شنبه 1 اردیبهشت 1403

مزایا و معایب راه‌حل‌های بلاک چین اتریوم

در حال حاضر اتریوم در زمینه راه‌حل‌های سازمانی بلاک چین پیشگام است. از جمله دلایل کسب‌وکارها برای انتخاب اتریوم در این زمینه می‌توان به داشتن برنامه، باز بودن، قابلیت تعامل و پیاده‌سازی سریع اشاره کرد. با این حال اتریوم با کمبودهایی از جمله مقیاس‌پذیر نبودن و عدم قطعیت به‌واسطه در حال توسعه بودن مواجه است. به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰ می‌خواهد این مشکلات را برطرف کند.

در حال حاضر اتریوم پرطرفدارترین شبکه بلاک چین عمومی در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند است. پروتکل بلاک چین آینده‌نگر آن یکی از چند پروژه رمزارزی است که در دنیای واقعی مورد پذیرش قرار گرفته و در ده‌ها کاربرد استفاده می‌شود که می‌توان به ۱۱ طبقه‌بندی اصلی امور مالی باز، صرافی‌های غیرمتمرکز، بازی‌های ویدئویی، اقلام کلکسیونی، مارکت‌پلیس‌ها، ابزارهای توسعه‌دهنده‌، هویت، حکمرانی، زیرساخت، دفاتر ثبت مبتنی بر توکن و استانداردهای توکن درخواست نظر اتریومی (ERC) تقسیم کرد. در نتیجه به‌نظر می‌رسد اتریوم در حوزه راه‌حل‌های بلاک چین سازمانی پیشگام است.

اتریوم با ایجاد وب غیرمتمرکز یا وب۳ که تراکنش‌های همتابه‌همتا (بی‌واسطه) را تسهیل می‌کند، به متحول کردن اینترنت کمک می‌کند. در واقع فناوری بلاک‌چین اتریوم از طریق کنترل روی فناوری‌ها و اپلیکیشن‌های پرکاربرد به‌تدریج اقتصاد همتابه‌همتای اینترنت را دگرگون می‌کند.

اتریوم از ۳ روش عمده این کار را انجام می‌دهد: روش اول تبدیل پول (رمزارز) به ویژگی بومی اینترنت، روش دوم غیرمتمرکز کردن اپلیکیشن‌ها برای ارائه قابلیت‌های جدید به کاربران برای مثال، مشارکت کاربرمحور در داده‌های دولت باز و روش سوم واگذاری کنترل داده‌ها و هویت دیجیتال کاربران به خودشان است.

پذیرش اتریوم در دنیای واقعی

درحالی‌که بیش از ۲۰۰۰ رمزارز دیگر وجود دارد، اتریوم نشان داده است که فناوری بلاک چین چگونه می‌تواند به پذیرش جهانی در سطح افراد و کسب‌وکارها دست یابد.

از زمان آغاز به کار اتریوم در سال ۲۰۱۵، بیش از ۲۵۰۰ اپلیکیشن غیرمتمرکز روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده‌اند.

مهم‌ترین نمود پذیرش سازمانی اتریوم ائتلاف اتریوم سازمانی، کنسرسیوم بلاک چینی با بیش از ۴۵۰ کسب‌وکار عضو شامل مایکروسافت، JPMorgan Chase، Santander، Accenture، ING، اینتل، سیسکو و غیره است.

کسب‌وکارها فناوری بلاک چین اتریوم را پیاده‌سازی می‌کنند

مایکروسافت و آمازون استفاده از پروتکل اتریوم را شروع کرده‌اند تا به کاربران این امکان را بدهند که از طریق پلتفرم‌های رایانش ابری بلاک چین به‌عنوان خدمت‌شان بلاک چین ایجاد و مدیریت کنند، مایکروسافت در ماه می ۲۰۱۹ پلتفرم Microsoft Azure و آمازون یک ماه قبل‌تر در آوریل Amazon Managed Blockchain را راه‌اندازی کردند.

این پلتفرم‌های بلاک چین به‌عنوان خدمت می‌توانند به رشد و پذیرش اتریوم کمک کنند. به‌علاوه این شرکت‌ها دسترسی به نسخه‌های دیگر اتریوم مثل بلاک چین Quorum شرکت JPMorgan را فراهم می‌کنند که پلتفرم بلاک چین منبع باز سازمان محور مبتنی بر اتریوم است.

بلاک چین Quorum تاکنون از طریق شبکه اطلاعات بین بانکی Quorum در دسترس ۲۵۰ بانک جهانی قرار گرفته است و در حال حاضر جامعه بزرگی از شرکت‌ها می‌توانند از طریق پلتفرم‌های بلاک چین به‌عنوان خدمت از آن استفاده کنند.

درحالی‌که بلاک چین Quorum نسخه خصوصی یا مجوزدار اتریوم است، در بلاک چین عمومی اتریوم نیز تحولات مهمی در حال وقوع است. برای مثال شرکت حسابداری Ernst & Young به‌تازگی پروتکل بلاک چین عمومی با نام Nightfall عرضه کرد. این پروتکل ابزار حریم خصوصی مبتنی بر پروتکل zk-SNARKs است که شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی را که نیازمند محرمانگی بلاک چین هستند، قادر می‌سازد از شبکه اتریوم عمومی استفاده کنند.

چرا شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ اتریوم را انتخاب می‌کنند؟

به‌نظر می‌رسد سازمان‌ها بیش از هر بلاک چین دیگری از اتریوم استفاده می‌کنند. برای مثال بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های فهرست «۵۰ شرکت میلیارد دلاری فعال در حوزه بلاک چین» فوربس در بستر اتریوم اپلیکیشن ایجاد می‌کنند یا با استفاده از آن پلتفرم می‌سازند.

چند دلیل اصلی انتخاب اتریوم از سوی این سازمان‌ها به شرح زیر است:

۱) مزیت اول بودن: اتریوم اولین بلاک چین قابل برنامه‌نویسی است که زبان تورینگ کاملی ارائه می‌کند که قابلیت برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند را دارد.

۲) پروژه‌ای با برنامه‌ریزی است: بیشتر رمزارزها خودجوش و بی‌برنامه هستند که به‌سرعت محو می‌شوند اما اتریوم به‌واسطه ماندگاری‌اش (در مقایسه با دیگر پروژه‌های کریپتو) اعتبار زیادی دارد. مقاله سفید اتریوم سال ۲۰۱۳ منتشر شد و خودش در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد.

این پروژه نقشه راه و چشم‌اندار مشخصی برای افزایش مقیاس دارد تا فناوری بلاک چینش در آینده همچنان کاربردی باشد. با انتشار اتریوم ۲.۰ مقیاس این پروژه افزایش می‌یابد. اتریوم ۲.۰ به‌روزرسانی بزرگی است که در ۲ تا ۳ سال آینده در ۴ مرحله منتشر می‌شود.

۳) سیستمی باز است: بلاک چین عمومی اتریوم سیستمی باز است یعنی هر فردی می‌تواند به این پروژه بپیوندد و به رشد و توسعه آن کمک کند. این ویژگی مزیت بسیار مهمی است چرا که به همه این امکان را می‌دهد که اکوسیستم را بهبود ببخشند و توسعه دهند. پلتفرم‌های بسته یا خصوصی مثل هایپرلجر، Hashgraph، Corda و غیره به اندازه سیستم‌های باز مثل اتریوم از اثر شبکه‌ای استفاده نمی‌کنند.

۴) از حمایت همه‌جانبه‌ای برخوردار است: بزرگ‌ترین جامعه توسعه‌دهندگان روی پروتکل بلاک‌چین اتریوم کار می‌کنند. صدها هزار توسعه‌دهنده در اکوسیستم اتریوم کار می‌کنند و شرکت‌های متوسط و بزرگ از این پروژه پشتیبانی می‌کنند. همچنین ائتلاف سازمانی اتریوم و هایپرلجر پیوسته بر توسعه این پروژه نظارت و به آن کمک می‌کنند.

۵) تراکنش‌های خصوصی: سازمان‌ها می‌توانند از طریق تشکیل کنسرسیوم‌های خصوصی با لایه‌های تراکنش خصوصی، حریم خصوصی داشته باشند، در این زمینه Quorum شرکت JPMorgan نمونه خوبی است. همچنین سازمان‌ها می‌توانند با پروتکل Nightfall شرکت Ernst & Young در بلاک چین عمومی اتریوم نیز حریم خصوصی داشته باشند.

۶) پیاده‌سازی سریع: شروع کار با اتریوم برای توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها آسان است. پلتفرم‌های بلاک چین به‌عنوان خدمت همه‌کاره مثل Microsoft Azure و خدمات Amazon Managed Blockchain و پلتفرم‌های نرم‌افزار به‌عنوان خدمت مثل Kaleido با پشتوانه ConsenSys می‌خواهند توسعه شبکه اختصاصی را برای کسب‌وکارها آسان کنند. پیوسته ابزارها و کیت‌های توسعه جدیدی منتشر می‌شوند تا سازمان‌ها و کسب‌وکارها بتوانند به آسانی از اتریوم استفاده کنند.

۷) قابلیت تعامل: سازمان‌ها می‌توانند شبکه‌های بلاک چین خصوصی و مجوزدار مبتنی بر اتریوم ایجاد کنند و آن‌ها را به شبکه اصلی عمومی اتریوم وصل کنند تا از این بلاک چین عمومی گسترده، فعال و ارزشمند و همه بخش‌های اکوسیستمش بهره‌مند شوند. نمونه‌ای از این مورد Pantheon متعلق به شرکت PegaSys است که اولین مشتری سازمانی سازگار با بلاک چین عمومی اتریوم است. روی‌هم‌رفته قابلیت تعامل اتریوم باعث به‌روز ماندن بلاک چین‌های سازمانی می‌شود چرا که به آن‌ها دسترسی جهانی، شبکه‌ای روبه‌گسترش از کاربران و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و توسعه و به‌روزرسانی پیوسته ارائه می‌کند.

۸) سرمایه‌گذاری: قیمت اتر، رمزارز شبکه اتریوم، از زمان عرضه بیش از ۹۰۰۰ درصد افزایش یافته است. کاربران و سرمایه‌گذاران اولیه بازگشت سرمایه‌ای استثنایی را تجربه کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود قیمت اتر در آینده نیز پیوسته افزایش یابد.

مزایا و معایب راه‌حل‌های بلاک چین مبتنی بر اتریوم برای کسب‌وکارها

نمودار قیمت ۴ ساله اتریوم

پذیرش پروتکل اتریوم، روش‌های جدید استفاده از توکن مثل نگهداری توکن به‌‌منظور دریافت سود و همچنین کاهش عرضه توکن و رسیدن آن به یک دهم در سال ۲۰۲۱ از جمله دلایل افزایش قیمت اتر هستند. به این دلایل انتظار داریم که مجموعه‌های بزرگ تجاری، سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران بازگشت سرمایه بسیار زیادی از اتریوم به‌دست آورند.

نقطه ضعف‌های اتریوم برای سازمان‌ها

اگرچه اتریوم در زمینه راه‌حل‌های سازمانی بلاک چین پیشگام است، راه‌حلی کامل و بی‌نقص نیست و نقطه ضعف‌هایی دارد. برخی از نگرانی‌های سازمان‌ها نسبت به اتریوم به شرح زیر هستند:

۱) مقیاس‌پذیری: مشکل اصلی اتریوم مقیاس‌پذیری است. تراکنش‌ها همچنان بسیار کند هستند چرا که بلاک چین عمومی اتریوم در هر ثانیه فقط ۱۵ تا ۲۰ تراکنش را پردازش می‌کند درحالی‌که ویزا تا ۴۵ هزار تراکنش را پردازش می‌کند. سازمان‌ها نیازمند ظرفیت تراکنش بسیار زیادی هستند و اتریوم هنوز نمی‌تواند چنین قابلیتی را در شبکه اصلی‌اش ارائه کند.

مزایا و معایب راه‌حل‌های بلاک چین مبتنی بر اتریوم برای کسب‌وکارها

با این حال نسخه‌های مجوزدار بلاک چین اتریوم به همان محدودیت‌های اتریوم عمومی دچار نیستند و می‌توانند تراکنش‌ها را بسیار سریع‌تر از ۱۵ تا ۲۰ تراکنش بر ثانیه انجام دهند. در نتیجه اتریوم تا حدی این مسئله را حل کرده است چرا که سازمان‌ها می‌توانند بلاک چین‌های اتریوم خصوصی را ایجاد کنند و وقتی بلاک‌چین اتریوم عمومی مقیاس‌پذیر شد، آن‌ها را به بلاک چین عمومی متصل کنند. ویتالیک بیوترین (Vitalik Buterin)، هم‌بنیان‌گذار اتریوم دو هفته پیش پیشنهاد داد که افراد از بلاک چین بیت کوین کش به‌عنوان راه‌حلی موقت برای کمک به حل مسئله مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم استفاده کنند.

۲) عدم قطعیت: نقطه ضعف دیگر اتریوم برای سازمان‌ها در حال توسعه بودن این پروژه است که احتمال ایجاد مشکل در این سیستم را افزایش می‌دهد. به‌عنوان مثال برای افزایش مقیاس اتریوم، الگوریتم توافق این بلاک چین باید در به‌روزرسانی به اتریوم ۲.۰ از اثبات کار به اثبات سهام تغییر کند. این تغییر بسیار مهم و خطیر است و اگر بی‌دردسر پیش نرود، ممکن است تمام سیستم از کار بیفتد.

۳) رقبا: اگرچه اتریوم در کاربرد سازمانی بلاک چین پیشگام است، با دیگر پروتکل‌های بلاک چین رقابت می‌کند که مدعی‌اند از اتریوم مقیاس‌پذیرترند. این رقبا شامل EOS، Cardano، Stellar، Neo، TRON و غیره هستند. اتریوم با پروتکل‌های بلاک چین جدیدی که هنوز راه‌اندازی نشده‌اند، مثل Hedera Hashgraph، Polkadot و شبکه باز تلگرام نیز رقابت می‌کند.

اتریوم ۲.۰: چطور تعامل سازمان‌ها با اکوسیستم را دگرگون می‌کند

هم اکنون اتریوم با چند مشکل و محدودیت در فناوری بلاک چینش از جمله مسائلی مربوط به قابلیت تعامل، مقیاس‌پذیری اقتصادی و تراکنشی، امنیت، پایداری، حکمفرمایی و غیره مواجه است. با این حال تیم اتریوم با بازسازی اساسی پروتکل از طریق به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰ سعی در برطرف کردن این مشکلات دارد.

بیوترین می‌گوید:

«اتریوم ۱.۰ تلاش سرسختانه چند نفر برای ساختن کامپیوتر جهانی است، اتریوم ۲.۰ واقعا کامپیوتر جهانی خواهد بود.»

این به‌روزرسانی برای تبدیل کردن اتریوم به کامپیوتر جهانی، ۳ مولفه اصلی ارائه می‌کند که قرار است به موفقیت این پروتکل و پذیرش آن به‌عنوان استاندارد در میان کسب‌وکارها کمک کنند. این ۳ مولفه به شرح زیر هستند:

گذار از الگوریتم توافق پرمصرف اثبات کار به الگوریتم توافق اثبات سهام، صاحبان اتریوم می‌توانند با حداقل ۳۲ اتر سهام داشته باشند یا می‌توانند با روی هم گذاشتن اترهایشان این کار را انجام دهند. این مسئله به شرکت‌کننده‌های بیشتری امکان پیوستن به شبکه را می‌دهد و اتریوم ۲.۰ را متمرکزتر، مقاوم‌تر و امن‌تر می‌کند.

پیاده‌سازی راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری سرتاسری و لایه دومی مثل شاردینگ که امکان انجام تراکنش‌های اتریوم روی زنجیره‌ای فرعی و موازی را می‌دهند. این راه‌حل مقیاس‌پذیری با زنجیره‌های پلاسما ترکیب می‌شود و به اتریوم امکان مدیریت حجم بیشتری از تراکنش‌ها و به گفته جوزف لوبین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم «ده‌ها هزار تراکنش غیرمتمرکز بر ثانیه» را می‌دهد.

ماشین مجازی اتریوم (که مسئول پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی بلاک چین است) کاملا بازسازی می‌شود و تحت کد برنامه‌نویسی جدیدی به نام WebAssembly (WASM) اجرا می‌شود. این بخش از به‌روزرسانی در مجموع سرعت، قابلیت استفاده و امنیت اتریوم را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، اتریوم ۲.۰ در ۷ مرحله مجزا ارائه می‌شود و تکمیل پیاده‌سازی ۳ مرحله اول (مرحله صفر: Beacon Chain، مرحله اول: شاردینگ ابتدایی و مرحله دوم: eWASM) دست کم ۱ سال و نیم طول می‌کشد و پیش‌بینی می‌شود در ابتدای سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شود. پس می‌توان گفت ارائه اتریوم ۲.۰ زمان‌بر خواهد بود و در این فرایند احتمالا شاهد تاخیرهایی خواهیم بود، همان‌طور که در مورد تحول عمده انشعاب سخت قسطنطنیه اتریوم شاهد چندین تاخیر بودیم و پیاده‌سازی آن بسیار دشوار بود.

اتریوم یکی از قدیمی‌ترین نقش‌آفرینان حوزه کریپتوست و اعتباری قابل اعتماد نزد سازمان‌ها به‌دست آورده است. همچنین اپلیکیشن‌های پروتکل آن ۱۱ طبقه‌بندی عمده را پوشش می‌دهند که می‌توانند برای کسب‌وکارها جذاب باشند و جامعه بزرگ توسعه‌دهندگان اتریوم که در راستای بهبود این پروتکل بلاک چین تلاش می‌کنند، می‌تواند برای کسب‌وکارها مزیتی فناورانه باشد. در عین حال اتریوم مدام با تاخیر در به‌روزرسانی‌ها مواجه می‌شود، مقیاس‌پذیری کم و رقبای روبه‌رشدی دارد.

در مجموع پروتکل بلاک چین رقیبی که بتواند به وعده‌هایش عمل کند و شبکه بلاک چینش را سریع‌تر گسترش دهد، به‌راحتی می‌تواند جایگزین اتریوم شود. هرچه نباشد، در دنیای نوآورانه فناوری بلاک چین در ابتدای مسیر هستیم و هنوز هیچ برنده بی‌چون و چرایی وجود ندارد.

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال زی کی سواپ (ZKS)

زی کی سواپ یک صرافی غیر متمرکز لایه 2 است که از مدل بازارگردان خودکار (AMM) و فناوری zk-Rollup استفاده می کند. این صرافی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینگل کولترال دای (SAI)

سینگل کولترال دای (SAI) یک استیبل کوین وابسته به دلار آمریکا است که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و هیچ متولی متمرکزی...

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته