شنبه 1 اردیبهشت 1403

واردات تجهیزات استخراج رمزارز به ایران مجوز نگرفته

گمرک ایران تعرفه‌ای برای واردات تجهیزات استخراج رمزارز تعیین کرده است اما مجوزی برای واردات این تجهیزات صادر نکرده است. این در حالی است که در این کشور کسب‌وکار استخراج از نظر قانونی ممنوع نیست.

اداره گمرک ایران به‌دلیل مخالفت دولت، مجوزی برای واردات تجهیزات استخراج ارز دیجیتال صادر نکرده است.

خبرگزاری چندزبانه مهر مستقر در تهران ۲۱ جولای گزارش داد که جمال ارونقی، معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران گفته که این سازمان مجوزی برای واردات دستگاه‌های استخراج رمزارز به این کشور صادر نکرده است.

اگرچه تجهیزات استخراج رمزارز در ایران ممنوع است، اداره گمرک این کشور ردیف تعرفه‌ای برای واردات این تجهیزات تعیین کرده و آن‌ها را در ردیف مربوط به کامپیوترها و پردازشگرهای مرکزی قرار داده است. ارونقی اشاره کرده که تعیین تعرفه به معنای قانونی بودن یک کالا نیست و به‌عنوان مثال گفته است که اداره گمرک ایران برای برخی از داروهای غیرقانونی نیز طرح تعرفه دارد.

این مسئول گفته که اگر دولت با واردات ماینرهای رمزارز موافقت کند، گمرک نیز بخش‌نامه‌های مرتبط را صادر می‌کند.

Cointelegraph چند روز پیش در اخبار بلاک چین و رمزارز گزارش داد که مسئولان ایران با مسئله افزایش شهروندانی درگیر هستند که برای کنار آمدن با پیامدهای اقتصاد بحران‌زده به‌واسطه تحریم‌ها به استخراج و استفاده از رمزارزها روی آورده‌اند.

در آن زمان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، محمدجواد آذری جهرمی گفته بود که این کشور به «بهشتی برای استخراج‌کننده‌ها» تبدیل شده است و اضافه کرده بود:

«کسب‌وکار استخراج از نظر قانونی ممنوع نیست اما دولت و بانک مرکزی به اداره گمرک دستور داده‌اند تا تصویب مقررات جدید، واردات دستگاه‌های استخراج را ممنوع کند.»

بنیاد آمریکایی دفاع از دموکراسی‌ها در گزارشی تازه ریسک‌های فعلی و آتی استفاده از رمزارزها توسط کشورهای مخالف ایالات متحده را ارزیابی کرده بود.

این بنیاد هشدار داده بود، در شرایطی که یکی از این کشورها دیگر کشورها را متقاعد کند از رمزارزی دولتی مبتنی بر صادرات کالایی مهم (مثل نفت) استفاده کنند، اعمال تحریم‌ها بسیار دشوارتر می‌شود.

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

استخراج رمزارز ممنوع شد!

به گزارش سکه نیوز و به نقل از ایسنا، حسن روحانی در جلسه امروز (چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰) بیان کرد در موضوع قطعی برق...

کشف مزرعه استخراج رمزارز در اصفهان

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان از انهدام یک مزرعه استخراج ارز دیجیتال و کشف 73 دستگاه ماینر غیر مجاز خبر داد. به گزارش سکه نیوز...

کشف ۲۰ دستگاه ماینر غیرمجاز در سرخه

فرمانده انتظامی سرخه از کشف ۲۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال یا ماینر جاساز شده در یک کارگاه تولیدی در شهرستان سرخه خبر داد. به گزارش...

کشف ۲۷ دستگاه ماینر در یک مرغداری در استان یزد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر اعلام کرد که ۲۷ دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز در یکی از واحد های مرغداری این شهرستان کشف شده...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

مطالب داغ هفته