پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

جف بیزوس: برای ساختن یک زندگی موفق ، این 12 سوال را از خود بپرسید

جف بیزوس به حد کافی اشتباه کرده و به حد کافی موفقیت داشته که صلاحیت دادن نصیحت در هر زمینه ای را داشته باشد. برخی از بهترین نصیحت هایش مربوط به سخنرانی شروع سال تحصیلی 2010 در دانشگاه پرینستون است. عنوان این سخنرانی این بود، «ما چیزی هستیم که انتخاب می کنیم» و مضمون سخنرانی، تفاوت موقعیت های زندگی و تصمیمات فردی است.

بیزوس در این سخنرانی گفت:

« هنگامی که 80 ساله هستید و در یک لحظه ژرف، خصوصی ترین داستان زندگی تان را برای خود زمزمه می کنید، خلاصه ترین و با معنی ترین داستان، مجموعه تصمیماتی است که گرفته اید».

نصیحت با ارزش بیزوس در قالب 12 سوال بود که از حضار پرسید و از آنها خواست تا به دقت به آن سوال ها فکر کنند تا در ساختن یک زندگی موفق به آنها کمک کند. این 12 سوال را می توانید در زیر به همراه توضیحات ما مشاهده کنید.

12 سوال برای ساختن یک زندگی موفق

1.    چطور از موقعیت های زندگی خود استفاده خواهید کرد؟

همه ما، بدون استثنا، موقعیت‌ها و مزیت‌ها یا مهارت‌های خاصی در زندگی داریم. چطور می توانید از موقعیت‌‌های خوب برای ساخت دنیایی بهتر استفاده ببرید؟

موقعیت‌های مختلف زندگی در زمانهای مختلف به وجود می آیند. تجربه انسانی به ما می آموزد که بیشترین میزان منفعت و شادی را زمانی از موقعیت‌ها دریافت می‌کنیم که آنها را برای اهدافی که به دیگر انسان‌ها هم سود برساند مورد استفاده قرار دهیم.

2.    چه تصمیماتی خواهید گرفت؟

این نکته مربوط به زندگی هدفمند است. روی زندگی خود کار کنید تا بهتر شود نه اینکه صرفا در آن زندگی کنید. دست برداشتن از الگوهای مخرب و پذیرفتن مسئولیت نتایج. و همانطور که خواننده راک دهه 70 میلادی گِدی لی گفت: « حتی اگر نخواهید تصمیم بگیرید، این خود یک تصمیم است».  به همین دلیل گذاشتن زندگی روی دکمه خلبان خودکار یک گزینه نیست. تصمیم بگیرید که در تصمیمات خود هدفمند باشید.

3.    آیا راحتی و آسودگی راهنمای شما خواهد بود یا علایق خود را دنبال خواهید کرد؟

راز در جا نزدن در شما نهفته است. مسیری که به موفقیت منتهی می شود با نقاط پارکینگ وسوسه انگیز زیادی پر شده است – اگر ماشین خود را پارک کرده اید دیگر بس است و شروع به رانندگی کنید.

من روی یک غلطک راحت و شرکتی افتادم. اوضاع ساده پیش می رفت اما یادگیری و پیشرفت به آن سادگی نبودند. من داشتم آب می رفتم. تنها زمانی که رویاهای کار آفرینی خود را به کار بستم بود که توانستم از در جا زدن نجات پیدا کنم.

4.    آیا از تعصبات پیروی خواهید کرد یا اصیل خواهید بود؟

در طول مدتی که رئیس بودم همه کارهایم درست نبود. اما می دانم وقتی که به کارکنان فضا و امنیت دادم تا تفکر اصیل خود را نشان دهند (و به جای سرپرستی با هدف گذاری مدیریت کردم)، دیدم که بال‌ها به پرواز درآمدند.

بال های شما هم به پرواز در خواهند آمد، اگر جرات خلق کردن داشته باشید. نیازی نیست چیزی باشد که صد در صد منحصر به فرد باشد، تنها کافی است که به طرز منحصر بفردی مال خودتان باشد.

5.    آیا یک زندگی ساده را انتخاب خواهید کرد، یا یک زندگی سرشار از خدمت‌رسانی و ماجراجویی؟

روی آوردن به یک زندگی پر از خدمت رسانی ساده نبود. باید معنای موفقیت را بازتعریف می کردم، این نکته را دوباره مدنظر قرار می‌دادم که چقدر ثروت یا درآمد نیاز دارم و دوباره برآورد می کردم که معنای زندگی راحت چیست. هر چند یک زندگی پر از خدمت‌رسانی و ماجراجویی چالش هایی به همراه دارد، اما در این مرحله از زندگی ام نمی توانم چیز دیگری را تصور کنم.

6.    آیا در مقابل انتقاد به زانو درخواهید آمد یا از اعتقادات خود پیروی خواهید کرد؟

این شما هستید که تصمیم می گیرید چه کسی از شما انتقاد می‌کند. تمام انتقادها با هم برابر نیستند. برخی از افراد که انتقاد می کنند کسانی هستند که اصلا نباید حق انتخاب در زندگی شما داشته باشند.

7.    هنگامی که حق با شما نیست دروغ خواهید گفت یا معذرت خواهی می کنید؟

سریع‌ترین راه پشیمان شدن این است که به نقش خود در تنش و درگیری ادامه دهید. و من هیچ وقت از اینکه وقتی ضروری است معذرت خواهی کنم پشیمان نشده‌ام.

8.    آیا از قلب خود در برابر رد شدن محافظت خواهید کرد یا وقتی که عاشق شوید دست به عمل خواهید زد؟

همیشه بهترین راه لزوما امن ترین راه نیست. گاهی باید برای رسیدن به موفقیت با ریسک های زیادی رو در رو شد.

9.    آیا محتاط خواهید بود یا یک ریسک کننده؟

شما هم ته دلتان خالی می شود پیش از اینکه بخواهید کاری را که شما را می‌ترساند یا نگران می‌کند انجام دهید؟ این احساس برای ترساندن شما نیست. این احساس به شما می گوید که چیزی با ارزش در حال رخ دادن است، در غیر این صورت هیچ حسی نمی داشتید.

10. هنگامی که شرایط دشوار می شود، آیا تسلیم خواهید شد یا تسلیم ناپذیر خواهید بود؟

تحقیقات در زمینه روانشناسی که در دانشگاه پنسیلوانیا به انجام رسیده اند نشان می دهند که سرسختی ذهنی، یا همان شجاعت و استقامت به گفته ی محققان، مهمترین عامل در موفقیت است، حتی مهمتر از هوش. پشتکار داشتن نتیجه می دهد.

11.  آیا بدبین خواهید بود یا سازنده؟

بدبین ها هنگامی که به چالش کشیده می شوند قدرت خود را از دست می دهند. خود را به چالش بکشید تا به بالا بروید به جای اینکه از هم بپاشید.

12. با قربانی کردن دیگران پیروز می‌شوید، یا مهربان خواهید بود؟

من و همسرم هیچ ارزشی را بیشتر از مهربانی به فرزندان خود یاد نمی‌دهیم، اما چرا؟ چون مهربانی یک ویژگی مثبت و تاثیر گذار بر محیط است که دیگر ویژگی های مثبت از آن سرچشمه می گیرند.

ما ویراستارهای داستان زندگی خود هستیم. کار ما این است که پیش از پایان کتاب، با معنا ترین فصل ها را خلق کنیم. به همین دلیل اکنون به درون خود بنگرید تا از نگاه خود به گذشته در آینده لذت ببرید.

منبع : sekeh

بیشتر بخوانید

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

نگاهی به میراث ادامه دار سوئیس

  سوئیس که در میان زیبایی های باشکوه کوه های آلپ قرار گرفته است، نه تنها به عنوان یک ملت بلکه به عنوان نمادی از...

لذت های بهاری: نگاهی به سنت های نوروزی و اروپایی

  این مقاله که توسط دکتر پویان قمری، یک ایده پرداز سوئیسی نوشته شده است، به نقش جشن های بهاری می پردازد و ارتباطات بین...

جشن نوروز: ضربان قلب مشترک بشریت

نوروز فقط یک جشن سال نو نیست. نوروز یک نفس عمیق از زندگی تازه است، گواهی بر این که چگونه ما، به عنوان انسان،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته