شنبه 1 اردیبهشت 1403

آشنایی با ارز دیجیتال لایت کوین (LTC)

ایت کوین یکی از رمزارزهای مشهور و به‌نوعی رقیب بیت کوین محسوب می‌شود که درحال حاضر بیشترین ارزش بازار را در میان آلت‌کوین‌های جدا شده از بیت کوین دارد.

لایت‌کوین در بازارهای رمزارزی با عبارت مختصر LTC شناخته می‌شود و یکی از رمزارزهای مشهور جهان است. لایت کوین به‌صورت یک پروژه‌ متن‌باز تحت مجوز MIT/X11 شروع به کار کرد. لایت‌ کوین هم مانند هر رمزارز دیگر رویکردی غیرمتمرکز دارد و هیچ سازمانی تولید و جابه‌جایی سکه‌های آن را مدیریت نمی‌کند. ایده و مفهوم اولیه لایت کوین به مقدار زیادی متأثر از بیت کوین بود و این دو ارز دیجیتال شباهت‌های زیادی دارند. البته لایت‌کوین همیشه به‌عنوان جایگزینی سریع‌تر و ارزان‌تر از بیت کوین مطرح می‌شود.

لایت کوین در سال 2011 پس از بیت کوین، راه اندازی شد و از زمان تولید تا به امروز توانسته نرخ پذیرش و محبوبیت قابل قبولی در بین کاربران به دست بیاورد. به گفته مدیران این شرکت، هدف از ایجاد لایت کوین ایجاد ارزی برای مقاصد روزمره و ارزان تر است.

لایت کوین از دو الگوریتم در شبکه خود استفاده کرده است که این دو الگوریتم این امکان را فراهم ساخته که کاربران معاملات بیشتری را در زمان کمتری انجام دهند. به بیان ساده یعنی حجم بیشتری از مبادلات با سرعت بالاتر و هزینه های کمتر نسبت به بیتکوین انجام می شود.

تاریخچه لایت‌کوین

قبلا گفتیم که لایت کوین به‌عنوان جایگزینی برای بیت کوینی معرفی شد که در سال ۲۰۰۸ متولد شده بود. لایت‌کوین در سال ۲۰۱۱ و توسط مهندس سابق گوگل و فارغ‌التحصیل MIT به‌نام چارلی لی به دنیا آمد.

ایده اولیه لایت‌کوین ، شبکه سریع‌تر و پرداخت‌های سریع‌تر به کمک رمزارز بود. چارلی از Scrypt به‌عنوان زیرساخت اثبات کار لایت کوین استفاده کرد و هنوز هم ادعای سریع‌تر بودن سکه‌اش، قابل دفاع است.

چارلی معروف به Chocobo است. این شخص یکی از محققان اولیه رمز ارز بیت کوین بوده و قصد ساخت ارزی را داشت که نسخه ساده همان بیت کوین شود.

تاریخچه ارز دیجیتال لایت‌کوین

چارلی لی در کد و پروتکل بیت کوین اصلاحاتی اعمال کرد تا برای استفاده روزمره مناسب‌تر باشد و از طرفی هم پذیرش عمومی آن میسر شود. کدهای این پروژه (Open Source) یا متن باز می باشد و در تاریخ 7 اکتبر سال 2011 در گیت هاب منتشر شد سپس در تاریخ 13 اکتبر یعنی پنج روز بعد پروژه به طور کامل راه اندازی شد و شروع به کار کرد.

لایت‌کوین از زمان عرضه به‌عنوان نقره‌ا‌ی شناخته شد که در کنار طلایی به‌نام بیت کوین قرار می‌گیرد. از همان زمان عرضه، رمزارز جایگزین توجهات زیادی را به خود جلب کرد و به سرعت مشهور شد. به‌هرحال ادعاهای چارلی مبنی بر سریع‌تر بودن لایت‌کوین و رفع کمبودهای بیت کوین، سریعا اثبات شدند و پشتیبانی قابل توجهی هم از فعالان صنعت دریافت کرد.

علاوه بر چارلی لی، سه نفر دیگر با نام های (Xinxi Wang- Zing Yang- Alan Austin) عضو هییت مدیره این ارز دیجیتال می باشند.

آیا لایت کوین یک هارد فورک از بیتکوین است؟

کد پروژه لایت کوین از بیت کوین فورک شده است. با این حال، به دلیل اینکه لایت کوین و بیت کوین هیچ وجه مشترکی ندارند، لایت کوین از نظر علمی نه سافت فورک و نه هاردفورک بیت کوین است. اما به دلیل شباهت این دو ارز دیجیتال به یکدیگر، برخی لایت کوین را با عنوان هاردفورک بیتکوین نام می برند.

به طور مثال بیت کوین و بیت کوین کش دقیقاً ادامه همان بلاک Genesis اولیه هستند اما بلاک Genesis در لایت کوین توسط چارلی لی به طور جداگانه ایجاد شده است، بنابراین لایت کوین یک بلاک چین کاملاً جدید است.

لایت کوین چگونه ساخته می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد لایت کوین مانند اکثر رمزارزها توسط دولت یا سازمان خاصی تولید و نظارت نمی‌شود. پروسه‌ تولید لایت‌کوین هم مانند بیت کوین با ماینینگ یا استخراج انجام می‌شود. به بیان ساده ماینینگ را می‌توان پردازش تعدادی از تراکنش‌های شبکه لایت‌ کوین (یا هر شبکه بلاک چین ماینینگ دیگر) نامید. توضیحات مفصل درباره روند ماینینگ را می‌توانید در مقاله‌های مرتبط سکه نیوز مطالعه کنید.

لایت کوین چگونه ساخته می‌شود

شباهت لایت کوین با بیت کوین در محدودیت عرضه هم دیده می‌شود. وایت پیپر لایت‌کوین ، تعداد ۸۴ میلیون سکه را به‌عنوان محدودیت عنوان می‌کند که چهار برابر محدودیت بیت کوین است. شبکه لایت کوین در هر ۲/۵ دقیقه یک بلوک تولید می‌کند که در مقایسه با ۱۰ دقیقه شبکه بیت کوین، باز هم نسبتی مرتبط با عدد چهار دارد.

بلوک‌های شبکه لایت‌کوین با نرم‌افزارهای ماینینگ بررسی می‌شوند و هر ماینر علاقه‌مند، قابلیت مشاهده آنها را خواهد داشت. درنهایت فرایند ماینینگ در لایت کوین شباهت زیادی به بیت کوین پیدا می‌کند.


بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟


بلوک‌های شبکه لایت‌کوین با نرم‌افزارهای ماینینگ بررسی می‌شوند و هر ماینر علاقه‌مند، قابلیت مشاهده آنها را خواهد داشت. درنهایت فرایند ماینینگ در لایت کوین شباهت زیادی به بیت کوین پیدا می‌کند.

تاریخچه قیمت لایت کوین

همانطور که گفتیم این ارز دیجیتال در 11 اکتبر به بازار عرضه شد و قیمت آن در ابتدا بسیار پایین بود و در حدود 3 دلار برای مدت زمان طولانی باقی مانده بود. در نوامبر 2013، اولین حرکات قابل توجه قیمت لایت کوین مشاهده شد. ارزش لایت کوین به سه برابر بالاتر صعود کرد و ظرف چند روز 40 دلار شد. این رشد قیمت دوام چندانی نداشت و در ماه مه 2014 لایت کوین به 10 دلار و پس از آن در ماه اکتبر به 3 دلار کاهش یافت. پس از این نوسانات، این ارز رمزنگاری شده به مدت سه سال و تا سال ۲۰۱۷، بین 1 تا 4 دلار معامله شد.

در ماه مارس سال 2017، لایت کوین تاریخ راه اندازی پروتکل SegWit خود را اعلام کرد که بر نرخ لایتکوین تأثیر گذاشت و ارزش آن تا ۱۶ دلار پیشروی کرد. در ماه مه، لایت کوین پروتکلی را آغاز کرد که قیمت آن را به 30 دلار رساند.

پس از آن در ماه سپتامبر به 70 دلار رسید و سپس مجددا به 40 دلار بازگشت. در آن زمان، کل بازار صعودی بود و بیت کوین رکورد جدید قیمت را تعیین کرده بود. در اثر روند صعودی بازار در دسامبر سال 2017، لایت کوین به 100 دلار به ازای هر کوین و در اواسط ماه دسامبر به 350 دلار رسید.

در سال ۲۰۱۸ که روند کلی بازار رمزارزها نزولی بود، لایت کوین نیز به تبعیت از بازار روند نزولی را در پیش گرفته بود. در سال 2019 لایت کوین رشد قیمت خود را آغاز کرد و در ماه ژوئن به 130 دلار برای هر کوین رسید و سپس مجددا با کاهش قیمت به ۶۰ دلار رسید.

همانطورکه در تاریخچه قیمتی این ارز دیجیتال و همچنین نمودار زیر مشاهده می کنید، در طول زمان نوسانات شدیدی در ارزش این ارز دیجیتال به چشم می خورد و سرمایه گذاری در آن ریسک بالایی خواهد داشت.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال لایت کوین

طبق تحلیل سایت Trading Beast لایت کوین ارز دیجیتال مناسبی برای نگه داری به نظر نمیرسد و فقط در زمان هایی کوتاه و به صورت موقتی در اثر پامپ قیمتی، ارزش آن افزایش یافته است. این نوع رشد قیمت موقت از ابتدا تنها به سود نهنگ ها و سرمایه گذاران بزرگ بازار و به ضرر سرمایه داران خرد بوده است و از این پس نیز به همین شکل خواهد بود.

لایت کوین چگونه کار می کند؟

لایت کوین از الگوریتمی بر پایه گواه اثبات کار (PoW) به نام اسکریپت استفاده می کند. این الگوریتم با سرعت چهار برابر نسبت به الگوریتم بیت کوین، بلوک ها را تولید می کند. سرعت الگوریتم Litecoin به ازای هر واحد از این رمزارز 2.5 دقیقه است.

این الگوریتم به منظور پردازش تراکنش ها از موتورهای محاسباتی استفاده می کند. سپس این فرآیند توسط ماینرها که در شبکه با موتور محاسباتی خود (سخت افزارها) تراکنش ها را تایید می کنند، تکمیل می شود و در ازای آن سکه هایی به عنوان پاداش دریافت می کنند. این الگوریتم به کاربران اجازه استفاده از سخت افزارهای CPU و GPU را نیز می دهد.

ماینینگ لایت‌کوین

انگیزه و تمایل ماینرها برای فعالیت در شبکه لایت کوین، با پاداش ماینینگ ایجاد می‌شود. هر ماینری که بتواند یک بلوک را استخراج کند، جایزه ۵۰ لایت‌ کوین دریافت می‌کند. البته تعداد جوایز با گذشت زمان کاهش می‌یابد. به این فرایند یعنی کاهش جایزه استخراج، نصف شدن یا Halving می‌گویند که در روندی مشخص،‌ تا زمان استخراج آخرین لاین کوین ادامه خواهد یافت.

آیا یک ماینر می‌تواند تغییراتی در بلوک‌های لایت کوین ایجاد کند؟ آیا می‌توان تراکنش‌ها را کپی کرده یا سکه‌هایی مشخص را برای چند مقصد ارسال کرد؟ قطعا چنین رویکردی در رمزارز ممکن نخواهد بود و یک ماینر دیگر، متوجه برنامه‌های کلاهبرداری می‌شود. به‌علاوه هویت ماینر دوم یا ناظر نیز برای فرد اول روشن نخواهد بود. تنها راه برای دور زدن سیستم امنیتی، هماهنگی سهم بالایی از ماینرها برای انجام یک تراکنش تقلبی است که آن هم تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

ماینینگ لایت‌کوین

ماینینگ لایت‌کوین هم مانند بسیاری رمزارزهای دیگر برای سودده بودن به سخت‌افزار کامپیوتری حرفه‌ای نیاز دارد و حتی سخت‌افزارهایی اختصاصی برای آن معرفی شده‌اند. البته ماینینگ اولیه‌ی لایت کوین بر خلاف بیت کوین نیاز به سخت‌افزار ساده‌تر دارد، اما همان‌طور که گفته شد به سودآوری آن‌چنانی نخواهد رسید.


ماین چیست ؟


 

الگوریتم اسکریپت (Scrypt) لایت کوین

فرض کنید دو جریان A و B برای پردازش داریم، در بیت کوین می‌توان با استفاده از ASIC دو پروسه‌ی A و B را به صورت موازی و همزمان انجام داد. اما در لایت کوین باید به شکل ترتیبی ابتدا A و سپس B انجام شود. اگر بخواهید آن‌ها را با هم موازی کنید، حافظه‌ی مورد نیاز نیز بسیار زیاد می‌شود.
اسکریپت (Scrypt) که در آغاز S-crypt نامیده می شد همانند اسکریپت (Script) تلفظ می شود. اسکریپت در واقع از الگوریتم SHA 256 استفاده می‌کند اما محاسبات آن بسیار ‌ترتیبی‌تر از محاسبات SHA 256 در بیت کوین هستند.
لایت کوین از این الگوریتم برای فرآیند استخراج استفاده می کند و کاربرانی که تمایل به استخراج این ارز دیجیتال دارند باید توجه کنند که ماینرهایی که خریداری می کنند از این الگوریتم پشتیبانی کند.

سرعت تراکنش ها در لایت کوین

میانگین سرعت استخراج بلوک در لایت کوین حدود ۲.۵ دقیقه است در حالی که این سرعت در بیت کوین۱۰ دقیقه است. به دلیل انباشتگی شبکه و کندی زمان استخراج بلوک، میانگین زمان انتظار برای تراکنش‌ها می‌تواند تا ۲۹ دقیقه افزایش پیدا کند. این در حالی است که هارد فورک جدید بیتکوین با نام کونوس بیت، این مقدار را به ۳۰ ثانیه کاهش داده است و سرعت فوق العاده ای به تراکنش ها بخشیده است.

این ویژگی برای آن دسته از معامله گرانی که در طی روز تعداد زیادی تراکنش کوچک انجام می‌دهند به شدت مفید است. آن‌ها با استفاده از لایت کوین می توانند ظرف ۵ دقیقه دو تاییدیه دریافت کنند و در کونوس بیت این عدد به ۱۰ افزایش یافته است و این در حالی است که گرفتن یک تاییدیه در بیت کوین حداقل ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

 مزیت مهم دیگر زمان کم ایجاد بلوک، تغییری در پاداش استخراج می‌دهد. از آنجایی که زمان بین بلوک‌ها کم است، ماینرهای بیشتری فرصت می‌کنند بلوک‌ها را استخراج کنند و پاداش استخراج کسب نمایند. این بدان معناست که در ارزهای دیجیتال با سرعت بالا به لحاظ نظری پاداش‌های استخراج باید به خوبی توزیع شوند و از دیدگاه کلی تمرکززدایی بیشتری صورت می‌گیرد.

استخراج لایت کوین

از آنجایی که رمزارز لایت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می کند پس قطعا قابلیت استخراج را دارا می باشد. الگوریتم ارز دیجیتال لایت کوین Scrypt  است پس برای استخراج باید از دستگاه هایی استفاده کنید که از این الگوریتم پشتیبانی کنند. در حال حاضر دستگاه های ماینر زیادی هستند که در حال استخراج رمز ارز لایت کوین می باشند. از آنجایی که سختی شبکه لایت کوین افزایش یافته است بیشتر استخراج کننده ها از دستگاه های ASIC  یا همان ماینر ها باقدرت هش بالاتر استفاده می کنند. 

انگیزه و تمایل ماینرها برای فعالیت در شبکه لایت کوین، با پاداش ماینینگ ایجاد می‌شود. هر ماینری که بتواند یک بلوک را استخراج کند، جایزه ۵۰ لایت‌ کوین دریافت می‌کند. البته تعداد جوایز با گذشت زمان کاهش می‌یابد. به این فرایند یعنی کاهش جایزه استخراج، نصف شدن یا Halving می‌گویند که در روندی مشخص،‌ تا زمان استخراج آخرین لاین کوین ادامه خواهد یافت.

آیا یک ماینر می‌تواند تغییراتی در بلوک‌های لایت کوین ایجاد کند؟ آیا می‌توان تراکنش‌ها را کپی کرده یا سکه‌هایی مشخص را برای چند مقصد ارسال کرد؟ قطعا چنین رویکردی در رمزارز ممکن نخواهد بود و یک ماینر دیگر، متوجه برنامه‌های کلاهبرداری می‌شود. به‌علاوه هویت ماینر دوم یا ناظر نیز برای فرد اول روشن نخواهد بود. تنها راه برای دور زدن سیستم امنیتی، هماهنگی سهم بالایی از ماینرها برای انجام یک تراکنش تقلبی است که آن هم تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

ماینینگ لایت‌کوین هم مانند بسیاری رمزارزهای دیگر برای سودده بودن به سخت‌افزار کامپیوتری حرفه‌ای نیاز دارد و حتی سخت‌افزارهایی اختصاصی برای آن معرفی شده‌اند. البته ماینینگ اولیه‌ی لایت کوین بر خلاف بیت کوین نیاز به سخت‌افزار ساده‌تر دارد، اما همان‌طور که گفته شد به سودآوری آن‌چنانی نخواهد رسید.

برای استخراج لایت کوین روش هایی همچون استخراج انفرادی و عضویت در استخر استخراج لایت کوین وجود دارد که انتخاب هر یک به بودجه شما بستگی دارد. در ادامه به بررسی هر یک از این روش ها می پردازیم.

۱. استخراج انفرادی لایت کوین

اگر شما به تنهایی همه تجهیزات لازم را تهیه کنید و همه مسئولیت ها را به تنهایی قبول کنید در واقع عمل استخراج شما انفرادی نامیده می شود. از مزایای اصلی استخراج انفرادی این است که لازم نیست پاداش استخراج خودتان را با فرد دیگری تقسیم کنید و پول زیادتری هم بدست می آورید. در این نوع استخراج بر خلاف استخر استخراج که در ادامه توضیح خواهیم داد، نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه ای نمی باشد. ولی توجه داشته باشید که خودتان باید همه تجهیزات و وسایل استخراج را تهیه و همه هزینه برق را پرداخت نمایید. این روش بسیار پر هزینه است و نیاز به سرمایه بیشتری دارد و ممکن است نتوانید هزینه آن را پرداخت کنید. در پاسخ به سوال تعداد دفعاتی که موفق به دریافت پاداش استخراج خواهید شد چقدر خواهد بود؟ می توان گفت که تعداد دفعات می تواند کاملا متغیر و متفاوت از هم باشد به این صورت که ممکن است چند روز یا حتی چند هفته را بدون دریافت هیچگونه سودی سپری نمایید. 

۲. استخراج از استخر لایت کوین

اگر هزینه استخراج انفرادی برایتان سنگین است و سرمایه اولیه برای استخراج انفرادی را ندارید، باید به یک استخر استخراج بپیوندید. در استخر استخراج شما به همراه سایر استخراج کنندگان منابع خود را مانند قدرت محاسباتی، و هزینه برق با یکدیگر به اشتراک می گذارید. در استخر استخراج از آنجایی که می توانید قدرت بیشتری برای استخراج داشته باشید، شانس بیشتری هم برای دریافت پاداش خواهید داشت یعنی درآمد شما تقریبا ثابت خواهد بود. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که گاهی اوقات برای ملحق شدن به یک استخر استخراج لازم است هزینه ای را پرداخت کنید. در ادامه به معرفی استخرهای معروف استخراج لایت کوین می پردازیم.

استخر استخراج لایت کوین(LiteCoin Pool)

یکی از استخرهای اصلی استخر استخراج لایت کوین می باشد که از سال 2011 فعالیت خود را شروع کرده است. عدم نیاز به پرداخت هزینه در قبال عضو شدن در استخر استخراج لایت کوین یکی از مزیت های این استخر می باشد. سیستم مورد استفاده آنها پرداخت در ازاء سهم (PPS) می باشد که مقدار پاداش دریافتی بر اساس قدرت و برق مصرفی است. این استخر مدّت کوتاهی پس از تولید لایت کوین و به وسیله‌ی یک پولر (pooler) که یکی از توسعه‌دهندگان مرکزی LTC بود آغاز به کار کرد و به اولین استخر برای استخراج LTC تبدیل شد. این استخر، GH/s 254 از قدرت استخراج را کنترل می‌کند. برخی از ویژگی های کلیدی این استخر عبارتند از:

  • پشتیبانی از احراز هویت دو عاملی(Two-factor authentication)
  • بدون کارمزد (آن‌ها برنامه دارند که به زودی ۰.۱۵٪ به عنوان کارمزد دریافت کنند)
  • پرداخت‌های خودکار وسریع

استخراج ترکیبی؛ به این معنی که شما می‌توانید آلتکوین‌های دیگر را استخراج کنید ولی دریافتی شما به صورت لایت کوین خواهد بود.

استخر آنت پول

استخر آنت پول (Antpool) یکی از بزرگترین استخرهای استخراج لایت کوین است و در چین قرار واقع شده است. استخر آنت پول برای باقی ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم نیز استخر استخراج دارد. عضویت در استخر آنت پول رایگان است. اما در این استخر مانند سایر استخرها تمام پاداش استخراج بلاک تقسیم می شود همچنین کارمزد همه تراکنش های یک بلاک که در استخر استخراج انجام می شود را نیز از شما دریافت می کند. کارمزد تراکنش ها پنهان است و انت پول هنوز مقدار دقیق آن را اعلام نکرده است. این استخر پاداش ها را به صورت روزانه پرداخت می کند و مقدار پولی که شما دریافت می کنید طبق مقدار قدرتی می باشد که اختصاص داده اید. از جمله اقدامات امنیتی این استخر می توان به احراز هویت دو مرحله ای، قفل کیف پول و همچنین هشدار ایمیل اشاره کرد.

از آنجایی که گردانندگان و صاحبان استخر AntPool و BTC یکی هستند، دسترسی ایرانیان به خدمات این استخر هم با مشکلاتی مواجه است.

استخر استخراج انت پول Antpool از سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را در زمینه استخراج شروع کرده است و یکی از زیر مجموعه های شرکت بیت مین Bitmain است. بیت مین (Bitmain) شرکتی است که در سال 2013 در پکن چین تاسیس شده است و اکثریت دستگاه های ماینر ایسیک را تولید کرده است.

 استخر استخراج F2Pool

یکی از بهترین استخر های استخراج لایت کوین F2pool است.این استخر در سال 2013 در کشور چین تاسیس شد. این استخر را می توان جزء سه استخر برتر ارزهای دیجیتال عنوان کرد. برای اینکه بتوانید در این استخر اغاز به کار کنید نیاز است ابتدا یک حساب کاربری ایجاد کنید. کاربران ایرانی در این استخر هیچ محدودیتی ندارند و می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. کارمزد این استخر، هنگام برداشت 4 درصد می باشد. زمانی که شما بخواهید سرمایه تان را بردارید، نیاز است که 4 درصد کارمزد پرداخت کنید. این مقدار از کارمزد برای برخی از ماینر ها رضایت بخش نمی باشد.

ماینر های(ASIC) لایت کوین

برای استخراج لایت کوین به وسیله دستگاه های ماینر، به تجهیزاتی از جمله خنک کننده ها، اینترنت پر سرعت و دستگاه ماینر به روز با قدرت هش بالا نیاز دارید.

از سال ۲۰۱۱، تا مدت‌ها استخراج لایت کوین با کارت گرافیک (GPU) انجام می‌شد تا اینکه در سال ۲۰۱۷ شرکت بیت مین دستگاه استخراج Antminer L3 را عرضه کرد و پس از آن مدل‌های قدرتمندتری به بازار عرضه شدند.

برخی از ماینر های لایتکوین که از الگوریتم Scrypt پشتیبانی می کنند را به ترتیب از بیشترین به کمترین قدرت در ادامه لیست کرده ایم:

۱. A6+LTC master

۲. X6 miner

۳. A4DOMINATOR

۴. L21

۵. Antminer L3+

کیف پول های لایت کوین

کیف پول های ارزهای دیجیتال به شما توانایی ذخیره کلید خصوصی و دسترسی به دارایی های دیجیتال خود را می دهد. با استفاده از این کیف پول ها می توانید تراکنش انجام دهید و هر زمان که نیاز داشتید موجودی حسابتان را چک کنید. در این قسمت به بررسی بهترین کیف پول‌های لایت کوین می پردازیم.

کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول لجر یکی از محبوب ترین کیف پول های سخت افزاری بازار ارز دیجیتال است. در فناوری کیف پول های سخت افزاری مانند لجر، از کیف پول نرم افزاری هم استفاده شده است با این تفاوت که شما یک شی در اختیار دارید و باید با فشردن دکمه فیزیکی عملیات را تایید کنید که این فرآیند امنیت کیف پول را افزایش می دهد.

روش کار این نوع کیف پول ها قفل کردن کلیدهای خصوصی کاربر در داخل یک سری میکرو چیپ است که میتوانند اطلاعات خاص و مهم را در خود ذخیره کنند

 برای هر بار ورود به کیف پول به یک پین کد که در ابتدا مشخص می کنید نیاز دارید. با وجود این پین کد درصورت مفقودی یا سرقت کیف پول، سوءاستفاده از اطلاعات داخل دستگاه غیرممکن می شود.

کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor)

این کیف پول نیز مانند نانو لجر سخت افزاری است. ترزور دستگاهی به کوچکی یک کلید است که به ‌واسطه یک کابل یو اس بی به رایانه شما متصل می‌شود. این دستگاه کلیدهای خصوصی شما را به‌صورت آفلاین نگه‌داری کرده و تراکنش‌ها را تائید می‌نمایند. نکته جالب در ارتباط با این کیف پول این است که شما می‌تواند با خیال راحت آن را به رایانه‌ای متصل کنید که آلوده به ویروس‌های مختلفی است. لازم به ذکر است که ترزور از حدود ۱۳۰۰ ارز دیگر نیز پشتیبانی می‌کند.

کیف پول نرم‌افزاری تراست (Trust wallet)

تراست والت کیف پول غیر متمرکز برای موبایل است که بیش از 160 دارایی دیجیتال را پشتیبانی می کند. به گفته توسعه دهندگان، این یک کیف پول چند ارزی سریع، ایمن و کاربر پسند است.

دو ویژگی اصلی این کیف پول تمرکز بر روی امنیت و حریم خصوصی کاربر است. هنگام راه اندازی یک حساب جدید از هیچکس KYC درخواست نمی شود و به عنوان یک کیف پول غیر متمرکز، داده های کاربر را ذخیره نمی کند. همچنین به کاربران اجازه می دهد تا کلیدهای خصوصی خود را به جای سرورهای تراست والت، روی دستگاه خود ذخیره کنند.

رابط کاربری آن بارگیری، راه اندازی و شروع کار را آسان می کند. این امر باعث شده تا 5 میلیون کاربر به این کیف پول اعتماد کنند. البته، همکاری مداوم با بایننس تا حد زیادی به این اعتماد کمک کرده است. در حال حاضر، این کیف پول یکی از برنامه های خوب بازار به حساب می آید.

کیف پول نرم افزاری اتمیک (Atomic Wallet)

اتمیک والت یک کیف پول ارز دیجیتال و صرافی غیر متمرکز است که از بیش از 500 کوین و توکن پشتیبانی می‌کند. ویژگی اصلی این کیف پول، صرافی غیر متمرکز آن به نام اتمیک سواپ (Atomic Swap) بود که این کیف پول هم بر اساس آن نام‌گذاری شده بود. این ویژگی، سال گذشته از قابلیت‌های این والت حذف شد.

این کیف پول در سال 2017 توسط کنستانتین گلادیچ (Konstantin Gladych)، هم‌بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Changelly.com تأسیس شد. کیف پول Atomic Wallet با سیستم عامل‌های ویندوز، مک OS، اوبونتو، فدورا و دبیان در دسکتاپ و اندروید و iOS در موبایل سازگار است. این والت بدون استفاده از یک صرافی متمرکز، امکان خرید رمز ارزها را فراهم کرده است.

ارزش لایت کوین

پیش از پرداختن به ارزش هر رمزارز باید بدانید که هر ارز (حتی دلار آمریکا یا طلا)، ارزشی برابر با آن‌ مقداری دارد که جامعه تصور می‌کند. به‌علاوه هرچه عرضه‌ی یک کالا یا ارز بیشتر باشد، ارزش آن در ذهن مردم کاهش می‌یابد. سازنده‌های لایت کوین با تکیه بر همین حقایق، تعداد سکه‌های در گردش را محدود کردند تا کاربران ترسی از ارائه‌ی بیش‌ از اندازه آن و افت قیمتی در پی افزایش ارائه، نداشته باشند.

درباره ارزش لایت‌کوین در میان فعالان بازار رمزارز، می‌توان سرعت انجام تراکنش و کارمزد را به‌عنوان فاکتورایی موثر در نظر گرفت. بلوک لایت کوین با سرعت بیشتری تولید می‌شود و به‌همین‌دلیل سرعت تأیید و انجام تراکنش‌‌ها هم بیشتر است. ازطرفی هر تراکنش لایت‌کوین کارمزد ثابتی برابر با یک‌هزارم لایت کوین دارد که صرف‌نظر از ابعاد تراکنش پرداخت می‌شود. همین کارمزد در مقایسه با سیستم‌‌های دیگر همچون پی‌پال (۳ درصد هر تراکنش) برتری قابل‌توجهی را برای نقره رمزارزها نشان می‌دهد.

تفاوت لایت‌ کوین با بیت کوین چیست

تفاوت لایت‌ کوین با بیت کوین

در بخش‌‌های قبلی اشاره‌ای کلی به تفاوت‌های بیت کوین و لایت‌ کوین داشتیم. در جدول زیر می‌توانید تفاوت‌های فنی را در نگاهی کلی مشاهده کنید

 

بیت کوین

لایت کوین

محدودیت سکه

۲۱ میلیون

۸۴ میلیون

الگوریتم

SHA-256

Scrypt

زمان میانگین ساخت بلوک

۱۰ دقیقه

۲/۵ دقیقه

تغییر سطح دشواری

۲۰۱۶ بلوک

۲۰۱۶ بلوک

جزئیات جایزه بلوک

هر ۲۱۰ هزار بلوک نصف می‌شود

هر ۸۴۰ هزار بلوک نصف می‌شود

نمونه ابزار رصد بلوک

Blockchain.info

Block-explorer.com

سازنده

ساتوشی ناکاموتو

چارلز لی

زمان عرضه

سوم ژانویه ۲۰۰۹

هفتم اکتبر ۲۰۱۱

از تفاوت‌های عمده بیت کوین و لایت‌ کوین می‌توان به سرنوشت سازنده‌های آنها اشاره کرد. ساتوشی ناکاموتو فرد یا گروهی بود که بیت کوین را معرفی کرد و هنوز هویت آن ناشناخته است. ازطرفی سازنده لایت کوین مشخص است و اکنون نیز با صرافی مشهور کوین بیس همکاری می‌کند. به‌علاوه او مدیر اجرایی بنیاد لایت‌ کوین نیز هست.

استفاده لایت کوین از Scrypt به‌عنوان الگوریتم اثبات کار، تفاوت‌های عمده‌ای را در ماینینگ ایجاد می‌کند. الگوریتم بیت کوین باعث تولد دستگاه‌هایی موسوم به ASIC شد که منجر به افزایش سریع نرخ سختی رمزارز مادر شدند. پردازش‌های اسکریپت با وجود شباهت زیاد به SHA-256 روند پردازشی موازی را پشتیبانی نمی‌کنند و روندی سریالی دارند. درنهایت مسائل اسکریپت بیشتر به حافظه رم نیاز دارند و به‌همین دلیل Scrypt به‌عنوان استاندارد نیازمند حافظه رم بالا شناخته می‌شود.

ارز دیجیتال لایت کوین

استفاده از Scrypt در لایت کوین باعث شد تا رقابتی شبیه به آن چه در بیت کوین و سخت‌افزار ماینینگ می‌بینیم، در این رمزارز دیده نشود. درنتیجه فناوری ASIC در لایت‌ کوین آن‌چنان معنایی ندارد، هرچند شرکت‌هایی با زمینه فعالیت این‌چنینی در اکوسیستم لایت‌کوین هم ظهور کرده‌اند. به همین دلیل هنوز می‌توان با کامپیوترهایی شخصی‌سازی شده و مجهز به چند کارت گرافیک، ماینینگ لایت کوین هم انجام داد. درمقابل برای ماینینگ بیت کوین دیگر نمی‌توان به کامپیوتر متکی بود و سخت‌افزارهای اختصاصی یا همان ASIC، برگ برنده هستند.

تفاوت تراکنش‌ها

تفاوت اصلی تراکنش‌های بیت کوین و لایت‌ کوین در سرعت تأیید آنها دیده می‌شود. لایت کوین تراکنش‌ها را سریع‌تر تأیید می‌کند. پیامدهای تأیید سریع به‌صورت مفاهیم زیر دیده می‌شوند:

  • لایت کوین به‌خاطر سرعت بیشتر در تولید بلاک، توانایی مدیریت حجم بیشتری از تراکنش‌ها را دارد. اگر بیت کوین بخواهد به چنین قابلیتی دست پیدا کند، باید تغییراتی عظیم در کدهای آن صورت بگیرد.
  • نقطه‌ی ضعف حجم بیشتر بلوک‌ها، افزایش ابعاد بلاک چین لایت‌ کوین است.
  • سرعت بیشتر زمانی بلوک‌های لاین کوین امکان انجام حمله‌هایی به‌صورت تراکنش‌های کپی را کاهش می‌دهد.
  • در نتیجه افزایش سرعت، برای تأیید تراکنش‌ها حداکثر به پنج دقیقه زمان نیاز خواهد بود، درحالی‌که در شبکه بیت کوین حداقل ۱۰ دقیقه زمان انتظار داریم.

     

    آینده لایت کوین

    تحلیلگران درباره آینده لایت کوین (LTC) نظرات متفاوتی دارند. بعضی آینده لایت کوین را مثبت ارزیابی می‌کنند و بعضی دیگر چندان به آینده آن خوش‌بین نیستند. برخی از تحلیل گران معتقدند که لایت کوین ارز دیجیتال چندان مطمئن و ارزشمندی نیست و سرمایه گذاری کردن روی آن تا سه سال آینده صاحبان آن را خوشحال نخواهد کرد.

    به طور مثال تحلیل گران DigitalCoinPrice معتقدند که لایت کوین قیمت متوسطی را دنبال خواهد کرد و این روند رشد لاک پشتی تا سال 2025 ادامه خواهد داشت. این تیم تحلیل‌گر برای پایان سال 2022 میلادی قیمت هر لایت کوین را در حدود 101 دلار پیش بینی می‌کنند.

    اما تحلیل گران تیم LongForecast اعتقاد دارند که قیمت لایت کوین بعد از یک افت شدید و ناگهانی، در آستانه سال 2022 میلادی رشد خواهد کرد.

    اما آنچه تاریخچه این ارز دیجیتال به ما نشان می دهد نوسانات شدید و سریع قیمت آن است که نشان دهنده ریسک بالای نگه داری این ارز دیجیتال است.

آشنایی با ارز دیجیتال لایت کوین از دیدگاه کوین مارکت کپ

لایت کوین (LTC) رمزارزی است که با استفاده از ویژگی های منحصر به فرد فناوری بلاک چین، برای پرداخت های سریع ، ایمن و کم هزینه طراحی شده است. در این مطلب بر اساس اطلاعات وبسایت مرجع ارز های دیجیتال Coinmarketcap.com به معرفی ارز دیجیتال لایت کوین می پردازیم.

این رمزارز براساس پروتکل بیت کوین (BTC) ایجاد شده است ، اما در الگوریتم هش استفاده شده ، سقف سرمایه (Hard Cap)، تعداد معاملات بلوک و چند عامل دیگر متفاوت است. زمان بلوک برای لایت­ کوین فقط 2.5 دقیقه است و در عین حال هزینه های معامله بسیار کمی دارد که همین ویژگی ­ها این رمزارز را برای معاملات خرد و پرداخت در محل مناسب می کند.

لایت ­کوین در 7 اکتبر 2011 از طریق یک مشتری متن باز در GitHub منتشر شد و شبکه آن پنج روز بعد در 13 اکتبر 2011 آغاز به کار کرد. از آن زمان، بازرگانان بسیر زیاد از این رمزارز استفاده می­کنند و آن را می­پذیرند و بین ده رمزارز برتر در بازار سرمایه در بیشتر زمان وجود خود بوده است. 

چارلی لی، کارمند سابق گوگل، این رمزارز را به وجود آورده است. او می­خواست که لایت­کوین «نسخه ساده بیت کوین» باشد. زیرا بسیاری از ویژگی های مشابه بیت کوین را دارد، البته با وزن کمتر!

بنیانگذاران لایت ­کوین چه کسانی هستند؟

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، لایت­کوین را چارلی لی، یک  فعال اولیه در حوزه رمزارز و نامی که در صنعت ارزهای رمزپایه بسیار مورد توجه است، ایجاد کرد.

چارلی لی، معروف به «Chocobo»، از استخراج ­کنندگان اولیه بیت­ کوین و متخصص کامپیوتر است که سابقا مهندس نرم افزار در شرکت گوگل بود. علاوه بر این ، چارلی لی بین سال های 2015 و 2017  قبل از این که فعالیت های دیگر خود را آغاز کند، نقش سرپرست مهندسان در Coinbase بود.

امروز چارلی لی مدافع صریح رمزارزها است. او مدیر عامل بنیاد لایت­کوین به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی  است که در کنار تیم توسعه هسته آن برای کمک به پیشبرد لایت­ کوین فعالیت می کند.

شینژی وانگ Xinxi Wang ، الن آستین Alan Austin و ژینگ یانگ Zing Yang  دیگر اعضای هیئت مدیره هستند که هر کدام از آن­ها حق خود را نسبت به این پروژه ادا کردند.

چه چیزی لایت­ کوین را منحصر به فرد می کند؟

پس از بیت کوین ، لایت­ کوین دومین محبوب ترین ارز رمزپایه خالص است. دلیل این موفقیت تا حد زیادی به دلیل سادگی و هم­چنین فواید روشن کاربردی آن است.

از ژانویه 2021 ، لایت­کوین یکی از رایج ترین ارزهای رمزپایه به شمار می ­آید و اکنون در سراسر جهان بیش از 2000 تاجر و فروشگاه LTC را می پذیرند.

مزیت اصلی این رمزارز ناشی از سرعت و مقرون به صرفه بودن آن است. معاملات  لایت­ کوین معمولاً فقط در عرض چند دقیقه تأیید می شوند و هزینه های آن­ها تقریباً ناچیز است. همین موضوع آن را به عنوان جایگزینی جذاب برای بیت کوین در کشورهای در حال توسعه بدل می­کند. در این کشورها هزینه های معاملات ممکن است عاملی تعیین کننده برای پشتیبانی رمزارز به حساب بیاید. 

در اواخر سال 2020 ، لایت­ کوین همچنین شاهد عرضه آزمایشی MimbleWimble (MW) بود که برای آزمایش معاملات محرمانه مبتنی بر Mimblewimble در لایت­ کوین استفاده می شد. زمانی که این ویژگی در شبکه اصلی در دسترس قرار بگیرد ، کاربران لایت­ کوین همچنین از حریم خصوصی و قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی نیز بهره مند می شوند.

چند سکه لایت­ کوین (LTC) در گردش وجود دارد؟

مانند اکثر رمزارزهای اثبات کار (PoW) ، با هر بلوک تازه میزان لایت ­کوین در گردش به تدریج با هر بلوکی که استخراج می شود افزایش می یابد.

در ژانویه 2021، 66.245 میلیون LTC از مجموع ذخیره نهایی 84 میلیون استخراج شده است. براساس تخمین اخیر بنیاد لایت­ کوین، بیش از 100 سال دیگر  (حدود سال 2140) طول می­کشد لایت­ کوین به رقیق شدن سهام می­رسد. به عنوان بخشی از برنامه، هر چهار سال تعداد LTC استخراج شده در هر بلوک با نصف کردن پاداش بلوک کاهش می یابد.

یک روز  پس از استخراج بلوک اولیه (genesis block)، حدود 500،000 LTC   استخراج فوری شدند و چارلی لی و احتمالاً سایر توسعه دهندگان اولیه لایت­ کوین از اولین استخراج کنندگان بودند.

علیرغم این موضوع ، به عنوان یک دارایی نسبتاً توزیع شده ، توسعه دهندگان لایت­ کوین یا چارلی لی به غیر از چیزی که ممکن است به عنوان بخشی از روند استخراج منظم بدست آورند هیچ گونه سود مستقیمی از عملکرد لایت ­کوین دریافت نمی کنند.

امنیت شبکه لایت ­کوین در چه سطحی است؟

به عنوان ارز رمزپایه مبتنی بر بلاکچین، امنیت لایت ­کوین با استحکامات رمزنگاری فوق العاده قوی­ تامین می­شود. امنیتی که شکستن آن عملا غیرممکن است.

مانند بیت کوین و چندین رمزارز دیگر ، لایت ­کوین برای اطمینان از تأیید معاملات به سرعت و بدون خطا از الگوریتم اجماع PoW استفاده می کند. قدرت ترکیبی شبکه استخراج لایت ­کوین از هزینه های مضاعف و حملات دیگر جلوگیری می کند ، و این در حالی است که اطمینان دارید که شبکه 100٪ رکورد فعالیت (uptime) دارد.

از کجا می توان لایت­ کوین  (LTC) بخرید؟

لایت­ کوین یکی از رمزارزهای پایه است که به طور گسترده در دسترس عموم قرار دارد، به همین ترتیب می توان آن را در انواع مختلف صرافی ها خریداری یا معامله کرد. برخی از آن­ها هوبی­ گلوبال، بایننس، کوین­ بیس پرو، OKEx و   Krakenهستند.

لایت­ کوین یکی از معدود رمزارزهایی است که می توان آن را با دلار آمریکا، وون کره (KRW) ، یورو و دیگر ارزها مبادله کرد.

سوالات متداول

آیا litecoin بهتر از بیت‌کوین است؟

Litecoin به‌اندازه بیت‌کوین محبوب نیست اما فناوری آن ممکن است ارز بهتری را برای هزینه کردن ارائه دهد. زمان انتقال Litecoin چهار برابر سریع‌تر از زمان بیت‌کوین است. طرفداران Litecoin اغلب می‌گویند که “زمان انتقال لایت‌کوین”، آن را تبدیل به ارز بهتری می‌کند زیرا بسیار سریع است.
 
بهترین کیف پول لای‍ت‌کوین کدام است؟
 
کیف پول Electrum LTC
 
چگونه لای‍ت‌کوین بخریم؟
 
می‌توانید با ارزهایی مانند دلار و ریال اقدام به خرید لای‍ت‌کوین کنید و یا ارزهای دیگر مانند تتر را به لای‍ت‌کوین تبدیل کنید که این امر در بازار حرفه‌ای نوبیتکس برای کاربران امکان‌پذیر است.

مطالب مرتبط:

جنون دوج کوین ممکن است لایت کوین را تهدید کند

تاثیر نصف شدن پاداش استخراج لایت کوین روی قیمت آن

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته