از شبکه محافظت می‌کنند. این محاسبات، برای تایید انجام معاملات اجازه می‌دهد بلوک‌های جدید اضافه شوند.

اگر تعدادی از ماینرها با شرایط موجود مشکل داشته باشند و تصمیم بگیرند بر اساس یک پروتکل جدید عمل کنند، تقسیم شبکه رخ می‌دهد. این نتیجه، به‌جای اضافه شدن به یک بلوک، به دو بلوک اضافه می‌شود. پس‌ازآن، زنجیره بلوک‌ها تقسیم‌شده و دو زنجیره مختلف به دست می‌آید.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

به‌عنوان‌مثال «Bitcoin blockchain» و «Bitcoin Cash blockchain» دو نمونه‌ای هستند که به دلیل فورک ایجاد شده‌اند. سایر نمونه‌های شکل‌گرفته به دلیل فورک شامل Litecoin، Monero، Ethereum Classic  و غیره است.

بیت کوین کش یک رمزارز است که در نتیجه فورک بیت کوین در 1 آگوست 2017 به وجود آمد. این فورک به دنبال بحث درباره نحوه فعال کردن معاملات بیشتر بیت کوین به شیوه‌ای سریع‌تر ایجاد شد. درنهایت نیز تغییراتی در پروتکل بیت کوین شکل گرفت.

هر کسی بیت کوین را در طول فورک نگه‌داشته باشد، مبلغی معادل بیت کوین کش دریافت می‌کند؛ البته در شرایطی که کلید خصوصی خود را مدیریت کنند یا تبادلی که مورد استفاده قرار می‌دهند از فورک پشتیبانی کند.

اندازه بلوک بیت کوین حداکثر 1 مگابایت است. این در حالی است که بلوک‌های بیت کوین کش در ابتدای کار، 8 مگابایت بود که بعدازآن به 32 مگابایت رسید. افزایش اندازه بلوک می‌تواند کمک کند تا معاملات بیشتری در بلوک با سرعت بیشتر و هزینه کمتر انجام شود.

چگونه می‌توان عملکرد بیت کوین را بهبود بخشید؟

بیت کوین در طول زمان با مشکلات متعددی روبرو شده است. این مشکلات بیشتر در مورد سرعت و هزینه پردازش تراکنش‌ها است. برخی از پیشرفت‌ها برای کاربر پسند شدن مقیاس سکه‌ها پیاده‌سازی شده اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد.

برای ایجاد هر نوع تغییرات در راه عملکرد بیت کوین، باید توافق حاصل شود. تصمیم جمعی برای ایجاد تغییر در شبکه بیت کوین نوعی تمرین برای عملیات غیرمتمرکز است.

آپدیت SegWit

کلمه SegWit که کوتاه شده عبارت Segregated Witness است، به‌عنوان ارتقاء و تغییر ایجادشده در پروتکل بیت کوین در تاریخ 23 اوت 2017 معرفی شد. آپدیت SegWit یکی از راه‌حل‌های کمک‌کننده به موضوع مقیاس بیت کوین را ارائه می‌دهد.

این ارتقاء برای برخی داده‌های مربوط به تراکنش‌ها و همچنین برخی داده‌های ذخیره‌شده در بلاک چین مجاز است. در نتیجه تا دو برابر تعداد معاملات می‌تواند در هر بلوک جای گیرد و هزینه‌های شبکه کاهش پیدا می‌کند. بااین‌حال، پرداخت‌های چندجانبه هنوز در فضای بیت کوین چندین فضا دارند.

آپدیت SegWit برخی از مشکلات موجود در بیت کوین را کاهش داد؛ اما این نوآوری نهایی در پروتکل نبود. هنوز برای افزایش سرعت و کاهش هزینه معاملات بیت کوین نیاز به راه‌حل‌های جدید احساس می‌شد.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

هدف شبکه رعد و برق، قرار دادن یک لایه جدید در بالای بلوک بیت کوین است. پروتکل اضافی اجازه می‌دهد تا معاملات مستقیم بین دو طرف، از بلاک چین خارج شود. به‌عنوان یک نتیجه، در معاملات بسیار کوچک تا زمانی که پرداخت بین دو طرف نهایی نشود، چیزی در بلاک چین ثبت نمی‌شود. بنابراين، شبكه بیت کوین از فضای بیشتری برای پردازش معاملات بزرگ‌تر استفاده خواهد کرد. در چنین شرایطی هم سرعت افزایش پیدا می‌کند و هم هزینه‌های شبکه افت خواهد داشت.

بهبود و پیشرفت اصلی توسط شبکه رعد و برق با پرداخت‌های فوری فعال می‌شود. این بهبود را «نجات‌دهنده معاملات بیت کوین» می‌دانند. بر این اساس، معاملات بسیار کوچک در چند ثانیه یا حتی میلی‌ثانیه با هزینه بسیار کم یا حتی بدون هزینه (ازآنجاکه ماینرها نیازی به تأیید این معاملات ندارند) انجام می‌شود. امنیت نیز توسط قراردادهای هوشمند بدون ایجاد یک معامله مرتبط برای پرداخت‌های شخصی تامین می‌گردد.

معرفی شبکه رعد و برق، کمک می‌کند تا بیت کوین توانایی پردازش هزاران تراکنش در ثانیه را به دست آورد. امکان فوق‌العاده مناسبی که جذابیت بیت کوین را افزایش می‌دهد.

ارزش مشهورترین رمزارز، بیت کوین چیست؟

اول از هر چیز بهتر است تفاوت بین قیمت و ارزش را در نظر بگیرید.

قیمت بیت کوین در بازار مطابق قوانین عرضه و تقاضا تعیین شده است. انتظار داریم قیمت به دلیل عرضه محدود آن در بلندمدت افزایش پیدا کند. هرچه منابع کمیاب‌تر شود، خرید و فروش آن گران‌تر خواهد شد.

در پایان سال 2013، بیت کوین برای اولین بار قیمت خود را به 1000 دلار رساند. جذابیت این ارز در طول سال‌های بعد نیز افزایش یافت و قیمت آن همچنان رشد پیدا کرد. رسانه‌های جهانی همچنان به پوشش داستان‌های بیت کوین، به‌ویژه در رابطه با مارکت‌پلیس جاده ابریشم، بحث در کنگره و محبوبیت آن در چین، ادامه دادند.

ناگهان، در پایان سال 2017 و ابتدای سال 2018، قیمت بیت کوین به سقف بی‌سابقه‌ای نزدیک به 20،000 دلار رسید. کسانی که با ارزش واقعی بازار آشنا نبودند، احساس خطر کرده و بیت کوین‌های خود را به فروش رساندند تا به‌سرعت سود برده و از سقوط احتمالی ارزش در امان بمانند. گمانه‌زنی‌ها شایع بود و فقدان صبر و رها کردن دارایی‌های بیت کوین، موجب کاهش قیمت آن شد.

بیت کوین جوان است و برای شناخت آن نیاز به زمان بیشتری احساس می‌شود. قبل از اینکه بتوانیم در مورد قیمت بلندمدت بیت کوین صحبت کنیم، باید بیت کوین به بازار برسد و فضای بیشتری را تصاحب کند.

در مقابل، درحالی‌که قیمت بیت کوین در این روزها بی‌ثبات است، ارزش ذاتی آن، غیرقابل‌انکار است.

بیت کوین انتقال ارزش بین‌المللی را به‌صورت امن امکان‌پذیر می‌کند. پول در سراسر جهان با سهولت و اطمینان با استفاده از کیف پول منتقل‌شده و معاملات به‌سادگی انجام می‌شوند. علاوه بر این، هزینه‌های معامله اغلب بسیار ارزان‌تر از هزینه‌های مربوط به انتقال خدمات در پول‌های رایج است. چنین عملکردی در جهان به هم متصل شده‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، ارزشمند است و این ارزش ذاتی بیت کوین را نشان می دهد.

علاوه بر این، هنگامی‌که این رمزارز خریداری می‌شود، صاحبان بیت کوین، صاحبان واقعی سکه‌های خود هستند. هیچ فرد دیگری نمی‌تواند به سکه‌های فردی دیگر تسلط داشته باشد؛ مگر اینکه به نحوی به کلید خصوصی آن فرد دسترسی پیدا کند. این امر یک موقعیت ناشناخته را ایجاد می‌کند که در آن، افراد دارای استقلال پولی کامل هستند. ارائه‌دهندگان کیف پول نمی‌توانند بیت کوین شما را صرف برخی مسائلی کنند که بانک‌های سنتی با پول شما انجام می‌دهند.

سخن پایانی

برای نتیجه‌گیری باید بگوییم که مشهورترین رمزارز،بیت کوین زندگی خواهد کرد. دسترسی و وجود این رمزارز تهدید نیست؛ زیرا طوری برنامه‌ریزی‌شده که در برابر سانسور مقاوم باشد. ارزش فعلی آن در این است که چگونه با فناوری بلاک چین طراحی‌شده است. پایه‌های تکنولوژیکی بیت کوین راه‌حل‌های نوآورانه برای مسائل گسترده‌تری در مورد شفافیت، امنیت، مسائل مالی، ذخیره‌سازی، شهروندی فعال، راه‌حل‌های کسب و کار و… ارائه می‌دهد.

بیت کوین و تکنولوژی مرتبط با آن جدیدترین و اولین نوع از سیستم به‌هم‌پیوسته و شبکه همتا به همتا جهانی را بر پایه اعتماد و فرصت ایجاد کرده‌اند. قدرت رمزنگاری، فداکاری جامعه، موارد استفاده و توسعه پروتکل این رمزارز باعث بروز انقلابی در شرایط مالی جهانی شده و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. برخی معتقدند که آینده در اختیار بیت کوین خواهد بود.

منبع : bitwala

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته