پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

استفاده IBM از بلاک چین برای کنترل زنجیره تأمین میگوی تازه

شرکت IBM با همکاری اتحاد تولید پایدار میگو در اکوادور، راهکاری خلاقانه برای تضمین کیفیت میگو ارائه کرده است که از فناوری بلاک چین بهره می‌برد.

در هفته‌ای که گذشت، عضو جدیدی به اکوسیستم غذایی IBM اضافه شد. گروهی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و تأمین میگوی تازه مشارکتی به نام «اتحاد صید پایدار میگو» (SSP) را آغاز کرده‌اند و با پیوستن این اتحاد به اکوسیستم IBM، این شرکت امکان ردیابی مسیر حرکت میگوها را فراهم می‌کند.

خوزه آنتونیو، مدیر اجرای اتاق ملی آبزی‌پروری اکوادور در این رابطه می‌گوید:

«شاهد کلاه‌برداری‌های زیادی در صنعت مواد غذایی هستیم. پیچیده بودن زنجیره‌های تأمین و عدم شفافیت آن‌ها در نقطه‌های مختلف جهان باعث ورود کالاهای بی‌کیفت زیادی به بازار شده است اما زمان آن رسیده که این روند را تغییر دهیم. مصرف‌کنندگان حق دارند بدانند غذایشان از کجا آمده است و چگونه تولید شده است. با استفاده از فناوری بلاک چین می‌توانیم تک تک محصولات را ردیابی کنیم و برای اولین بار مصرف‌کننده‌ها می‌توانند اعتماد کامل به آنچه می‌خرند داشته باشند.»

اعضای SSP که از تولیدکنندگان میگو در کشور اکوادور تشکیل شده است، داده‌های خود را وارد بلاک چین خواهند کرد. فروشگاه‌های مختلف می‌توانند به این داده‌ها دسترسی داشته باشند و تمام مراحلی که میگوهای ارسالی طی کرده‌اند را ردیابی کنند تا مطمئن شوند که محصول باکیفیتی را به مشتریان خود می‌فروشند. همچنین، SSP قصد دارد اپلیکیشن موبایلی نیز راه‌اندازی کند که به مصرف‌کنندگان نهایی اجازه می‌دهد تمام اطلاعات مربوط به محصولی که می‌خرند را مشاهده کنند.

بلاک چین Food Trust پلتفرمی امن است که می‌توان از طریق آن داده‌های مختلف را با مصرف‌کنندگان به اشتراک گذاشت و از صحت ادعاهای فروشندگان در مورد محصولات مطلع شد. این فناوری در اختیار خریداران، خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت و به هر کدام اجازه دسترسی به اطلاعاتی کلیدی در مورد محصولات مختلف را خواهد داد.

پاملا ناث، مدیر SSP گفته است:

«هدف ما این است که شرکت‌های عضو SSP بتوانند میگوهای بسیار باکیفیتی در اختیار فروشگاه‌ها و رستوران‌ها قرار دهند و مصرف‌کنندگان بتوانند با اسکن کردن یک کیو آر کد، به سادگی متوجه شوند آن میگو از کجا آمده است، چگونه تولید شده و ویژگی‌های غذایی آن چیست.

شرکت‌های عضو SSP سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای زیست محیطی را رعایت می‌کنند و ما می‌خواهیم با ارائه اطلاعات کاملاً شفاف، کاری کنیم که مشتری‌هایمان با ما اعتماد کامل داشته باشند. به اعتقاد ما، آینده صنعت غذا و به ویژه آبزی‌پروری به شفافیت اطلاعاتی بستگی دارد و مشتاقیم که بتوانیم مسیر حرکت به این سمت را برای دیگر شرکت‌ها هموار کنیم.»

مدیر اجرایی فناوری‌های بلاک چین IBM در آمریکای لاتین هم گفته است:

«بلاک چین می‌تواند هر صنعتی را متحول کند به ویژه در زمینه‌هایی مثل زنجیره تأمین که سازمان‌های مختلفی مشارکت دارند و ذی‌نفع هستند. همکاری IBM با SSP و توزیع‌کنندگان این شرکت‌ها می‌تواند منجر به رفع مشکلات متعددی در صنعت مواد غذایی شود.»

به گفته آرون مک‌نوین، یکی از اعضای هیأت مشاوران SSP: «زمانی که مصرف‌کنندگان متوجه شوند که فروشگاه‌ها اطلاعات کافی در مورد محصولاتی که می‌فروشند در اختیار ندارند، بسیار خشمگین خواهند شد. SSP در تلاش است اطلاعاتی غیرقابل تغییر و غیرقابل دستکاری را از طریق بلاک چین در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.»

همانطور که گفته شد، میگوهای SSP طبق سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای زیست محیطی و بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک تولید می‌شوند. SSP اولین سازمانی است که میگو را به عنوان محصولی غذایی به بلاک چین IBM وارد می‌کند.

منبع : the-blockchain

بیشتر بخوانید

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین انقلابی در نحوه تعامل، معامله و اشتراک اطلاعات ما ایجاد می کند، و بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که...

تأثیر بلاک چین بر رأی گیری چیست؟

همکاری صحیح بین بلاک چین و بیومتریک (زیست‌سنجشی یا بیومتریک به نوع خاصی از روش‌های امنیتی گفته می‌شود که در آن برای کنترل دسترسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته